Ingen lyd på Multiroom

Hej med jer!

Den seneste måned er vi stødt ind i et mærkelig fænomen.

Vi har ingen lyd på 2 af vores multiroom bokse. Det er lidt i perioder, men nogle gange kan vi genstarte 6-7 gange før der kommer lyd på.

Selve vores opsætning herhjemme er en med harddisk, en multiboks de 2 kører kører på HDMI stik, og dem har vi aldrig problemer med. Så er der så børnenes 2 multiroom bokse, de kører med SCART stik.

Det skal også siges at alle multibokse er slukket om natten, da vi vil spare på strømmen.

Kan se andre steder her i forummet,  at de også har haft det problem, men synes ikke der er kommet nogle løsning på det.

Jeg har også prøvet at resette begge bokse til 0 igen. Ved at tænde/slukke dem i 20 sekunder, så den henter firmware og det hele på ny, men det har ikke hjulpet

Er der nogen der kan hjælpe, eller er det en sag for TDC?

9 Kommentarer

Jeg fik det svar, at man kunne skifte til HDMI, for der var problemer med de scartstik  :-(  Men jeg har ikke råd til og købe fladskærm på ungernes værelser  !!!  Så kunne jeg prøve og slukke for det hele og så starte med og tænde tv, lade den finde den korrekte AV og så tænde for boxen - men det hjælper heller ikke hos mig  :-(   Så nu bliver der brokket igen, for det kan jo ikke være mit problem, at boxen har et problem med scartstik eller hvad  ? ? ?

Det var nogenlunde det samme svar jeg fik fra dem, så vi må åbenbart lære at leve med det. Synes bare det er for dårligt at man netop er tvungen til at skifte børnenes fjernsyn til et nyere på grund af en boks der ikke virker. Men det bliver ikke foreløbigt for mit vedkommende Humørikon frustreret

Har fået ny boks uden nogen problemer - så bare brok dig en gang mere, de ville nemlig ikke komme med fladskærm til ungernes værelse  :-P

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Det ser desværre ud til, at man i den nyeste version af software, kan støde på en gammelkendt fejl - hvor lyden kan mangle efter genstart af Multiroomboksen. Fejlen (en driverfejl) var tilstede nogle software versioner tilbage, og har i mellemtiden været løst af leverandøren. Desværre ser det ud som om, den er "genopstået" i et vist omfang.

Som i tidligere software tyder det på, at fejlen kan opstå under følgende betingelser:
Man har en Multiroomboks, som er tilsluttet TV med scartkabel.
Man slukker/tænder boksen fysisk på on/off knappen bag på boksen.

Følgende kan hjælpe til at omgå problemet, hvis man oplever manglende lyd:

Tilslut boksen til TV med HDMI kabel, hvis det er muligt (det vil løse problemet helt)

Hvis der kun er mulighed for at tilslutte boksen med scartkabel, skal man slukke/tænde boksen nogle gange (det kan være mange gange) indtil der kommer lyd igen. Herefter undlader man at slukke boksen, når den ikke er i brug. Sæt den i stedet standby via fjernbetjeningen, eller knappen på forsiden af boksen.

Problemet er meldt videre til leverandør af softwaren - men da fejlretning kræver en ny version af softwaren, er en endelig løsning desværre ikke lige om hjørnet. Jeg håber ovenstående kan være en hjælp indtil da.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

Gitte: Jeg har en bekendt som har oplevet det samme problem på hovedboksen og via HDMI - enkeltstående tilfælde...? Det er sket adskillige gange.
Omdømme 2

Hej droid

Hvis man oplever kortvarige udfald på enten billede eller lyd i forbindelse med brug af HDMI kabel, er årsagen ikke den samme som jeg har beskrevet ovenfor.

Det vil typisk skyldes problemer i HDCP kommunikationen mellem TV og digitalmodtager. HDCP er den protokol der bruges til kryptering af signalet på HDMI. Det kan f.eks. opstå hvis digitalmodtager og TV kører med forskellige versioner af HDCP protokollen i deres software.

Vores erfaring er at disse problemer i langt de fleste tilfælde kan løses ved at opdatere softwaren i TV apperatet. Nyeste software kan som regel findes på TV poducentens hjemme side. Den overfører man til et USB stik, som tilsluttes TV i slukket tilstand. Når TV herefter tændes vil det typisk selv opdage at der er en tilgængelig opdatering af softwaren.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

Hej Gitte

Det har fungeret upåklageligt i et år med den samme tvboks og tv. Problemerne opstår ikke imens der ses tv, lyden falder ikke, men opstår udelukkende når boksen har været i standby. Først efter en total genstart af boksen vender lyden tilbage.

Tv'et er fuld opdateret og der er ikke installeret ny software i forbindelse med at problemerne opstod.

Jeg siger til vedkommende at han skal ringe og bede om en ny tv-boks da det ud fra mine observationer kun kan være et problem med tv-boksen.

Omdømme 2

Hej Droid

Alle vore kunder har fået ny software i deres bokse henover forår/starten af sommeren. Det er ikke sikkert man som kunde er klar over der er sket en opdatering. Det sker ofte om natten, så vi generer mindst muligt.

Hvis jeg har forstået dig korrekt drejer dette sig om "Hovedboksen" (den med harddisk) tilsluttet TV med HDMI kabel, og problemet opstår kun når din ven starter boksen op efter standby.

Jeg er rimelig overbevist om at problemet kan løses ved at tænde TV apperatet FØR digitalmodtageren tændes fra stanby. Det lyder som et typisk tilfælde af det vi kalder "HDCP initialisering". På godt dansk har TV og digitalmodtager svært ved at finde hinanden i starten. Det plejer at gå nemmere hvis TV er tændt, når digitalmodtageren skal oprette forbindelse.

Hvis det ikke løser problemet, vil det være en god ide at fejlmelde, som du nævner.

Mvh. Gitte

Omdømme 2

GTH skrev:
Jeg er rimelig overbevist om at problemet kan løses ved at tænde TV apperatet FØR digitalmodtageren tændes fra stanby.

Hej Gitte

Ok, det siger jeg videre, tak.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)