TDC TV og universalfjernbetjening (IR-protokol)

• kt
  • 0 kommentarer
Hej,

Er der nogen, der benytter en universalfjernbetjening istedet for den fjernbetjening, der følger med TDC-boksene? Fx en fra Logitech?

I forbindelse med mit eget universalfjernbetjenings-projekt har jeg brug for at vide, om der findes en dedikerede "sluk" og "tænd" kommandoer til TDC-boksen?

Problemet er, at det er en tænd/sluk (toggle) knap, der er på fjernbetjeningerne. Når man sender tænd/sluk-kommandoen fra en universalfjernbetjening, kan fjernbetjeningen ikke vide, om den rent faktisk slukker eller tænder boksen. Derfor kan man ikke lave en rigtig "tænd alt" og "sluk alt" funktionalitet, med mindre man har både en kommando til "tænd" og en til "sluk".

Lidt mere teknisk beskrevet vil jeg gerne have fat i de rå IR (infra red) koder, og også gerne information om den anvendte IR-protokol. Det lader ikke til at være RC5 eller andre kendte standard-protokoller.

Jeg fandt noget info om TDC-38, men det lader heller ikke til at være den:

"TDC-38 and TDC-56

IRP notation for TDC-38: {38k,315,msb}<-1,1|1,-1>(1:1,D:5,S:5,F:7,-89m)+
IRP notation for TDC-56: {56.3k,213,msb}<-1,1|1,-1>(1:1,D:5,S:5,F:7,-89m)+
EFC translation: 7-bit MSB.

There are two variants of this protocol, with different frequencies but with the same number of carrier cycles in each burst, which makes the duration of a burst also differ. TDC-38 has a 38kHz carrier and is used by Danish TDC IPTV. TDC-56 has a 56.3kHz carrier and is used by Italian ALICE Home TV box. These implementations effectively use a 6-bit OBC as bit 0 of F is always the complement of bit 1, but there are other implementations which do not follow that pattern."

Det er svært at prøve sig frem, når man ikke engang kender protokollen. Jeg har logget alle IR-koderne fra fjernbetjeningen og har prøvet på at analysere, hvor stor en del af koden, der er statisk, men der er en del måleusikkerhed, jeg skal også regne ud, hvilke marks og spaces, der giver hhv. "0" og "1", samt om signalet skal afsluttes på en bestemt måde og hvor tit, der skal gentages og om det er vendt modsat, når det bliver gentaget (lader det ikke til).

Hvis jeg kunne få bekræftet, at en anden universalfjernbetjening kan bruge diskrete "sluk" og "tænd" kommandoer, kan jeg låne sådan en og aflure signalerne.

Det ville også være rart, hvis TDC ville udlevere noget mere teknisk information om deres produkter.

Mvh.

Kim

6 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg bruger en Logitch 885. En ca. 5 år gammel sag.

Det afgørende vedrørende "Tænd - Sluk" er, om fjernbetjeningen er "Makro" styret eller ej.

I min Logitech vælger jeg aktiviteten "Se fjernsyn". Jeg har så i opsætningen valgt, hvorledes de forskellige apparater skal indtstilles (On/Off - Indgang osv.).

Den holder så styr på, hvilke apparater der i øjeblikket er slukket og hvilke der er tændt.

Det virker for så vidt OK. Det eneste problem opstår, når man er lidt for hurtig til at smide fjernbetjeningen fra sig i forbindelse med for eksempel "Sluk alt". Når fjernbetjeningen ikke at slukke alle apparater mens den har "Line of Sight", så risikere man, at når man så vel starte igen, så slukker nogle apparater i stedet for. "No big deal", men lidt irriterende!

TDC-boksen er en Kiss:

KMM3410-DK

Men multiroom-boksen benytter samme fjernbetjeningsprotokol.

Tak for dit svar. Jeg har godt tænkt på den løsning, men vil helst undgå det.

Jeg har fundet tænd og sluk kommander til mit Samsung TV (selvom dets fjernb. også kun havde tænd/sluk toggle knap) og til min surround receiver. Så heldigvis vil det så være det eneste apparat, der har dette problem.

Den universalfjernbetjening, jeg er ved at lave, skal være så simpel og letforståelig som overhovedet muligt. Den er til når ældre forældre/bedsteforældre/babysitteren skal betjene fjernsynet.

Så må der ikke kunne gå noget galt, et typisk problem når de benytter TDC-boks fjernbetjeningen er, at de kommer til at skifte kanal på fjernsynet (via TDC fjernb) istedet for på boksen. Så kan de ikke finde ud af at finde det rigtige input på fjernsynet -> ikke mere fjernsyn den aften/"ring til en ven"

Multiroom-boksen: STB-2313

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg kan sagtens følge dine argumenter.

Konens fejlbetjening af fjernbetjeningen har ødelagt aftenhyggen utallige gange.

Men det er selvfølgelig værre, når du ikke lige er i nærheden Glad humørikon

Hvis du finder den, så hører jeg gerne om det.

Logitech har en rimelig omfattende database om Radio- og TVudstyr og deres IR koder. Til TDC's TV boks vises kun on On/Off toggle, desværre.

Tak for det jeps-92.

Jeg havde håbet, at Logitech har separate koder til on/off til boksen. Jeg skal nok skrive, hvis jeg finder koden. Hvis man dog bare kunne få databladet for Ir-protokollen.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)