Svar

Hvorfor tillader tdc ikke anden udgående postserver?

Svaret er naturligvis noget med at Tdc beskytter os som kunder "ævle-bævle", MEN:

Jeg er "fastnet/Bredbånd" tdc-kunde og derfor er min Mac Air sat op med Tdc ind- og udgående postserver i Outlook. Virker upåklageligt når jeg er i mit hus og kan gå på Tdc trådløs netværk.

MEN, MEN (igen) da tdc har den dårligste mobildækning i det område jeg bor i, er tdc mobil IKKE en mulighed. Har prøvet og man kunne være heldig, at hvis man stod på første sal, på et ben, med halvdelen af overkroppen ud af vinduet, så fik man et kortvarrigt signal.

Derfor har jeg (og resten af husstanden) være nødt til at finde en bedre løsning. Det blev Telenor (som dækker markant bedre, hvilket jeg har svært ved at fprstå, da jeg har indtryk af, at det er samme sendemaster der bruges). Nå spørgsmålet (og problemet) er i sin enkelthed:

Når jeg er ude og rejse kan jeg jo af åbenlyse grunde ikke bruge min Mac Air (hvis der ikke er et trådløst netværk eller en kabelforbindelse). Derfor bruger jeg naturligvis min iPhone som "modem", men da denne er opsat med Telenors ind- og udgående server kan jeg ikke sende post. Min Tdc opsætning, på min Air konflikter altså med min Telenor opsætning på min iPhone.

Eksperter siger der et fordi Tdc går ind og blokerer.

Hvorfor kan jeg så modtage mail? Det er da her risikoen ligger. Altså at jeg evt. får en virus via mail. Mht. at afsende mail har jeg jo selv kontrol over hvad jeg afsender.

Kære Tdc hvordan kan jeg løse problemet? Og jeg regner med i har en løsning til mig, som kunde, da det er jeres dårlige mobiledækning, der gør at det ikke er mulig for mig at være mobilkunde hos jer.

God weekend

icon

Bedste svar af teledkNOT 23 februar 2013, 17:54

He, he ja det kan man jo godt sige, men det var desværre slet ikke detaljeret nok til det gav mig en løsning. Der skulle altså nogle flere detaljer med. Blandt andet om hvordan og at man reelt godt kan ændre den gråtonede port sååååå.

Se original

24 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Nu er spæringen jo ikke lavet for at beskytte dig, men for at beskytte alle os andre.

Hvis din mail kun virker hjemme på dit eget netværk, bruger du måske en forkert opsætning, for jeg kan sende og modtage mail - uanset hvilket netværk jeg er tilsluttet, jeg bruger dog ikke Appleprodukter.

Udgående mailserver: asmtp.mail.dk

Port: 587

Min server kræver godkendelse: Ja

Mvh

Kim

Nope min mail virker (udgående) over alt. Altså uanset hvilket netværk jeg går på, men så snart jeg bruger min iPhone, med Telenor abonnement og mailopsætning, som "modem/Internetforbindelse", så kan jeg ikke sende post.

Indkommende indstillinger:

adgangskode JA

serverport 110.

Mener du at jeg skal ændre dette (og så stadig kunne bruge min telefon til at hente og sende post) og samtidig bruge den som modem, når jeg vil sende post via min pc (air)?

Omdømme 3

Jeg kan ikke helt regne ud hvad det er du mener.

Når du skal sende - er det den udgående server, du kommer med oplysninger for den indgående server.

Når du bruger telefonen som modem, så burde mailopsætning på telefonen være ligegyldig.

Hvis du kan komme på internettet med PCen, med telefonen som modem, så burde din mail også kunne virke.

Mvh

Kim

Sorry der skulle naturligvis have stået "Udgående".

Jeg kan sende post når jeg logger på et hvilket som helst netværk (om det så er med kabel eller trådløst), men hvis jeg bruger min iPhone som "modem/Internetforbindelse" kan jeg IKKE sende post. Det er det, der undre mig.

Jeg ved ikke hvad der rent teknisk sker, men jeg kan dog ikke forstå at min mailopsætning på min iPhone skule have virkning på mit Outlook på min Pc (Air). Går ud fra min telefon bare er et "modem" (forbindelsesled) som et hvilken som helst andet netværk (trådløst eller kabel). 

Når jeg trykker "send post" i Outlook på min Air, så skulle det jo næppe gå via min telefons mailprogram, men vel blot gennem telefonens Internetforbindelse????

Og jeg kan se at min telefons MAILPROGRAM (som jeg slet ikke kan forstå at min Air skulle aktiverer bare fordi min iPhone er "modem") er sat til:

Server til udgående post: "asmtp.mail.dk"

Når denne menu så åbnes kan jeg se at min primære server også er "asmtp.mail.dk". Når denne menu så åbnes kan jeg se at min serverport er sat til 587 (og under godkendelse er der valgt adgangskode, som for øvrigt er den jeg bruger til Tdc forbindelse).

