Svar

TDC-router, Wi-Fi og iMac


Min nye iMac fungerer ikke sammen med min TDC router i Wi-Fi-mode, også selvom iMac viser, at der er trådløs forbindelse. Efter kort tid på trådløs forbindelse(minutter-halve timer) kommer meddelelsen: ingen forbindelse til internettet, og samtidig ses  advarselstegnet med ingen trådløs forbindelse.

Ingen problemer når router og iMac er kabelforbundet.

TDC har prøvet alt hvad firmaets specialister magter; tilsyneladende er alt OK frem til min lejlighed.

Herefter sker der et eller andet, som TDC ikke kan forklare.

Min iMac har været til gennemgribende check hos min Apple-forhandler, som fandt alt OK.
Jeg tror der må være noget med compatibilitet mellem TDC ´s router og Apples iMac, iPad, iPhone og jeg synes mit indlæg passer godt med tuonodk´s indlæg 9.1.12 om TDC´s Homebox og Apples produkter, men er der nogen løsning på vej? 

icon

Bedste svar af pensionist38 11 marts 2012, 13:00

Tusind tak for hjælpen i de mange svar på min klage.

Jeg er jo ikke alene om Wi-Fi-problemer med min Mac, og måske finder vi snart de vises sten, hvis den ikke er kommet til verden i jeres mange svar. Jeg vil afvente installationen af den nye TDC-firmware i morgen og såfremt det ikke er nok så overveje Apples router koblet på Homebox´en.

"Over and out".

Peter

Se original

27 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Lige nu står din homebox til wpa/wpa2 kryptering.

Du kan prøve at logge ind i routeren via http://192.168.1.1 Brugernavn: admin

Password skriver du ikke noget i.

Her går du ind under Trådløs>SSID1  og prøver at lave krypetering om til wpa og tkip.

Dette hjælper nogle gange på mac produkter. Visse af dem har af en eller anden grund problemer med den måde det er sat op som standard.

mvh

Jan

Tak for dit råd.

TDC har selv prøvet at ændre på HomeBoxen centralt fra, helt uden held, men jeg prøver at ændre krypteringen, som du foreslår.

Hvis den allerede er ændret som du foreslår, har jeg tænkt på, om en kobling af Apple´s AirPort Express til TDC´s router kunne afhjælpe problemet.

Hvis jeg skal have glæde af den nye iPad, skal Wi-Fi jo fungere problemfrit.

Peter

Jeg gik ind som du foreslog og ændrede krypteringen fra  aktuelle: WPA og TKIP/AES til WPA og TKIP.

Straks og vedholdende registrerer iMac ingen kontakt til internettet med Wi-Fi.

Igen kun denne kontakt ved genetablering af kabelforbindelse.

Suk.

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Du skal nok lige prøve at slette det trådløse netværk på din imac og derefter tilslutte det igen.

mvh

Jan

Jeg har lige læst et indlæg fra Patrick, der d. 23.2.12 kan oplyse, at TDC har lavet en "Applesikker"

version firmware: 7AH046, som koblet på Homebox fra TDC skulle løse mit og andres compatibilitets-problemer mellem TDC og Apple.

Oven i købet skulle TDC være i færd med at sende denne  firmware ud til alle med Homebox.

Det lyder ideelt i mine ører, men jeg har dog intet hørt fra TDC om dette tiltag endnu.

Venlig hilsen

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Den hedder AL046 men ud over det tror jeg det er et lidt andet problem du er ude i.

Den nye firmware blev lavet fordi at de nye apple enheder som iphone 4s gav problemer med at hele boxen genstartede. Det er vel ikke det der sker ved dig?

mvh

Jan

Nej. Jeg har aldrig haft problemer med hyppige genstarter. Derimod med at Homeboxen synes at slukke for Wi-Fi-signalerne med uforudsigelige intervaller. Kan fungere upåklageligt i op til 2 timer for derefter at begynde at fungere langsommere og hakkende for så at gå i stå med meldingen: ingen forbindelse med internettet. Routeren selv melder ikke noget og alle 4 lys i panelet er stabile.

Så må jeg igen koble kablet til, og så fungerer min iMac upåpklageligt igen

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med engelsk men noget tyder på at andre også oplever det problem

Det diskuteres her: http://www.ilounge.com/index.php/backstage/comments/os-x-lion-serious-wi-fi-disconnect-problems-for-macs-and-solutions/ blandt andet.

