SMTP på TDC

Jeg fik for nylig fejlbeskeden at jeg ikke kunne sende mail via TDC's SMTP server, da jeg benyttede en afsender adresse i et domæne som TDC ikke hoster.

Det har altid været god latin at benytte sin udbyders SMTP server, så hvorfor pludselig denne ændring ?

De fleste menensker har mere end én email adresse.

Skal man nu til at benytte alle mulige forskellige SMTP servere alt efter hvilken afsender adresse man vil have på sin mail ?

Mvh

26 Kommentarer

Hej Duelund.

Velkommen herinde.

Det lyder mærkeligt. Det kunne jeg da også godt tænke mig at vide. Der må være en der ved det. 

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

det er noget jeg kan kaste lidt lys over,

grunden til at man ikke længere kan bruge TDCs udgånde server(SMTP/ASMTP) er at TDC af en eller anden grund ikke vil have at man bruger serveren til andre end TDC domæner sansynligvis for at spare på serverens kapacitet, entlig meget fornuftig for TDCs økonomi og for milijøregnskabet.

hvis man har mange mails og gerne vil bruge den samme udgånde server, kan man bruge gmails(google mail) server, den er gratis at bruge og du kan bruge den til alle domæner det eneste de krever er at man har en gmail konto.

ma kan også hvis man vil samle alle sine mails bruge gmail som et online mailprogram på den måde kan man hvis man har en android mobil bruge gmail som en slags exchange server, med kalender, sammenkodningen af kontakter og meget mere.

Nå -  Jeg syntes det er en service-forringelse. Det er der nok mange der bliver skuffet over. Trist humørikon

Kunne tdc ikke bare tilbyde tjenesten mod et mindre månedstillægs, hvis økonomien er så trængt? 

Men hvis man ikke benytter TDC's SMTP server, skal mails transporteres over Internet til en anden mailserver før det kan videresendes. Altså skal man stadig belaste TDC's net (dog ikke deres SMTP server).

Man kan ikke bare bede folk om at benytte GMAIL, hvad nu hvis GMAIL gør det samme ?

Beslutter at man kun må sende mails med en afsender i et domæne som Google ejer.

Eller hvis GMAIlL en dag ophører ?

Som sagt har det altid været god latin at man benytter sin udbyders SMTP server til at sende mail. AL mail.

Selvom man har en email adresse i et domæne som TDC ikke hoster, så er man stadig kunde hos TDC og har da en klar forventning om at kunne få afsendt sine emails gennem deres SMTP.

Det er helt klart en service forringelse!

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Det er entlig bare min teori men det griver da mening.

Jeg tror ikke TDC siger at man skal bruge Gmail men din Udbyders server.

Jeg tror ikke Google gør det samme da det vil stride imod ALT hvad google står for.

med at det kan være at google en dag ophøre, det samme kan jo ske for TDC.

Hej Duelund

Jeg er helt enig med dig. Det må være en selvfølge at håndtere de mail, som deres kunder har.

Jeg har søgt lidt på nettet om tdc-økonomi. Og deres økonomi ser ikke så ringe ud endda. Så derfor - kære TDC - Det må I lige tygge lidt mere på!Gal humørikon

Nu knak filmen - altså min.Overrasket humørikon

På min tdc mail konto ser jeg indstillinger om extern mail.

Vil det sige at TDC godt vil hente fra andre servere, men at andre servere ikke kan hente hos TDC?

Venter spændt på svar.

Mystisk.

Så man må godt benytte deres POP3 service til at hente mail fra andre domæner, men ikke benytte deres SMTP service til at sende mail men andet domæne som afsender....

Svarer til hvis PostDK ikke vil viderebefordre et brev lagt i en dansk postkasse, hvis der står en ikke-lokal afsender adresse på.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Njaaa!

TDC modtager gerne dine mail fra andre udbydere, men skal du sende skal det vare via TDC.

Det svare vel til at et brev sendt fra f.eks Sverige - det bringer  Post Danmark ud til din adr. i Danmark, men du kan ikke sende et brev fra Danmark med et svensk frimærke på, dertil kræves et Dansk frimærke.

Mvh.

Kim

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KPN1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Maja

Nej du kan ligesom ikke stille det op på den måde. Det er fra egen eller andre udbydere der sendes mail med din TDC mailadresse til dig, hvor det så populært sagt er på tdc's pop3 server det lander. Når du sender post til andre med deres mailadr. gør du det via TDC's asmtp server, det siger din kontoopsætning at du skal. Det er ikke andre servere der henter hvad du vil sende, det er dig der sender via egen udbyders asmtpserver til en pop3 server som tager sig af din afsendte post med modtagerens mailadresse.  Blinkende humørikon

Hej KNP og ksna

Tak fordi I svarer. Noget tyder på at jeg har ædt en skrubtudse.

