Mystisk ip adresse i min Sagem boks

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Helt har modtaget fra andre medlemmer.

• Veteran
  • 83 kommentarer
Jeg har observeret at der nyligen er tilkommet en ny ip adresse.

Adressen 10.20.30.1 står når jeg logger ind og kigger på 'avanceret' hvor jeg ser LAN adressen 192.168.1.1 men lige under den den mystiske adresse. (ip telefon og fast ip adresse står hvor de plejer.)

Jeg kan ikke pinge eller komme i kontakt med adressen men der har ALDRIG stået noget før (samme felt som LAN adressen. - den forstyrrer tilsyneladende ikke men det kan jeg jo ikke verificere da man jo ikke har adgang til maskin rummet.

Hvad er det ? noget internt TDC ?

/Solo

17 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Ulf har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Solo,

Jeg har konfereret med et par af vores teknikere, og vi er ret enige om, at det ser ud til at være en IP-adresse, der er blevet trukket af/tildelt en tredjepartsrouter koblet til HomeBoxen. Har du (eller andre) koblet sådan én på din HomeBox?

Hvis du kan finde MAC-adressen på den enhed, der trukket IP-adressen, kan vi nok komme det noget nærmere et præcist svar Glad humørikon Hvis du følger den relevante vejledning inde på denne side, kommer du ind til dér i HomeBoxen, hvor du kan se MAC-adressen på udstyret: http://go.tdc.dk/gfvig (husk ikke at gå videre med vejledningen, medmindre du selvfølgelig gerne vil have statisk IP til noget af dit grej Glad humørikon ).

Hilsen Ulf

Omdømme 1

Hej Ulf.

Jamen nu er i der igen Glad humørikon det er IKKE mig eller mit udstyr der laver numre - ip adressen står i Bridge kolonnen når jeg kigger under ->avanceret -> trafik statistikker - så står den på linien neden under min egen lokale 192.168.1.1 - Kolonne = Lan Bridge    række = ip adresse.

Når jeg går ind i menuen DHCP eller andre menuer kan jeg ikke se eller finde 10.20.30.1 - men jeg ved at TDC i forbindelse med en anden lille udfordring jeg havde for et par dage siden, var logget ind og kigge lidt rundt i Sagem boksen og forsøgte at fikse mit problem (som viste sig at være ny ip-telefoni adresse).

Men summasumarum - jeg kan ikke se eller har noget udstyr der piller i Sagem boksen.

Hilsen

/Solo

Omdømme 3

Hej igen,

Hæng lige på - jagten er gået ind på et svar Glad humørikon

/Ulf

Omdømme 1

Hej Ulf.

Jeg hænger stadig ved - denne her route får jeg når jeg tracer 10.20.30.1 (tracen stopper her såh....Blinkende humørikon..)

2 xe-4-1-0-1104.hinqu1.dk.ip.tdc.net (87.59.99.217)

/Solo

Omdømme 3

Hej igen,

Så kom der (næsten) et svar. IP-adressen 10.20.30.1 stammer formentigt fra noget erhvervsfirmware, hvor den som regel bliver brugt til f.eks. fjernsupport fra vores side. Det er ikke en superteknisk forklaring, og hvis du gerne vil have det, er jeg sikker på at jeg kan overbevise én til at komme med et mere udførligt svar?

Hvis du synes det er træls at den er der kan vi godt finde ud af noget med en ombytning, men den er altså ingen skade til Glad humørikon

God weekend!

/Ulf 

Omdømme 1

Hej Ulf.

Tak for din indsats indtil nu!

Sagen er bare at jeg ikke synes det er helt fedt med en 'formentlig' erhvervsfirmware ip-adresse som pludselig hænger i min boks (der er jo også åbent indefra TDC hvis nogen får ide om at teste mod 10.20.30.1) - når der så opstår eet eller andet så skal jeg igennem hele møllen med at det må jeg selv have gjort - enten direkte eller med noget hardware der 'pusher' en ip-adresse ind i den ellers så hermetisk lukkede Sagem boks.

(I min tid som leverandør til TDC havde denne type 'i erhvervssoftware pludselig opstået ip-adresse' kostet en task force med mindst 1 direktør eller 2 underdirektører (kun de første 12 timer - så hele direktionen), 6 udviklere med opdateringer hver hele time indtil 'tingen' var rettet og derefter udførlig rapportering om hvad, hvorfor og garanti for at det aldrig mere ville ske,  underskrevet af bestyrelsen )- Humørikon frustreret

Så jeg kunne godt tænke mig at denne åbning i boksen - lukkes. Så jeg formoder jeg skal hele den trælse vej til supporten som så skal booke en tid hos en router kyndig som så............ uhhhh

KAn du guide mig til en kyndig der kan lukke den adresse? Pft.

/Solo

og selvfølgelig god weekend til dig også

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Har du prøvet at resette din homebox?

