opsætning af MS Outlook 2010

• Deltager
  • 0 kommentarer
TDC's vejledning om opsætning af outlook 2010 forudsætter at outlook allerede er "kørende", men ved opstart af en ny computer/programpakke kan man ikke komme ind i outlook før der er sket en opsætning af e-mail indstillinger og test af forbindelse. Den automatiske opsætning på grundlag af navn/mailadresse/adgangskode giver intet resultat - og så vælger man naturligt muligheden for manuel opsætning. Når denne opsætning af ukendte årsager også  fejler, er der ikke megen hjælp at hente.

Jeg kan downloade TDC's lille hjælpeprogram, som straks fortæller at denne udgave af outloook desværre ikke understøttes. Opsætning af outlook har jeg prøvet før - det er jo begrænset hvor mange oplysninger der skal indtastes, og vejledningerne herom har stort set været de samme gennem årene,  så jeg er lidt uforstående, når testen af kontoindstillingerne resulterer i en fejlmeddelelse: "meddelelse kan ikke sendes. Kontroller e-mail-adressen under egenskaber for din konto"

Der menes vel egenskaber for min konto i outlook-systemet - men det kan jeg jo ikke åbne !!!

(en catch 22-situation)

Min eneste tvivl er den, at jeg har en erindring om at man i tidligere versioner skulle indtaste et 12 cifret nummer som brugernavn - men nu skal det vist være e-mail adressen ??

Indtastning af fanebladet "server til udgående post" ser også ud til at være overflødiggjort.

HJÆÆÆLP !

21 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Svar slettet af bruger. FN

Hej KB4000

Det er nogle rigtig gode link FN sætter i sit svar. Derfor kan det godt være du ikke har brug for min lille huske-liste. Du er velkommen til at sortere i det du måske ikke kan bruge:

Ved oprettelse af bredbånd har du valgt en email-adresse og et Password. Den email-adresse skal du bruge som Brugernavn i opsætningen til dit postprogram på din pc, sammen med omtalte password. Hvis du ikke kan huske dit pasword, kan du gå ind på MIT-TDC > webmail > indstillinger > password. Her kan taste et nyt password til din opsætning i dit postprogram.

Serveren til indgående post: pop3.mail.dk, og bruger port: 110
Serveren til udgående post: asmtp.mail.dk, og bruger port: 587
Marker feltet: JA til godkendelse

Læg mærke til a foran smtp.mail.dk og port 587. Husk at lukke postprogrammet og åbne det igen for at ændringerne kan virke.

Tak for hurtigt svar - som desværre ikke hjælper så meget !

Jeg skylder en lille tilføjelse, som handler om at problemet dybest set ikke er mit eget - jeg er i færd med at hjælpe en god, gammel ven ( 70+) med at udskifte den gamle computer og alt er gået gnidningsløst, og lige som jeg skulle til at rose mig selv og høste alle laurbærrene, så kikser den afsluttende opsætning at outlook Gal humørikon

Jeg kunne naturligvis ikke forlade stedet uden at sikre mig at mail-forbindelsen til omverdenen var intakt, så nu ligger der indtil videre en genvej på skrivebordet direkte til TDC-mail på skrivebordet, og der er testet ved at sende en mail til "mig selv", og det virkede upåklageligt - og jeg går ud fra at det er en sådan test du har haft i tankerne.

Men det er jo ikke optimalt, så jeg håber da virkelig at det er en midlertidig løsning.

Forslaget om at benytte mig af TDC's vejledning vedr. outlook 2010 har jeg allerede skrevet om : vejledningen tager udgangspunkt i at du kan åbne outlook - men outlook kan ikke åbnes før den er sat op, så det bider sig selv i halen.

Jeg har også testet både det 12-cifrede kundenummer og mailadressen som brugernavn - med samme negative resultat ( men hvad er det rigtige?)