Jeg har dog været ude ved kunder som brugte imacs uden problemer??

mvh

Jan

Ingen problemer med verdenssproget og alt tyder på, at problemet med den ikke fungerende Wi-Fi funktioner et snart gammelt problem, som plager et hav af Mac-brugere.

Jeg er altså ikke alene i havet af frustrerede Mac-ejere, men hvornår kommer der en redningsbåd og samler os op!?

Et af forslagene fra en bruger (BGreg) er, at koble Apple´s router til TDC-routerens WAN/LAN port efter at deaktivere Homebox´ens WI-FI signal.

Det lyder som en god ide at koble Apple til Apple og undgå TDC-Apple-problemerne.

Er der andre der har haft held med denne manøvre, eller er det noget der også kun virker for nogle få udvalgte?

venlig hilsen

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Begge kompinationer virker hos forskellige.

Det er lidt langhåret at sætte op men følg evt nogle af de guides der ligge på nettet.

mvh

Jan

Tusind tak for hjælpen i de mange svar på min klage.

Jeg er jo ikke alene om Wi-Fi-problemer med min Mac, og måske finder vi snart de vises sten, hvis den ikke er kommet til verden i jeres mange svar. Jeg vil afvente installationen af den nye TDC-firmware i morgen og såfremt det ikke er nok så overveje Apples router koblet på Homebox´en.

"Over and out".

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

TDC Ansat skriver "...Det er lidt langhåret at sætte op men følg evt nogle af de guides der ligge på nettet".

Nej, det er slet ikke langhåret, det er meget, meget enkelt at slukke for TDC boksens trådløse del, og tilslutte sin egen.

Til pensionist38 - jeg har aldrig haft problemer med WiFi på nogen af husets Apple-produkter, men har til gengæld brugt Airport Extreme som trådløs router.

Er klar over at andre har og nu er der kommet en softwareopdatering til alle OS X-enheder, der bl.a skal afhjælpe WiFi problemer. Så prøv med en softwareopdatering på din mac først.

Men, der er også rigtigt mange der har problemer med Homboksen, uanset PC-mærke! Der er skrevet rigtig meget om det i dette forum, bland andet at ".... De er fabrikeret i 2003 og opfylder krav fra 1995. (står på den franske seddel der er vedlagt, jeg kan fransk) underskrevet af direktør for Sagemcom"

/t5/Bredbånd/Stram-op-omkring-routerne-fra-Sagem-ikke-uofficielt-løst-tråd/m-p/17439#M3198

Mvh

Tak for dit svar. Det er rart med et trøstens ord fra et fornuftigt menneske.

Jeg afventer resultatet af opgraderingen allerede i morgen og hvis det (mod forventning?)ikke virker, går turen ned til min Apple-forhandler.

PS: jeg synes heller ikke det ser så vanskeligt ud at slukke for Homebox´ens Wi-Fi, når først jeg er inde i menuen. Der er ret éntydige kommandoer i boxens menu.

Håber jeg kan glæde mig over at problemerne med Wi-Fi er overstået, så jeg også kan se frem til en velfungerende iPad på Wi-Fi, når iPad´en snart kommer på det danske marked.

Tak for hjælpen.

Peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Det var så lidt - yderligere en lille ting:

Efter at du har opdateret din iMac - gå ind i systemindstillinger - netværk - markere airport-symbolet - vælg avanceret - fjern alle de netværk du har haft forbindelse til (minus-tegnet).

Bagefter opretter du forbindelse til din router igen.

Håber det kommer at køre bedre i fremtiden, ellers, ja, en Airport Extreme eller Express er en rigtig god investering. Har haft mine siden 2009, og har ALDRIG oplevet problemer med WiFi.

Igen tak til iMac konsulent for de gode råd.

Jeg tror min routerfremtid vil stå i Airport Expressens tegn, medmindre TDC kan overbevise mig om, at den sidste opgradering af routeren løser mit Wi-Fi- problem, både med iMac og en fremtidig ny iPad.

Mange hilsener

pensionist38

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Er lidt usikker på (da du ikke helt tydeligt skriver) om du også har prøvet at opdatere din iMac?

Under æblet, i hovedmenuen: Softwareopdatering.

Den ny opdatering vil også løse nogle WiFi-problemer (skriver Apple)

Mvh

Jeg er meget opmærksom på det vigtige i hele tiden at have iMac opdateret, også for at få lukket de huller i sikkerhedssystemet, der hele tiden dukker op.

