Root af android mobiler

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints knudsen81 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej jeg vil da lige prøve at tage dette emne op for at mange mobil selskaber har den forkerte indstilling til det....

Jeg havde en x10 som var rooted og havde den inde ved tdc butikken og der var der en fra butiken som helt tydelig er blevet misinformeret om hvad root på android er, han fortalte mig at root gjorde at mobilens funktioner blev deaktiveret og andre ting......

Han var så påståeligt med sin viden at jeg blev godt irreteret så jeg var hjemme og finde alt info ang root og tog det med ned til ham for at han kunne bare prøve lidt på at få sin infomation som root på plads, hvad det er og hvad man kan bruge det til.

Jeg forstår ikke at i ser så negativt på root ang med garanti, da google selv synes det er iorden at roote deres mobiler?

Jeg håber der er nogle som har noget viden de vil komme med.

18 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jytfin har modtaget fra andre medlemmer.

Super du Magter at tage det emne på knudsen81

Det er lige netop HER alle teleoperatøre går i baglås og siger at rooter/jailbreaker man sin enhed/håndsæt/terminal så mister man garantien.

Lad og tage et glimrende eks. Apples iPhone kan en masse ting uden jailbreak, men der er også mange ting som apple ikke kan som f.eks nokia kan, Apple tvinger deres kunder til at jailbreake deres produkter i dette tilfælde iPhone for at den kan få noget når samme funktioner som igen nokia (eks).

Rooting af en Android/Windows Phone etc.

Fordele ved det er man får det nyeste "uofficielle" firmware og man kan en masse andre fede ting.

Udlemper man skal vide hvad man gør inden man gør det.

Tror også grunden til at de stakkels medarbejdere i diverse telebutikker ikke bliver informeret om root/jailbreak er at der ikke er ret mange der gør i det andet end unge mennesker..

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints knudsen81 har modtaget fra andre medlemmer.

Ja vis man nu tager Apples iphone, da er der i usa kommet en dom at jailbreak er lovligt, men igen desværre så gælder det ikke herhjemme, ved at man jailbreaker så gør man som sådan ikke noget ulovligt men med jailbreak så kan man installere noget man ikke har købt i itunes af spil/programmer....

Jeg ved at mange de jailbreaker for at få mulighed for egene sms- ringetoner og kalender på lockscreen, som apple igen ikke tillader.....

Rooting på android/windows mobile/phone gør som Jytfin skriver mulighed for at få en custom rom på som har nyeste firmware (os) 

Jeg har nexus s f.eks og vis man vil installere custom roms så skal bootloader være åben og gør man det så får man en fin besked fra google at gør man det så kan man installere custom roms med mere, men de skriver ikke at man ikke må....

Så derfor kan jeg ikke forstå at alle andre får ondt i røven over det, når det er google ikke gør det....

Over and out

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jytfin har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg tror at grunden til at Jailbreak ikke er lovligt her i DK er at Apple ikke vil tabe til systemet igen som i USA.

Men for at blive ved jailbreak af iPhone så skal man virkelig vil det for jeg har erfaringer med at det sløver helt vildt og som knudsen også skriver kan man tilgå apps og games uden om itunes hvilket vi (KNUDSEN OG UNDERTEGNET JYTFIN) ikke vil tage ansvaret for og ej heller opfordrer til at gøre.

Rooting af Android/windows mobile/phone så vil jeg sige at det er nemmere sagt end gjort at roote.

Men igen det kommer jo også an på om man har behov for det nyeste nye firmware eller ej.

Omdømme 1

Ja er fuldstændig enig med dig 

Alt ulovligheder ang programmer/spil skal man holde sig fra Meget glad humørikon

Men alle de andre ting man kan med jailbreak/rooting er noget rigtig dejlig ting, men igen er det mest på iphone det kan tilføje rigtig gode funktioner

Omdømme 2

+1

Hvis man kun installere det mest nødvendige på iPhone så kan den godt klare det uden at blive sløv

Omdømme 1

Ja nemlig, men vis man laver root/jailbreaker så skal man virkelig vide hvad man laver ellers kan man godt få sin mobil fucked up

Omdømme 2

Så sandt som det er sagt.

Ønsker man at jailbreake/Roote så spørg endelig en af os (knudsen/jytfin) om råd og vejledning om dette, da vi supportere mange omkring dette emne, hvilket er en af de grunde til at knudsen tog det op er jeg ret sikker på...

I er velkommene til at stille os spørgsmål omkring det, da det kan være noget kringlet at finde ud af.

Til Admins og Mods:

Vi tager selv ansvaret for denne tråd, forstået på den måde vi opfordrer IKKE til ulovligheder og vi vil også gerne sige at det er på eget ansvar hvis man vælger at gøre dette.

Omdømme 1

Ja vis det er så spørg endelig.

