manglende forbindelse

hvorfor skal forbindelsen pludselig afbrydes nogen gange sker det flere gange om dagen og man kan ikke se på oversigten der skulle være noget i vejen

26 Kommentarer

De sidste par måneder har jeg også mistet forbindelsen på bredbånd flere gange om dagen. Og jeg bliver nødt til at nulstille lan-forbindelsen??? er det tdc der ikke fungerer hele tiden???

Ja jeg ændrede lige lidt i overskriften, for jeg tror det er det som er problemet med dem der oplever at blive smidt af nettet.

Jeg har gennem længere tid oplevet at netforbindelsen svigter. Fandt dog ud af at jeg "bare" skal forny ip-adressen (højreklik på netværks-ikonet: diagnosticer >> forny ip-adresse)

I starten genstartede jeg hele skidtet, - men det kan da ikke passe at man skal smides af nettet hele tiden?! Der er ingen system i hvornår/hvor ofte det sker. Der kan gå timer imellem, men det kan også ske 10 min efter computeren er tændt?

Håber der er en fra tdc der læser med, og kan give en god forklaring.

Jeg kører alm. bredbånd (adsl), - intet trådløst her.

På forhånd tak og godt nytår.

/Susanne

Hej - næste gang vil jeg prøve at forny ip-adresse. Den rubrik har jeg ikke turdet trykke på, da jeg ikke aner om skidtet så virker. Nulstillingen prøvede jeg efter at have genstartet hele tiden. Men forhåbentlig får vi et tekniker svar, så vi ved hvorfor og hvad vi skal gøre. men tak for tippet.

det hjælper ikke at bede om en ny ip adresse når der slet ikke er nogen forbindelse

Hej jhr45.

Det er selvfølgelig ikke sikkert det er samme problem du har, - og i så fald undskylder jeg at have spammet din tråd Trist humørikon

Hvad sker der hvis du højreklikker på netværksikonet (i nederste højre hjørne af skærmen) og vælger "Diagnosticer og reparer en internetforbindelse" ??

Jeg højreklikker på ikonet og får 3 muligheder: ryk i alle ledninger (har jeg gjort mange gange),

få en ny ip-adresse ( har jeg ikke prøvet) , nulstil lan-forbindelsen (har jeg gjort mange gange) og så går den igang med at reparere....jeg jeg krydser fingre

hej

der sker intet for jeg har ikke forbindelse på tdc´s boks der alle lamper på nær strøm slukket

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nyuu har modtaget fra andre medlemmer.

Hvis det er en TDC Home Boks du har, (den nye smarte model) er der en funktion som gør at lamperne ikke behøver at lyse. Den funktion kan man selv slå fra eller til. Hvis det er den gamle TDC Boks ADSL eller VDSL, det er ligegyldigt, så skal lamperne lyse. Uanset hvad, så ville jeg forsøge med en genstart af boksen, først den almindelige ved at slukke for boksen et par sekunder og tænde igen. Dernæst hvis det ikke hjalp, ville jeg resætte boksen ved at påvirke den lille knap der sidder i et lille hul et eller andet sted. Men det kan selvfølgelig være du allerede har været dette igennem, i så fald undskylder jeg

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KPN1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej

Jeg vil godt forsøge at give svar på de forskellige indlæg

>Basta

Når du nulstiller din LAN-forbindelse så er det netkortet i din PC der nulstilles, dvs. at forbindelsen mellem PC og Homeboks genoprettes. Hvis du derefter har adgang til internettet så ligger problemet i eget udstyr.

>bikealot

Når du fornyer ip-adressen som du beskriver , så er det den ip-adresse som din pc har fået tildelt af DHCP-serveren i din router/homeboks, hvis du herefter opnår netforbindelse,  så er det igen på eget udstyr der var opstået problemer

>jhr45

Det du skriver er korrekt. Når der ikke er forbindelse til internettet, altså afbrudt forb. fra Homeboks til TDC's central så kan man ikke forny den ip-adresse som homeboks har fået tildelt af TDC's server. Denne ip-adrese fornyes ved adgang til routerens opsætning.

> Nyuu

Det du beskriver er normalt det man gør når man har en ustabil forbindelse. Det der så sker er at routeren, hvis den har været afbrudt længe nok, efterfølgende får tildelt en ny ip-adresse fra serveren og genopretter forbindelsen ud på nettet. Vel og mærke hvis ikke det er en fast ip adresse man abonnerer på, så ændres denne ip-adresse ikke.

Jeg vil mene at ved de fejl der er beskrevet her i tråden, bør man nok fokusere på eget udstyr.

Det kan være router/homeboks som kan være en medvirkende årsag til problemerne. Så fejl på LAN-forbindelsen resulterer så desværre i at din pc ikke kan få forbindelse til internettet. 

Omdømme 2

Hej

Jeg vil selvfølgelig lige sige hvis der konstateres manglende eller ustabil forbindelse fra Homeboksen og ud på telenettet, så skal I fejlmelde jeres forbindelse til TDC på tlf. 80808047. 

