Langsom internet efter gravning!

Hejsa [i]

Vi har fået vores internet/telefon kabel gravet over for nogle dage siden

og det er endelig lige blevet lavet her i dag for få timers siden.

Men vi synes dog at hastigheden er vældig langsom efter "tilslutningen" igen

og det kan vi ikke forstå da det ikke plejer at være SÅ langsomt!

- hvad kan det være? 
På forhånd tak, SN [i]

1 Kommentar

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Sirnybo.

Der kan være flere årsager.

Lad os starte med den der er nemmest at gøre noget ved. Det er at dit modem skal genstartes. Hvis det stod tændt under afbrydelsen, så får det mange modstridende oplysninger lige i det øjeblik kablet splejses. På den måde kan du have et utal af "kanaler" der står og konkurerer med hinanden om kapaciteten. Det rettter du som sagt ved at slukke dit modem, vente et øjeblik, og så tænde igen.

Den anden årsag jeg kan pege på er mere alvolig.

Nu om dage loddes kabelbrud ikke. De samles i klem-muffer. Hvis den ikke sidder 100% korrekt omkring hver ENESTE ene leder i kablet - så opstår der dæmpning. En dæmpnng på omkring 10dB pr. samling er ikke uhørt. Det betyder normalt absolut intet for alm. samtaletelefoni - men hvis du i forvejen har et langt kabel til centralen og måske kørte på toppen af hvad din linje kunne "trække" - ja så er 10dB rigtig rigtig meget at miste.

Desværre ved jeg af egen bitter erfaring at det bliver en lang og sej kamp at få noget gjort ved problemet. Det koster det hvide ud af øjnene at grave og rep. kabler i jorden - og de kapitalfonde der ejer TDC er ved at være trætte af at bruge penge. Nu vil de se penge.... Det går så desv. ud over brugerne. Personligt har jeg et kabel som der skulle gøres noget ved. TDC's medarbejdere i marken har flere gange fortalt mig at der ikke er andet at gøre end at skifte det. Men de må ikke få lov.... Men der er ikke andet at gøre end at insistere og holde ud.

Start med at fejlmelde din linje. Du kan evt. bede om at der bliver foretaget en støjmåling på den samtidig med du taler med dem. Så kan du få oplyst hvilken hastighed linjen kan klare - og hvis det er mindre end den hastighed du hidtil har haft - så er i på rette spor.

Vh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)