Svar

Port forwarding - Homebox erhverv

Hej,

Jeg er ny herinde og håber I kan hjælpe med med et problem jeg er stødt på. Jeg har en interent via en TDC Homebox som betales over mit arbejde. En nylig købt NAS-server til privat brug har dog sat mig på noget af en udfordring for det har ikke lykkedes mig at få adgang til routeren. Fandt en vejledning til Homebox her på tdc's hjemmeside, men når jeg prøver at logge ind via 192.168.0.1 så melder browseren tilbage med fejl.

Nogen der kan hjælpe mig?

icon

Bedste svar af PeterA1 15 juni 2011, 09:50

Når det er gennem dit arbejde er der lukket for at du slev kan "pille". Ellers kunne du åbne en ladeport af sikkerhedsproblemer for dit arbejde.

Prøv at kontakte edb-afdelingen på dit arbejde. Det akn være dem der skal lave ændringerne - det kan også være det er TDC.

Vh

Peter

Se original

8 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Når det er gennem dit arbejde er der lukket for at du slev kan "pille". Ellers kunne du åbne en ladeport af sikkerhedsproblemer for dit arbejde.

Prøv at kontakte edb-afdelingen på dit arbejde. Det akn være dem der skal lave ændringerne - det kan også være det er TDC.

Vh

Peter

Tak for dit svar. Jeg har snakket med min IT-afdeling og helt i tråd med det du siger så er det et bevidst valg grundet sikkerhed.

Så jeg må leve med at NAS'en ikke snakker med omverdenen.

"Ellers kunne du åbne en ladeport af sikkerhedsproblemer for dit arbejde."

Det er efter min opfattelse en yderst dårlig undskyldning for at levere et mangefuldt produkt til sine kunder. Jeg har præcis samme "problem" som yesbar - men jeg har ikke tænkt mig at affinde mig med situationen, da jeg netop har en arbejdssituation, hvor jeg har behov for at tilgå mine filer herhjemme, bl.a. fra min arbejdsplads, så jeg ikke skal slæbe en ekstern harddisk med i tasken hver dag, med risiko for at glemme vigtige filer. Det er vel at mærke ikke min arbejdsplads der betaler (en del af) vores internetadgang, men som bedre halvdel til en kone, mand eller kæreste, der har en arbejdsgiverbetalt hjemmearbejdsplads via TDC, bliver man taget som gidsel af TDC. Og man er nødt til at reagere overfor dette.

TDC tager efter hvad jeg fået oplyst fra TDC Erhverv 950 kr for at få forwardet en port (eller flere) i deres "homebox erhverv". Det synes jeg er temmelig pebret, for ikke at tale om det principielt angribelige i at man som erhvervskunde er dårligere stillet end som privatkunde i fht. at kontrollere sin egen internetforbindelse. Jeg har fået oplyst at prisen tages, fordi proceduren er vanskelig og tidskrævende, da en tekniker skal sætte sig ned og manuelt lave en ".bin-fil", i tilfælde af at hele systemet gik ned, så skulle netværket stadig kunne virke......

Problemet er bl.a. at man for at tilgå sin NAS har behov for at forwarde en del forskellige porte fra homebox/routeren til NAS'en, alt afhængigt af hvad man skal tilgå på den. Og måske har man også behov for at eksperimentere, og for at slå nogle af dem fra igen på et tidspunkt, alt efter hvilket behov man har. Og man vil nødig bon'es for flere x 950 kr, fordi teknikeren skal lave endnu en ".bin-fil".

Jeg har fået det "råd" fra TDC Erhverv, at jeg kunne sætte min egen router på TDC-routeren, og så få forwardet en port til denne, men dette vil højst sandsynligt ikke fungere, da det er den router der har adgang til det eksterne netværk, der skal forwarde de givne porte direkte til NAS'en, for at man udefra kan få adgang til de tjenester, som NAS'en benytter på de anvendte porte.

Hvor stort et problem kan det være at give erhvervsbrugere som minimum de samme rettigheder til at konfigurere deres netværksforbindelse som såkaldte "privatkunder"?

Den eneste løsning p.t. er (foruden helt at finde sig en anden og mere samarbejdsvillig ISP) at konvertere forbindelsen til en Privat Homebox-løsning, men det virker utrolig fjollet at TDC's system virkelig skulle være så ufleksibelt, at det "åbner en hel ladeport af sikkerhedsproblemer" at lade deres kunder få det produkt, de efterspørger. "Uha-uha, hvad kunne der dog ske, hvis almindelige kunder fik lov at forwarde en port i deres router! De kunne jo komme til at lave ulykker!"!!

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Når Tdc leverer en erhvervs løsning er det et færdigt produkt.

D.v.s. at firmaet opsætter nogle krav og de bliver leveret i form af udstyr og konfiguration.

Firmaet har nu en forventning om at varen er som ønsket.

Derfor er erhvervs forbindelser lukket for for bruger adgang i routeren og derfor skal alle ændringer gennem Tdc. nogle af kunderne kører med konfigureret vpn  direkte fra router og derfor kan det være uhenssigtsmæssigt med bruger adgang.

Som du selv er inde på kan en privat forbindelse løse dit problem. Men husk bare at hver gang man åbner en port til nettet så stiger risikoen tilsvarende.

Mvh

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
@flashgordon.

Det er jo noget dit firma har bedt om. De har i hverttilfælde accepteret de vilkår de vilkår der gældende....

Så det er faktisk dit firma du skal gå til.

Vh

Peter

@Peter og@jk44

Det er meget godt altsammen og min kæreste har også VPN-adgang til sin arbejdsplads. Problemet er imidlertid at det ikke er min arbejdsgiver, der har noget med denne løsning at gøre. Og vi er altså her i husstanden. Enden på det her kan meget vel blive at vi bliver nødt til at forlade TDC til fordel for et setup, hvor vi har større kontrol over forbindelsen. Det nytter ikke noget at min kæreste hjemmearbejdsplads bliver en stopklods for udviklingen af vores egen digitale arkitektur, selvom den i udgangspunktet skulle give os større frihed, fordi hun da kan udføre nogle arbejdsopgaver hjemmefra. Det er simpelthen ikke et iorden produkt, hvis du spørger mig. Hvad nytter det, at hun har VPN hvis jeg (og hende) ikke kan tilgå vore filer på vores NAS. Det er godt tosset.

Og ja, du kan godt sige, så må vi bare tale med hendes arbejde. Men i ved sikkert også godt begge to hvordan IT-afdelinger, specielt manglende IT-afdelinger eller outsourcede IT-afdelinger er at danse med. Det er alt eller intet. Selv et skifte til homebox privat vil jo ikke hjælpe, hvis hun ikke kan beholde sin VPN. Og så bortfalder hele argumentet for det arbejdsgiverbetalte net/hjemmearbejdsplads.

Mvh.

En formodentlig kunde mindre, hvis ikke det kan løses.

(og ja, min kærestes arbejdsgiver betaler for størstedelen af hjemmearbejdspladsen - men ikke hele beløbet, så selvom man blot er "med ombord" er man også med til at betale gildet.)

Det skulle være "vi er altså to her i husstanden"...

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Vilkårene er jo som de endnu engang er.

Skal der åbnes for noget skal det foregå via din kones arbejdsplads som så skal bede om at få opgaven udført.

Det er jo strengt taget heller ikke anderledes end hvis en husstand kun havde en pc udleveret af arbejdspladsen til hjemmearbejde. Den ville man typisk heller ikke kunne tilpasse som man selv ønsker det.

mvh

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P