Svar

ReadyNas + Homebox.

Hejsa.

Jeg har en ReadyNas duo som jeg gerne vil have til at arbejde sammen med f.eks min Ipad, Mac og Iphone.

Jeg har periodisk kontakt med den, dvs at jeg nogengange kan se den på min ipad, men tit forsvinder den igen.

Hvis jeg søger efter dens IP adresse på min Macbook, finder jeg den altid. Computeren finder den dog ikke selv. Jeg har også forsøgt at tilgå den udefra med diverse Apps... men kan ikke logge på.

Jeg har tildelt den en fast ip adresse, først prøvede jeg at konfigurere det i selve Nas'en, det kørte meget ustabilt, så gav jeg den fast IP i Homeboxen. Nu kører det mere stabilt, men mister stadig "forbindelsen" på f.eks. ipad og iphone. Hvis jeg f.eks. har fundet den, og trykker opdater i et dhcp program, så forvinder den. og kommer måske igen. Den kommer næsten altid igen, når jeg genstarter Nas'en. Har på fonemmelsen at det er den homebox der er problemet...... Synes jeg har googlet noget med at man skal sætte en switch imellem??? Har nogen oplevet det samme, synes jeg har prøvet alt. Og det mærkelige er at at det kører perfekt, når der endelig er forbindelse... HJÆLP :-)

icon

Bedste svar af HotWired 9 december 2012, 17:15

Nå, nu har jeg vidst endelig fundet en løsning på problemet. Det har intet med App's eller homebox at gøre, bevares jeg har også haft problemer med at få den almindelig fildeling til at kører sammen med homebox, men det er dog løst nu. Jeg tænke jeg lige ville dele problemet, da der garanteret er andre der kæmper med dette.

Problemet ligger i at Nas'en er default sat til at broadcaste sin tilstedeværelse hvert 900 sekund. eller 15 minutter. Dette kan IKKE ændre i styrreprogrammet til netgear readynas duo!!! på andre Nas enheder er dette måske en mulighed.

Men det jeg så har gjort er at installere denne ad-on

http://www.readynas.com/?p=4203

som gør at jeg kan logge ind i nas'ens rod bibliotek og ændre koder osv.

Når jeg har installeret denne ad-on så brugte jeg Filezilla for at komme ind i selve filerne.

Jeg skrev min Nas' Ip adresse, brugte "root" som user, og det samme password som til at komme ind i styrreprogrammet.

Herefter fandt jeg filen:

/etc/minidlna.conf

åbnede den i et tekst program, ændrede koden fra:

< notify_interval=25
     ---
     > notify_interval=900

Altså fra 900 til 25.

Gem filen og læg den ind i Systemfilerne igen.

Dette betyder at min Nas HD nu sender en broadcast om dens tilstedeværelse hvert 25 sekund istedet for hvert 15 minut.

Nu finder min Iphone og Ipad Nas'en inden for 25 sekunder. Man kunne sikkert sætte den ned, men nu prøvede jeg bare lige med dette fordi. og det virker!!!! Humørikon griner højt

Se original

7 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

En ting er helt sikkert - det hjælper ikke en døjt med en switch :-) Så spar de penge.....

Mit første gæt er at det er måden din NAS er konfigureret på den er gal med. Når det virker ved genstart - så ville jeg kigge på om NAS'en har en dvalefunktion der lukker den ned.

Lidt efter hvor avanceret din NAS er - så er der også nogen der kan konfigureres til selv at vågne når der er trafik til dem. Men det afhænger helt af specifikationerne på lige præcis din NAS.

Det er i det øvrigt helt korrekt at give den en IP-adresse via routeren (homeboxen), men for at det skal virke udefra, så skal du også sørge for at route indkomne requests til NAS'en. Kig evt. i domumentationen til den. Det virker så igen ikke hvis den er gået i dvale, og ikke har Wake-on-LAN funktionen.....

Vh

Peter

Ok... Men selv om den ikke er i dvale, så dukker den ikke op på f.eks. min ipad.

Hvis jeg skriver IP adressen i en browser, så viser den fint indhold.

Men ville jo gerne kunne afvikle musik og film i f.eks. appen 8player. eller andre apps.

Er der noget med portforwarding, eller andre porte der skal åbnes. Det eneste jeg er interesesret i er at få adgang in house, altså i første omgang. Har også haft noget squeezebox på et tidspunkt. Det kørte heller ikke stabilt. Men dog engang imellem
Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints iMac har modtaget fra andre medlemmer.

Hej HotWired,

du burde kunde tilgå din NAS når du er på hjemmenetværket, uden at åbne porte. Har du kigget i Firewall-indstillingerne i Homeboxen - måske er din NAS blokkeret der?

Nu ved jeg ikke hvordan du får adgang fra din Mac (ud over fra browseren), men det kører mest stabilt, hvis du fra Finder bruger "gå - opret forbindelse til server" og skriver

afp://xxx.xxx.x.xx (NAS´ IP-adresse). Husk at gemme, så åbner den automatisk, når du tænder din Mac.

Fra din iPad - har du prøvet med App´erne Filebrowser eller GoodPlayer. De koster lidt, men er fantastisk gode. De finder alt der kører på vores hjemmenetværk.

Mvh

Jeg gør allerede som du sigerpå min mac. Ingen problemer med at få adgang. Min firewall står på minimum. Kan sagtens få adgang via diverse ftp apps, men ikke med DLNA streaming apps som f.eks. 8player, MLplayer osv. eller det vil sige, hvis appen ligger længe nok åben, f.eks. 15 minutter, så kommer den pludselig, laver jeg så en rescan af server, så forsvinder den igen og dukker først op et små 15 minuteer igen.  

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Lidt i forlængelse af iMac....

Der er nogle at de gratis Apps der findes som faktisk ikke er særlig gode. Et af de steder hvor jeg arbejder har vi også problemer med købe-Apps. Så jeg kan kun tilslutte mig iMac's forslag om at prøve at købe en - og måske viser det sig at det ikke er nok at forsøge med en.

Vh

peter

Nå, nu har jeg vidst endelig fundet en løsning på problemet. Det har intet med App's eller homebox at gøre, bevares jeg har også haft problemer med at få den almindelig fildeling til at kører sammen med homebox, men det er dog løst nu. Jeg tænke jeg lige ville dele problemet, da der garanteret er andre der kæmper med dette.

Problemet ligger i at Nas'en er default sat til at broadcaste sin tilstedeværelse hvert 900 sekund. eller 15 minutter. Dette kan IKKE ændre i styrreprogrammet til netgear readynas duo!!! på andre Nas enheder er dette måske en mulighed.

Men det jeg så har gjort er at installere denne ad-on

http://www.readynas.com/?p=4203

som gør at jeg kan logge ind i nas'ens rod bibliotek og ændre koder osv.

Når jeg har installeret denne ad-on så brugte jeg Filezilla for at komme ind i selve filerne.

Jeg skrev min Nas' Ip adresse, brugte "root" som user, og det samme password som til at komme ind i styrreprogrammet.

Herefter fandt jeg filen:

/etc/minidlna.conf

åbnede den i et tekst program, ændrede koden fra:

< notify_interval=25
     ---
     > notify_interval=900

Altså fra 900 til 25.

Gem filen og læg den ind i Systemfilerne igen.

Dette betyder at min Nas HD nu sender en broadcast om dens tilstedeværelse hvert 25 sekund istedet for hvert 15 minut.

Nu finder min Iphone og Ipad Nas'en inden for 25 sekunder. Man kunne sikkert sætte den ned, men nu prøvede jeg bare lige med dette fordi. og det virker!!!! Humørikon griner højt

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)