Hvordan fungerer backup'en?

• Deltager
  • 9 kommentarer
Er der nogen, der mere konkret ved, hvordan backup'en fungerer, når først den er oppe at køre? Min backup er stadig ved at gnave sig igennem de mapper, jeg fra starten lagde over på HomeDisk. Det tager nok to måneder endnu. Men mit spørgsmål er, hvad der så derefter sker.

Jeg går ud fra, at HomeDisk registrerer de ændringer, der sker i de mapper på computeren, som er kopieret over på HomeDisk. Derfor regner jeg med, at det er vigtigt ikke at ændre navnene på disse 'over'mapper.

Men inde i disse 'over'mapper har jeg mapper med masser af filer. Mit system går ud på, at jeg skriver et navn og en dato på disse mapper, og så ændrer jeg datoen, når jeg lægger nye filer ind, eller retter eller sletter filer i mappen. Dette system fungerer godt,

MEN

hvis nu backup-systemet begynder forfra på en hel mappe, hvis den på denne måde har fået et delvist nyt navn - i stedet for at gå ind i mappen og se, hvad der er ændret - så vil det nemt kunne tage to uger at lave backup på en ændring, der måske blot er en enkelt ny fil på under 1 MB.

Det vil jo være dybt godnat!

Er der nogen, der ved, hvad der faktisk sker?

mvh

Karsten 

2 Kommentarer

Hej peber

Tak for dit indlæg.

Tiden før din backup er 100 % gennemført, afhænger helt af, hvor meget upload hastighed du tildeler HomeDisken. Det kan reguleres under avancerede indstillinger i din HomeDisk.

Hvis man ønsker at uploade 100GB med en uploadhastighed på 1mbit:

100kbit/sek = 1MB/10sek = 6MB/min = 360MB/timen = 8,6GB/døgnet

Dvs. det tager ca. 11-12 døgn at uploade 100GB, hvis man har 1mbit upload, forudsat at hele ens uploadhastighed er tildelt HomeDisken.

Der skal også medregnes tid, når man foretager ændringer i filstrukturen på HomeDisken.

Hvis du f.eks. allerede har 500 billeder liggende på din HomeDisk:

Du sletter 200 af billederne, og tilføjer yderligere 300 nye. Det vil betyde en ændring i filstrukturen på 500 billeder. HomeDisken tager ca. 30sek om at forbinde til vores backup server. Dernæst uploader den filen (tiden afhænger af filens størrelse), og til sidst bruger den ca. 30sek på at afslutte processen af den enkelte fil.

Med andre ord:

500 billeder = ca. 500 minutter = 8,3 timer i behandling af filer der skal tages backup af.

HomeDisken registrerer ikke, de ændringer du foretager i mapper på din computer. Dertil skal du have installeret et særskilt program, der kan tage automatisk backup fra din PC til HomeDisken. Hvis du ikke har sådan et program, skal du manuelt overføre filer til din HomeDisk, før der tages backup.

Du skriver, at du omdøber filer der er lagt på HomeDisken. Hver gang du ændrer filnavnet, vil den tage lidt under 30sek om at omdøbe navnet på vores backup server. Den skal dog ikke tage backup af filen på ny, kun ændre navnet.

Jeg håber, dette har givet dig svar dine spørgsmål – ellers er du være velkommen til at skrive igen.

Venlig hilsen

Casper

TDC

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8