TDC box og DNS (proxy)

Problemet er, at jeg får en forkert IP-adresse på et navneopslag.

Diverse tests viser, at det tilsyneladende er TDC boxen, der leverer det forkerte svar.

Alle involverede navneservere mv. ser ud til at levere det rigtige svar.

Jeg kan kun forstå det ved, at TDC boxen må have en DNS cache.

Hvordan den forkerte IP-adresse så er havnet deri, er mig en gåde.

Hostnavnet er "vennely.jth.net" og IP-adressen er 80.197.5.166.

Her er, hvad nslookup giver:

>nslookup vennely.jth.net
Server:         192.168.1.1       (TDC boxens IP-adresse)
Address:        192.168.1.1#53

Name:   vennely.jth.net
Address: 195.128.174.10

Den oplyste adresse er faktisk adressen på en af de navneservere, som domænet jth.net ligger på.

Mit sørgsmål er, om man kan slette boxens cache, og om jeg helt kan undgå TDC boxens DNS?

Tilsluttet boxen er en server (Bind DNS, Web, Mail) og et antal Windows PC'er. Alle får IP-adresse fra boxen via DHCP (serverens er fast). Boxen oplyser sig selv som DNS-server, formodentlig fordi jeg har indsat TDC's DNS-servere i DNS proxy felterne. Jeg har prøvet at indsætte min egen DNS-server i stedet for (192.168.1.253), men resultatet er det samme. Hvis jeg helt undlader at udfylde DNS proxy felterne går jeg ud fra, at boxen undlader oplysning om navneserver i DHCP. Det vil være fint med statisk konfigureret navneservere på min server, men ikke på min bærbare.

5 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Det boksen er sat op til (pg som ikke kan fravælges) er DNS-relay.

Det vil sige, at når en PC connecter til boksen og anmoder DHCP serveren om IP-adresse og DNS-server (plus noget mere), så smider boksen automastisk de(n) DNS-adresse(r) videre, som den selv har fået fra TDC.

Den funktion kan ikke fravælges i TDC boksen.

Man kan sætte sin PC op til, at den slet ikke skal spørge på en DNS server. Dette gøres i opsætningen på netværksforbindelsen og derinde i indstillinger for TCP/IP protokol.

I det vindue kan du sætte den DNS server, du ønsker at gøre brug af. Mange foretrækker for eksempel Googles 8.8.8.8. Du kan eventuelt sætte TDC's ind som sekundær, så er du rimelig sikret mod black-out.

Tak for svar. Jeg mener ikke jeg kan anvende fast DNS på min bærbare, når jeg tilslutter den på mit arbejde, men det kan jeg jo prøve. Det var egentlig også, om man kunne slette eller undgå DNS-cache'n i TDC boxen? Og hvordan den kan det være den giver forkert svar, når TDC's DNS-servere, min egen og alle andre DNS-servere, jeg har prøvet, giver korrekt svar...?

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Du kunne prøve i en dos-boks med administrator rettigheder at skrive"ipconfig /flushdns"

Jeg tror altså det er din PC, som har en problem.

Når man cacher et DNS svar, får man samtidig at vide, hvor længe man må beholde dette svar inden en ny DNS forspørgsel skal foretages. Denne tid er typisk 1 døgn eller mindre.

Hvis det er TDC boksen, så sluk for den og vent 1-2 minutter med at tænde, så er dens (eventuelle) DNS cache væk.

Hej jeps - godt bud, men det havde jeg prøvet (at ryde cachen). Jeg accepterer fuldt dit indlysende råd at genstarte TDC boxen (hvilket jeg dog normalt helst undgår). Og så tror jeg, at jeg vil ty til en statisk DNS løsning, for på min Linux server har jeg tillige observeret usædvanligt lange svartider på ping, når boxen er indsat som DNS-server (i filen resolv.conf, som DHCP automatisk ajourfører ved dynamisk DNS), men indsætter jeg serveren selv eller fx TDC's DNS-servere direkte, får jeg normal svartid på ping (samt reverse navn at se).

et andet problem kan være at du har IP6 slået til.

Min Suse12 har det sat til som standard ved installation, men det virker pt ikke så godt eftersom der ikke er mange servere og routere (heller ikke min egen TDC Home) derude der understøtter det rigtigt.(endnu) Ofte kan den slet ikke finde en given server før jeg trykker på F5 og reloader siden. (som den jo så nok finder via IP4)

Det løser jeg bare ved at slå IP6 fra på netværkskortet, så det kun bruger IP4.

Som DNS servere bruger jeg altid OpenDNS, der giver hurtigere svar end de fleste.

(set fra browser-synspunkt, -har ikke målt det)

OpenDNS har 2 officielle dns :

208.67.222.222

208.67.220.220

som står på deres forside.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$