Omdømme 1

Med al ære og respekt for TDC's udstyr, så er det nu min erfaring, at TDC bokse kan finde på at "hænge" f.eks. efter opdateringer og at det tit og ofte hjælper at genstarte/resette dem. Om der er tildelt en ny IP eller ej er ikke så vigtigt i den forbindelse.

Omdømme 2

Hej Nyuu

Du har ganske ret og det er faktisk også det jeg svarer, og i langt de fleste tilfælde er det netop som du siger problemer med TDC boksen. Det som jeg forsøger at fremhæve, er at det efter de beskrivelser her i tråden, ikke ser ud til fejl på teleforbindelsen, men på udstyret.

Når man oplever at internettet ryger kan det være en god ide at tjekke om DSL lampen på sit modem lyser. Har man det hvide SpeedStream modem, vil dette være den midterste lampe hvor der også gerne skulle stå DSL. Dette kan dog være svært at se da det ikke er skrevet særligt tydeligt. Har man derimod TDC Box eller TDC HomeBox vil det være symbolet som ligner 2 pile der peger mod hinanden. Hvis denne lampe ikke lyser eller blinker kan man forsøge at genstarte modem og tjekke om lampen derefter begynder at lyse fast. Gør den ikke det skal man kontakte TDC Hotline på 80 80 80 47.

Hvis der derimod er lys i DSL lampen, så er der stor sansynlighed for at man kan løse problemet selv. Har man tilkoblet sin egen trådløse router ville dette være det næste sted at undersøge. Hvis man har Box eller HomeBox anbefales det at man ikke kobler egen trådløs router til, da der allerede er trådløs forbindelse i Boxen og disse 2 signaler vil derfor forstyrre hinanden. Har man det hvide SpeedStream modem kan man forsøge at genstarte sin trådløse router da dette ofte vil løse ens problem. Oplever man gentagne gange at problemet bliver løst ved at genstarte ens egen trådløse router kan det være en god ide at kontakte Hotline, da det kan være små fejl på linjen som resulterer i at ens router mister forbindelsen.

Har man ikke egen trådløs router koblet til og der er lys i DSL lampen, vil fejlen næsten altid være på eget udstyr. Man kan dog også her forsøge at genstarte TDC Box/HomeBox da dette nogen gange vil afhjælpe problemet. Kobler man til det trådløse netværk på TDC Box/HomeBox kan problemet skyldes at Boxen har brug for at finjusteres da Boxe som standard leveres til at kunne bruges af så mange forskellige systemer som muligt. Dette kan dog i nogle tilfælde medføre ustabilitet i det trådløse netværk. Oplever man dette og føler man at man er ok til computer kan man forsøge at følge vejledningerne på tdc.dk/homebox og ellers har man selvfølgelig også mulighed for at henvende sig til TDC Hotline.

Jeg har selv været ude for at min forbindelse ryger en tur. Der har en tendens til at ske ved en 18-tiden men det sker ikke jævnligt. Forbindelsen forsvinder vel en 3-4 gange om måneden. Senest skete det faktisk i dag, 5min før jeg skrev denne besked og den eneste måde at reparere det på, ser ud til at være en total genstart af computeren. Jeg går ud fra at dette er tegn på en fejl i mit system? Min forbindelse er en 10mbit tdc home duo med et Speedstrem 4100 1 ports modem og når fejlen sker, forsvinder lyset i "internet" dioden. Det er ganske vist godt 6 år gammelt nu, men det burde vel stadig virke.
Omdømme 2

Hej Brage

Som du beskriver problemet vil jeg mene at fejlen opstår på teleforbindelsen, så du bør nok fejlmeldde din forbindelse til 80808047. Modemet burde formentlig stadigvæk virke, men der er altid mulighed for at der kan opstå fejl i elektronik, men som udgangspunkt få din forbindelse testet for fejl.

Det lyder rigtig fornuftigt, hvad KPN skriver. Men hvad er så mit næste skridt? At ringe til support og sige at min boks trænger til udskiftning ??

Omdømme 2

Hej Bikealot

Ja det må det da så absolut være. Når man har læst og forsøgt sig frem efter samtlige af de forslag som er blevet anvist her i tråden, og man stadigvæk oplever fejl på internetforbindelsen, efter man har fået testet og fejlrettet sin forbindelse uden resultat, så ville jeg da forlange at få udskiftet mit tdc-udstyr, ellers må de rykke ud med et konstruktivt løsningsforslag så man kan få en stabil og effektiv forbindelse. Det er vel det man betaler for.

Tak for gode forslag. Jeg har kun et modem fra TDC og dertil er tilsluttet 2 pc'er som begge oplever manglende forbindelse. Jeg har intet trådløst system.

Når du skriver at fejlen er i eget udstyr, betyder det vel så at det er tdc-modemet der svigter? Linien virker vel når fastnetelefonen virker??? det er jo den samme linie eller hvad???

