PAS PÅ! TDC's servicemedarbejdere vildleder kunder

• 0 kommentarer
Jeg fik her i eftermiddags en mail fra TDC, hvor man gjorde ompærksom på en sikkerhedsopdatering af mail-serverne, som betyder at alle smtp-servere skal ændres til asmtp og derfor skal mail-konti ændres. Hvis ikke ville min mailadresse ikke længere virke om kort tid.

Da jeg havde svært ved at overskue at lave disse ændringer uden hjælp, ringede jeg til en servicemedarbejder hos TDC, der nu gik i gang med at guide mig gennem processen. På et tidspunkt skal den gamle mailadresse (smtp) slettes og en ny oprettes som asmtp, og i denne proces kommer pludselig en advarsel om at alle mail kan blive slettet fra Windows Live Mail... jeg havde cirka 3-4000 liggende - mange meget vigtige arbejdsdmails, og var lidt nervøs, MEN damen hos TDC forsikrede mig flere gange om at de IKKE ville forsvinde - anden eller tredje gang jeg spurgte snerrede hun af mig, og så tænkte jeg - hun har jo nok ret.

DET SKULLE JEG ALDRIG HAVE GJORT!!! Nu er de så alligevel væk og jeg er grædefærdig! De kan ikke gendannes, da Windows Live Mail ikke på samme måde som f.eks. Outlook Express gemmer lagringsmapper.

Ingen af dem jeg har talt med hos TDC i dag har vidst noget om dette - de aner ikke hvad de roder med. Jeg står nu med et kæmpe, nærmest overskueligt problem, og så siger I nok - "hvorfor gemte du dem ikke eller tog back-up". Det havde jeg også gjort - hvis det er muligt og det havde jeg sikkert fundet ud af, hvis ikke jeg udtrykkeligt havde fået at vide - og endda flere gange - at DET IKKE VILLE SKE.

Dette er dybt beklageligt. Jeg har været kunde hos TDC i over 20 år, men den tid kan snart være forbi og jeg vil anbefale alle jeg kender med TDC abonnementer om at overveje om de gider fortsætte med at have en udbyder der er så intetvidende, arrogant og som laver så eklatant en brøler.

HUSK at tage back-up af mails inden i kaster jer ud i TDC's asmtp cirkus... og lad være med at stole på deres servicemedarbejdere.

15 Kommentarer

Hej Hyjo

Jeg er også kunde.

Jeg har i utallige inlæg bedt andre kunder om, at lave deres opsætning om i windows live mail, og har aldrig hørt om at mails kan blive slettet.

Når du har åbnet dit postpogram, skal du i venstre kollonne klikke på din mailadresse.

Hos mig ser min kollonne sådan ud, men det er fordi jeg har opsat flere konto i mit postpogram.

Du skal højreklikke på din konto (i mit tilfælde er det Webspeed-kontoen)

På gardinet står der "Egenskaber"

Klik på fanen: servere og ud for udgående post: asmtp.mail.dk og marker ud for min server kræver godkendelse.

Klik på fanebladet: avanseret og ud for udgående post skrives 587.

Hvis du ønsker at gemme din konto og dine mails, kan du se det i denne tråd.

Ekspoter og Importer mails og konto.

Stor ros til TDC, fordi de endelig har sendt en mail ud til deres kunder.

Opsætning til diverse postpogrammer  her- manuelt. og  automatisk

Tak Maja, men det løser desværre ikke mit problem.

For det første fjernes alle mine kontaktpersoner når jeg skifter til livemail 2011, og det er tydeligvis den du refererer til på dit billede - jeg måtte lave en systemgendannelse da jeg havde opgraderet til 2011, så nu kører jeg 2009 igen - men det burde vel ikke være en hindring.

Nuvel, selvom jeg gør hvad du skriver, hvordan HENTER jeg så mine bortkomne mails? At jeg kan eksportere dem er fint nok, men det påstod medarbejderen jo at jeg ikke behøvede bruge tid på, for de ville IKKE forsvinde - eller havde jeg så sandelig gjort det og taget back-up og udskrevet de vigtigste etc etc... Det er jo humlen i mit problem... hun skal jo ikke sidde og garantere mig noget hun ikke har forstand på.

Hvis du virkelig kan hjælpe mig med at skaffe mine 3000 udgående meddelelser tilbage, så tager jeg hatten af - jeg har ledt i det arkiv, hvor de burde ligge og der er 7... siger og skriver SYV - fra forskellige tidspunkter indenfor det seneste halvandet år - og det er totalt random hvad der er gemt. De resterende ca. 2993 er der altså ikke...

Hej Hyjo

Jeg kan så udmærket godt forstå du er skuffet. Det er rigtigt nok at det sletter alt hvis man opgraderer til et andet postpogram. Jeg havde fået forståelsen af at det kun var opsætningen i dit postpogram der skulle forandres, og der ligner de forskællige postpogrammer meget hinanden.