Altså ikke "bare" slukke og tænde igen . men trykke på resetknappen.... så vidt jeg husker skal man holde den inde ca 10 sekunder før der sker noget.

Vh

Peter

Omdømme 1

Hej Peter.

Det er faktisk efter en gang reset at det hele startede...

Men det var selvfølgelig en 'software reset i administrator delen' men jeg skulle mene funktionen  er det samme som 'hardware reset - altså knappen'.

Jeg må hellere prøve - skal lige finde opsætningen frem igen så jeg ikke misser noget (porte, dhcp, SSID, passwords og extendere)  bagefter.

/Solo

Omdømme 1

Hej !

Nu er reset prøvet - desværre uden mere success - jeg har stadig en LAN Bridge der både styrer 192.168.1.1 og 10.20.30.1 - mystisk nok så kommer der en del portforwards med når man sådan resetter, ganske vist er de inaktive + 2 dns adresser (lokalt godt nok) - det kan være de er default det er jo læææænge siden jeg har sat boksen op.

Jeg må nok afvente en Router kyndig support.

Men tak alligevel

/Solo

Omdømme 3

Hej igen,

Jeg kan godt forstå din bekymring - jeg undersøger videre first thing i morgen, mandag, og vender tilbage. 

/Ulf

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Solotdc

De port forwards du ser som dækker http, https, ft, pop3, smtp og dns ligger nok allesammen under 192.168.1.10. Dette er en normal standard opsætning på mange erhversfobindelser som også er arvet videre til de private. Dette skyldes at en del af firmwaren er sammenhængende. Så længe de ikke er aktive eller ikke forwarder til en eksisterende adresse sker der ingen ting og der er stadig lukket. Hvad 10.20.30.1 angår ligger den i lansegmentet og derfor ikke tilgængelig fra nettet. Dens funktion er udelukkende et vlan som bruges af en del erhverskunder blandt andet i forbindelse med scale produktet. Der er derfor ingen sikkerhedsrisiko ved denne adresse, den er KUN tilgængelig fra lan delen af din homebox.

mvh

Jan

Tekniker Tdc

Omdømme 1

Hej JAn.

Tak for dit svar.

Det er korrekt at det er porte under x.x.x.10 - jeg har bare rettet dem til mit brug og aktiveret dem - helt fint med den forklaring.

Men jeg kan ikke forstå at når jeg tracerouter 10.20.30.1 så ender jeg inde hos Jer(87.59.x.x)og ikke i min egen boks som du skriver. Uanset hvilken vej jeg forsøger - det er en bridge (br0) men ingen kontakt lokalt - overhovedet. Det kan jeg ikke helt greje - prøver jeg at pinge så timer først 10.20.30.1 ud derefter timer TDC's adresse ud.

Jeg ved godt det er PITB men jeg er ikke tryg ved pludselige porte i min opsætning - jeg er fuld ud klar over I kan trylle rundt i min boks alligevel (og det burde være forbudt men det er en helt anden sag), men

jeg vil være mere tryg ved 10.20.30.1 pist borte hvis det kan lade sig gøre Glad humørikon

/Solo

Omdømme 2

Hejsa

Det er korrekt at du kan trace den til vores ip, men der er også i homeboxen opsat nogle filtre der gør at ingen andre end en der sidder på den ip ville kunne få adgang til din box. Disse filtre fremgår ikke af den normale opsætningsside men de er der. Grunden til at vi har et behov for at kunne tilgå boxen er at vi skal kunne yde den optimale support for kunderne og kunne se hvad der sker i boxen i tilfælde af fejlmeldinger.

Men jeg kan love dig at ingen har tid til at gøre det hvis der ikke er en klar grund og i øvrigt vil det omgående medfører en fyreseddel hvis nogen misbrugte det. Vi blander os genrelt ikke i hvad kunderne har eller gør :-) .

Men det er desværre ikke muligt at tilpasse de enkelte boxe da vi mellem 250 og 300000 af dem ude. Som du jo sikkert ved er det jo et helt andet subnet du befinder dig på og der er ikke en bridge mellem 10.20.30.1 og 192.168.1.1 men boxen er i stand til at håndterer flere vlans og adsl kanaler ad gangen.

med venlig hilsen

Jan

Omdømme 2

Hejsa

Jeg har lige været i kontakt med connected services som er dem der står med homeboxen som specialitet.

BR0 er en nomal lan bridge som er beskyttet af de før neævnte filtre Glad humørikon

mvh

Jan

Omdømme 1

Hej Jan.

Jeg takker for din store indsats - og stiller mig tilfreds med de svar du har givet mig.

hilsen

Solo

Omdømme 2

Hejsa

Velbekommen, du er altid velkommen til at skrive igen hvis der skulle være andre spørgsmål Glad humørikon

mvh

Jan

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)