Hvis du har en "gammeldags" fastnetlinje så kan man af mystiske grunde godt opleve at internet virker selvom fastnet telefonen ikke virker, og dermed vil jeg næsten formode at man også kan opleve det modsatte. Hvis du har dit telefoni gennem dit internet så vil du ikke kunne bruge telefonen hvis internettet ryger, men kan godt have internet uden at telefonen virker. Hvis du er i tvivl hvilken telefoni type du har, kan du prøve at kigge efter om du har et skillefilter hvilket er en lille hvid kasse med 3 indgange der hedder Line, Phone og ADSL. Hvis du har sån en, så har du en "gammeldags" fastnetlinje.

Omdømme 2

Hej Wind2dk

Dybest set mener du vel et filter der er placeret i telefonstikdåsen hvori der er mulighed for at indsætte en almindelig trebenet telefonstikprop, og hvor der i filteret er et RJ11 linieudtag til modem. Det andet filter monteres nemlig også i nogle tilfælde hvor du har bredbåndstelefoni, så det er altså ikke en entydig afgørende forskel. Sådan et filter har jeg menlig fået monteret på min basislinie med adsl bredbånd og telefoni. Det har efterfølgende resulteret i en fuldstændig stabil forbindelse, hvor jeg før var plaget af utallige udfald.

Ikke helt. Det du snakker om hedder så vidt jeg ved et combifilter, hvilket er smartere på den måde at du kan sætte det direkte i det trebenede stik, men mindre smart da man ikke kan sætte det til et multistik. Funktionen af de 2 ting er dog præcis den samme.

Ingen af de 2 filtre har nogen funktion når du har bredbånds telefoni. Det filtrene gør er at filtrere telefoni signalet fra internet signalet så disse ikke forstyrer hinanden, og når du har bredbånds telefoni, får du kun et internet signal, så der er ikke noget at filtrere fra. 

Omdømme 2

Det er rigtig det du skriver, men der er altså en årsag til at TDC har monteret filteret hos mig. Det var efter længere tids test og overvågning at filteret blev monteret.

Efter de mange år jeg har beskæftiget mig med elektronik ved jeg at der er støjfrekvenser fra telenettet der kan forstyrre stabiliteten i modem og telefoniadapteren. Efter de frekvenskurver jeg fik forevist af TDC's tekniker kunne man tydelig se hvor i frekvensspekteret, de pågældende støjfrekvenser gik ind og var potentielle faktorer for ustabilitet, og det kunne dette filter åbenbart filtrere eller dæmpe i sådan en grad at forbindelsen forblev stabil.

Omdømme 1

Der findes ganske rigtigt to typer skillefilter. Et med 3 stik i bunden som skal bruges i forbindelse med et KAP stik, (RJ11 stik med blå kant) og et skillefilter som har et tre-stik til almindelige telefonstik og et enkelt udtag til adsl forbindelsen. Dette filter hedder rigtigt nok "Kombifilter" selvom jeg ikke rigtigt kan se noget kombi i det stik.

Når man har et KAP stik skal man kun bruge det ene skillefilter som først nævnt, dette filter i samarbejde med KAP stikket skiller indgangssignalet og adsl'en fra resten af husets installation, hvis man ikke har et KAP stik og ikke får et opsat af en tekniker, skal man bruge disse kombifiltre og man skal bruge et i hvert telefonstik som man ønsker at have en telefon sat til i, disse filtre adskiller PSTN signalet fra ADSL signalet i hvert enkelt stik. Derudover skal man selvfølgelig benytte RJ11 stikket i bunden af det kombifilter hvori man tilslutter sit modem. Kombifiltre leveres med "Gør det selv" løsninger og sælges i forretningerne. Har man kun en bærelinje, altså uden PSTN (gammeldags telefon) kan man principielt undvære filter, eftersom der ikke er nogen mening i af skille pstn og adsl når der som sagt ikke findes pstn. MEN alligevel kan det nogen gange vise sig at være en god ide at indsætte et skillefilter i en ren bærelinje, fordi det som tidligere nævnt ikke blot skille installationen, men også filtrerer elektronisk støj fra.

I de nye TDC bokse og Home bokse ER der et skillefilter indbygget, alligevel har jeg af og til måtte sætte et ekstra skillefilter op. En enkelt gang skulle der både et ISDN filter OG et ADSL filter til, før det blev helt godt, det var i forbindelse med en VDSL bærelinje.

Og så lige til sidst, en PSTN linje altså en gammeldags telefon, skal bruge begge ledninger i TDC's anlæg for at kunne fungere. En ADSL bærelinje derimod kan faktisk i nogen tilfælde virke, selvom den ene ledning er afbrudt. I daglig tale kaldt en etbenet adsl.

Omdømme 2

Hej Nyuu

Din udførlige forklaring bekræfter egentlig hvorfor man fra TDC's side har monteret et skillefilter på min adsl forbindelse, netop for at forhindre eller minimere elektronisk støj.

Tak for din fine forklaring.

Jeg har samme problem med en ny pc jeg fik i julegave.

Jeg fik den på efter at have genstartet homeboxen, men det virkede ikke her den anden dag, der måtte jeg genstarte boxen + min pc mange gange før den fik forb. til homeboxen.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)