Mails på homedisk

• Deltager
  • 7 kommentarer
Hej

Jeg bruger Microsoft Outlook som mail program.

Alle mails ligger på C-drevet. Dem vil jeg gerne have liggende på Homedisken, altså Z-drevet. Især fordi vores bærbar skal til rep, og jeg vil ikke have, nogen går ind og kigger. Alt andet ligger alligevel på homedisken.

Hvordan får jeg flyttet alle mine mails derover?

Jeg har været ind og kigge under instillinger - konfiguration af email - Datafiler, klikket på private mapper og indstillinger, men så bliver det mig for broget. For mig at se, ser det ud som om jeg selv skal skrive stien til Z-drevet og en selvoprettet mappe under dokumenter, men jeg ville hellere at man kunne vælge, altså klikke på en knap med normalt tre prikker for at komme ind på stien.

Jeg må indrømme, jeg ikke rigtig tør gå videre selv.

Hvem kan hjælpe?

Hilsen Lone

13 Kommentarer

Hej Lone

Jeg kan ikke hjælpe dig med Homedisken, da jeg ikke har sådan en, men jeg kan da fortælle dig hvad jeg gør.

I min bærbare er der et hul til et memery-kort. Køb et memerykort (eller usb-stk). Opret en mappe på kortet og kald den indbox. Åben dit postpogram. Marker mails i indbox og træk dem ned i den nye mappe.

Hvis du har andre mapper opretter du tilsvarende mapper på kortet. Prøv derefter at doppelklikke på en mail der ligger på dit kort, så burde dit postpogram åbne automatisk.

Når du markerer og flytter bliver dine mails ikke slettet i dit postpogram, så det bliver du nød til når du har kopieret/flyttet dem til korttet. Når du har fået din maskine retur kan du jo flytte dem tilbage igen. På den anden side set så er de mails der likker på dit kort jo sikret, hvis din maskine bryder sammen.

Jeg er næsten ved at tro, du kan gøre det på sammen måde med homdisken, men ved det ikke.

Hvis du skal have din bærbare til rep. i et velrenomeret firma, tror jeg ikke de vil sætte deres omdømme på spil, ved at kikke i dine private mails, men det skader da ikke at være lidt forsigtig.

Prøv evt. med en mappe med kopimails i før du prøver med de rigtige mails, idet råd der følges her i forum er på eget ansvar.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Outlook bruger database filer som ender på .DBX

Inde i disse filer ligger alle dine emails så gemt.

Du skal bare finde dem på din harddisk og flytte dem til din homeboks.  efter du får din computer tilbage, flytter du filerne tilbage hvor du fandt dem.

Hej Maja og Brian

Tak for jeres indlæg. De kan begge bruges, hvis det hovedsagelig kun skulle bruges under reparation af vores bærbar.

Men jeg kunne godt tænke mig en mere permanent løsning med at have alle mails på Z-drevet. Især fordi der så var taget backup af dem. Det er der ikke nu.

Jeg har en gang før prøvet at miste samtlige mails, fordi en computer døde. Og det har jeg ikke lyst til at prøve igen.

Håber der er en, der kan guide mig igennem opsætningen i Outlook.

Hilsen Lone 

Hej.

Hvis det er Microsoft Outlook (en del af Microsoft Office-pakken) du har, så synes jeg ikke at de to tidligere indlæg passer rigtigt. Det ligner en forklaring til Microsoft Live Mail og Microsoft Outlook Express. I Microsoft Outlook ligger alle mail, kalenderaftaler, adresselister m.m. i en eller flere databasefiler af typen .PST (benævnes nogle steder som privatmappefiler). Det er rigtigt at man ikke bliver meget klog af at prøve at flytte dem via menuer i Outlook (man kan vist slet ikke på den måde), men det betyder ikke at PST-filerne ikke kan flyttes. Jeg har selv flyttet dem fast til harddisk nr. 2, D-drev (men det kunne lige så godt være til HomeDisk, Z-drev).

Man der er betydelig forskel på hvor de ligger som standard i Windows XP og i Windows 7, og der er også forskel på menuerne i forskellige Outlook-versioner, så kan du ikke oplyse hvilken Windowsversion du har og hvilken Outlook-version du har? Forhåbentlig har du ikke Vista, det kender jeg ikke så godt.

M.v.h.

MS-Erik

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Da dit problem er omkring frygten for at miste dine mails, er der en anden måde som er klart den bedste.

Der er 2 måder at hente mails fra en postserver.

1:  POP3 her henter man alle mails ned på sin computer og kan så læse dem.

2;  IMAP her lader man alle mails være på postserveren, og læser dem derfra.

Du vil altså aldrig have backup problemer med IMAP, da dine mails ligger sikket på den postserver du bruger.

Fortel os hvilket firma du har mails igennem, samt hvilket outlook program du har og vi kan hjælpe mere.

Hej Erik

Jeg har Windows 7 (jeg gik meget bevidst uden om Vista!).

Outlook er Microsoft Office Outlook 2007

Og her er hvad jeg kunne finde under Datafiler under indstillinger.

Alt ligger under: C:UsersBrugernavnAppDataLocalMicrosoftOutlookOutlook.pst

Og rigtigt, der står privatmappefil.

Dengang jeg brugt Outlook Express var det så nemt at vælge en anden placering. Der stod der højt og tydeligt, hvordan man skulle flytte det. Noget med at hvis man skrev noget andet, så blev det hele flyttet til den nye lokation når man havde trykket OK eller gik ud eller noget i den stil. Det var meget nemt. Men Outlook Express findes jo desværre ikke mere til Windows 7. Og Live mail er ikke så godt som Outlook, synes jeg.