Uh - hvor ville jeg gerne hjælpe dig.

Jeg ved ikke om der er en lille change. Jeg mener at FN engang har skrevet et indlæg om, hvor i computeren der gemmes nogle back up. Jeg prøver lige at lede efter det, og du er velkommen til at hjælpe med at lede i disse tråde: /t5/forums/recentpostspage/user-id/18067/post-type/message

Hej igen

Desværre- jeg fandt ikke det indlæg. Trist humørikon

Jeg har forsøgt noget andet.

Åben stifinder. Klik på det drew, hvor du har dit styresystem installeret.

I venstre side af stifinder skulle hele dit styresystem nu kunne ses. Øverst i i højre side står der et søgefelt.

Prøv at skrive ".eml" Det er filnavnet, på en mail. Klik på søg og vent. Det tager noget tid inden der er ledt i alle mapper.

Jeg har fundet 591 mail. Eneste ulempe, dem der kommer frem på denne måde har et mærkeligt nummer. Holder jeg curseren hen over den ene mail, kan jeg se at det er en mail fra fi-fi kluppen.

Opret en mappe på dit skrivebord.

Markere alle de mails der dukker op (hvis der er nogen). Kopier dem og sæt dem derefter ind i den mappe.

Opret en ny mappe i dit postpogram.

Marker alle mails i mappen på dit skrivebord og træk dem ind i den nye mappe i dit postpogram.

Er spændt på om det lykkes.

Hej, Det lykkes desværre ikke. Ved at søge på "eml"-filer kommer der kun de mails op som jeg har fået siden i går... og så de 7 der mærkeligt nok lå tilbage fra tidligere. Så det er sket...

Men tak for tippet.

Indledningsvis skal jeg sige, at det vist desværre er tvivlsomt om jeg kan hjælpe, men kan dog gøre et forsøg ud fra en mistanke om at der kan foreligge en forveksling mellem Microsoft Mail og Microsoft Live Mail. Microsoft Mail var med i Windows Vista, men er udgået i Windows 7.

Hvilken Windows-version bruger du nu?

Hvis du nu bruger Windows 7, er der så for nylig sket en opgradering fra Windows Vista?

Hvilket mailprogram er nu installeret (er det Microsoft Mail eller Microsoft Live Mail)?

Der kan være en - desværre nok ikke så stor - mulighed for at kunne hjælpe ved hjælp af oplysninger fra Microsofts internetsider, hvis det var Microsoft Mail (d.v.s. IKKE Live Mail), der tidligere var installeret.

M.v.h.

MS-Erik

Det er desværre Live Mail Trist humørikon    - og det er helt væk. Det eneste jeg er lidt usikker på er om TDC evt. kunne have det liggende under smtp-konto'en eller om alt bare forsvinder når jeg ændrer den til asmtp her. De burde virkelig hjælpe mig her, men tror desværre ikke deres service rækker så langt...

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Lennart1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Hyjo, og i andre.

Jeg har fulgt lidt med her i tråden, og set hvad der er sket.

Det er selvfølgelig dybt beklageligt, at min kollega ikke har vidst, at man "formaterer" emails når man fjerner en konto i windows live mail. Som du selv skriver, kommer der flere pop-up bokse frem, om at hvis kontoen fjernes, så forsvinder alle mails.

Løsningen på dette. Der er flere programmer og tips og tricks til at genskabe slettede ting fra ens pc. Systemgendannelse vil ej virke, da det kun er system ting, og ikke emails, billeder og videoer mv.

Endvidere har jeg fundet dette program: http://oldrup.dk/recuva-genskaber-slettede-filer 

Efter lidt google søgning. Prøv evt dette, og vend tilbage om det virker eller ej, så kan jeg prøve at finde et mere fyldestegørende svar til dem.

Mvh. Lennart.

Umiddelbart lyder det lidt mystisk at ændring af et servernavn fra smtp til asmtp og et portnummer vedrørende afsendelse af post skulle have så store konsekvenser. Men man kunne måske ikke blot skrive oveni de gamle værdier og derefter gemme resultatet uden at behøve at slette hele kontoen?

Jeg har også prøvet at ændre fra smtp til asmtp, men det er faktisk næsten otte år siden, og jeg erindrer ikke at der dengang var noget, der gik tabt. Det må have været i Outlook Express på en maskine med Windows 98.

Her er et forslag til en uddybende søgning efter mulige mailfiler, der stadig måtte ligge på C-drevet. Det er muligt at de kan ligge i skjulte mapper, så først skal indstillingerne for mappevisning ændres, så skjulte mapper og filer vises. Det er sandsynligt at administratorrettigheder også kræves.