Hej igen

Jeg har været inde op se outlook manualen 2010

for mig at se skal du bruge de oplysninger som jeg har skevet i mit svar.

ang. brugernavn og pasword. Prøv at tjekke!Glad humørikon

Hej MajaH,

også tak til dig - nu fik jeg da opklaret at det er mailadressen der skal benyttes som brugernavn - men jeg har som sagt prøvet dette uden at det gav resultat.

De øvrige råd har jeg noteret - jeg mener nu nok at det præcis er disse informationer jeg har indtastet, men på et tidspunkt når jeg vel så langt, at jeg skal prøve påny, og sp er det jo ingen skade at følge din opskrift -

Inden jeg overhovedet startede på opsætningen var jeg i kontakt med TDC, som bekræftede den valgte

adgangskode -  og nu kommer jeg også i tvivl her, for jeg skulle senere  vælge en adgangskode for at komme ind på TDC-mail og teste denne- og det er ikke den samme - så nu er der vel ikke sket en ændring af den opr. kode ??  - 

Min egen opfattelse har hidtil været, at adgangskoden til mailsystemet på TDC's hjemmeside ( og f.eks. TDC-play) er uafhængigt at internet-e-mail-indstillingerne ?

Nu begynder det at blive langhåret Glad humørikon

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Omdømme 3

ja ja sådan kan det gå - FN kom først denne gang.. Meget glad humørikon

Hej igen

Det lyder som om du er rigtig på den. Men jeg vil sige velkommen i kluppen. Jeg har også rodet rundt i de brugernavne og koder og gud ved hvad?

Vi tager den lige igen.    Din ven skal bruge den mailadresse, som han valgte da han oprettede sin internetforbindelse og han skal bruge det pasword han valgte ved samme lejlighed.

Nu ved jeg ikke om det er dig eller din ven der har skrevet på forum,  derfor springer vi dig over.

Hvis din ven ikke kan huske det pasword, skal han logge in på MIT TDC med sit TDC-login.

Brugernavnet til TDC-login er ikke en emailadresse men et unikt navn med et helt andet pasword.

Hvis ikke din ven har et TDC-login, skal han oprette et. Med det nye TDC--login kan han gå ind på MIT TDC - mail - insstillinger - og i pasword oprette et nyt pasword til sin opsætning i outlook.

Hvis ikke dette hjælper på problemet, skriver du selvfølgelig bare igen.

Hej FN,

Tak for et godt svar f.s.v. angår adgangskode -  jeg kan komme ud over al tvivl ved at ændre koden, og så vil det jo nok være smart at vælge ens kode "hele vejen rundt"

Med hensyn til at "åbne" outlook, taler vi forbi hinanden - eller også må jeg udtrykke mig lidt klarere.

Jeg kan godt åbne outlook - men da det er et helt nyindstalleret program,  bliver man som start mødt af de nødvendige billeder til brug for konfigureringen, og hvis denne konfigurering ikke går som planlagt, så kommer man bare ikke længere.

Derfor kan jeg ikke bruge TDC- vejledningen, som tager udgangspunkt i et skærmbillede, som jeg simpelthen ikke kan nå frem til !! -

Nå, men jeg må ha' pumpet cyklen og hen til min gode ven - men kender du det, at man føler at man bliver ved med at gøre det samme, og underligt nok igen og igen får det samme resultat !

Omdømme 3

Omdømme 3

Jeg ville lige tilføje mine 10 cents visdom til denne tråd

For det første er dit brugernavn dit kunde nr OG din mail adresse. Tillad mig at forklare Glad humørikon

Hos TDC får du mulighed for at oprette 1 email adresse, som kan hedde 5 forskellige ting. Hvis vi sammenligner med en postkasse du har uden for huset, kan der sagtens stå 5 navne, men selve adressen til postkassen vil altid være den samme. Det er derefter op til ejerne af postkassen at fordele mails til de forskellige personer på adressen. Ved siden af det har man også en slags serienummer på sin postkasse, hvilket er ens kunde nr, så om du taster dit kunde nr eller din email adresse, skulle det meget gerne give præcis det samme resultat.