Men jeg forstår bare slet ikke at mine MAIL indstillinger på min Iphone er relevante. Jeg bruger vel ikke mit mailprogram på min iPhone, nu når jeg sender og modtager mail på min Air (via Outlook). Iphopnen er vel bare "forbindelse"?

Omdømme 3

Nej, netop - det virker underligt, for mig virker det som et iPhoneproblem og ikke et TDCproblem, men jeg ved det ikke da jeg ikke kender til iPhone.

Måske nogen med en iPhone har et bud på problemet.

Mvh

Kim

Ja som dig håber jeg også nogen med en iPhone har et bud

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Dan_E_P har modtaget fra andre medlemmer.

Det er en lidt kringlet sag. Mit bedste bud er at vi går logisk til værks:

Du kan fint sende mails når du er koblet til alle andre netværk, bare ikke din iPhone. Det siger mig at problemet givetvis må ligge på din iPhone eller din udbyder (Telenor).

Jeg går ud fra at du fint kan gå på nettet når du er forbundet med din iPhone som modem - hvis ikke, så må du lige sige til. Men hvis du godt kan, så ved vi at selve forbindelsen gennem din iPhone virker fint, og at der derfor må være tale on en form for spærring.

Det kan være at der fra Telenor's side er en spærring for din udgående port (587). TDC har fx spærret for port 25 på den udgående server, så det kunne ske at Telenor har gjort det samme fra 587, af en eller anden årsag. Det er umiddelbart det eneste bud jeg kan komme på.

Ja jeg kan fint gå på nettet. Mener også jeg har skrevet at jeg kan modtage post uden problemer.

Ja det kan være et Telenor problem (port 587), men det vil jeg da undersøge. Det lyver jo bare underligt at jeg kan hente (og sende) post fra/til min iPhone, men i samme sekund jeg kobler den til (som modem) min Air, så kan jeg ikke sende (men det kan jeg så godt hvis jeg kobler den fra og sender direkte fra min iPhone,.....hvilket jo bare er en nødløsning). Så hvis nogen har andre bud vil jeg da gerne høre om det.

Så har jeg talt med Telenor. Helt forventeligt siger de:

Det er noget vrøvl". Altså at det skulle være et Telenor problem.

De siger:

Hvis jeg kan gå på Internettet etc. etc. via telefonen, så har det INTET med min udgående serverport, på telenonen, at gøre. Som de også siger: Du bruger jo bare din telefon som "hotspot/WiFi" (det jeg selv betegner som modem).

Jeg må indrømme jeg heller ikke selv kan se, at min mailopsætning, på min telefon skulle have det mindste med problemet at gøre. Jeg åbner jo IKKE mit postprogram på min telefon. Min telefon er "bare" et modem. Det må derfor være min opsætning (Tdc) i min Outlook, der på en eller anden måde blokerer for afsendelse, når det skal ske vi telefonen.

Om det forholder sig sådan, ved jeg ikke, men faktum er, at jeg ikke bruger Telenor opsætning i iPhonens mailprogram, men "bare" bruger min iPhone som et modem (WiFi etc.). Og da jeg kan google, modtage post etc. etc. lyder det logisk at det er et Tdc problem i mit Outlook, på min Air.

Nogen bud?

PS Nu har jeg lavet følgenede test:

1. Koblet det trådløse netværk fra på min Air.

2. Tilkoblet BT på min Air.

3. Koblet det trådløse netværk fra på min iPhone.

4. Tilkoblet BT på min iPhone.

5. Tilsikret at jeg kan gå på nettet fra min Air, via min iPhone.

6. Åbnet Outlook og forsøgt at sende en mail.

Jeg får følgende Tdc besked:

Der kan ikke oprettes forbindelse til serveren fra Outlook. Kontrollér at computeren har forbindelse til netværket.

og det HAR den??????????

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Dan_E_P har modtaget fra andre medlemmer.

Din mailopsætning på iPhonen kan ganske rigtigt ikke have noget med dette at gøre. Men selve forbindelsen kan have lukket for visse porte. Det var den teori jeg gik ind fra.

Forsøg nummer to!

Prøv at gå ind i din mailopsætning og skift din udgående server (som lige nu burde være asmtp.mail.dk) til relay.tdcmobil.dk. Du burde stadig godt kunne sende mails med denne opsætning når du er på dit TDC netværk, men med denne udgående server burde du også kunne sende mails når du bruger din iPhone som modem. Burde.

Nope.

Hvis jeg gør det, så kan jeg hverken sende via alm. netværk eller via iPhone.