Filerne gemmes forskellige steder efter om det drejer sig om Windows XP eller Windows Vista eller Windows 7, og der er også forskel efter hvilken version af Windows Live Mail, det drejer sig om. Jeg har ikke Windows Vista, så derfor kan der kun oplyses om kombinationen af Windows Live Mail 2011 på Windows 7 og Windows Live Mail 2009 på Windows XP.

I Windows 7 prøv at kigge her:

C:UsersXXXXXXXXAppDataLocalMicrosoftWindows Live Mail

XXXXXXXX erstattes med det navn, du bruger til login på Windows. Users vises i nogle sammenhænge med det danske navn, d.v.s. Brugere.

Prøv så at kigge på de forskellige undermapper. Jeg har lige lavet en kladde til en mail, og gemt den, og den kan findes i undermappen Storage FoldersDrafts, og har et navn med filtypen .jrs. Prøv at kigge i alle undermapperne under Storage Folders for at se om de manglende mail skulle ligge her. Hvis ikke så prøv at kigge i de andre mapper og undermapper under mappen Windows Live Mail. Hvis der forekommer meget store filer med anden filtype kan sådanne filer måske også indeholde noget brugbart, måske med mange mail pakket sammen i samme fil. Muligvis er der også en mappe, der har din e-mailadresse som navn.

Bemærk navnlig at der er en undermappe, der hedder Backup.

Hvis der er flere brugere, der logger sig på maskinen, så skal der også kigges i de andre brugeres tilsvarende mapper (d.v.s. hvor XXXXXXX svarer til de andre brugere).

I Windows XP prøv at kigge her:

C:Documents and SettingsXXXXXXXXLokale indstillingerApplication DataMicrosoftWindows Live Mail

XXXXXXXX erstattes med det navn, du bruger til login på Windows.

Prøv så at kigge på de forskellige undermapper. Jeg har lige lavet en kladde til en mail, og gemt den, og den kan findes i undermappen Storage FoldersDrafts, og har et navn med filtypen .eml. Prøv at kigge i alle undermapperne under Storage Folders for at se om de manglende mail skulle ligge her. Hvis ikke så prøv at kigge i de andre mapper og undermapper under mappen Windows Live Mail. Hvis der forekommer meget store filer med anden filtype kan sådanne filer måske også indeholde noget brugbart, måske med mange mail pakket sammen i samme fil. Muligvis er der også en mappe, der har din e-mailadresse som navn.

Bemærk navnlig at der er en undermappe, der hedder Backup.

Hvis der er flere brugere, der logger sig på maskinen, så skal der også kigges i de andre brugeres tilsvarende mapper (d.v.s. hvor XXXXXXX svarer til de andre brugere).

Resultat.

Hvis der findes noget, der ser ud til at kunne indeholde de manglende mail, men som ikke umiddelbart kan åbnes, kan man nogen gange åbne dem med Notesblok eller med Wordpad, selv om resultatet som regel ikke er særlig kønt. Men måske kan man på den måde se om filen indeholder de manglende mail.

Hvis nu det lykkes at finde noget, der ser ud til at kunne indeholde de manglende mails er næste opgave så at få dem gjort brugbare igen.

Du må så skrive hvad der er fundet og hvor det er fundet, samt hvilken version både af Windows Live Mail og af Windows, du bruger. Så kan der måske - evt. med hjælp fra Microsofts Internetsider - findes en løsning, selv om du nok desværre ikke må håbe på for meget. Hvis filerne med de manglende mail er slettet helt fra drev C findes der programmer, der kan genskabe slettede filer, men kun hvis der ikke er noget andet, der har taget pladsen hvor de lå på harddisken.

Se tillige indlægget fra Lennart, som er komme i denne tråd tidligere i dag.

M.v.h.
MS-Erik

Tak MS-ERIK.... Det var noget a la det jeg ledte efter. 

thumbs up.jpgMeget glad humørikon

Tak for de mange inputs. Jeg bruger WINDOWS 7. Jeg har allerede været inde i Local mapperne og under storage folders og draft ligger der ingenting. Under det der burde undeholde mine mails ligger der som tidligere beskrevet 7 mails... helt præcist. De er spredt tilfældigt udover en periode på 2 år og det kan jeg naturligvis ikke bruge til noget.

Den største fil der ligger under local er en msstoragefil (49 GB)... men der findes ingen måde at åbne filen på... ikke som jeg kan finde ud af ihvertfald.

Et øjeblik troede jeg, at en løsning var nær, men desværre ikke alligevel. Det drejer sig om filen Mail.MSMessageStore (du skriver msstoragefil) på 49 GB. Den store størrelse kunne tyde på at den kunne indeholde de manglende mails. Jeg har også sådan en fil, men den er kun på 24 MB.

