Nyt access point har ip 192.168.0.100 som jeg ikke kan kontakte

• Deltager
  • 0 kommentarer
Hej.

I et forsøg på at få bedre wirelessforbindelse ud i hjørnerne i mit hus har jeg lånt et Access Point (Netgear WNDAP360), for at se om det ville hjæpe med en anden og måske bedre "sender" men jeg er løbet i det problem, at jeg ikke kan accesse Access Point'et  (og dermed dens adminstrationsside) via en browser, da dens standard IP er 192.168.0.100 og det er tilsyneladende ikke muligt at tale med sådan et nummer.

Jeg har en TDCHomeBox, (hvor der er slukket for wireless, da den jo nu skulle komme fra det nye Access Point). Min pc er opkoblet via kabel. Jeg har prøvet at oprette en fast IP-adresse der er lig med Access Point'ets, men det accepterer TDCHomeboksen ikke. Det ligger tilsyneladende udenfor dens tilladte range.

I øvrigt virker Access Point'et kan jeg se. Dens standard-SSID er synlig, og jeg kunne sågar også komme på dens wireless, men kan altså ikke få adgang til dens administration via en browser.

Hvad er tricket?

2 Kommentarer

Hej.

På NETGEAR's hjemmeside ligger der bl.a. en installationsvejledning (pdf-fil på engelsk) på denne adresse:

http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/19192

Hos NETGEAR findes desuden en detailleret brugervejledning m.v.

I følge installationsvejledningen starter man med at forbinde computeren med accesspointet med et kabel direkte. Man skal formentlig samtidig afbryde kabelforbindelsen til HomeBoxen. Så skulle man kunne åbne administrationssiden på adressen 192.168.0.100, og ændre accesspointets IP-adresse til 192.168.1.xxx (hvor xxx er et nummer fra 101 til 254 som ikke må bruges noget andet sted på netværket). Måske kan der vælges automatisk IP-adresse via DHCP, men det giver besvær ved åbning af accesspointets administrationsside, da man så ikke imiddelbart kender IP-adressen.

Det er muligt at en firewall i computeren vil opfatte dette som en tilslutning til et nyt ukendt netværk, der skal godkendes før man får adgang.

Hvis dette ikke virker kan man prøve MIDLERTIDIGT at give computeren en fast IP-adresse på 192.168.0.xxx hvor xxx er et nummer, der IKKE må være 100. Computerens IP-adresse skal rettes tilbage igen når man er færdig.

Når ændringen er gemt vil man sandsynligvis miste kontakten til accesspointet. Luk computeren og accesspointet, fjern den direkte kabelforbindelse mellem computer og accesspoint, og forbind computeren med HomeBox igen, samt forbind accesspointet til HomeBoxen med kabel. Computer og accesspoint startes nu igen. Det er muligt at HomeBox også skal genstartes. Nu skulle administrationssiden i accesspointet kunne åbnes i browseren på den adresse 192.168.1.xxx som man har givet accesspointet.

I øvrigt bør alle ændringer i opsætningen i accesspointet ske fra en kabelforbunden computer, da trådløse forbindelser sandsynligvis afbrydes og skal genstartes, hvis der laves ændringer.

M.v.h.

MS-Erik

Hej MS-Erik

Mange tak for at du gav dig tid til at svare. Det løste mit problem.

Jeg havde prøvet at koble AP'et direkte på min computer, men uden held, men dit forslag om at skifte IP midlertidigt var det der skulle til for at jeg kunne kontakte Access Point'et og skifte dens IP-adresse til noget mere spiseligt for TDChomebox.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)