Det glæder mig, at jeg har taget fejl.Glad humørikon

Nogle gange skal jeg have tingene skåret ud i pap. Derfor...I min Windows Live mail har jeg oprettet min tdc-mailkonto, hotmail-konto, gmail-konto og min hjemmeside mailkonto(imap).

Nu håber jeg, at jeg har forstået det rigtigt: Min tdc-mailkonto virker også i fremtiden på windows Live mail!

Please - sig nu "JA"

Og til dig Duelund.
Jeg føler næsten, at jeg har overtaget din tråd. Trist humørikon

Omdømme 2

Hej Maja

Jeg siger JA  Meget glad humørikon

Maja kik lige på de forskellige kontoopsætninger du har på Live Mail, hvilen smtp-server bruger de forskellige konti?

Du har da ikke overtaget tråden du blander dig da bare i debatten ligesom jeg, det er da det vi alle lærer noget af. Blinkende humørikon

Desværre Kim.

Jeg er kunde hos TDC, betaler til TDC, og vil så defor gerne kunne sende min mail gennem TDC. Jeg har en klar forventning om at min Internet udyder behandler al den mail jeg vil sende, som man altid har gjort i  DK.

Hvorfor skal TDC lige pludselig blande sig i hvad jeg skriver som afsender på min post?

Og det endda uden at advare mig om det i forvejen.

Hvis jeg smider et brev i postkasen i Brøndby, med dansk frimærke således at jeg betaler til Post DK, så er PostDK i Brøndby da ligeglad med om afsenderadressen er i jylland.

Men sender jeg en mail som jeg smider i SMTP serveren hos TDC, så skal afsenderadressen være TDC.

Dårlig service.

Omdømme 2

Hej jeg vil da godt lige give et lille svar her

Når du bruger en maiklient til at sende post og du har feks. en hotmailkonto opsat på din mailklient, når du sender post med denne konto så sender du ikke via TDC server men en smtp-server tilhørende hotmailudbyderen. Det gør jeg da, og hvis jeg forsøger at sende gennem tdc's asmtp server får jeg fejlmeddelelse. Jeg har flere forskellige postkonti opsat på min mailklient, hvis jeg sætter dem op til at sende på deres tilhørende server, så fungerer det fint, men hvis jeg sætter dem alle op til at sende gennem TDC server så er det kun min TDC mailopsætning der fungerer. Når alle mine konti fungerer så sender jeg mails gennem min bredbåndsforbindelse hos TDC og post sendt med mine konti fra andre udbydere ryger da igennem til den rette server hos den respektive udbyder, sådan er det og det vil det formentlig blive ved med at være.

Jeg ved ikke om det siger dig noget.  Blinkende humørikon

Hej KNP

Du spurte hvilke smtp-servere jeg bruger til de forskællige konti.

Det korte svar:
       hotmail-konto: http://mail.services.live.com/DeltaSync_v2.0.0/sync.aspx
         gmail-konto: smtp.gmail.com        
min hjemmeside-konto: send.one.com
                    tdc-konto: smtp.mail.dk  (uden a)

Det lange svar kan du se i denne tråd, fordi der også indgår ordet pasword.

Hvis moderatorer mener det lange svar skal stå her, må de flytte det.Blinkende humørikon

(Jeg har set du er kommet før mig, men det er jo uhøftligt ikke at svare.)

Omdømme 2

Hej maja

Du skal da selvfølgelig komme med dine svar, det er det der med til at give en god debatMeget glad humørikon

ups -Trist humørikon

Jeg glemte at sætte linket på hvor jeg har sadt det lang svar, så her er detMeget glad humørikon:

/t5/Bredb%C3%A5nd/Password/m-p/7033#M1730

Hej KPN,

Det er rigtigt at man kan benytte diverse mailudbyderes SMTP servere. Men tidligere (for ca. en måned siden) - og som altid har været kutyme i DK - kunne jeg sende al mail via min Internet udbyders (TDC's) SMTP server.

Det er det jeg gerne vil vedblive med at kunne. TDC kan da være ligelad med hvilken adresse jeg sætter på som afsender. Jeg er kunde hos TDC og betaler for benytte deres services. Det er mig som person som er kunde hos TDC og det er mig som person der sender mail. Hvilken afsender adresse jeg sætter på kan TDC da være ligeglad med.

