Load balancing på TDC HomeBox?

Jeg har været HomeDuo kunde i et par måneder nu, og er i det store og hele tilfreds. Ind imellem løber jeg dog ind i problemer.

Jeg spiller meget World of Warcraft, og min kone kan godt lide at være på youtube på sin bærbare via trådløs forbindelse. Og når hun er det (altså på Youtube) sker det ofte at min in-game latency i World of Warcraft stiger til uspillelige niveauer (1000 ms eller mere). Jeg har prøvet at se på HomeBoxens side om der skulle være et menupunkt der lader mig aktivere load balancing eller lignende, men uden held.

Er der noget jeg kan gøre? (altså udover at bede hende foretage sig noget andet - ikke rigtigt et brugbart alternativ) [i]

Morten

9 Kommentarer

Og det er der ingen der kan svare på?

Det her er lidt kritisk for mig efterhånden. Det gælder stort set alt net brug. Ligeså snart min kones bærbare er tændt, "stjæler" den langt hovedparten af vores båndbredde. På min (stationære) PC får jeg meget lange svartider.

Hvad kan vi gøre for at afhjælpe dette? Under normale omstændigheder er en forbindelse på 15mb jo rigeligt nok at dele mellem 2 computere.

Morten

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej.

Normalt ville den computer der er hurtigst tage først, der kan være andre factore der spiller ind. men jeg ville tro at din kones computer er så meget hurtiger at den når at tage hele forbindelsen inden du får noget, men jeg ved ikke om det er et problem med moderne routererer.

Jeg tror ikke rigtig der er noget du kan gøre ved det, men det vil muligvis hjælpe hvis du giver din computer den lavest mulig IP, men jeg tror ikke rigtig på det. 

Den computer der er hurtigst kommer først? Er det et seriøst svar? Det er ikke sådan netværk er skruet sammen.

Hvem der får båndbredden handler om hvem der requester mest data - og en der sidder og downloader requester en masse data så får han båndbredde til der ikke er mere og det går så ud over de andre på netværket der sidder og spiller spil over nettet som ikke har så godt af høj latency.

Det du efterspørger kaldes typisk QoS (Quality of Service) i routere, deri kan man som regel indstille at visse porte skal prioriteres over andre, men i almindelige consumer produkter fungerer QoS ofte ikke helt hensigtsmæssigt og sidder der en bandwidth hog på netværket så vil det stadig gå galt.

Den nemmeste måde at løse problemet på vil være at installere f.eks. NetLimiter på konens computer og lave en cap på hvor meget båndbredde hun kan bruge, så hun aldrig vil komme over X antal mbit og så bør der være ledig plads til dit spil.

Hvis du har en 15/1 forbindelse, så lyder det ganske urimeligt  at svartiderne til din pc stiger til op mod 1 sek(!), når din kone kobler sin pc til netværket. 15Mbit er trods alt en ret stor båndbredde at fylde ud, også selv om hun er ivrig Youtube-bruger. Jeg vil derfor gætte på at det i virkeligheden er uploaden du 'begrænses' på. Hvis båndbredden afsat til upload (1Mbit i dit tilfælde) udnyttes fuldt ud, vil der opstå store problemer med latency, for alle brugere af netværket.

Det lyder som om din kone har noget software kørende, som bruger mere båndbredde end hun er opmærksom på.Jeg tænker her på f.eks. et fildelingsprogram, hvor der ikke er sat en begrænsing på hvor meget af uploaden programmet må benytte. Der kan også være tale om at maskinen er inficeret med et ondsindet program, som i det skjulte uploader store mængder data, typisk Spammails.

Tjek evt status for hendes Netværksforbindelse. Der fremgår det hvor mange pakker hendes pc har sendt og modtaget over det interface. ved almindelig netsurf (incl. Youtube-kiggeri) vil man forvente at antallet af modtagne pakker er væsentligt større end antallet af sendte pakker. Forholder det sig omvendt, underbygger det min teori.

