Svar

Problemer med Network News news.tele.dk

Hej.

Jeg kan liste indlæg på news.tele.dk men kan ikke hente indlæg.

Da jeg ringede til support vidste manden ikke lige hvad jeg talte om, han ville konsultere en kollega men forbindelsen forsvandt før han kom tilbage.

Er der andre der har problemet?

Der er ikke ændret i min installation siden jeg læste news i går, så jeg tvivler på at problemet er her i huset.

Jeg bruger thunderbird til at læse news med.

Måske skulle en administrator gå hen og genstarte nntpd på news.tele.dk :-)

med venlig hilsen

Jesper Wolf Jespersen

icon

Bedste svar af S_ren1 11 april 2011, 14:39

Kære alle

Fejlen er nu løst på vores newsservere. I forbindelse med fejlretningen er tidligere meddelelser på serverne udløbet, hvilket vil sige, at kun meddelelser fra mandag d. 11.04 cirka kl. 14.30 er tilgængelige.

Jeg beklager ulejligheden og takker for jeres tålmodighed.

Hav en god dag.

Venlig hilsen

Søren

Se original

30 Kommentarer

Hej Jesper

Velkommen til TDC Kunde til Kunde forum. Jeg vil godt prøve at hjælp.

Jeg har søgt på google og har fundet ud af at Thunderbird er et postpogram.

Jeg har også søgt på news.tele.dk og fundet uf af det er et TDC domænenavn.

Jeg går derfor ud fra, at det er mails du ikke kan hente fra TDC's server.

Inden andre brugere træder hjælpende til, vil jeg bede dig om at tjekke din opsætning i Thunderbird.

Håber denne side kan hjælpe dig.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=5678

Har du stadigvæk problemet, skriver du bare igen.

Du er ikke den eneste, jeg har heller ikke kunne hente indlæg i nyhedsgrupperne, siden i går, kan godt hente hoveder men ikke se indlæg eller svar til disse. Den timer out. Mail kan jeg godt hente

Hej Maja

Det har intet med mail at gøre, det drejer sig om NEWS.

Og jeg kan heller ikke hente indlæg på NEWS, og har ikke kunne det siden engang lørdag.

Er der ingen TDC folk der læser med i denne gruppe ?

Hej alle

Jo, der er mig Glad humørikon

Jeg oplever nøjagtigt samme problem hjemme og jeg er straks igang med at undersøge sagen.

Så snart jeg ved mere, så giver jeg lyd igen.

Venlig hilsen
Søren

Hej igen

Problemet er nu fejlmeldt, men jeg kan desværre ikke give nogen forventet tidshorisont i forhold til fejlretningen. Jeg vil naturligvis holde denne tråd opdateret, når der sker noget nyt.

Jeg beklager ulejligheden mange gange.

Venlig hilsen
Søren

Samme problem med news.tele.dk - Stadig kun headere, intet indhold? Hvad er prognosen? Hvornår sker der noget?

Hej Simon43

Ja, det er desværre præcist samme problem på alle tre servere.

Jeg har ingen ny tidshorisont, så i øjeblikket kan jeg ikke gøre mere end at beklage fejlen.

Så snart jeg ved noget mere, så ved I det også.

Venlig hilsen
Søren

Hej Søren,

Kan TDC ikke anbefale/"åbne" en alternativ news-server, da det lader til, at der går tid med at få serverne til at virke?

Mvh

Toke

Er Sonny Larsen ikke stadig ansat et eller andet sted i TDC?

Han er vist en af de få der hurtigt kan få rettet op på det hvis

serveren igen har lavet rod i artikelnummerene.

Alternativ server kan findes hos http://dotsrc.org/usenet/ som tidligere

hed Sunsite. Kræver at man opretter sig som bruger.

Hej norbuhus

Vi har desværre ikke en ekstra eller alternativ server, så selvom fejlretningen tager tid, så er der ikke meget andre at gøre i øjeblikket end at afvente.

Der findes dog nogle gratis newsservere, f.eks: http://dotsrc.org/usenet/

Venlig hilsen
Søren

Hej alle

Jeg skal atter engang beklage den lange fejlretningstid.

