Problemer med homeboks og opsætning af ekstra router

Jeg har problemer med homeboks sikkerhedsindstillinger, da den ikke vil virke sammen med mine ip telefoner, der bl.a. skal have åbnet for port 5060. Jeg prøver derfor at opsætte en ekstra router i røven af homeboksen og så sætte homeboks dmz op til at pege på denne.

Jeg har fulgt vejledningen fra tdc omkring opsætningen, men jeg kan ikke helt få den til at ramme de samme ipadresser. Det skal siges at jeg har internet på den anden router nu, så hvis jeg tilslutter en computer kan jeg godt gå på nettet, men portene er stadig blokeret.

I henhold til vejledningen har jeg følgende problemer / spørgsmål ?

Skal den ekstra router også fungere som dpcd eller skal dette deaktiveres?

Jeg har opsat routeren ip til at være 192.168.2.100, men på wan siden er den 192.168.1.10.
Hvis jeg prøver at sætte den som statisk ip for at ramme 192.168.2.100 på wan siden brokker den sig over at jeg bruger samme subnet? 255.255.255.0?

Jeg har opsat homeboks til dmz at pege på 192.168.1.10, kan ikke vælge 198.168.2.100 som der står i vejledningen, da denne ip ikke eksisterer?

Den router jeg prøver at sætte op er en CISCO WRT140N, alternativt har jeg også en Cisco RVS4000 V2 liggende om jeg kunne sætte på istedet.

Sætter pris på lidt vejledning

7 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Glad humørikonHejsa

Det er ikke nok med dmz, du skal også lave vidrestilling af porten til din egen routers ip.

Men er du helt sikker på at du ikke kan nøjes med homeboxen og så nat til din voip?

mvh

Hej JK44,

Jeg forstår det ikke helt. Ifølge vejledningen så er DMZ en feature hvor du lukker helt op for en enkelt ip, der skulle altså så ledes ikke være nogen begrænsninger i firewall? Derfor forstår jeg ikke hvorfor man så bagefter skulle ind og viderestille de enkelte porte i homeboksen?

Ang. nat, så ved jeg ikke hvordan det fungere. Jeg har 4 telefoner med hver deres lokale ip jeg skal have koblet på - og de kræver at port 5060 er åben og trafikken på disse afvikles på UPD porte i intervallet 15.000 til 20.000.

Ang. nat skriver vores udbyder :
NAT og OnlinePBX.dk
OnlinePBX.dk er fuldt kompatibel med netværk, som kører med NAT. Der er dog nogle få ting,
som man skal være særlig opmærksom på.
NAT er måden at udnytte en enkelt global IP-adresse til et vilkårligt antal udstyr på et netværk.
Dette sker ved at routeren i netværket oversætter internettrafik til lokale IP-adresser i netværket. Alt
udstyr har således samme globale IP-adresse ud til Internettet. De private IP-adresser i et netværk,
som benytter NAT, har typisk udformningerne 10.xxx.xxx.xxx, 192.168.xxx.xxx eller
172.xxx.xxx.xxx.
NAT keep alive
Da telefoner i et anlæg hele tiden skal kunne blive kontaktet af serveren – f.eks. hvis der kommer et
indgående opkald – er det vigtigt at udstyret er tilgængelig for kommunikation fra serveren hele
tiden. Dette sker ved at telefonerne registrerer sig på serveren ca. hvert minut. NAT funktionen i
routeren holder således liv i forbindelse til telefonen i et stykke tid.
I de fleste routere kan man bestemme tiden for at en forbindelse holdes i live. Dette kaldes NAT
keep alive og bør sættes til minimum 120 sekunder og gerne mere. Indstillingen kan typisk
findes i opsætningsinterfaces for routeren og kan hedde NAT keep alive TTL eller noget lignende.
Vi henviser til udstyrets dokumentation samt producenternes support for yderligere vejledning i
opsætning af NAT keep alive for konkret udstyr.
Dobbelt NAT
OnlinePBX.dk kan fungere med mere end et lag af NAT. Det vil sige, at der laves flere NAT
oversættelse efter hinanden. F.eks. ved to routere efter hinanden som oversætter til to forskellige
netværk og til sidst til internetforbindelsen med global IP-adresse.
Vi anbefaler dog ikke denne konfiguration, da den kan give anledning til ustabilitet. Desuden giver
to routere endnu en fejlkilde og det er normalt ikke hensigtsmæssigt.
Vi anbefaler i stedet, at man kombinerer en router med switche, hvis der er behov for flere fysiske
netværksstik.
DHCP og NAT
I forbindelse med NAT vil man typisk vælge at tildele udstyret IP-adresser via DHCP. Telefoner fra
onlinePBX.dk tildeles som udgangspunkt IP-adresser fra en DHCP uden problemer. Det er dog
vigtigt, at man sikre sig, at to enheder på netværket ikke har samme IP-adresse. F.eks. hvis den ene
sættes op med fast IP-adresse. Dette kan betyde at udstyr hopper af og på og kun fungerer periodisk.
Dette gælder både telefoner, printere, PC'er eller andet udstyr.