Angående kode og brugernavne til outlook/webmail på tdc.dk, så er der stor forskel på disse. Dog har man selvfølgelig mulighed for at oprette et brugernavn og en kode på tdc.dk, som er præcis den samme som sin email adresse og den kode som følger med dertil, og så kan det hurtigt blive lidt forvirrende, men som de andre har været inde på kan du ændre koden til selve mail adressen som altså bruges i outlook, gennem mit TDC, Mail, Indstillinger og skift kode så vidt jeg husker. Koden til dit TDC login har du mulighed for at ændre under selvbetjening, rediger indstillinger og skift password.

Når det kommer til at indtaste data er der mange forskellige måder det skal indtastes i de forskellige programmer, men når alt kommer til alt, skal der indtastes de oplysninger som MajaH har skrevet og så skulle det altså gerne virke.

Håber du får det til at virke Glad humørikon

I forbindelse med skifte til Windows 7 skal jeg oprette Outlook og sådan set går det fint. Problemet er bare, at selvom jeg afkrydser "husk adgangskode" så har programmet smidt adgangskoden ud efter hver gang.

Ligeledes ved de 2 andre mailadresser, jeg har i TDC.

Er der mon nogen der kan gætte, hvad jeg gør forkert?

Kibo

Tak til FN,MajaH og senest Wind2DK,

Det er jo rart at se, at der er hjælpsomme mennesker, når en debutant på TDC-forum beder om hjælp.

Jeg skal vist lige vænne mig til, at jeg får hjælp fra mere eller mindre professionelle IT-hajer - og at man er nødt til at bevare sin almindelige skepsis indtil et guldkorn viser sig at hjælpe i praksis.

Dertil er jeg endnu en gang blevet bekræftet i, at det kan være praktisk at kommunikere pr. mail, men at risikoen for misforståelser er enorm - selv om hvert et ord er vejet på en guldvægt, kan det blive misforstået.  Gudskelov er det da kun noget praktik, det handler om - tænkt hvis det også handlede om følelser og gensidige relationer Glad humørikon

Som jeg har afsløret, så ejer jeg "kun" problemet fordi jeg har lovet en god ven at hjælpe med installationen af en ny computer helt fra bunden - og lige nu har jeg jo trukket mig tilbage til min egen hule og lovet at finde en løsning - min stolthed er jo lidt på spil, og jeg vil nødig komme tilbage til min ven uden at ha' en begrundet tro på at jeg har en løsning på problemet eller en fejl er lokaliseret.

(Heldigvis kører alt andet perfekt, og nødløsningen med direkte adgang til TDC-mail fungerer jo også, så heldigvis er der intet tidspres)

Fordelen er at jeg kan sammenligne med opsætningen af min egen MS Outlook 2010 - ulempen er at jeg ikke "bare" kan prøve mig frem på den "rigtige" computer - men jeg synes nu heller ikke at der for alvor er dukket noget nyt op -

Tak til Wind2DK for orienteringen om hvad brugernavnet er - og godt at du forklarer så grundigt, for da jeg umiddelbart læste den første linie i svaret tænkte jeg: nåååhh, man skal bruge både kundenummer og e-mail adresse  -  men det du mener er, at der er frit valg.

Jeg kan se at mit eget er konfigureret med kundenummeret - og jeg kan se i diverse vejledninger  - og har nu også hørt fra FN og MajaH at e-mail adressen også kan benyttes  -  så det var altså ikke her at hunden ligger begravet.

Jeg har også bæret inde på det link ( brighthup.com) som FN anbefalede, men indholdet ligner til forveksling TDC's vejledning, som jeg tidligere har redegjort for er ubrugelig i min situation.

Jeg oplever det lidt komisk, at vejledningen om konfigurering forudsætter, at du allerede har konfigureret Outlook - for ellers kan du ikke komme ind på de nævnte dele af outlook.

... og hvad værre er, så forholder det sig således, at man ( kan jeg se på mit eget outlook) alligevel bliver ledt frem til skulle foretage nøjagtig de samme konfigurationer, som jeg ikke har haft held til at gennemføre endnu.

