Surround sound på TV kanaler?

• UVJ
  • 0 kommentarer
Hej med jer. Jeg er ny kunde hos TDC, og har købt home trio pakken med 49 kanaler. Jeg har også lige købt nyt TV, et Phillips 47 tommer med 3D og ambilight, samt et surround anlæg med Harman Kardon højtalere, som jeg har brugt lang tid på at sætte op, med kabelskjulere og hele pivtøjet. Nu er problemet bare at jeg ikke kan få surround lyd på noget af det som kommer ud af tv boksen. Jeg har min stationære pc koblet til forstærkeren på samme måde som tv boksen, altså med HDMI, og hvis jeg afspiller en DVD på pc'en er der ingen problemer, så har jeg den fineste surround lyd i stuen. Men hvorfor ikke på tv kanalerne? Der sendes ofte nyere film og serier, som der helt sikkert er produceret med suveræn lyd kvalitet. Hvorfor får jeg ikke lyden med i mit abbonnement?

Jeg havde min lydmand på besøg, hvor han kallibrerede surround anlægget med afstand osv. og vi prøvede sammen at få det til at virke. Men han kunne heller ikke. Vi prøvede med optisk kabel istedet for HDMI, men uden nogen forandring. Det er en ny forstærker der selv kan genkende det lydsignal den modtager, og det eneste der kommer ud af min tv boks er stereo lyd. Det er godtnok bedre end mono, men kunne man ikke forvente lidt mere?

Jeg har ringet til TDC og spurgt til det, hvor de svarede at der var nogle ganske få ting der blev sendt med digital lyd, og dermed også surround, men de kunne ikke fortælle mig hvad det var, hvornår det kom, eller hvor jeg kunne finde oplysninger om det?

Hvad så hvis man lejer film gennem Mit TDC (nu TDC play)? Er det også kun i stereo?

5 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Har du husket at ændre din TVboks til Surroundlyd, Menu-Indstillinger-Lyd.

Mvh

Kim

Hej UVJ,

Alle vores (live) tv kanaler sendes kun i stereo lyd, dog er der udvalgte film som vises på HD og viasat kanalerne som har surround sound(dolby digital)

Derimod alle vores lejefilm er kun i stereo.

man kan ikke tvinge det til at afspille i surround sound, selvom man vælger dette i menuen som KsNa forklarer, men dette tillader bare når man endelig ser en film med surround så vil den slå dette til.

Håber dette kan give en forklaring, ellers må jeg prøve at forklarer det på en anden mådeGlad humørikon

Hej Kim

Ja, det har jeg prøvet.

Hej Daniel.

Tak for dit svar. Det gav i det mindste en forklaring med lejefilmene. Men hvordan kan det egentlig være? Det koster jo lige så meget som at leje i Blockbuster, hvor man får alle nye film med digital lyd.. Er det for tungt at streame? Og hvis ja, kunne man så ikke bare downloade først?

Jeg havde Viasat kanalerne gratis i en måned, hvor der konstant vises film. Der var ikke nogle af de film jeg så derinde, som havde surround lyd, og der står ikke noget i TV guiden om lyd eller billedformat. Hvordan kan jeg så finde ud af om der sendes i surround? Og hvilke kanaler sender egentlig i HD?

umildbart har jeg ikke kunne få nogle informationer omkring hvorfor de ikke sendes med det. Den eneste måde du kan se dette på er at din reciever vil vise dolby digital i displayet, med mindre den selv laver en visuel version udfra stereo lyden.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)