Tarrou skrev:
Hvis du har en 15/1 forbindelse, så lyder det ganske urimeligt  at svartiderne til din pc stiger til op mod 1 sek(!), når din kone kobler sin pc til netværket. 15Mbit er trods alt en ret stor båndbredde at fylde ud, også selv om hun er ivrig Youtube-bruger. Jeg vil derfor gætte på at det i virkeligheden er uploaden du 'begrænses' på. Hvis båndbredden afsat til upload (1Mbit i dit tilfælde) udnyttes fuldt ud, vil der opstå store problemer med latency, for alle brugere af netværket.

Det lyder som om din kone har noget software kørende, som bruger mere båndbredde end hun er opmærksom på.Jeg tænker her på f.eks. et fildelingsprogram, hvor der ikke er sat en begrænsing på hvor meget af uploaden programmet må benytte. Der kan også være tale om at maskinen er inficeret med et ondsindet program, som i det skjulte uploader store mængder data, typisk Spammails.

Tjek evt status for hendes Netværksforbindelse. Der fremgår det hvor mange pakker hendes pc har sendt og modtaget over det interface. ved almindelig netsurf (incl. Youtube-kiggeri) vil man forvente at antallet af modtagne pakker er væsentligt større end antallet af sendte pakker. Forholder det sig omvendt, underbygger det min teori.

Det giver fin nok mening at det sker når hun surfer YouTube. Så længe den buffer videoerne så vil den bruge en masse båndbredde og YouTube kan nemt levere så man udnytter en 15 mbit.

Jeg er uenig. Here's why:

Eksperiment:

1. start en kontinuerlig pingtest mod f.eks. pop3.mail.dk

2. Start en hastighedstest på f.eks. hastighedstest.tdc.dk eller speedtest.net

3. Læg mærke til hvad der sker med pingtiderne under downloadtesten? Under uploadtesten?

4. Afspil et youtube-klip, f.eks. dette: http://www.youtube.com/watch?v=tZXGtyMVusg&feature=related

5. Hvad sker der med pingtiderne?

QED!

Det er ikke sikkert at du oplever problemet, men en YouTube stream kan godt give anledning til lag i spil for andre på netværket. Primært i starten hvor den skal hente bufferen ned til at starte streamen. 

For spillet bliver vel ikke konstant langsomt når konens computer er tændt, det er vel kun når hun klikker rundt på YouTube. Hvis hun går ind på en YouTube video så stopper lag vel når den er loadet færdig? 

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej.

først til fbh, ja det er et seriøst, der var en gang for ikke så mange år tilbage hvor det var sådan det var skruet sammen, det er max 5 år siden jeg sidst stødte ind i det problem men som jeg skriver ved jeg ikke om det er et problem med moderne router.

Jeg har har fåed lidt hjælp til det der kommer her og har gennemlæst alt jeg kunne finde om subjected. og er kommet frem til at det kan være et eller flere af de her problemer,

• der er et program der trækker en masse forbindelse på din kones computer(P2P, virus, spyware, med flere) det skal lukkes.
  •  du har ikke den forbindelse du skal have, prøv at køre http://www.speedtest.net der skulle du gerne få en download på mellem 10 og 15 megebit(husk at slukke alt andet en den computer du køre på, hvis den ligger lavere kan det skyldes at du muligvis bor i et gammel hus og derfor har gamle kabler, eller du bor på landet langt fra centralen)
  • kvaliteten af din forbindelse er dårlig, her kan du prøve at køre http://www.pingtest.net hvis du får et resultat der er under "B" skal du kontakte TDC.(her skal du gen gen huske at alt andet på netted end den computer du tester fra skal være slukket)
  • Hvis du har TV eller HDTV kan det at din kone tænder sin computer være dråben der får bæret til at flyde over og jeg ville anbefale dig at få en hurtiger forbindelse.
men det jeg hælder mest til er at der er noget galt med din kones computer, efter som du skriver at det er når din kone tænder sin computer det går galt,

men prøv lige at køre en virus tjek på din kones computer.

håber der er noget der hjælper.

Tak til fbh, Miela1 m.fl.

Det er lidt svært for mig at præcist find frem til hvornr det går galt. I nofle tilfælde, synes det kun at være når hun er på Youtube. I andre tilfælde synes det at være nok at hun tænder for sin PC.

Jeg vil nu prøve de forskellige tests, som Miela1 har foreslået, samt køre virus/spyware check på min kones PC.

Så melder jeg tilbage.

Morten

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)