Tænk... det er på ingen måde atomvidenskab... ved manuel konfigurering er det 9 indtastninger - og jeg er ikke det ringeste i tvivl om hvad der skal stå i de enkelte felter ??

Det der måske bekymrer mig mest er det faktum, at den tilbudte automatiske konfigurering ikke virkede.

Man skal indtaste navn, e-mail adresse og adgangskoden - og så skulle det bare køre af sig selv  -  men det er som om at e-mail adressen ikke genkendes.

I min desperation downloadede jeg gratis-mailprogrammet Mozilla Thunderbird og forsøgte at sætte dette op som alternativ.

Resultatet var det samme  - den samme indtastning af de samme tre oplysninger, men ak !

Her er der den lille ekstra detalje, at TDC's hjælpeprogram godt kan identificere Mozilla, og her får jeg at vide, at der er noget galt med e-mailadressen, og om TDC-programmet skal reparere fejlen. Ih jo tak..., men der sker bare ikke en hujende fis (undskyld), så efter en laaaang ventetid må jeg give op   -   og det var jo heller ikke Mozilla jeg ønskede !

Lige nu har jeg et lille bitte håb om at ha' identificeret en mulig fejlkilde.... MajaH skriver i sin første kommentar, at man skal huske ved manuel konfigurering at markere feltet : Ja til godkendelse.

Du skriver det i umiddelbar forlængelse af indtastningskravene til ind- og udgående postporte - men er det ikke i det andet skærmbillede med "Server til udgående post"  der skal sættes et hak, hvor man beder om at "serveren til udgående post kræver godkendelse"

Jeg kan se på min egen opsætning, at der er dette hak  - men jeg har desværre en klar erindring om at lige præcis dette skærmbillede i den nye opsætning var lukket for indtastning ???   Men det får jeg først opklaret i næste uge - nu holder vi weekend - jeg har uden held prøvet lidt telefonisk fjernstyring, men det var ikke lige sagen ( hvornår lærer man, at selv højt begavede mennesker ofte viser sig at være totalt uvidende om selv de mest basale ting omkring brugen af en computer Blinkende humørikon

fortsat god weekend til alle

Hej KB4000

Jeg er glad for du vendte tilbage. Da FN skrev at nu var han med på hvad du mente lignede jeg et stort ?.

Derfor er jeg glad for din lange forklarin. Der må da være et sted hvor du kan hakke af ud for ja?

Håber du vender tilbage når du har fundet ud af noget.

Ved du hvad?  Tror du ikke denne side var noget for dig og din ven?

http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

Hej deltagere på denne streng -

Hu Hej hvor det ikke går godt.

Efter weekendpausen tog jeg igen fat på den drilagtige computer.

Jeg blev som før sat igang med at konfigurere outlook, og sandelig om det ikke viste sig, at det "berømte" lille flueben i skærmbilledet "server til udgående post" kunne indsættes.

Jeg tror at rækkefølgen her er afgørende - fluebenet skal sættes inden man fortsætter til "Avanceret".

Testen blev gennemført, og miraklet skete - der blev sendt testmail til TDC, og jeg blev af systemet lykønsket med min heldige gennemførsel af konfigureringen, og jeg troede ikke mine egne øjne.

Lykken var dog kortvarig, for da jeg et øjeblik efter skulle åbne Outlook, kom den triste fejlmelding, at programmet ikke kunne åbnes, da systemet ikke kunne finde standardmapperne til e-mail. Der savnes en datafil til afsendelse og modtagelse af meddelelser ???

Jeg har ikke et ordforråd som en kendt minister, så jeg nøjedes med at sukke dybt, og undrede mig, fordi netop opsæning af standardmapper til e-mail vel må formodes at være en del af standardprogrammet.