Jeg kender dog ikke meget til nat og hvordan det fungere. Jeg er lidt frustreret over at pga vi er flyttet fra en adresse til en anden virker vores løsning ikke. Vi havde før et modem og det satte vi jo bare til vores egen router og med lidt opsætninger der fungerede det upåklageligt. Det virker noget mere langhåret med tdc boksen. Man kan ikke ringe og få et modem istedet? Vi kører kun ip telefoni på denne forbindelse og har dermed ikke behov for wireless osv.

Omdømme 2

Hejsa

Du kan desværre ikke nøjes med DMZ i homeboxen. Den bestemmer i det produkt kun om firewall skal være deaktiveret helt for den ip. Det er vigtigt stadig at forwarde den port du skal have til din voip.

Det skal gøres under avanceret / Portvidrestilling. Her kan du indtaste ip og port nr. Det skulle meget gerne være nok til at det fungerer. Hvis det stadig driller kan du kompinerer de 2 ting. Jeg ved af erfaring at begge dele er nødvendig hvis man f.eks skal køre vpn server bag en homebox.

mvh

Glad humørikon

Omdømme 2

Hejsa igen

Du kan kun åbne til 1 ip pr port, det bliver straks et meget mere kompliceret setup hvis du skal have 4 på.

Umiddelbart tror jeg det bliver svært med mindre du ændre din løsning til et setup med modem og 4 eller flere wan ipadresser. Et sådan setup kunne meget vel være modem-switch-router og de 4 viop telefoner koblet direkte til switch´en. Men jeg er ikke helt klar over om der findes en smartere måde at gøre det på. Homeboxen er i dag kernen i homeduo og du kan ikke bruge din ip telefoni fra tdc uden denne.

mvh

Glad humørikon

Hej

Spørgsmål: Skal den ekstra router også fungere som dpcd eller skal dette deaktiveres?

Svar: Du skal deaktivere dhcp delen i TDC Homeboxen for ellers vil det ikke virke.

TDC Homeboxen er som standard sat op til at bruge ip-adresserne 192.168.1.10 -> 192.168.1.99, så du kan ikke bruge 192.168.1.100 som der desværre står i vejledningen med mindre du selvfølgelig selv har ændre ip ranget. Jeg vil få det rettet til i vejledningen.

Jeg går ud fra du har brugt nedenstående vejledning hvis ja har du så også fulgt den anden vejledning som fortæller hvordan du sætter det op i din egen router ?

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25180

Vejledning i opsætning af egen router efter en TDC Homebox

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25282

Jeg håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

Vejledning siger at så virker homedisk ikke hvordan får man både en ekstra router til VPN samt homedisk og TDC ip telefoni til at virke samtidig ?
Jeg har lidt samme problematik... som jeg slet ikke kan få svar på i forummet.. dog ser et ud til, at der er nogle her, der har forstand på nogle ting... så jeg forsøger at koble mig på, håber det er okay...

Mit problem er, at jeg bestilte en Home Duo løsning, efter jeg fik, at vide, at der var nøjagtig samme muligheder med mac som med PC platformen, desuden ville jeg også kunne se webtv på iPad og iPhone, som jeg ville kunne med en løsning fra Stofanet - men det er ikke selve problemet, snarere dårlig sælger...

Problemerne jeg har er:

1. at min trådløse netværk, er blevet sindsygt langsomt, og ind imellem slet ikke er tilgængeligt.
  2. alle mine netværksenheder, kan pludselig ikke findes (printere og NAS-enheder)
  3. HomeDisk kan slet ikke opsættes fra mac, og Homebox vil ikke acceptere den
  4. LAN udgangene på switchen på HomeDisk, understøtter kun 100 mbit hastighed
Så i mine øjne, skal jeg også bruge en model, hvor det ikke er Homebox, der skal håndtere mine enheder, men da jeg så også har fået flyttet mit telefoni til IP, har jeg så vidt jeg kan finde ud af, ikke andre muligheder end, at sætte Homedisk op, til udelukkende at stå for modem og telefoni, og acceptere, at jeg også skal bruge routerdelen...Er jeg helt forkert på den, eller er det eneste mulighed? Eller kan man få telefonien til, at virke uden homebox?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)