Svar

Surround+Stereo lyd på Digitalmodtager..!

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

• GTH
  • Instruktør
  • 63 kommentarer
Det er fra idag blevet muligt at vælge mellem Stereo og Surroundlyd på Digitalmodtageren.

Digitalmodtageren skal genstartes før menuen bliver tilgængelig. Herefter kan man vælge menuen "Lyd".

Menu/ Indstillinger/ Lyd/ Digitallyd/ Stereo/Surround. (Default er som tidligere stereo)

Bemærk: Det er ikke alle kanaler der sender med surround. Pt. er der surround lyd på de fleste HD Kanaler, samt de fleste filmtitler under TDC Film.

Gitte

icon

Bedste svar af GTH 24 marts 2011, 21:03

Hej hj100

Har du husket at genstarte din digitalmodtager ? (strømmen skal fra - ikke bare standby)

I denne forbindelse er det ikke dataversion du skal kigge efter (den viser versionsnummer på TV Guide)

Det du skal kigge efter her er din Clientversion (Software). Lydmenuen er aktiveret for Cientversioner der starter med 1.6 og 2.0. Ældre Clientversioner der starter med 1.2 kan lydmenuen ikke aktiveres i.

Mvh. Gitte

Se original

15 Kommentarer

Hej

Når jeg trykker på lyd under indstillinger, vises det samme billede som under generelt.

Jeg har Data version: 1414

HJ

Omdømme 2

Hej hj100

Har du husket at genstarte din digitalmodtager ? (strømmen skal fra - ikke bare standby)

I denne forbindelse er det ikke dataversion du skal kigge efter (den viser versionsnummer på TV Guide)

Det du skal kigge efter her er din Clientversion (Software). Lydmenuen er aktiveret for Cientversioner der starter med 1.6 og 2.0. Ældre Clientversioner der starter med 1.2 kan lydmenuen ikke aktiveres i.

Mvh. Gitte

Hej Gitte

Tak for hurtig svar.

Jeg har genstartet  i går, ved at afbryde på knappen bag på boksen.

Jeg har fundet:

TV2 Client Version 2.0.26478.15 (release)

Mvh. HJ

Omdømme 2

Hej igen hj

Lydmenuen er først enablet fra TV Platformen her i eftermiddag. Så en genstart igår hjælper ikke noget.
Du må på den igen  Glad humørikon

Mvh. Gitte

Hej igen

Nu er det ok

Tak for hjælpen.

Mvh  HJ

Omdømme 2

Hej igen

Det glæder mig du fik det til at virke. God fornøjelse med surroundlyden  Glad humørikon

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Gitte (og andre!)

Nu har jeg enabled "Surround lyd" selvom jeg ikke har/kan få HD pakken. Så det giver vel aldrig surround lyd?

Mit spørgsmål er egentlig: Hvorfor er lydniveauet ved "surround lyd" 6-10 dB lavere end lyd ved "Stereo"?

Jeg kunne godt tænke mig, at i fik det normaliseret.

Omdømme 2

Hej jeps-92

Nej så længe du ikke har HD pakken har du ret i at du ikke vil få ægte surround lyd, da SD kanalerne "kun" har stereolyd. Det er dog muligt at dit anlæg kan lave en form for simuleret surround når du enabler det - men må du eksperimentere dig frem med.

Hvad angår lydniveauet er Stereo og Surround to forskellige signaler, der behandles forskelligt i klienten/softwaren. Vi kan altså ikke bare lige trykke på en "normaliser knap" Glad humørikon Det undersøges dog hvad der er, af yderligere indstillingsmuligheder under lydmenuen - men det er ikke noget der er lige på trapperne. Så i øjeblikket må man stille sig tilfreds med at have fået valgmuligheden mellem stereo og surround.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Som jeg skrev, så ved jeg godt ikke ikke får diskret multikanal lyd.

På mange kanaler virker Prologic nu meget godt, så det kan jeg godt leve med (når nu jeg ikke kan få HD).