OKAY - helt forfra -  jeg fjernede programpakken fra computeren ( og ved samme lejlighed Mozilla) - genstartede dyret - indlæste programpakken endnu en gang - og da jeg så ville åbne det nyindlæste program, blev jeg øjeblikkelig mødt med samme fejlmelding.

Jeg havde forventet at kunne starte helt forfra med konfigurering, men systemet havde altså imod forventning forsat en form for "erindring" om det fjernede program ???

(hvordan i hele hule... kan det mon være ?)

Så nu har min gode ven et outlook-program som er sat op efter alle kunstens regler - og med forbindelse til TDC, hvor testmails ganske rigtigt er nået frem - men det kan bare ikke åbnes.

Er der et godt bud på hvordan jeg kommer videre ?

Hej Kibo

Jeg har set dit spørgsmål, og jeg har set at du ikke har fået noget svar fra nogen, men årsagen kan vel godt tænkes, at det ligger midt i drøftelsen af en hel anden problemstilling.

Som debutant i dette forum skal jeg ikke gøre mig klog på proceduren, men jeg tror at det er mere hensigtsmæssigt at starte sin egen "streng" op, så tingene ikke bliver blandet sammen.

I al stilfærdighed vil jeg dog tillade mig at nævne, at selv om mit problem ikke er mere vigtigt end dit, så kan jeg alligevel ikke lade være med at spørge, om ikke du bruger tid på et "pseudo-problem".

Koden skal vel egentlig kun bruges når outlook skal sættes op, og når det så kører, hvem tænker så på koder de næste mange år ?  -  og skulle du glemme den, kan du jo "bare" lave en ny - hvis du altså lige husker på i tide at sikre dig adgang til din webmail, for det er i indstillingerne til den, at du får en ny kode.

Hej Kibo

Et nyt pasword kan du altid få fat i. men - Helt rigtigt, jeg syntes du skal oprette en ny tråd.

også for at den gode KB4000 ikke skal blive helt rundtosset.

kb4400 - hvorfor skrotter du ikke det outlok program og henter og installerer Winddows Live Mail istedet for. Men jeg beundrer din udholdenhed. Tak for rigtig god underholdningMeget glad humørikon

Glad humørikonTak for dit venlige svar.

Jeg skriver ikke for at spørge om mit password, men at Outlook "æder" det efter hver gang jeg har logget ind, således at jeg dagen igennem skal skrive mit password, selv om jeg har afmærket "gem adgangskode". Så hvis der var nogen der vidste, hvilken fil jeg evt. mangler i programmet. Og som måske er forsvundet ved overgangen til Windows 7, så ville jeg være meget glad.

Hej kibo

Vil du være sød at oprette en ny tråd, så skal du nok få hjælp.Glad humørikon

Hej KB4000

Jeg har netop købt en ny PC med Windows 7 og Microsoft Offive 2010. Efter en del begynderproblemer, har jeg nu fået systemerne til at spille sammen. Prøv dette:

Når du kommer ind på opsætningssiden Internet-e-mail-indstillinger skal du udfylde felterne på følgende måde:

Brugeroplysninger: Disse er individuelle for dig.

Serveroplysninger:

Server til udgående post: pop3.mail.dk

Server til indgående påst: asmtp.mail.dk

Logonoplysninger:

Brugernavn: Dit 12-cifrede kundenummer hos TDC

Adgangskode: det password, du fik fra TDC sammen med brugernavnet (Dine brugeroplysninger)

Tryk på knappen Flere indstillinger

I fanen "Server til udgående post" sætter du hak i "Serveren til udgående post (STMP) kræver godkendelse" og vælger "Brug samme indstillinger som på serveren til indgående post"

I fanen Avanceret skal du beholde portnumrene 110 "Server til indgående post (POP3)" og 25 til "Server for udgående post (STMP)"

Jeg ved ikke noget om kryptering, så der har jeg skrevet "Ingen"

Jeg har ikke foretaget ændringer i fanebladene "Generelt" og Forbindelse"

Med disse indstillinger er jeg nu på både ud og ind!

Gos fornøjelse

fd

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)