TDC Homebox -IP Telefoni gennem egen Router

Jeg har igennem et par år via fibernettet (NESA/DONG) haft et udmærket netværk som via et RJ45 kabel fra fiberboksen kørte op til en Linksys Router på 1 sal. Til denne router var der tilsluttet (fast og trådløs) 3 PC'er, netværksprinter, netværks HD, fjernsyn samt IP telefoni.

IP Telefonforbindelsen var tilsluttet 5 stk. Panasonic trådløse telefoner, således at MASTER telefonen stod på 1 sal i mit kontorvindue og de 4 trådløse slavetelefoner  var placeret rundt omkring i huset. Rækkevidden var GOD og selv i baghaven havde vi et klart telefonsignal.

Så overtog TDC fibernettet og her i vinters blev der så opsat en TDC Homebox ved fibernet indgangen i kosteskabet/trapperummet bagerst i huset.

Forsøgs IP telefon ved anden tidligere udbyder fungerede OK, men blev opsagt sidste år.

I forbindelse med tvungen skift af udbyder valgte vi i stedet at teleportere vores tidligere fastnet nummer til IP telefoni.

Efter lang tids tovtrækkeri fik vi endelig den 1 juni 2011 teleporteret vores gamle fastnet nummer over til FASTTV og siden har vi ikke haft telefon i huset - Dejligt når man har et job hvor man er på 24 timers tilkaldevagt døgnet rundt.

Jeg havde selvfølgelig tilsluttet den lille Linksys IP adapter  til min egen router på 1. sal og jeg havde fulgt TDC's anvisninger til "omgåelse" af Home box routeren. (Hvordan kobler jeg min egen router på TDC homebox?)

IP adressen på min router blev ændret til 192.168.2.1. Det trådløse netværk blev slået fra på Homebox'en etc og mit gamle netværk fungerer da også perfekt, men lige meget hvad jeg forsøgte, så kom der ikke liv i IP telefonen.

Diverse opkald til FASTTV gav hver gang forskellige løsninger som ikke ligner hinanden. Nogle tekniske medarbejdere sagde at det sagtens kunne lade sig gøre at køre via min egen router, andre sagde at det var totalt umuligt.

I dag har jeg bidt i det sure æble og har flyttet Linksys IP telefon adapteren  ned i kosteskabet og installeret skidtet dernede.

Det virker, men problemet er bare at rækkevidden af den trådløse telefon er så dårlig at den reelt ikke kan anvendes. I kælderen er der ikke forbindelse - i Udestuen er der ikke forbindelse , i haven er der slet ingen forbindelse etc.

Mit spørgsmål er derfor:

Findes der en måde hvorpå jeg kan installere Linksys Internet Phone Adapter PAP2T til min netværks router (Cisco-Linksys WRT 320N ) på første sal, således at jeg slipper for kosteskabs telefonen. Jeg har brug for vejledning i forbindelse med ændring af IP adresse, ændring af DMZ og hvad der ellers skal til. Har lidt kendskab til netværks opsætning, men desværre ikke nok til at jeg kan klare den selv.

Og - NEJ - Det er forbundet med EKSTREMT stort besvær at trække et nyt kabel fra kosteskabet - igennem 15 meter skunk med rockwool til 1 sals og så tilslutte PAP2T boksen deroppe , så den mulighed er udelukket indtil alt andet er afprøvet.

På forhånd tak for hjælpen 

Mange hilsner - HolgerC  - Snart gråhåret  

4 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Er der ikke et kabel fra HOMEboxen til routeren på første sal, så kan det jo bruges.

Enten kan du flytte HOMEboxen til første sal, eller der kan sættes en switch på 1.sal, derved kan kablet både levere et signal fra HOMEboxen til din egen router og et signal til din telefonadapter på 1.sal.

Mvh

Kim

tak vil forsøge i morgen - vender tilbage  / Holger

Så er Zyxel Switshen installeret og DET VIRKER sørme.

Telefonen er igen flyttet op på 1-sal - Switch er tílsluttet det gamle kabel fra stuen i port 1 og min egen Router samt IP telefonswitchen er tilsluttet port 2 og 3.

Tusind tak for hjælpen - Såre simpelt når man ved hvad man skal gøre - Jeg tænkte bare ikke i de baner.

Venlig hilsen

HolgerC

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Jamen det var da dejligt, at det kunne gøres uden det store arbejde.

Mvh

Kim 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)