Jeg har netop igen rykket for en status, men det har ikke været muligt at få en. Vi arbejder på højtryk på at få problemet løst og jeg følger det tæt herfra.

Venlig hilsen
Søren

Hej igen alle

Jeg har en forventet fejlretningstid: fejlen forventes løst i løbet af idag mandag.

Og med risiko for at gentage mig selv, så vil jeg atter engang gerne beklage fejlen og ulejligheden.

Hav en god dag allesammen.

Venlig hilsen
Søren

Kære alle

Fejlen er nu løst på vores newsservere. I forbindelse med fejlretningen er tidligere meddelelser på serverne udløbet, hvilket vil sige, at kun meddelelser fra mandag d. 11.04 cirka kl. 14.30 er tilgængelige.

Jeg beklager ulejligheden og takker for jeres tålmodighed.

Hav en god dag.

Venlig hilsen

Søren

Hej Igen.

Tak for hjælpen Søren, rart at der endeligt skete noget.

Bare lidt uheldigt at de har nulstillet nyhedsarkivet men bibeholdt header listen.

Er det virkeligt så svært at nulstille begge dele så tingene er konsistente ?

Man kan undre sig over at news har så lav prioritet hos TDC at de fleste supportere ikke ved hvad det er.

Er det virkeligt så lavt prioriteret af brugerne ?

Tak for din indsats Søren.

Med venlig hilsen

Jesper Wolf Jespersen

Hej

Jeg har med interesse fulgt med i denne tråd, og sidder stadigvæk med et uafklaret spørgsmål.

Der er op til flere der siger at der ikke findes dumme spørgsmål, men dette snerper vist.

Hvad ER Network News news.tele.dk?Overrasket humørikon

Jeg har fundet ud af at begrebet hentes fra en server, men det gør mails og websider også.

Er Network News news.tele.dk i stil med ET nyhedsbrev, men noget helt andet, der har en server for sig selv. Er det forbehodt en bestemt grubbe mennesker, eks. erhversdrivende?

Det bliver hentet af et postpogrammet Thunderbird, som normalt kun kan vise en mail  og hvor linkene i en mail henviser til websider der ligger på nettet. Kan Thunderbird-programmet noget andre postpogrammer ikke kan?

Længere oppe i tråden var Søren og config, venlige at lægge et link til en gratis newsservere, f.eks: http://dotsrc.org/usenet/ , som jeg har endevendt, men blev ikke klogere.

Da tråden er løst, håber jeg det er i orden at stille spørgsmålet her, da jeg er født nysgerrig.Blinkende humørikon

Hej GammelSmølf

Det var så lidt.

Jeg har ligeledes forhørt mig, at det var muligt at beholde de gamle meddelelser, men de er desværre gået tabt, da man 'har vendt bunden i vejret på serverne'.

Jeg tør ikke spå om hvor mange, der idag bruger nyhedsgrupperne. Jeg tror dog godt, at man kan sige, at antallet af brugere er støt dalende i takt med mange andre alternativer (f.eks. dette Forum såvel som mange andre fora).

Selve supporten har vi idag meget lidt af på nyhedsgrupperne. For så vidt begrænser supporten til sig, at kunne oplyse servernavnene. Når det er sagt, så bør vores Hotline også som mininum kende til det på dette niveau.

Skulle det ske igen, så tøv endelig ikke med at skrive til mig, hvis ikke selv jeg har opdaget det forinden Glad humørikon

Venlig hilsen
Søren

Hej MajaH

Ingen spørgsmål er for dumme Glad humørikon

Usenet, nyhedsgrupper, news.tele.dk - kært barn har mange navne og jeg skal prøve, at komme med en forklaring.

Usenet er opbygget hierakisk omkring enkelte grupper med hvert sit emne. F.eks. kan der være en gruppe, der hedder dk.fritid.bil, som omhandler alt mellem himmel og jord vedrørende biler. En anden gruppe kunne hedde dk.kultur.film, som så handler om film. På den måde er der et utal af forskellige grupper med hvert sit emne - og det er bogstaveligt talt omkring alt mellem himmel og jord. Nogle er danske, nogle er tyske, helt tredje er franske og så videre. Uden at vide det med sikkerhed, så findes der 30-40.000 af disse forskellige grupper.