En undersøgelse på www.microsoft.com viser, at flere andre brugere har haft tilsvarende problemer med manglende mails, og at man spørger om man kan gendanne dem ved udtræk fra Mail.MSMessageStore. Men desværre ikke, det bliver oplyst at filen kun indeholder indexdata til mailfilerne (samt en del andet), men ikke selv mailteksten. Mailteksten findes kun i .eml-filerne. (Disse filer hedder også .eml i Windows 7, jeg skrev fejlagtigt noget andet i forrige indlæg). Herudover er det også undersøgt mere direkte ved at åbne Mail.MSMessageStore i Wordpad og søge efter nogle ord, der er skrevet i en gemt kladde til en mail, men uden at disse ord blev fundet. Jeg bruger normalt Outlook, men til testbrug lavede jeg en kladde til en mail i Windows Live Mail.

Så kan .eml-filerne ikke findes eller genskabes er mailene vist desværre gået tabt. Prøv evt. de forslag som brugeren Lennart har skrevet tidligere i denne tråd. Der findes programmer, der kan genskabe slettede filer, men det forudsætter at den plads på harddisken, som de lå på, ikke er blevet brugt af noget andet i mellemtiden.

I TDC's vedledning til manuel opsætning af Windows Live Mail står der i punkt 3 at det er ufarligt at slette konti. Dette er noget sludder. Hvis ikke de tilknyttede mails er eksporteret inden kontoen slettes, går de tabt, som det jo klart fremgår af denne tråd. Sådan opfører Outlook sig ikke, så her er der mere styr på datafilerne med mail.

Beklager at der ikke lykkedes at finde en måde at genskabe de mistede mails på.

M.v.h.

MS-Erik

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Lennart1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej igen allesammen.

Jeg vil skynde mig at sige, punkt 3 i manuel opsætning af windows live mail er meldt ind hurtigst muligt, fordi du har jo helt ret i, at det er noget værre sludder som står der.

Jeg er spændt på at høre om programmet jeg linkede til, har virket? 

tillægsspørgsmål offtopic - er du microsoft mand erik? :-)

Håber på svar fra emails forsvundet.

Mvh. Lennart.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Lige en vigtig ting.

Som andre skriver, er det 100% udelukket at det at lave om på serveropsætningen, får allerede eksisterende mails til at "forsvinde". De er der et eller andet sted. Derfor er det vigtigt at du ikke "knokler" for meget med computeren før du får nogen til at kigge på den for dig. Hvis du ikke selv er på ekspertniveau kan du gøre mere skade end gavn ved at prikke alle mulige steder.

En ting jeg hæfter mig ved er at du skriver at i fjernede en adresse og oprettede en anden. Nu er det ikke sådan at alle de gamle mails ligger på en anden konto på din computer?

Vh

Peter

Hej.

Nu er det ikke mig personligt, der har mistet en masse email, men jeg prøvede alligevel programmet Recuva i linket fra Lennarts indlæg. Det blev prøvet på en ældre PC hvor der er slettet en masse, fordi det er flyttet til en ny maskine. Det viste sig at Recuva fandt et meget stort antal slettede filer, og at programmet meddelte, at en hel del af dem havde god mulighed for gendannelse. Men ingen af dem der blev forsøgt gendannet, blev gendannet til noget brugbart. Kun en ny fil, der lige blev oprettet og slettet igen (ikke til papirkurven) kunne gendannes. Problemer er med stor sandsynlighed, at data på harddisken er flyttet rundt efter at filerne er slettet som følge af kørsel af defragmentering. Hvor de slettede filer er overskrevet fortæller Recuva det. I øvrigt falder chancen for at kunne gendanne hurtigt i takt med at maskinen bruges. Hvis en slettet fil er overskrevet af en anden fil, herunder en af de mange midlertidige internetfiler, er det for sent at redde den.

Men der blev også lavet en prøve på en flytbar USB-hukommelse, og her virkede det meget bedre. Faktisk afslørede det et sikkerhedsproblem, som der skal tages højde for. Det falder uden for denne tråds emne, men hænger sammen med emnet gendannelse, og nævnes derfor her.

For to år siden blev USB-hukommelsen brugt til af flytte data fra én PC til en anden PC, hvorefter dataene blev slettet (tilsyneladende!!). Men de kunne faktisk gendannes, herunder en Outlook-datafil med 900 mails, som var intakte efter gendannelsen. Det var mindre heldigt, da disse mails ikke sådan måtte flyde rundt.

Min PC har en sikkerhedspakke fra McAfee (som leveres sammen med Dell-computere) og det betyder at man ved at højreklikke på en fil får en menu med et punkt, der hedder Makuler. Bruges dette slettes filen, og nu slettes den virkelig, Recuva kan godt nok finde filen og gendanne, men både filnavn og indhold er overskrevet med nogle tegn, der vises som små firkanter. Det vides ikke om TDC-sikkerhedspakken har det samme funktion.

M.v.h.

MS-Erik

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)