Kortvarige udfald af Internetforbindelse.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

• Professor
  • 138 kommentarer
Jeg har lige siden jeg fik Home Duo, for cirka et halvt år siden, været plaget af hyppige kortvarige udfald på min bredbåndsforbindelse (Internet).

Det er der tilsyneladende også andre der har været plaget af. Der har i hvert fald været en del tråde om emnet, - den seneste er efterhånden blevet så lang, at den er pænt længe om at loade.

Jeg har samlet op på de informationer og råd der er fremkommet i disse tråde, og jeg har søgt informationer på nettet om emnet.

Fredag den 18. februar i år, foretog jeg så en konfiguration af mit bredbåndsmodem (router) som ser ud til at have løst problemet.

Jeg har brugt min computer (mine computere) meget massivt hen over weekenden, - nærmest i døgndrift, og jeg har ikke oplevet et eneste udfald siden fredag, - og ej heller i dag (mandag) hvor jeg også har brugt min computer meget.

Det er ganske usædvanligt med så lang tid uden udfald. Det er rent faktisk aldrig sket før, - så jeg anser problemet for værende løst.

Der kan være ganske mange årsager til udfald af Internetforbindelsen, så det er nok urealistisk at forestille sig at min løsning vil være løsningen for alle, - men omvendt, når det har hjulpet mig, så er det også overvejende sandsynligt at det vil kunne hjælpe mange andre i samme situation.

Anyway, - så er det under alle omstændighede en fordel at have foretaget den mest optimale opsætning af sit bredbåndsmodem. Oplever man så stadig udfald, så kan man koncentrere sin indsats om andre fejlkilder end modemmet. Man kan dog selvfølgelig ikke helt udelukke at modemmet kan være defekt.

Her er så copy/paste den opsætning som viste sig at være løsningen for mig.

Jeg har på dette forum samlet op på hvad der er fremkommet af gode råd omkring problemer med udfald af Internetforbindelsen.

På baggrund af hvad jeg selv har læst mig til og hvad andre har bidraget med af nyttige informationer, så er min trådløse forbindelse nu konfigureret således (se screendump):

http://bildr.no/view/827430

Her følger en forklaring på valget af de enkelte settings, - dog kun for de settings hvor en forklaring er nødvendig fordi der er foretaget ændringer i forhold til default settings:

Kanal:

Jeg har valgt kanal 2. Forklaringen på dette kommer i slutningen af dette indlæg under "Valg af kanal".

Trådløs indstilling:

Her har jeg valgt indstillingen Kun 802.11n fordi denne standard har den længste rækkevidde, og dermed giver den mest stabile forbindelse. Jeg har også læst at indstillingen "Blandet" ikke skulle være særligt god.

Bemærk: For at kunne vælge indstillingen Kun 802.11n er det en forudsætning at ens trådløse netkort i computeren kan køre denne standard. Det kan de fleste nyere trådløse netkort dog godt.

Netværks godkendelse:

Her har jeg valgt WPA fordi flere har anbefalet denne indstilling.

Kryptering:

Her har jeg valgt TKIP fordi flere har anbefalet denne indstilling.

Passphrase:

Passphrase har jeg x'et over, idet det er min unikke netværksnøgle. Det er den nøgle (kode) man skal bruge for at aktivere den trådløse forbindelse til routeren/bredbåndsmodemmet. Nøglen står på en label i bunden af modemmet og kan typisk se således ud: 235ab6538.

De øvrige settings giver sig selv, og er også sat som default ved modtagelsen af modemmet fra TDC.

Generelt:

Konfigurationen af de trådløse settings bør foregå med kabelforbindelse fra computer til modem, idet ændringerne medfører at det trådløse netværk mister forbindelsen til computeren og dermed forhindrer at man kan gennemføre/fuldføre disse ændringer.

Når ændringerne er gennemført sletter man den gamle trådløse opkobling i computeren og genstarter denne. Computerens trådløse netkort vil så efter genstart søge efter tilgængelige netværk og finde TDC's netværk. For at aktivere forbindelsen til TDC's netværk skal man bruge den før omtalte passphrase aktiveringsnøgle. (Koden der står på en label i bunden af modemmet).

Valg af kanal:

For at måle hvilke kanaler der er mindst belastede i det område man befinder sig, skal man bruge et program til dette.

Programmet inSSIDer er freeware og kan downloades gratis fra dette link:

http://www.metageek.net/products/inssider/

I det område hvor jeg befinder mig er channel 2 helt klart den kanal der er mindst belastet, hvorfor jeg har valgt denne. (Se screendump):

http://bildr.no/view/827449

Channel 2 er den røde graf mærket "TDC-ABFC".

Mvh FN ;-)

NB: Stor tak til de der har bidraget med informationer om ting som jeg ret beset ikke har en skid forstand på. Min force er programmer. Modem og routere er sort snak for mig. [i]

4 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints HeinrichP har modtaget fra andre medlemmer.

Hej FN.

Supergodt indlæg! Meget glad humørikon

Dog kan jeg oplyse om, at TDC i øjeblikket udruller ny software til TDC Homebox, som gerne burde løse disse problemer. - Alle, som i forvejen har disse problemer bør "resette" (ikke genstarte) deres box, for at starte på en helt frisk.

Selvom TDC & Yousee officielt ikke hører sammen, har jeg lige en beskrivelse fra Yousee Drift omkring det nøjagtigt samme problem, som mange TDC kunder døjer med.

Se bort fra routeren, for det er tilsynelandende de samme, som koder firmware til TDC boxene, som laver til Yousee også

----------------

Kunder med Modem type "Netgear CG3000" kan opleve reduceret hastighed i perioder.
Genstart af Modem kan i nogle tilfælde forbedre hastigheden, for derefter at blive langsom igen.

Fejlen er indkredset, der testes en løsning af i dele af København. Når den er godkendt sendes den ud i resten af landet.

Seneste opdatering:
22.02.2011 14:23
Forventet slut:
01.03.2011 15:00

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Tak til dig, HeinrichP, for endnu en nyttig oplysning om det problem som åbenbart har ramt en hel del TDC-kunder, - og som du her oplyser åbenbart også en del Yousee-kunder.

Mvh FN ;-)

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints HeinrichP har modtaget fra andre medlemmer.

Håber i hvert fald, at det kommer til at blive løst problemet hos TDC også, med opdateringerne over den næste måned (de er en måned forskudt ift. Yousee's)

- Håber desuden også, at opdateringerne kommer til de lidt ældre aDSL og vDSL-bokse, fordi vi kan ikke bruge aDSL i mit område.

Omdømme 2

Hov, har lige opdaget,m at Homebox netop er udgivet i en vDLS-version. Ringer lige til kundeservice og bestiller denne. - Så får jeg også del i opdateringerne!!

PS:

Når nu TDC Homebox er bedre, hvorfor opgraderer i ikke bare jeres centraler til vDSL (det er I jo faktisk ved at gøre, for at alle kan få 20mbit inden for de næste måneder).

Og så kun sælger Homebox vDSL.

I øjeblikket sælger i 3 mere:

Homebox aDSL = fra 2006 (vDSL = 2006/7)

TDC Box aDSL = fra 2003/4

TDC Box vDSL = fra 2003/4

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@