Det undrer mig lidt, det du siger med "forskellige signaler". Jeg kan godt forstå, at i har 2 streams til rådighed, så TV boksen kan vælge, hvilken stream den vil bruge, men hvorfor kan begge streams ikke normaliseres?

Jeg mener i normaliserer da lydstyrken på "stereo stream'en", så lydstyrken på de forskellige kanaler er nogenlunde ens (eller i prøver i hvert fald på det!). Hvorfor så ikke mellem de 2 streams på samme kanal?

Omdømme 2

Hej igen

Vi har en indstilling på de encodere der står på TV Platformen, ja... Jeg mener altså ikke at der kommer 2 forskellige lydsignaler fra TV Platformen - den lyd du får ind i boksen er den samme. Du har bare muligheden nu for at indstille hvordan Digitalmodtageren skal håndtere den.

Det handler altså om hvordan softwaren i digitalmodtageren behandler den lyd der kommer ind. Når du vælger stereo behandles det på én måde, og vælger du surround sound behandles det på en anden måde.

Vi kigger som sagt på at få flere indstillinger med i digitalmodtageren omkring lyd - men hvornår det evt. bliver aktuelt vides endnu ikke.

Som udgangspunkt vil man vel også vælge at køre enten stereo eller surroundsound - hvorefter lydniveau på Digitalmodtager og TV indstilles til en passende styrke.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

For så vidt har du ret, lydstyrken mellem kanalerne er ens (kun når Viasat viser reklame er lydstyrken meget højere, men det er jo en helt anden historie Blinkende humørikon )

Men når jeg så skifter fra TV kigning til for eksempel at høre musik fra mit eget anlæg (dvs. min surround receiver skifter til anden HDMI indgang), så er lyden lige pludselig > 12 dB højere. De 12 dB er med lyden på TDC modtageren sat til surround. Så får man pænt travlt med at skrue ned!

Hvorfor kan TDC modtageren ikke skrues op til reference niveau på lyden?

Omdømme 2

Ja, lydniveauet på reklamerne kan der desværre heller ikke gøres noget ved Glad humørikon

Men som sagt - i øjeblikket står valget mellem enabling af surround lyd på boksen eller slå det fra igen.

Og der har vi altså valgt at enable muligheden for surround, for dem der ønsker at bruge det.

På mit eget anlæg har jeg mulighed for at justere lydstyrken på de forskellige input enheder. Måske findes der en tilsvarende mulighed på dit anlæg - og ellers har du jo altid muligheden for at gå  tilbage til gode gamle stereolyd  Glad humørikon

Mvh. Gitte

Tak for orienteringen om surround sound'en.

Det undrer mig, at man skal finde det her - mere eller mindre tilfældigt - og ikke får det direkte fra TDC - f.eks. i et nyhedsbrev (eller har det forbigået min opmærksomhed?).

Mvh.

N!els

Omdømme 2

Hej nmk

Jeg har valgt at orientere om surround sound her på Forum, fordi der har været noget debat om dette tidligere.

Hvad angår information direkte fra TDC, pr. brev eller lign. - så tror jeg det ville være for omfattende, hvis der skulle sendes personlig information ud hver gang der foretages en mindre ændring.

Da menuen er blevet tilgængelig i samme periode som vi har udrullet ny software til alle digitalmodtagere, kan jeg forestille mig at alle ændringer vil blive samlet til én information.

Hvornår, hvor og hvordan den information bliver tilgængelig, ved jeg desværre ikke.

Håber du får glæde af den nye indstillingsmulighed.

Mvh. Gitte

Jeg har indstillet min homebox til surround og det virker derefter fint med surround lyd via min anlæg.

derimod kommer der ikke noget lyd til tv'et. , som er tilsuttet med et HDMI kabel. Der kommer kun lyd til tv'et når jeg sætter homebox'en til Stereo.

Burde der ikke også kommer lyd til TV'et i surround mode ?. Ellers skal jeg til at ændre instilling hver gang jeg vil se en film med surround sound på. (og omvendt gider jeg ikke  tænde stero anæget for at se TV avis)

mvh

Ulrik

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)