Ja jeg tog dette op da jeg synes der er meget tvivl om hvad det er og hvordan man gør......

Der bliver naturligvis ikke opfordret til nogen som helst ulovligheder, det er noget undertegnede og jytfin tager afstand fra.

Omdømme 2

Vi ser gerne at spørgsmålene vedrørende Root og Jailbreak bliver stillet i tråden her og ikke via PM for det for andre brugere af forummet her ikke noget ud af, og vi Knudsen og Jytfin får egentlig heller ikke noget ud af at opdatere denne tråd hvis folk skriver til os via PM.

Det betyder selvfølgelig ikke at vi ikke modtager privat messages som PM så nysseligt står for, Vi modtager gerne pm'ere.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Chriz har modtaget fra andre medlemmer.

En lille operationel bemærkning: Den firmware TDC leverer med mobilen er også den som vi har en chance for at fejlrette på. Helt lav praktisk betyder det at det er muligt at gå ned i et mobilbibliotek og låne en mobil der er identisk med den som der er meldt fejl på. I det øjeblik det er jail breaket har vi ikke samme mulighed og fejlretningstider bliver meget lange.

DBH

C

Omdømme 2

@Chriz: Det vi tænker på med denne tråd er netop at fortælle hvad man bør være opmærksom på ved at roote android enheder som er brandet til en operatør, Da vi godt ved at der er visse fordele for jer ved at ligge software ind på de forskellige terminaler.

På android terminalerne har man jo netop mulighed for at lave en masse ged hvis man rooter, og det vil vi jo som sådan ikke have folk gør hvis de benytter sig af denne tråd, vi vil gerne fortælle om hvordan og hvor ledes det hænger sammen og hvad der kan ske hvis uheldet skulle være ude.

Jeg ved f.eks hvordan en Android root kan lave mange skidte ting hvis det går galt, så bricker man telefonen og i værste tilfælde så kan den ikke komme tilbage til livet igen.

Med hensyn til "Jailbreak" af iPhonen som er noget nemmere men også noget mere risiko fyldt, der vil jeg sige at det skal man ikke gøre med mindre end man virkelig ved hvad man har gang i. Der taler jeg selv af bitter erfaring Trist humørikon

Jailbreaking af iPhonen åber så og sige op for mere end på android dvs du har sådan set adgang til kernen i iOS og kan lave en masse fuckups i det, og så er det altså bare sur bagdel.

Hvis det er så er du eller andre i admin teamet meget velkomne til at sende os en PM, så vi kan få en god dialog i gang dette :-)

DBH

Mobilnørd og it bums Meget glad humørikon

Omdømme 2

Forståeligt. jeg er også selvudnævnt klidmoster.... Vil dog gerne fremhæve en af fordelene ved at telco laver egen version er at vi kan lave apps som f.ex. Play wall: http://shop.tdc.dk/Xperia%E2%84%A2%20Arc%20S%C3%B8lv/341229,default,pd.html?start=1&cgid=mobile-phones&prefn1=refinementFeatures&prefv1=Android&prefn2=brand&prefv2=Sony%20Ericsson

God eftermiddag - og ser frem til mere fra denne ERFA tråd

C

Omdømme 2

Der er mange fordele ved at brande firmwaren i en mobil, men du må også give mig ret i at der er rigitg mange udlemper ved det, bare for at nævne en operatør der nærmest ødelægger en mobil med alt deres lort 3. deres telefoner er så brandet at man brækker fadbamser op bare ved at se en af deres enheder starte op, de er så langsomme at man næsten falder i søvn over det.

Der kan rooting/debranding/jailbreak være en rigtig god løsning.

Hvor i mod TDC har ikke så meget med at smide alt muligt ligegyldigt hejs på andet end lige fly og nu play...

Uha du burde æde dine sure sko nu Chriz. den Arc har jeg virkelig set mig så tæske varm på at jeg brænder mig på min elskede iPhone 4 når jeg ser den :-(

Skal jeg forstå på dig at dine 2 legebørn herinde (knudsen og jeg) får lov til at lege videre med denne tråd??

Blæsende og dryppende hilsner

fra det kolde nord Meget glad humørikon

Omdømme 1

Hejsa 

Ja jeg må sige at tdc er dem som smider mindst ting på i deres firmware, og de ting som bliver smidt på er også noget man kan bruge til noget. Lige som den du linker til Chriz det er noget som virker.....

Men der er så andre selskaber som virkelig smider ligegyldig ting på som bare fylder og sløver og ikke rigtig kan bruges til noget......

Men det rooting kan gøre på android, er at få de nyeste firmware og mange bruger root til at fjerne forinstallede ting som f.eks telenors firmware da smider de nummeruglen på som er noget man er tilmeldt fra start og efter 30 dage betaler man, den kan man afmelde og så fjerne + flere andre ting......