Jeg opdaterer 1-2 x om ugen, og medtager alle opdateringer. Derfor mener jeg at jeg i den henseende er fuldt dækket ind. Endnu har jeg ikke set opdateringer der omfatter noget, der har relevans for mine Wi-Fi-problemer men som sagt: jeg henter dem alle ned fra nettet.

Tak for din Mac-omsorg, og jeg håber nu at den aktuelle "forceupgrade" fra TDC vil leve op til den reklamerede effekt.

13/3: Det virker. Har nu kørt 1 døgn uden problemer. Det har det ikke gjort før.

Jeg kan anbefale at få opgraderet hurtigst muligt med den nyeste "Apple-sikre" firmware. 

13/3 aften: Så strejker systemet igen. Tlf: "Apple care" : man har netop udgivet en opdatering med det sigende navn: Om iMac Wi-Fi-opdatering v 1.0. Anbefales til alle iMac 2009 og senere, fordi iMac ikke automatisk opretter forbindelse til et kendt Wi-Fi netværk efter afbrydelse af vågeblus.

Det er sådan jeg har oplevet mit problem, og jeg har så downloaded programmet(henvisning fås via Apple)

Der er altså kommet 2 programmer, der skal afhjælpe Wi-Fi problemerne for iMac: fra TDC og Apple.

Det synes kun at være iMac, der er problemer med.

Apples program var helt nyt for mig; håber det også kan hjælpe andre.

Venlig hilsen

Peter/pensionist38

Jeg kan kun med ærgrelse konstatere, at lykken ofte kun er kort.

Ingen af de mange tiltag jeg har gennemført efter råd fra mange venlige og kyndige personer har haft blivende effekt i mit tilfælde.

Jeg har downloaded de sidste specifike opdateringer, der skulle gøre min iMac i stand til at modtage Wi-Fi fra min TDC router, men intet har hjulpet. Selv ikke Apples iMac-Wi-Fi opdatering har hjulpet. Effekten synes kun at holde et døgns tid, herefter er alt tilbage i den gamle, ikke fungerende gænge.

Min iMac fungerer kun med direkte kabelforbindelse fra Homebox til iMac.

På den baggrund må jeg også fravælge iPad. Jeg orker ikke også at skulle slås med et produkt, som vil være helt afhængig af Wi-Fi.

Surt show; engang kommer del vel en løsning.

Min computer fungerer på sine egne betingelser, og det kan jeg da også leve med. Elektronik har sine egne veje.

Tak for denne gang til alle venlige computer kompagnoner for mange råd og deltagelse.

pensionist38

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Bare en ting mere, har du eller supporten forsøgt at skifte kanal på det trådløse net?

mvh

Jan

Kære Venner

Possible Fix!

Jeg opgraderede til Lion og til OS 5.1 på min Ipad for tre dage siden og havde nøjagtig de samme problemer som beskrevet her i tråden.

Jeg ringede til TDC og vi prøvede alskens ting, uden held.

Men da TDC-medarbejderen nulstillede min Router tilbage til "fabriksindstillinger" og genoprettede mit netværk på den baggrund, så har nettet på både min Imac og Ipad virket fuldstændig upåklageligt siden.

Så med opgraderingen til Lion, så det kræver det måske, at Lion tilsluttes til en helt "frisk, nulstillet router", hvor Snow-leopard, andre pogrammer ikke har været inde over før.

Jeg har absolutet INGEN ekspertviden, og det kan jo stadig vise sig at gå galt, men indtil videre har det kørt upåklageligt i 24 timer, selvom jeg har haft IMac-en i dvale, lavet software-opdateringer, genstartet, etc.

Bare for lige at dele erfaringen...

Bedste hilsner,

Mads

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Til pensionist 38 - der er yderligere en (gratis) løsning, hvis du vil koble en iPad på dit netværk, og er tilfreds med at din iMac er forbundet direkte til Homebox med kabel.

Din iMac kan blive hjemmets hotspot (trådløse router), det forudsætter dog, at din iMac altid er tændt, hver gang du vil opnå trådløs adgang fra andre enheder. Kan du leve med det, er dette løsningen:

Systemindstillinger - Deling - Internetdeling - Del forbindelse fra "Ethernet" - Flueben ved "WiFi" - Wifi indstillinger - Skriv et netværksnavn og sikkerhedskode (kanalen står som udgangspunkt til 11, hvilket oftest er udmærket, men kan selvfølgelig ændres efter behov*).

