IP Adresse og Email

Idag fik jeg installeret mit internet fra TDC.

Stor var min overraskelse da jeg fandt ud af at jeg ikke kan anvende Email programmet på min computer til afsendelse af emails via udgående server, men kun kan modtage vi indgående server. Dette fordi min Email adresse ikke er en TDC Email adresse. Jeg har mit eget domain, hvilket jeg formoder rigtig mange mennesker har, ligesom jeg formoder at rigtig mange mennesker har en ikke-TDC Email adresse. 

Hos TDC fik jeg den besked at efter som jeg ikke havde en TDC Email adresse måtte Hotline ikke yde support til mig(!), men jeg fik da lokket ud af medarbejderen at det skyldes jeg ikke har min egen dedikerede IP adresse, men blot den dynamiske, og at TDC ikke længere ønsker at lægge server til ikke-TDC Email adresser(!) Jeg kan dog købe en dedikeret Email adresse, for 50 kr. om måneden (600 kr. om året) og dermed anvende mit Email program på computeren. 

Det er simpelthen bondefangeri at jeg nu er nødt til at hoste op med 600 kr. ekstra, uden at være blevet fortalt om dette ved indgåelse af kontrakten.

Det er jo ikke sådan at jeg kommer ind fra gaden og lige 'nupper' for 50 kr. serverplads. Nej, jeg er faktisk kunde hos TDC, og har netop købt både internet, telefoni og mobiltelefoni! 

Er det en måde at behandle kunderne på?

Hvad kommer TDCs server-pladsproblemer mig ved? Jeg er kunde hos TDC og dermed må det da være TDCs problem med manglende kapacitet. 

Meget skuffende.

20 Kommentarer

Din beskrivelse virker helt forkert, - vi er da mange der anvender hotmail eller gmail og sagtens kan få vores mail program (outlook express el lign) til at virke med disse servere.  Du må være meget mere specifik om hvad det er du ønsker at foretage dig.

Hvis din mail server ikke er en TDC server, så er TDC slet ikke indblandet i etablering af forbindelsen.  Hvordan har du gjort tidligere?

Ved anførelse af indgående server er anvendt domænenavn.mail.dk (virker)

Ved anførelse af udgående server er anvendt asmtp.mail.dk (virker ikke)

Resten er som beskrevet i mit indlæg.

Det kan godt være jeg er lidt tungnem, men jeg forstår det stadig ikke.

Du har på et tidspunkt købt et mail domæne af TDC, - det betaler du vel stadig for (løbende), - det er det normale for noget sådant.

Så forstår du at de ikke ønsker at markedsføre dette mere?  Men stadig forstår jeg ikke hvordan du har benyttet det hidtil?

Og jeg forstår ikke hvad du mener med en dedikeret E-mail adresse?  Er det sådan at de nu kræver de 600 kroner for det domænenavn, du har købt hos dem?  Det lyder dyrt.

Hvad angår diskussionen om IP adressen, så har den ikke noget med det at gøre, - hvis du kun kunne benytte det fra en fast IP adresse, ville du jo ikke kunne anvende den fra en bærbar, som du tager med dig.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stephen1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej cdt-a620

Når du har dit eget domænenavn, er det mest naturligt at modtage og sende emails via den udbyder, hvor dit domæne hostes. Det er derfor via din host/udbyder (og ikke TDC), at du skal søge oplysning om, hvordan din mailkonto skal sættes op.

Mvh Stephen

Hej Stephen,

Hvis mail adressen er "xxx@domæne.mail.dk", så ligger den jo under det TDC ejede domænenavn "mail.dk", hvorfor det er TDC, der er den egentlige ejer.

Er det ukorrekt?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stephen1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej knudg

Det er jeg sådan set enig i, men det er ikke det jeg umiddelbart forstår ved "eget domæne".

Jeg har eget domæne, så alle mine mailadresser ender på "@domæne.dk". Jeg modtager og sender derfor alle mails via den udbyder, som hoster "domæne.dk" og ikke via TDC, selvom jeg har min HomeTrio løsning - og dermed også min internetforbindelse hos TDC.

Mvh Stephen

Hej cdt-a620

Jeg formoder at du allerede har set:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6005

Dvs. at for at du kan få lov at afsende igennem TDC´s server skal der medsendes brugernavn og

adgangskode, og ikke benyttes tcp-port 25 som er standard i mange mailprogrammer.

Jeg har ikke selv benyttet TDC´s mail i en del år, og derfor kan jeg ikke huske mit brugernavn/adgangskode.

Det hostingsfirma hvor jeg har min mail tilbyder en SMTP server som jeg benytter.

Men der er jeg nødt til at bruge deres opsætningen af mailprogrammet.

Så enter er du nødt til at sætte dit mailprogram efter TDC´s vejledning, eller finde en vejledning

fra dem der hoster din e-mail.

(... Du kunne også forsøge om det virker med at bruge smtp.mail.dk port 25)

Mvh

Henrik

.... Alternativt kunne du også oplyse om hvilket mail-program du bruger, og hvem der hoster dit

domæne. -Så hunne du nok få mere målrettet hjælp.

Mvh

Henrik

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Dine oplysninger er ret mangelfulde, - men uanset dette så tror jeg du fokuserer på det forkerte problem.

Jeg har aldrig hverken hørt om eller oplevet at afsendelse og modtagelse af mail har noget som helst med IP-adresser at gøre.

Langt de fleste brugere i dag har dynamisk skiftende IP-adresse. De skal da ikke ændre i deres mailopsætning hver gang de får tildelt en ny IP-adresse.

Mvh FN ;-)

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jk44 har modtaget fra andre medlemmer.

