Svar

Switch kan ikke længere hente IP adresser - DHCP does not respond

Min Zyxel router har i over et år siddet som wireless access point for min TDC box (Home Duo) ved at Home Duo LAN (ethernet) port er forbundet (via IHC data switch) til LAN (ikke WAN) port på Zyxel router. Det har fungeret upåklageligt.På Zyxel boxens LAN porte (ethernet) sidder desuden et par enheder som en NAS, en Sony BlueRay afspiller og en PC.

Jeg har ikke gjort noget ved konfigurationen af Zyxel routeren (andet end at sætte wireless op). Alt andet er default (whatever that is).

Den anden dag var bredbånd nede i en times tid (pga strømsvigtet i Hillerød?) og jeg slukkede og tændte TDC boxen. Siden da har de enheder jeg har siddende på LAN (ethernet) portene og de enheder der tilsluttede via wireless (PCer) ikke kunne få IP adresser (DHCP server not responding).

Er der noget der er nulstillet på centralen? Hvad gør jeg?

icon

Bedste svar af Ulf 16 februar 2011, 15:12

Hej,

Jeg har det samme setup derhjemme, og det kører uden problemer. En gang i mellem skal jeg lige genstarte min router (en Linksys, men same-same i princippet), og så kører det fint igen. Første spørgsmål er jo så, om du har prøvet at genstarte din ZyXel-router? Jeg gætter på "ja". 

Når du har kablet din router som du har, så fungerer den i princippet som "dum" switch, og det er de tilsluttede enheder, der (gennem Zyxelen) trækker IP-adresser fra TDC Boxen. Derfor kunne det være interessant at kable én af dine computere direkte i en af LAN-portene på TDC Boxen. Hvis den virker, så virker TDC Boxens DHCP-server fint, og det er din Zyxel, der laver ballade - og så er næste skridt en reset (med kuglepen og følgende genopsætning) af Zyxelen.

Hvis nu computeren ikke virker og ikke får en IP-adresse, så kunne det tyde på, at der er problemer med DHCP-serveren på din TDC Box, og jeg ville ty til en reset af denne (igen med kuglepen). Hvis du ender her, så husk på, at der kan gå 10-15 minutter efter en reset til den er helt oppe at køre igen. Vejledning til reset af TDC Box:  http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=20576

/Ulf

Ps. Dine LAN-indstillinger bliver ikke styret fra centralen, så jeg tvivler på, at det er noget vi har lavet derude Glad humørikon

Se original

2 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Ulf har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Jeg har det samme setup derhjemme, og det kører uden problemer. En gang i mellem skal jeg lige genstarte min router (en Linksys, men same-same i princippet), og så kører det fint igen. Første spørgsmål er jo så, om du har prøvet at genstarte din ZyXel-router? Jeg gætter på "ja". 

Når du har kablet din router som du har, så fungerer den i princippet som "dum" switch, og det er de tilsluttede enheder, der (gennem Zyxelen) trækker IP-adresser fra TDC Boxen. Derfor kunne det være interessant at kable én af dine computere direkte i en af LAN-portene på TDC Boxen. Hvis den virker, så virker TDC Boxens DHCP-server fint, og det er din Zyxel, der laver ballade - og så er næste skridt en reset (med kuglepen og følgende genopsætning) af Zyxelen.

Hvis nu computeren ikke virker og ikke får en IP-adresse, så kunne det tyde på, at der er problemer med DHCP-serveren på din TDC Box, og jeg ville ty til en reset af denne (igen med kuglepen). Hvis du ender her, så husk på, at der kan gå 10-15 minutter efter en reset til den er helt oppe at køre igen. Vejledning til reset af TDC Box:  http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=20576

/Ulf

Ps. Dine LAN-indstillinger bliver ikke styret fra centralen, så jeg tvivler på, at det er noget vi har lavet derude Glad humørikon

Hej,

Tak for inspirationen. Det viste sig at alt jo virkede når man kørte det direkte på boksen. Det er først når min IHC Data Swith S100-T tages med at det går galt. Så måske jeg er ramt af en dårlig forbindelse eller noget omkring den. Nu har jeg koblet alt uden om den og så kører det fint. At jeg så nogen gange har set mine enheder komme på kortvarigt kunne tyde på noget periodisk.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)