Du lukker nu muligheden for at iMac kan gå på trådløst, men skaber en ny trådløs forbindelse i dit hjem fra din iMac.

Oprettede selv en "hotspot" på min iMac for nogle år siden på min arbejdsplads, da WiFi kun dækker nogle dele af arealet, og har brug for at koble iPhone og iPad trådløst op. Fungerer fremragende!

Giv aldrig op Blinkende humørikon

*Har man brug for at se, hvilke kanaler naboerne kører på:

Om denne Mac - flere oplysninger - systemrapport - netværk - wifi. Her ser du en liste med trådløse netværk i din nærhed og hvilke kanaler de kører på.

Til mj bunch og iMac konsulent og mange andre:

Jeg er glad for jeres venlige og kvalificerede råd, men jeg har prøvet så mange tiltag uden held, at jeg vil vente til Mac´s nye opgradering af OSX Lion: Mountainlion kommer på markedet til sommer.

Flere kyndige personer, som jeg har haft i telefonen mener, at Lion-opgraderingen er en væsentlig problemfaktor. Jeg er ligefrem blevet opfordret til at nedgradere Lion til Snowleopard; det havde pågældende selv gjort med godt resultat!

Derfor venter jeg og ser, om næste opgradering løser alle mine Wi-Fi-forbindelsesproblemer.

Tak for mange venlige råd.

pensionist38

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Bare en kommentar...

Har indstalleret Lion på to iMac´s og to Macbook Pro, uden nogle som helst WiFi problemer. Afprøvet på mange forskellige netværk.

Mvh

Hej Pensionist38

Min iMac har kørt fint siden 2009 - indtil januar 2012 - hvor jeg overgik til "TDC SAGEMBOX"

Apple håndtere trådløst helt fint. Jeg har ikke problemer med hverken iPhone 3GS, 4 samt ipad2 - macbook pro - alt virker. på mange forskellige Wifi AccessPoint  "producenter"

Det eneste der ikke virker er desværre denne "fransk" baserede Firmware.

derfor - jeg ville ikke sætte formeget på en positiv forbedring ved næste opgradering - jeg selv ser frem til

Men held og lykke - til alle os "Apple fans"

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Nu er det jo ikke kun Apple-brugere der har problem med Sagem-boxen. Hvis man følger med i dette, og andre forum, bliver det opslået en ny tråd næsten hver dag fra forskellige PC-brugere med Homebox-WiFi-problemer.

(PC=personal computer, uanset styresystem)

Selv har jeg skrevet utalige indlæg, men forskellige løsningsforslag.

Det ville dog være interessant, hvis TDC gjorde en "tilfredshedsundersøgelse" blandt kunderne som også blev offentliggjort - er det kun en lille brøkdel der har problemer - dem som skriver og brokker sig, eller er det et generelt problem?

Har også efterlyst en teknisk specifikation af Sagem-boxen, men en sådan er ikke til at "støve op". Det ville f.eks være af interesse at vide, hvor mange trådløse enheder Boxen klarer og hvilke frekvenser den kan køre på. Den slags oplysninger de fleste producenter informerer om sine produkter.

En gammel, men dog interessant information fra Apple er, at WiFi-netværk der kører på 40 MHz, kan skabe problemer. Sagem-boxen kører på 40 MHz, 2,4 GHz, enligt certifikation. Men min tekniske forståelse er for lille for at kunne drage nogen som helst konklusion, om dette faktum.

Ved bare, at Yousee promte skiftede frekvens på deres produkt (Netgear router), fra 40 til 20 MHz, da de fik oplyst at 7 Apple-enheder + tilfældige gæster, skulle køre trådløst. Resultatet er, at der aldrig har været nogle som helst problemer. Der er købt 20 Mbit, og alle enheder i det hjem, kører trådløst på over 20 Mbit!!!

Men bortset fra WiFi-delen på Sagem-boxen, er jeg meget tilfreds med TDC´s kundeservice og leverance af bredbånd. Betaler for 20 Mbit, får ca 14 - helt OK og kører 100 pct. stabilt. Dog, "belaster" jeg den kun med kablet internetadgang fra egen trådløs router.

Ja, så blev det en laaangt indlæg, igen, igen Overrasket humørikon

Besvar

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)