kryptimering af mail

2 Kommentarer

Jeg har kryptimering via nemid men jeg kan ikke sende min mail krypimeret når jeg ikke har modtagerens certifikat eller hvad det hedder hvordan sender jeg så en krypimeret mail fra min windows mail???

Hej.

For at sende en mail, der er krypteret med et certifikat fra NemID er det nødvendigt at have modtagerens offentlige nøgle, og kryptere med denne. Det virker på den måde, at kun den person, der har den tilhørende private nøgle kan læse mailen, og ingen andre. Den person er forhåbentlig kun den rette modtager. Offentlige nøgler fås enten fra personen selv, eller de kan findes på NemID's hjemmeside - man skal logge ind med sit NemID for at få adgang. Muligvis indeholder mailprogrammet mulighed for automatisk at hente modtagerens offentlige nøgle, hvis vedkommende har én og den er tilgængelig. Det er ikke alle med NemID, der har certifikater med krypteringsnøgler, nogle kan kun bruge NemID til at logge på offentlige sider og banker m.m.

Hvis man også vil signere sin afsendte mail skal man bruge sin eget private nøgle. Modtageren kan så ved hjælp at afsenderens offentlige nøgle se om afsenderen er den, vedkommende giver sig ud for at være.

Forhåbentlig er denne forklaring rigtig, mere information findes på NemID's hjemmeside, www.nemid.nu

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)