Svar

Statiske range på IP adresser.

Hej...

Firmaet har netop skiftet til TDC og jeg har tilsluttet den nye router.

Jeg bruger en blanding af statiske IP adresser og DHCP til maskinerne i huset, alt efter hvad de "laver".

Jeg vidste, fra kolleger, at den havde 192.168.1.1 som "base", hvor min "gamle" router havde 192.168.0.1.

Første skridt var derfor at stille alle de statiske maskiner om til 192.168.1.xxx.

Da routeren var færdig med alt sit update jazz, gik jeg derfor straks ind i config router.

Jeg havde en lumsk anelse om, at den statiske range var "fabriks sat", og derfor sandsynligvis ikke stor nok.

Det var den så heller ikke.

Umiddelbart så configgen af DHCP range ud til at være ganske lige til.

Jeg beholdte Start IP adresse til 192.168.1.10, og flyttede Slut IP adresse til 192.168.1.100.

Så er der plads nok til "gæster", og jeg går så ud fra, at alt udenfor 192.168.1.10 - 192.168.1.100 bliver betragtet som statisk. Alle de statiske maskiner ligger fra 192.168.1.101 og opefter.

Men, det vil ikke virke som forventet.

Maskinen jeg testede med, havde 192.168.1.104 som statisk IP, og den vil bare ikke ud på nettet.

Jeg testede at sætte den til DHCP, og så var der hul igennem, men så snart jeg sætter den til statisk x.x.x..104, så er der lukket for det varme vand.

Er der andre der har oplevet det, og er der noget jeg har overset/ikke forstået/midforstået?

Heinrich

icon

Bedste svar af HWinther 4 februar 2012, 23:48

Hej Brian...

Det er jvf. bogen og Go' skik da noget snavs.

Jeg kan ikke afvise at det virker, men det er da på tværs af alt.

Jeg har nu brugt din opskrift med at sætte den statisk i routeren, men med en IP adresse udenfor DHCP range.

Det virker, men snavs er det.

Heinrich

Se original

4 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Du kan godt sætte en statisk IP op inden i DHCP range.  dvs. du kan godt bruge 192.168.1.10 som statisk ip. Den vil så aldrig blive tildelt til en maskine som ikke har den MAC adresse som du har brugt til den statiske.

Jeg har DHCP fra 192.168.1.10 til 50, og bruger 10-16 som statiske adresse.  Det virker fint.

Husk bare at du ikke skal indtaste den statiske ip på din computer, den skal bare blive ved med at hente en DHCP ip, men får så altid bare tildelt den samme.

Hej Brian...

Jeg har nu brugt din opskrift med at sætte den statisk i routeren, men med en IP adresse udenfor DHCP range.

Det virker, men snavs er det.

Heinrich

Er glad for du fik det til at virke.

Jeg syndes statisk DHCP er bedre en statisk IP, når det kommer til små netværks.  Det er dejligt at kunne ændre alt på 1 sted, i stedet for at skulle rundt til alle ens enheder og manuelt ændre data.

Jeg har lige testet rigtigt statisk IP, som du også startede med, og jeg kan godt få det til at virke.

Indstillede mit TV til 192.168.1.150   gateway: 192.168.1.1  dns: 8.8.8.8  mask: 255.255.255.0

og slettede min statisk dhcp indstilling i routeren.

Derefter kom mit tv på nettet med en rigtigt statisk IP.

HWinther skrev:

Tror vi snakkede forbi hinanden, du snakkede om rigtigt statisk IP, hvor man manuelt sætter IP og andet netværks info, på hver enhed.  Jeg snakkede om statisk DHCP, hvor man reserverer en IP i DHCP tabellen til en bestemt mac adresse.  Siden det stadigt er DHCP man bruger, i dette tilfælde, er der ikke noget galt i at bruge ip adresser inden i dhcp range.  det er faktisk at fortrække, så du altid ved hvilke der ligger udenfor, og som kan bruges til rigtigt statisk ip.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Hov forkert account.  Glad humørikon

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P