Svar

spam

hvad sker der når man åber en spam mail

det er vel først når man besvarer den der bliver et problem???

h erik

icon

Bedste svar af FN1 29 marts 2011, 20:42

Der sker absolut intet ved at åbne en spammail. Der sker heller ikke noget ved at svare på den. For det meste kan man slet ikke svare på dem, idet langt de fleste af dem er sendt som "no reply mails".

Problemer bliver hverken større eller mindre af om du svarer på en spammail. Afsenderen ved udmærket at din mailadresse findes og at du har modtaget mailen, ellers ville de have fået en "Mail delivery failure"

Jeg taler her om mails uden vedhæftede filer. Ukendte mails med vedhæftede filer bør man aldrig åbne.

Spammails er selvfølgelig pisseirriterende, - men hysteriet omkring disse er nu også nogle gange lidt vel overdrevet.

Mvh FN ;-)

Se original

7 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Der sker absolut intet ved at åbne en spammail. Der sker heller ikke noget ved at svare på den. For det meste kan man slet ikke svare på dem, idet langt de fleste af dem er sendt som "no reply mails".

Problemer bliver hverken større eller mindre af om du svarer på en spammail. Afsenderen ved udmærket at din mailadresse findes og at du har modtaget mailen, ellers ville de have fået en "Mail delivery failure"

Jeg taler her om mails uden vedhæftede filer. Ukendte mails med vedhæftede filer bør man aldrig åbne.

Spammails er selvfølgelig pisseirriterende, - men hysteriet omkring disse er nu også nogle gange lidt vel overdrevet.

Mvh FN ;-)

tak det var dejligt at hører for jeg kan godt finde på at

se disse spam

h erik

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej eoggberger

Jeg giver lige min holdning til kende her også.

Bemærk at jeg skriver holdning. Holdninger kan være forskellige og i min verden, er det i orden ikke at have samme holdning. Det behøver ikke at ødelægge en masse fordi man har det.

Faktisk er jeg uenig med FN. Vi vil sikkert kunne lave en længere akademisk diskussion. Det syntes jeg vi skal skåne dig for. Dog vil jeg lige give min mening til kende omkring dette.

Jeg mener nemlig man skal tage spam alvorligt nok. Og hvorfor læse det? det er sjældent, hvis ikke aldrig, at det som står, er ærligt. Tværtimod er det ofte hoax og svindel. Og - dem som sender, får penge for hvor mange som åbner mailen og dem som ovenikøbet klikker på noget. Der bliver måske udsendt en million ens mails. Hvis blot een promille hopper på den, er det mange. Så det er mængde det handler om.

Så min holdning, er at man skal slette dem så snart man kan. Uden at åbne dem hvis muligt. Gerne få et program til det.

Du kan læse lidt fakta her, så kan det være du selv kan danne dig en mening.

Først en forklaring på, hvorfor det overhovedet hedder "spam":

http://www.youtube.com/watch?v=M_eYSuPKP3Y

Også et par artikler fra egen verden, som forklarer lidt om spam:

[u]http://sikkerhed.tdc.dk/publish.php?id=777&dogtag=p_mit_sik_ny[/u]

[u]http://opdaterdinpc.tdc.dk/publish.php?id=18530&dogtag=tdc_ms_opdater_viden[/u]

God fornøjelse

Hilsen 

stor tak for oplysninger vedr.spam til fn og patrick

to gode indlæg som jeg kan bruge begge to h eoggberger

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Nej, - vi er tydeligvis ikke enige, Patrick, - og netop derfor kan den onde og penible lektor Blomme ikke nære sig for at gribe dig i en unøjagtighed:

"Og - dem som sender, får penge for hvor mange som åbner mailen"

Nope, - afsenderen af en mail kan på ingen mulig måde se hvorvidt en afsendt mail er blevet åbnet eller ej.

Man kan sætte sin mailclient op til at afsende en kvittering for en modtaget mail, (autosvar) men uden dette har afsenderen ikke den ringeste mulighed for at se om mailen er blevet modtaget.

Afsender kan også sætte sin mailclient op til at anmode om en kvittering på at mailen er blevet læst, men den anmodning behøver man overhovedet ikke at reagere på, og man kan også bare klikke på "nej" til at sende en kvittering.

Det er i øvrigt også lidt et teoretisk anliggende. Jeg har aldrig oplevet at afsendere af spammails udbeder sig en kvittering, og jeg er også ganske sikker på at det overhovedet ikke forekommer.

eoggberger er tilsyneladende en lidt nysgerrig natur der ind imellem godt kunne have lyst til at se hvad der rent faktisk står i disse spammails, og det kan han roligt gøre uden at løbe den mindste risiko.

Man skal naturligvis ikke fare til at sende alle sine bankoplysninger plus sin pinkode til en mailadresse der påstår at man har vundet 1 million euro i et lotteri man aldrig har deltaget i, - eller at agere muldyr ved, mod en procentvis betaling at overføre nogle penge fra een konto til en anden, - en betaling som man i øvrigt ganske ofte rent faktisk får. Problemet er bare at det er svindlede penge, og at svindlen udføres på en sådan måde at muldyret er den eneste der kan spores, - og så er det jo ikke særligt fedt at få nogle få tusinde kroner, og efterfølgende blive hængt op på et millionbedrageri.

En anden form for muldyr-aktivitet er at agere dækadresse (modtagercentral) for modtagelse af varer der er købt på stjålne kreditkort:

http://www.nets.eu/da/nyheder/Pages/nyhed-20101201-muldyr.aspx

Der er utallige former for avanceret svindel, og jeg orker ikke at nævne dem alle, men det korte af det lange er, at der ikke er nogen risoko forbundet med at læse spammails, når blot man holder sig til kun at læse dem.

Og igen, - vedhæftede filer bør man naturligvis aldrig åbne.

Mvh Lektor Blomme.

PS: Og nej tak, - jeg vil stadig ikke ha' et maltbolche. Meget glad humørikon

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints eris har modtaget fra andre medlemmer.

hej FN

Jeg er bange for at du tager fejl. Det er meget simpelt at lave en metode som gør at afsender kan se om du åbner hans mail.

Man giver ganske enkelt hver mailadresse, man sender til, et unikt ID. Så indsætter man et billede i HTML-koden som man kalder "ID.jpg" (f.eks. "den.onde.spamserver.dk/2847636645545.jpg"). Billeder i HTML-mails bliver først hentet når du åbner mailen, så når din mailklient forsøger at hente billedet "2847636645545.jpg" fra serveren, ja, så har du afsløret at du har åbnet mailen.

Derudover kan spammeren også forsøge at snige skadelig kode med i HTML-koden, som kan angribe din pc hvis den ikke er opdateret med de seneste sikkerhedsrettelser.

Derfor er det, som Patrick skriver, aldrig en god idé at åbne spammails hvis man kan undgå det.

Omdømme 3

Forklaringen med billedet må jeg bøje mig for, - for den er rigtig. Af samme grund er næsten alle mailprogrammer sat op til ikke at hente billeder automatisk.

Mvh FN ;-)

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P