Svar

Periodisk problem med egen Linksys router og Motorola modem

Heja

Efter i lang tid at have kæmpet med problemer med Homeduo boksen, som periodisk smider mig af eks. Citrix, WoW, har elendig rækkevidde og stabilitet på det trådløse, og som også har haft problemer med periodiske genstart, så har jeg nu givet op.

TDC har overvåget linjen i flere omgang, jeg har fået skiftet Homeduo boksen, og jeg har fået skruet hastigheden ned, fået opgraderet firmwaren i flere omgange (den seneste i fredags). Derfor har jeg nu fået et Motorola modem, så jeg igen kan bruge min egen router bag den.

Det virker som sådan også fint - et stykke tid i hvert fald. Efter ca. en ½-1 time, så mister routeren forbindelsen ud i verdenen, og jeg kan nu kun kommunikere med routeren, og hverken PC'en eller routeren kan ramme gatewayen. Modemet viser stadig at det har ADSL link, og hvis jeg skifter tilbage til Homeduo boksen, sætter PC'en direkte på modemet, eller slukker udstyret og tilslutter det igen, så virker det igen - et stykke tid.

Jeg har ikke samme problem med TDC routeren, udover de ovennævnte problemer med disconnects i Citrix og WoW, trådløse udfordringer osv. Så umiddlebart må problemet ligge i mine routere og deres konfiguration, eller måden de får adresser fra TDC på. Jeg har prøvet med to forskellige Linksys routere, som kører på nyeste firmware. Jeg har prøvet at downgrade firmwaren på min E4200, da jeg læste om DHCP problemer med visse versioner af firmwaren. Alt sammen uden effekt.

Jeg kører statisk IP, men jeg har læste andre steder, at jeg stadig får adressen via DHCP, men bare får samme adresse altid. Når jeg sætter PC'en direkte på modemet, så får jeg ganske rigtigt også min statiske IP, selvom PC'en bare leder efter en DHCP adresse. Jeg benytter kun internet forbindelsen ikke telefoni eller tv, og forbindelsen ligger på sin egen bærelinje. Routerne jeg benytter er Linksys E4200 1.0 versionen og WRT54G 1.1 versionen. Begge routere er sat op til Static IP. Jeg har prøvet med både automatisk MTU og manuel til 1492, som er forslået i visse artikler i forhold til DHCP problemer. Der er pt. ikke sat noget fansy op i forhold til forwarding, firewall eller lignende, og det eneste der ellers er konfigureret er det trådløse. Problemerne opstår både for trådløse og kablede forbindelse.

Sagen er i øvrigt stadig åben hos TDC. Jeg har foreslået en nedsættelse af hastigheden endnu engang, så den kommer ned på de 10MBit som den var på, inden jeg fik opgraderet hastigheden og fik en Homeduo boks. De forgangne 4 år har det kørt uden problemer overhovedet - i øvrigt med den WRT54G router, som jeg også prøver med nu. TDC overvejer også en tekniker in-site, som kan kigge lidt mere på forbindelsen og udstyret på centralen.

Håber der er sidder nogen med en god idé [i]

/Max

icon

Bedste svar af jk44 4 marts 2012, 16:54

Hejsa

Det er meget vigtigt at din router henter adressen via dhcp når du har fast ip tildelt via dhcp.

Ellers vil du når lease tiden udløber ikke kunne bruge ip adressen før du har haft udstyr på der spørger efter den igen.

mvh

Jan

Se original

5 Kommentarer

For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at TDC support har været yderst hjælpsomme. Så dette skal ikke ses som et angreb på hverken TDC, eller teknikerne som har håndteret sagen.

P.S. Måtte lige skifte fra router opsætning til direkte på modemet, fordi forbindelse i mellemtiden røg sig en tur, så det er en god rettesnor for tidsrummet det virker i Blinkende humørikon

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Det er meget vigtigt at din router henter adressen via dhcp når du har fast ip tildelt via dhcp.

Ellers vil du når lease tiden udløber ikke kunne bruge ip adressen før du har haft udstyr på der spørger efter den igen.

mvh

Jan

Det vil jeg da prøve med det samme. Jeg har prøvet det tidligere, men der synes jeg ikke jeg fik nogen IP adresse. Jeg prøver og vender tilbage.

Hvis det ikke virker, vil det så være en idé at klone MAC adressen fra Home boksen?

/Max

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Det hjælper ikke, men husk hvis du skifter hardware så er ip adressen blokeret i 2 timer til den sidste mac adresse der trak en ip.

mvh

Jan

Tak for hjælpen. Jeg har været offer for min egen utålmodighed. Jeg efterlod routeren et par timer, og vupti nu spiller den.

Jeg afventer lige test over lidt længere tid, inden jeg lukker sagen, men det ser lovende ud indtil videre.

/Max

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P