Svar

TDC Digitalmodtager – direkte til TV eller via hjemmebiograf??

• Deltager
  • 0 kommentarer
Hej

Emnet har været berørt i andre tråde, men jeg synes ikke, jeg har kunnet finde svar på netop den problemstilling, jeg står med:

Jeg er den fornøjede bruger af en Cisco CIS5030 TDC Digitalmodtager, som via HDMI er tilsluttet et Philips 6606 TV (3 HDMI-indgange; heraf én HDMI 1.4 ARC Audio Return Channel).

Nu overvejer jeg at købe en 2.1 hjemmebiograf (Samsung HT-E5200). Denne har én HDMI UD, to HDMI IND samt optisk Digital Audio IN. Understøtter også ARC.

Spørgsmålet er nu, hvad jeg opnår af fordele og ulemper ved at gøre flg.:

1)      Cisco CIS5030 direkte til TV via HDMI, samt HT-E5200 direkte til TV via HDMI, eller

2)      Cisco CIS5030 via HDMI til HT-E5200, og HT-E5200 via HDMI til TV

2a)    Hvad vil jeg hér opnå af fordele ved at køre Audio fra Cisco CIS5030 til HT-E5200 via optisk link?

Kommentarer modtages gerne – på forhånd tak for hjælpen!

PS! Har vist ikke noget at bruge ARC til, da jeg ikke modtager TV (og medfølgende audio) via den indbyggede tuner i TVet?!

Venlig hilsen Bo

icon

Bedste svar af Boehm 10 februar 2013, 22:32

Hej Bo.

Det er et meget svært emne at berøre, problemet består i den latency der er i din skærm (forsinkelse fra det tidspunkt signalet kommer ind på HDMI til du reelt ser det på skærmen).

Jeg er selv ejer af et Sony LED tv og et Sony surround DAV anlæg, hvor der mellem TV og anlæg er HDMI kontrol, således det selv kan skifte input, samt tænde og slukke for anlæget når jeg bruger TV remoten, det er nice to have.

Men i den samme protokol er der også en kommando der fortæller den latency der er i TV modtageren, og lægger det til lyden således at det man kalder lipsync er ok.

Forsinkelsen i en skærm alt efter fabrikat og motion control ligger typisk på 60-180 millisekunder, og det kan man se, især hvis lyden ikke bliver forsinket i anlæget. Der er fra broadcaster sat krav om at det overholder +5/-15 millisek, når signalet bliver udsendt.

Den mest logiske måde et koble tingene samme ville være at bruge HDMI fra Cisco box til TV, og optisk fra Cisco box til anlæg.

Her skal du så sikre dig at du kan stille et delay på dine surround kanaler i anlæget, det kan forhandleren fortælle dig.

Men hvis du sætter Cisco box i anlæget og sætter anlæget i TV, burde du kunne få surround ud på anlæget både fra Cisco box og Homecinema systemet.

Men igen check lige at du kan lave et delay på højttalerne for at kompenserer for delay i skærmen.

Og meget vigtigt, i Cisco Boxen skal du sætte den til at afgive surround ud på HDMI/SPDIF ellers kommer der kun Stereo ud default.

Menu>Indstillinger>Lyd>Digital Lyd> Sættes til Surround.

Mvh

René

Se original

1 Kommentar

Hej Bo.

Det er et meget svært emne at berøre, problemet består i den latency der er i din skærm (forsinkelse fra det tidspunkt signalet kommer ind på HDMI til du reelt ser det på skærmen).

Jeg er selv ejer af et Sony LED tv og et Sony surround DAV anlæg, hvor der mellem TV og anlæg er HDMI kontrol, således det selv kan skifte input, samt tænde og slukke for anlæget når jeg bruger TV remoten, det er nice to have.

Men i den samme protokol er der også en kommando der fortæller den latency der er i TV modtageren, og lægger det til lyden således at det man kalder lipsync er ok.

Forsinkelsen i en skærm alt efter fabrikat og motion control ligger typisk på 60-180 millisekunder, og det kan man se, især hvis lyden ikke bliver forsinket i anlæget. Der er fra broadcaster sat krav om at det overholder +5/-15 millisek, når signalet bliver udsendt.

Den mest logiske måde et koble tingene samme ville være at bruge HDMI fra Cisco box til TV, og optisk fra Cisco box til anlæg.

Her skal du så sikre dig at du kan stille et delay på dine surround kanaler i anlæget, det kan forhandleren fortælle dig.

Men hvis du sætter Cisco box i anlæget og sætter anlæget i TV, burde du kunne få surround ud på anlæget både fra Cisco box og Homecinema systemet.

Men igen check lige at du kan lave et delay på højttalerne for at kompenserer for delay i skærmen.

Og meget vigtigt, i Cisco Boxen skal du sætte den til at afgive surround ud på HDMI/SPDIF ellers kommer der kun Stereo ud default.

Menu>Indstillinger>Lyd>Digital Lyd> Sættes til Surround.

Mvh

René

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)