IP telefoni, kan ikke sende tale fra egen telefon (modtage OK)

Har en Unotel Aztech IP telefon adapter der er sat til TDC home box ETH1 indgang. 

Jvf. Unotel skal følgende porte åbnes: 5060 TCP/UDP samt 5004 TCP/UDP  Desuden skal UDP åbnes for alle portene i området 15000 til 20000.

Jeg har under LAN servere prøvet at editere portadgang for den IP addresse som jeg tror IP telefon sidder på (192.168.1.13) men jeg kan ikke få det til at virke. Hvordan kan med sikkerhed se hvilken IP addresse, IP telefon sidder på (der er ingen MAC addresse synlig el. lign)? Jeg kan ikke se aktivitiet på nogle adresser via statistik oversigt på web tool til Home box.

For flere porte der skal åbnes har jeg flere entries sat til samme IP addresse. Og jeg har efter bedste evne fulgt anvisninger via TDC guildelines.

Udover usikkerheden om hvilken adresse teklefon sidder på, er der noget jeg har glemt?

mvh

Jander

Dette indlæg var dobbeltpostet, så jeg har slettet det andet indlæg. /Rasmus - TDC

2 Kommentarer

Hej Jander

Desværre har vi ikke decideret support på IP-telefoner. Jeg vil gerne hjælpe med alt jeg kan, og har viden om dog.

Åbning af porte foregår igennem nedenstående guide;

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23672

Det kan eventuelt være en lettere løsning at sætte sikkerheden ned på firewallen. Dette sker på eget ansvar dog da det kan medføre angreb af skadelig karakter. Det gøres på følgende måde;

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23671

I forhold til ip er den letteste måde jeg kan tænke mig til at logge på Homneboxen (ligesom i øverste link) og gå ind i status. Her kan du se hvilke ip adresser, der er forbundet til ethernet portene. Hvis der er flere kan man benytte udelukkelsesmetoden ved at trække stikket ud til telefonen, og se hvilke der hører til PC. Når man så sætter telefonen til igen, må den "nye" være telefonen.

Jeg håber det kommer til at fungere.

Hilsen Niels

Tak for svar Niels.

Desværre har jeg stadig ikke haft succes. Jeg har et erhvervs abonnement ved TDC og IP telefon gennem Unotel. Jeg fik identificeret IP adresse som tlf. benytter. Denne har jeg nu gjort fast via home box. Jeg har åbnet for Indgående og udgående UDP trafik på port 5060, 5004 og i port intervallet 15000 - 20000, iht. anvisning fra Unotel. Jeg har prøvet en ny IP adapter fra Unotel, ingen ændring. Jeg har prvet div. telefoner hvis mikrofon i tlf. nu skulle være stået af ingen ændring.

Det mest interessante, er at det har virket fint indtil for ca. 2½ måned siden, og jeg er derfor temmelig sikker på at det ligger PÅ TDC / Home box siden

IP adapter som anvendes er Aztech V 300 ATA med VOIP Codec: G.711 (PCM A-law or μ-law selectable), G.729a/b

Jeg er noget lost, men vil prøve at gå gennem TDC kundeservice, for at høre om der er info at hente derfra...

Gode ideer modtages meget gerne Glad humørikon

mvh

Jander

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8