Der findes mailudbydere der ikke tillader at man benytter deres SMTP server hvis man kommer fra et fremmed net, så hvis man har en email adresse der og gerne vil have den adresse på som afsender på nogle mails, skal man finde en tredie SMTP server. Nogle har peget på Google's SMTP server, det kræver så at man har en konto hos Google, og at man gerne vil have at ens mail fragtes den vej og at Google ikke en dag gør som TDC og siger at de kun vil acceptere at sende mail hvor afsenderen er fra eget domæne.

Omdømme 2

Hej Duelund

Jeg kan fortælle dig jeg er fuldstændig enig i dit synspunkt. Jeg synes også at det underligt at man lige pludselig fratager kunderne denne mulighed. Hvad strategien er bag denne beslutning ved jeg ikke , men TDC må åbenbart have en god grund til at foretage disse ændringer. Det har i hver fald givet en masse brugere store problemer med at bruge, ændre og endda at opsige mailabonnementer. Det er nu ikke noget der får direkte betydning for den måde jeg har brugt eller vil bruge mine mailkonti i fremtiden. Jeg forstår din undren, men jeg tror bare at vi er nødt til at acceptere disse ændringer hvis vi stadigvæk vil gøre brug af vores tdc-mailadresser i fremtiden.

Vi må så håbe at debatten her på forum kan sætte nogle tanker igang hos tdc's beslutningstagere.

Vi brugere her på forum må så bestræbe os på at hjælpe andre brugere så godt vi kan med at få løst deres mailkontoproblemer.Blinkende humørikon

jeg har ikke opsat en TDC mailkonto i min mailklient (Mac´s Mail), men har nogle der er tilknyttet mine domæner.

Indtil igår aftes har jeg ingen problemer haft med at sende mails fra disse, men idag er opstået et problem på kun den ene konto, som er tilknyttet et .net domæne, de andre er .dk domæner.

I mail har alle konti kørt med smtp.mail.dk uden problemer, ( asmtp.mail.dk har jeg slet ikke kunnet få til at virke, hverken før eller nu).

Har været kunde hos TDC i flere år og har aldrig oplevet problemet før, eneste forskel er at abonnementet er blevet ændret til Homeduo for små 3 uger siden, men alt har spillet, altså indtil igår aftes...

Flere har foreslået et man benytter Google's/Gmail's SMTP servere i stedet.

NU er Gmail begyndt at påtrykke udgående mail ens Gmail-adresse som afsender, hvis man sender via Gmail's SMTP server.

Dvs. hvis jeg sender en mail med afsender xxx@andeby.dk, (f.eks. hvis jeg har domænet andeby.dk) som jeg tidligere kunne sende via TDC's SMTP server, men som jeg nu er tvunget til at sende via en anden SMTP server, bliver denne mail nu påtrykke min Gmail adresse som afsender hvis jeg sender via Gmail's SMTP.

Det bevirker at folk der trykker BESVAR på sådan en mail, ikke sender svar til xxx@andeby.dk, men i stedet til en Gmail adrese som måske ikke bliver overvåget (fordi den kun bruges som login til Gmaill så man kan bruge deres SMTP). Selvom den bliver overvåget skal svar til en@andeby.dk adresse ikke tilgå en@gmail.com adresse.

Jeg synes stadig det er det største skod TDC nogensinde har gjort.

Jeg betaler som kunde for at benytte TDC's SMTP servere. Hvilken email adresse jeg sætter på som afsender (jeg har flere domæner jeg benytter til mail) kan TDC da være ligeglad med. Det er stadig mig som person og betaler der sender mail'en. Jeg betragter det nærmest som aftalebrud og ændringen er udført uden at informere om det, pludselig kunne man bare ikke sende mail mere med andre adresser.

Hvordan kan man råbe TDC op om dette ?

http://postmaster.tdc.dk/publish.php?id=23474

Den side kender jeg godt, den får man link til i den afviste mail. Den hjælper bare ikke noget.

Hvis man har 10 forskellige email adresser kan det ikke være meningen at man skal sende via 10 forskellige SMTP servere. Det har ALTID været ens Internetudbyder der udbød SMTP servicen.

Hos TDC er der bare ingen service.

Hej TDC

Jeg kører en ren TDC konto, men min kone har en emailadresse <fornavn>@<efternavn>.dk, og dem der hoster <efternavn>.dk. har ingen SMTP server.

Naturligvis ønsker hun at beholde den, og på den måde så  det er den der står som afsender helt rent uden "on behalf of" eller andet snavs.

Derfor fatter jeg ikke at det ikke er muligt at beholde den service der gør det muligt?

Hvorfor ikke give muligthed for at opsætte nogle konti som gerne må slippe igennem? 5 f.eks?

Det er simpelthen dårlig service bare at lukke for det.

mvh Erik

Omdømme 3

Hej,

Jeg har sinden sidst jeg skrev fundet det her.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=27398

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P