Hejsa

Den er nu god nok FN, har man fast ip kan man benytte en anden postserver ved tdc som tillader andre afsender domains. Der er blevet strammet op for at forhindre at tdc serverene bliver brugt til at afsende spam. Bliver de brugt til dette vil serverene blive blokket i diverse dnsbl lister, det vil sige lister som andre spamfiltre bruger til at kontrollere mails. Det betyder at alle vil få problemer med at sende mails.

Derfor er løsningen enten en fast ip som vi kan blokerer for udgående post hvis den bruges til spam eller at benytte din domain hosts smtp server til at sende. Lidt besværligt måske men det har desværre været nødvendigt.

mvh

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Tak for korrektionen.

Jeg er her primært for at hjælpe, - at jeg så samtidig selv bliver klogere er jo kun en tillægsgevinst. Meget glad humørikon

Stor hilsen

FN ;-)

k44,

Det lyder interessant, - men kan du ikke forklare, hvorfor det ikke er godt nok at identificere (og blokere) brugerID hvis der sendes spam.  I kræver jo med asmtp serveren at man identificerer sig med brugerID og PW for at kunne sende mail?  Hvad er det at IP adressen giver, som er så meget bedre, når det samtidigt forhindrer at man bruger en mail client på en bærbar, som man tager med til forskellige steder?

Og i øvrigt tak for forklaringen.

Omdømme 2

Hej knudg

Jo, på en tdc mailadresse har vi den mulighed netop fordi at smtp serveren kræver login. Det er muligheden på en dynamisk ip som jo i teorien kan være tilfældig. En dynamisk ip adresse kunne faktisk godt blive brugt af flere forskellige brugere set hen over et døgn. Derfor vil en kunde med dynamisk ip blive blokkeret på sit bruger id fremfor at man blokerer ip adressen som jo så kan gå ud over en helt anden kunde end den der sendte spam. En fast ip adresse kan vi derimod direkte lukke for port 25 således at der ikke kan sendes spam mails.

mvh

Hej jk44

Tak for forklaring, - men du må så forklare hvor en adresse som den der er omtalt her (xxx@domæne.mail.dk) ikke er en TDC adresse.  Jeg kan ikke på TDC's hjemmesider se, hvorledes man administrerer brugerID på et sådant domæne, men I kunne vel identificere logins til asmtp serveren på domæne navnet og dermed blokere for mails fra domænet, hvis der kom spam?

Det ville da være en mere brugervenlig løsning?

Jeg går ud fra at årsagen til at jeg ikke kan se hvorledes man administrer xxx er fordi I ikke markedsfører denne løsning mere.

Mvh

knud

Omdømme 2

den omtalte adresse ER en tdc adresse. Vi kan jo kun administrer bruger data på egne forbindelser, ikke fremmede domæner. Det kunne vist give problemer med datatilsynet. Brugernavn på asmtp er jo typisk mailadresse + password oprette på tdc.dk og de er denne database vores server lovligt kan tilgå. At begynde at sammenholde mail domæner op mod brugerlinier vil være umuligt. Jeg sætter da også selv pris på at jeg kan holde mit login for mig selv på min egen mailserver. Jeg har så også fast ip og kan derfor bruge den anden smtp server som tdc har. Vi har aldrig haft dette som en løsning men været mindre restriktive i den politik der var for smtp serveren. Dette har dog også givet bagslag et par gange hvor vi kom i en situation hvor ingen kunne sende mails fordi tdc´s mailserver var blevet blacklistet.

Jeg ved at også andre udbydere har strammet vilkårene af samme grund.

mvh

Tak til jk44, - den nævnte adresse er altså en TDC mail adresse, - så cdt-a620 skulle kunne sende mail via asmtp.tdc.dk, - han kan blot ikke få support, hvis han har problemer.  Så er det vist på tide at cdt-a620 fortæller os med hvilke data, han forsøger at logge på asmtp.tdc.dk??  og hvilken port han benytter.

Knud

Omdømme 3

"Dette har dog også givet bagslag et par gange hvor vi kom i en situation hvor ingen kunne sende mails fordi tdc´s mailserver var blevet blacklistet."

Ja, - det husker jeg. Det er oven i købet ikke så længe siden at det var komplet umuligt at sende mail til ALLE hotmail-adresser fordi TDC var blevet bandlyst.

Det var faktisk ret irriterende. Trist humørikon

Mvh FN ;-)

Omdømme 2

Hejsa Knudg

Problemer er jo netop som han skriver: "Jeg har mit eget domain" Dette kan aldrig hedde noget med xxx.mail.dk da mail.dk er registreret til tdc.

mvh

Hej jk44,

Helt enig, - og det er vel årsagen til at jeg startede i denne tråd med at skrive, at jeg simpelt hen ikke forstod hvad han mente.  Efter hans første svar måtte jeg konstatere, at hvis det, han skrev var rigtigt, så måtte han have købt en service fra TDC, som jeg ikke kendte til, - men det kunne jo godt have været en service, som TDC tidligere havde udbudt.

Når han skriver, at han kan modtage post via serveren "domæne.tdc.dk", så må jeg jo gå ud fra, at der er sandt, selv om jeg havde vanskeligt ved at tro det, - og det var udgangspunktet for at gå videre med det.

Jeg tror at vi er helt enige, - jeg synes blot vi mangler at høre nogle flere facts fra ham, - eller en forklaring om hvad han har beskrevet forkert?

Hilsen knud

PS: jeg har arbejdet med internet og mail i 15 år hos en anden udbyder, men er nu på pension.

Omdømme 2

Hej Knudg

Tror faktisk også vi er meget enige Glad humørikon

Hvis jeg har forstået hans spørgsmål rigtigt er der kun en af to muligheder, fast ip eller web hotellets smtp server.

mvh

jk

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)