Glæder mig til at læse noget fra dig igen :-) Jeg tror du har løsningen.

Lone

Hej Brian

Jeg har TDC som mail udbyder. Og POP3. Og er ganske godt tilfreds med det.

IMAP mails har jeg prøvet og var ikke begejstret.

Og den løsning vil vel også kun kunne bruges på fremtidige mails. Ikke?

Jeg vil også helst have mine mails hos mig selv, på min egen "server" (homeboks).

Hilsen Lone

P.S. Jeg er meget spændt på om jeg kan få den, for mig, perfekte løsning, uden at skulle 1) lave en hel masse arbejde 2) skifte alt for meget "software", mailudbyder osv. ud. 

Omdømme 2

Denne MS KB artikel viser hvordan det gøres i 2007 outlook.  Den er på engelsk.

http://support.microsoft.com/kb/197124

Hej Brian

DET skal prøves :-). Når jeg lige får 5 min total ro!

Jeg vender tilbage med resultatet.

Hilsen Lone

Hej.

Dine oplysninger gør det hele meget lettere, da du jo selv har fundet frem til navn og placering af den privatmappefil, som indeholder mails, kalenderaftaler m.m.

Det er vist ikke Microsofts mening at man skal flytte placeringen, jeg kan ikke finde nogen steder i Outlook, hvor man direkte kan markere en anden placering af den primære privatmappefil. Men det betyder ikke at placeringen ikke kan flyttes. Det er faktisk ganske simpelt.

Kopier privatmappefil til HomeDisk.

Outlook må ikke køre når følgende gøres. Du begynder med at oprette en undermappe på HomeDisk under mappen "Dokumenter". Med Stifinder laves en kopi af filen Outlook.pst og kopien lægges i den nye mappe på HomeDisk. Hvis der er oprettet flere privatmappefiler vil de sandsynligvis ligge samme sted, men behøver det ikke. Disse skal også kopieres til HomeDisk.

Når det er gjort skal den gamle Outlook.pst og eventuelle andre .pst-filer på C-drevet omdøbes, så de ikke længere hedder noget med .pst (det er en sikkerhedsforanstaltning at de ikke slettes straks).

Fortæl Outlook hvor den nye placering er.

Nu startes Outlook igen, men nu fejler den og vil ikke starte, men der er ingen grund til panik. Der kommer en fejlbesked om manglende filer. Når boksen med fejlbeskeden lukkes kommer en boks hvori man anmodes om at udpege navn og placering for den manglende privatmappefil, og naturligvis er det nu Outlook.pst på HomeDisk, der skal udpeges. Når det er gjort og vinduerne er lukket, kan Outlook genstartes, og nu virker den igen. Går du nu ind under Datafiler under indstillinger, vil den nye placering på HomeDisk fremgå.

Hvis autoarkivering i Outlook er slået til, skal den have at vide at der nu skal autoarkiveres på HomeDisk. I Outlook vælges Funktioner > Indstillinger, og derefter fanen "Andet". Klik på knappen "Autoarkiver...". Hvis autoarkivering er slået til skal placeringen ændres til en placering på HomeDisken, ellers bliver arkiverede mails gemt på den oprindelige placering på C-drevet. Hvis autoarkivering er slået fra er der ingen grund til at gøre noget, og man kan blot annullere.

Afslutning.

Hvis alt fungere som det skal kan de gamle omdøbte privatmappefiler på C-drevet slettes. Hvis det ikke virker som det skal, kan man fortryde ved at give privatmappefilerne på C-drevet det gamle navn tilbage (til Outlook.pst o.s.v.), og omdøbe eller slette kopien på HomeDisk. Når Outlook så startes gentages proceduren med at udpege placering, nu vælges blot den gamle placering. Herefter skulle alt blive som før.

Mulige problemer.

Der kan være nogle problemer ved at placere privatmappefiler (og andre databasefiler) på et netværksdrev, da man undertiden kommer ud for at der ikke er forbindelse til netværksplaceringen. Man vil ikke kunne bruge Outlook hvis der ikke er adgang til datafilerne. Det er desuden uklart hvordan HomeDiskens onlinebackup-funktion vil reagere når Outlook kører, da datafilen låses af Outlook. Der er også uklart hvad der sker såfremt man starter Outlook samtidig med at HomeDisken er i gang med onlinebackup af Outlooks datafiler. Muligvis betyder det at Outlook ikke kan bruges før backupkørslen er færdig.

Hvis HomeDisk driller, f.eks. hvis Z-drevet nogen gange mangler, så skriv om dette, da der kan være en løsning. Hvis problemet er at drev Z optræder som et frakoblet netværksdrev, vil Outlook muligvis ikke starte. Man kan prøve at åbne Z-drevet i stifinder og lukke stifinder igen. Så kan drevet være tilkoblet igen. Det er i øvrigt muligt at komme i kontakt med delte mapper på sin HomeDisk uden at bruge drevbogstav, men så skal der laves nogle mindre ændringer i opsætningen af HomeDisk, som TDC ikke nævner noget om i sine vejledninger.

M.v.h.

MS-Erik

Hej Erik

Tak for en meget udførlig forklaring :-)

Det bliver ikke i aften jeg kommer igang med det, men snarest muligt.

OG jeg vender tilbage med resultatet.

Glæder mig til at se om det virker. (Gør det sikkert!)

Hilsen Lone

Der mangler tekst i svaret. Hvis der anvendes Internet Explorer 9 kan det skyldes, at der skal vælges kompatibilitetsvisning. Det gøres ved at klikke på en ikon i adresselinien øverst. Holdes markøren stille over ikonerne vises en forklaring til dem.

M.v.h.

MS-ERIK

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)