TDC Box mangler kontakt med wireless bridge og enheder bag denne

Mit netværk består af TDC Box (IP 192.168.1.1, og DHCP server start addr 192.168.1.10) og Linksys WRT54G m dd-wrt v24-sp1 software konfigureret som client bridge (IP 192.168.1.2 og konfigureret med 192.168.1.1 som DNS server og WAN gateway). Bridgen er nødvendig for at få et kablet netværk hvortil jeg har tilsluttet mit Sonos anlæg og NAS disk med musik til Sonos.

Før jeg havde TDC Box brugte jeg tilsvarende Linksys som router til internet. Dengang havde Sonos forbindelse til nettet og kunne accesse de streaming services der er på Sonos. Så fik jeg TDC box, og der fortsatte med at virke – om end mere ustabilt. Men kan Sonos anlægget ikke længere få adang til internet gennem TDC Box.

Ved fejlfinding kunne jeg ikke forbinde PC via trådløst net til Linksys på 192.168.1.2. Det var heller ikke muligt at se NAS koblet til Linksys enheden. Efter genstart af TDC Box bliver det mulig at forbinde til Linksys’en. Det er stadig ikke muligt at se NAS på kablet net i Linksys og Sonos kan stadig ikke få adgang til net services..

Hvorfor er restart af TDC Box nødvendig for at kunne få adgang til Linksys’en?

Hvorfor er det ikke længere muligt for Sonos at få adgang til nettet gennem TDC Box’en?

Det har virket men forbindelsen forsvandt uden at jeg havde lavet andre ændringer på mit netværk. Jeg har siden forsøgt alverdens konfigurations ændringer i dd-wrt softwaren på Linksys, men uden held.

Softwaren på TDC Box er version Fast3504_5A6038.

Jeg har en mistanke om at TDC Box ikke vil forbinde enheder som sidder bag bridgen. Hvis den ikke vil det så er et alternativ at disable wireless i TDC box og bruge min egen Linksys (nr 2) som wireless network service.

Hvordan får jeg disablet DHCP serveren i TDC Box således denne kommer til alene at fungere som provider af bredbånd telefoni samt gateway mellem Linksys (nr 2) og nettet?

4 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Du skriver desværre ikke i detaljer, hvordan du har sat Linksys routeren op.

Net-kablet fra TDC router skal sidde i Lan port på Linksys router (ikke i WAN port!).

DHCP skal være slået fra på Linksys router.

Med disse 2 grundregler, så skal det virke.

Jeg bruger en dLink router på lidt samme måde, og det virker fint.

Hvis det er, fordi du vil køre 2 netværkssegmenter, så Linksys router skal styre (være DHCP for) de tilsluttede komponenter, så er det et noget mere langhåret projekt.

Det kan dog (selvføgelig) lade sig gøre.

Linksys wrt54gl er konfigureret som en wireless bridge, som benytter dhcp service fra TDC Box'en på 192.168.1.1. Denne konfiguration af Linksys bliver mulig når dd-wrt firmwaren installeres som erstatning for Linksys egen firmware. Og som nævnt kørte det uden problemer da jeg anvendte en tilsvarende Linksys wrt54gl som router til internet (og det virkede både med Linksys og dd-wrt firmware)

En vejledning til konfigurering af dd-wrt firmware så Linksys'en fungerer som wireless bridge findes her: http://pctechtips.org/building-a-wireless-bridge-with-dd-wrt/

Der er kun wireless forbindelse mellem TDC Box og Linksys bridgen. Dette er tilsyneladende er forskel på min og din konfiguration. 

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Nåååååh, du kører trådløst fra TDC router til Linksys'en. Den fangede jeg ikke i første forsøg, sorry.

Jeg vil helst ikke kritisere TDC's produkter mere end højest nødvendigt, men denne TDC home box er virkelig en skændsel, når vi snakker Wi-Fi. Man får det indtryk, at den trådløse del af routeren fungerer på lige fod med det kablede del (som i de fleste routere).

Når man så (på dette forum) læser om det ene problem efter det andet med den trådløse del, så må man tage sig til hovedet. Hvorfor har TDC nogensinde lanceret det produkt. Det er sgu da "ris til egen røv".

Jeg kører i videst muligt omfang kablet netværk, og jeg har derfor ikke så mange problemer.

Dog ryger konens bærbare PC ofte af det trådløse net.

Hvis du har nogen mulighed for at forbinde de 2 routere med kabel, så burde du gøre det.

I kablet tilstand virker det fint!

Deler din opfattelse af TDC Box'ens ringe kvalitet -- og så vil jeg ikke bruge mere tid på at kritisere her. 

I stedet vil mit næste skridt være at disable wireless i TDC Box'en og kabel forbinde den med en anden Linksys router. Skal bare lige have fundet ud af hvordan jeg får Linksys til at være DHCP server. Jeg har ikke fidus til at TDC Box'en udføre dette ordentligt. Desværre har jeg brug for TDC Box'en fordi vor fastnet telefon kører denne vej. 

Sidste udvej kunne være at smide fastnet telefoni og TDC Box helt væk og købe en skype telefon der kører på hjemmets wireless net

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)