Ved almindelig afsendelse får jeg denne Tdc besked:

Der opstod timeout for en handling på serveren. Swerveren er muligvis nede, overbelastet, eller der er for meget nettrafik.

Hvis jeg så slår Wifi fra på min Air og prøver via BT og via min iPhone får jeg samme Tdc besked som sidst (den med at der ikke kan oprettes forbindelse til serveren).

Så dit forslag gør desværre at problemet bliver endnu større ;-) men jeg værtsætter alle bud

Omdømme 1

Ak, hvis det ikke bliver bedre så bliver det som regel værre. Jeg har ikke flere bud på lige nu, men jeg vil lige forhøre mig lidt rundt og ellers tygge videre. Jeg ser om jeg kan finde ud af noget.

Også hos mig er der problemer med udgående post, jeg er TDC kunde - har aldrig været andet. Min udgående står til asmtp og port 587...Det skulle være rigtigt - har kørt den automatiske mail opsætning? - hvad er forket hos mig. Tak for snarligt svar.....Trist humørikon

Tak for hjælpen. Jeg har ændret/updated min browser og nu fungerer der ok. TAK TDC, det gik hurtigt.

Øøøøhhhhhh hvad skete der lige der "kcrist"???? Har du fået en løsning på det problem jeg har beskrevet i den tråd jeg har startet? Hvis det er tilfældet ville det da være ret cool hvis du deler det med os andre.

Det er meget enkelt. Jeg kontaktede TDC som fortalte, at fejlen ikke lå der, men i min browser. Jeg har derfor downloaded windows live mail 10 og så blev problemet løst for mit vedkommende.

Ok det var dejligt for dig, men nu er det således jeg køre med nyeste versioner. Både Safari og Firefox. Jeg bruger dog p.t. Safari. Så fint Tdc kan løse problemer for Pc brugere, men nu er det jo således at der er mange Tdc kunder, som mig, der bruger Mac.

Så KOM NU PÅ BANEN TDC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Omdømme 1

Jeg tror kcrist skrev herinde fordi han også har et problem med sin mail, men det er så ikke den samme problemstilling i oplever.

TeledkNOT, jeg er desværre ikke kommet på flere idéer siden mit sidste indlæg. Hvis der var tale om en spærring fra TDC, så ville du ikke kunne sende mails hvis du er på et ikke-TDC wifi netværk. Det kan du godt, og du oplever kun spærringen når du bruger din iPhone som et modem.

Vi kan konstatere at din e-mail i sig selv fungerer fint, for du oplever ikke problemer uanset om du er på dit eget netværk eller andet trådløst rundt omkring. Der må derfor være et-eller-andet på din iPhone's der gør at du ikke kan sende mails når du er koblet op igennem den.

Ved nærmere eftertanke er jeg faktisk ret sikker på at jeg også oplever problemer når jeg er på alle andre netværk, end mit eget. Desværre er det et stykke tid siden jeg har været på "et andet netværk" og derfor er jeg ikke 100 % sikker, men efter at have vredet hjernen så tror jeg faktisk problemet med at sende mail, opstår hver kang jeg ikke er på mit eget netværk.

PS Jeg har også spurgt på en Mac forum og her kommer der måske en løsning. Har slev den opfattelse (efter  indlæg her og på det omtalte Mac forum), at problemet klart er at Tdc har "autosat" min port til udgående post (asmtp.mail) til 25. Denne port bevirker garanteret at Tdc blokere for internetforbindelser der ikke har adgang til denne port. Spørgsmålet er så bare om Tdc kan anbefale en anden port??????

Nu er det muligvis min egen skyld fordi jeg ikke har forklaret problemet godt nok, men det var samme forklaring jeg gav på et Mac forum og her var svaret/løsningen givegt på under 2 timer. Så kære Tdc i må kunne gøre det bedre, da problemt var foranstaltet af jer.

I outlook er min Server til udgående post: asmtp.mail.dk

Her kan man se tallet 25, som er gråtonet (kan altså ikke ændres). Hvis jeg så markerer (sætter flueben i):

Tilsidesæt standardport er "25" ikke gråtonet længere og man kan nu ændre den FORKERTE port, som begrænser afsendelse af mail fra outlook. Jeg har nu ændret den til 587 og nu kan jeg sende mail, når jeg bruger min Iphone som modem.

SÅDAN (altså til det pågældende Mac forum)

Omdømme 3

Det svar fik du af mig, som svar på dit oprindlige indlæg (se meddelse 2)

Mvh

Kim

He, he ja det kan man jo godt sige, men det var desværre slet ikke detaljeret nok til det gav mig en løsning. Der skulle altså nogle flere detaljer med. Blandt andet om hvordan og at man reelt godt kan ændre den gråtonede port sååååå.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)