Interesser man sig f.eks. for biler, kan man derved 'abonnere' på gruppen dk.fritid.biler og så kan man læse andres indlæg, svare disse eller sende poste indlæg, som andre så kan svare på. På det måde kan man godt tillade sig, at sammmeligne det med dette Forum Glad humørikon

Det foregår (primært) i ren tekst, da Usenet ikke er nogen ny opfindelse og minuttakst var et emne at tage seriøst, da opkaldene til internettet primært foregik via modem.

For så at bruge Usenet skal man bruge to ting: en server og et program, man opsætter og læser disse grupper med. TDC stiller f.eks. news.tele.dk til rådighed og så kan man opsætte sin konto i f.eks. Outlook Express eller Thunderbird.

Dette er en meget kort og på ingen måde fyldestgørende forklaring, men jeg håber, at det kaster lidt lys over hvad Usenet er Glad humørikon

Venlig hilsen

Søren

Hej MajaH

Istedet for at skrive en længere afhandling herinde, får du et par links som du kan undersøge.

De danske nyhedsgruppers hjemmeside:

http://www.usenet.dk/

Lidt fra wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Nyhedsgruppe

-Og Kim Ludvigsen har også skrevet lidt om emnet.

http://kimludvigsen.dk/tema-nyhedsgrupper.php

news.tele.dk er navnet på TDC`s nyhedsserver

God læselyst, og velkommen på usenet hvis du får lyst til at afprøve det.

Mvh.

Henrik

Hej MajaH

Nyhedsgrupperne befinder sig på et netværk, der hedder usenet, der er anderledes end andre net. Du kan læse lidt om usenettet bl.a. her: 

http://akira.ruc.dk/~simonhei/webmuseum/forvaltHS/inetbag5.htm

Som du kan se her er der stor forskel på news og mail.

For at bruge den alternative news-server, som er bekrevet i denne tråd, skal du sende en tom e-mail til news-signup@sunsite.dk hvorefter du får en e-mail med de oplysninger, du skal indsætte i din newsreader - simpelthen, men nu lader det til, at TDCs news-servere virker igen - (Tak Søren :-)

(Jeg tror ikke at Thunderbird kan noget helt specielt, som andre programmer ikke kan).

Mvh

Toke

Tusinde tak til Jer alle tre.

Tre  forskællige forklaringer. I LOVE IT

Nu går jeg på opdagelse.

Tak for hjælpen. I får lige lidt ros.

Hej Toke.

Jeg tog og blev regisreret på sunsite.dk så har jeg den når TDC server går ned igen.

For det er jo ikke første gang det er sket :-)

Mange tak for info.

Med venlig hilsen

Jesper Wolf Jespersen

PS. Til Maja prøv at bruge wikipedia, der står meget godt om usenet og news. Det meste på engelsk, de danske sider er ret intetsigende.

Hej GammelSmølf

Selv tak. Jeg har også registreret mig, men blot gemt oplysningerne - hvis, såfremt, ifald...

Mvh

Toke

www.norbyhus.dk

Hej Jesper W. J.

Jeg sidder faktisk lige nu og læser på den danske wikipedia. Desværre er jeg en stud til at forstå engelsk, og benytter mig derfor af google oversæt. Jeg har også været inde på usenet.dk og kikke.

Hej Søren

Prøv lige at se nærmere på Newsserver, for der er jo stadig ikke adgang til en stor del af grupperne

Min TDC gruppeliste stod på 44263, nu efter opdatering 15361.

I TDC's interne gruppe tele.internet har newsbooten 16-11-2011 06:00:01 opretet

"Der er idag (20111116) oprettet foelgende 6073 grupper paa news.tele.dk"

Det ser ud til at de danske grupper der er på den liste, er de danske grupper der stadig mangler.

Mvh.

Jørgen

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)