Det vi vil med denne tråd er bare at hjælpe og vejlede bruger så de ikke kommer til at gøre noget så deres mobil bliver ubrugelig......

Vi skriver kun alt dette fordi at vi ved hvad vi laver (undertegnede & Jytfin)

Fortsat god dag

Omdømme 2

Hiver lige fat i denne tråd igen bare fordi jeg kan og vil.

Jeg var ved at rode min kasse igennem med gamle uddøde raser af mobiltelefoner og faldt over en sony ericsson 800i brandet med TDC screen saver og meget andet lir på den front, der så jeg at det eneste applikation der tilføre TDC er portalen fly som der er en genvej til, hvis tingene kunne laves så enkelt i dag så var det ikke noget problem med brandet firmware, men nej sådan skal det ikke være desværre.

Som skrevet tidligere i denne tråd så er TDC de bedste til at lade være med at ødelægge en firmware, hvor 3 og Telenor og tildels også Telia er meget slemme til at gøre sådan, der tager jeg virkelig hatten af for TDC at de kan gøre det så enkelt ved at have et par apps preinstalleret i softwaren..

Chizling min veeen. Tag det som en ros at vi roser TDC's software til over skyerne Meget glad humørikon

Omdømme 2

Jo skriv blot videre. Blot vil jeg foresvare den stakkels butiksansatte som hele indlægget startede med. Der er en grund til at vi ikke kan anbefale at kunden at pille ved de vitale dele er jo netop at det kan gå galt. Når det er sagt - så er der ingen innovation der starter med at man tænker efter reglerne.

God påske - pas på påskeharen derude...

C

Omdømme 2

Det er mandag solen skinner fra en skyfri himmel.

Jeg er i rigtig godt humør nu hehe..

Chriz du har så evigt ret i at hvis man begynder at pille ved noget man ikke kan forsvare så skal man virkelig ikke gøre det.

og til dette har jeg et rigtig godt eksempel som får knudsen til at falde død om er jeg ret sikker på.

Nuvel så har jeg leget med root på et nyindkøbt stk Samsung Galaxy 5 fordi der lige var noget som skulle testes og leges lidt med (man er vel nørd) henter noget terminal værk til kræet, begynder at nusse med appen og wupti så havde knægten her lavet et eller andet gris som han ikke skulle, hvad gør man så, jo man gendanner hele skidtet og starter forfra Meget glad humørikon. Og testen virker nu.

Det korte og det lange ved den lille historie fra min verden er at det kan gå grusomt galt hvis man ikke ved hvad man laver.

Tak og i lige måde.

Hvad for en påskehare???

Er det den der stjæler alle knudsens påskeæg og giver dem til os Chriz? Blinkende humørikon

the big M.

Mobilnørd med mere Meget glad humørikon

Omdømme 2

Op op op and away we go.

Nu har jeg læst flere eksempler på roots og jailbreaks der er gået galt her inden for det sidste stykke tid, og jeg må erkende at det er et stigende problem med HTC enheder og tildels også iPhones/iPods/iPads.

Derfor har jeg på eget initiativ uden trådstarterens viden tilladt mig at komme med dette opråb.

Rooter man en HTC og der kommer en hvid skærm og den hvide farve forbliver sådan i et x antal minutter, så er der stor risiko for at terminalen er "Bricked" det vil sige at den enten er ødelagt eller at rooten er slået grusomt fejl et eller andet sted i processen. Der kan gøres 2 ting hvis det sker.

1. Tag batteriet ud og sætte det igen og tænde for den igen og håb på der kommer et HTC logo, hvis ikke er den helt død.

2. Gendan den med Original HTC Firmware. Hvis der kommer liv i skærmen med et HTC logo.

Overnævnte er til HTC enheder.

Med hensyn til iPhone osv så er det fysisk umuligt at dræbe sådan en satan om du vil eller ej, dog kan det lade sig gøre hvis man ikke er obs på hvad man laver. Igen kan en jailbreak gå så galt at iPhonen simpelthen bricker dvs går i stykker og her kræves der en HELVEDES god forklaring om hvorfor man lige netop skal have en ombytter, for alle teknikkere hos de forskellige værksteder der laver mobiltelefoner kan sagtens hive logfilen ud af en iPhone og der kan de se om der er forsøgt jailbreak eller ej.

Nå men det korte og det lange er at hvis man VIRKELIG ønsker dette så skal man også vide at chancen for at ødelægge sin mobil er meget stor.

Og det ikke noget os der skriver i denne tråd anbefaler...

OG end videre opfordrer vi ej heller folk til at hente iPhone/iPod/iPad firmware fra nettet om det så er fra Torrent/warez eller andre sider på nettet da man faktisk også kan smadre sin terminal på denne måde.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)