Svar

Hvilke Kabler? Cat 5, 6 el. 6a??

Jeg skal trække kabler til mine "Multiroom" tv inden teknikeren kommer i næste uge.

MEN, hvilke kabler skal jeg købe??  5, 6, 6a "skærmet, dobbelt skærmet eller ikke skærmet?

Har spurgt hos Hotline og første gang sagde cat 6 næste gang var det ligegyldigt om det var 5 el. 6 bare det var RJ45!! Ligegyldigt er det nok ikke og prisen er da også forskellig.

Længden på kablerne er 20-25 meter.

Så er der nogle der ved noget om dette??

Mvh, Daniel ( en snart HM3 indehaver)

icon

Bedste svar af Munk 20 februar 2011, 14:12

Hej Frigast.

TDC's teknikker brugte Cat 5e alm. netværkskabel hjemme hos mig. Da han installerede min TDC tv-harddisk. Der manglede 75 cm i at det netværkskabel som fulgte med i tv-boks pakken kunne nå. Teknikker var ned i bilen og hentede et længere kabel.

Jeg har multi-rum til 2 ekstra tv i mit hjem, og alle forbunde netværkskabler er af udgaven Cat 5e. og de fungere fint god kvalitet. Til den ene multi-rum boks er forbundet med et 25m netværkskabel Cat 5e.

Jeg har TDC's Home Box til VDSL.

Se original

17 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Cat 5, det hedder vist nok Cat 5e, er helt fint.

Mvh

Kim

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Jeg bliver nød til at være enig med kundeservice, det er lige meget om du bruger CAT5 eller 6, det er noget med kvaliteten af kablet.

men CAT 5 er tilstrækligt.

Når en kanal trækker 2,5-4 Mbit/s, kan jeg godt se at 5e er nok.

Men har båndbredde ikke noget at sige?

Her er info om de 3 "modeller":

Version: STP Cat 5e Straight.

Båndbredde: 100 MHz.

Hastighed: 1 Gbit/s.

Version: S-STP Cat 6 Straight.

Båndbredde: 250 MHz.

Hastighed: 2 Gbit/s.

Version: S-FTP Cat 6a Straight.

Båndbredde: 500 MHz.

Hastighed: 10 Gbit/s.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

Jov, men ikke på forskællen mellem de kabler, og ikke i dit private net.

men jeg vil dog anbefale at du køber et godt skærmet kabel så du ikke får så mange forstyrlser.

så vil jeg også anbefale at du kober et kabel der ex hedder CAT5e Twistet, da det også vil redusere støj.

mine kabler hedder UTP CAT.5e twistet.

Til miela1

Tak for din personlige vurdering.

Jeg søger fakta/faglig viden på området, nogen der har en faglig vurdering.

PS: Dit kabel er ikke skærmet.

MVh, D

Omdømme 3

Hej,

nej jeg ved godt det kabel jeg skrev ikke er skærmet, UTP kabler er ikke skærmet, men det er lige meget du vil jo have et STP kabel.

men jeg køre kun kabel over meget korte afstande så det er ikke nødventig.

men kabel ud til min server, er et CAT 6 kabel(FTP CAT.6).

men OK fakta.

Fakta er det kan være fulstendigt lige meget hvilket kabel du bruger til dit TV.

Categori 6(Cat 6) kabler.

Max længte på kablet 10/100/1000 megabit er 100 meter, men det kan anbefales at man ikke køre længere end 70 meter. ved 10Gbit er det 55 meter men anbefales at du ikke trækker længere end 37 meter.

Kablet bliver typisk brugt til 100/1000 megabit netværk

Categori 5e.

max længeten på kablet er 100 meter, lige meget hvilken hastighed du køre igennem.

Kablet vil typisk blive brugt til 10/100 megabit netværk.

Netværk.

Selv om bægge kabler kan køre 1000 megabit netværk, anbefales det er man bruger Cat6 kable til 1000 megabit netværk.

det medst brugte kabel i danmark er Cat 5e unden skærm(UTP CAT.5e)

der efter er der FTP cat.5e.

UTP står for Unshielded twisted pair.

SPT står for Shielded twistet pair.

FTP står for Foiled Twisted Pair.

der er kommet nye navne for de forskellige skærmninger.

UTP = UTP eller U/UTP

STP = STP eller U/FTP

FTP = S/UTP eller F/UTP

og det er ikke andet end standart navne for den for for elektromagnetiske skærminig som bruges, så su ville også kunne finde betejlsener på andre kabler.

Jeg tror du selv har skrevt resten af de fackta der er hvær at vide.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

Miela1 har givet dig den tekniske gennemgang af kabeltyperne.

Jeg vil mene, at du skal overveje en anden ting.

De rum, som du skal have multiroom i, indeholder de også PC'er og lignende.

Selv det billigeste Cat5 kabel i et 100Mb netværk kan trække TDC-TV delen, men det kan være en fordel at opgradere til Gb netværk, hvis du har PC'er i de pågældende rum.

Specielt hvis disse PC'er skal kopiere filer mellem hinanden.

Omvendt kan man sige, at med de længder kabel du typisk skal bruge, så tag dog det bedste (dyreste).

Til privat brug vil jeg dog vurdere, at skærmet kabel er lidt "overkill".

Held og lykke med projektet!

Omdømme 3

Husk at hvis der bruges skærmet kabel, så skal alt kabel, stik, patchkabler m.m være skærmet, hvis skærmen bare "svæver", vil den virke som en antenne der måske opsamler støj.

Brug derfor kabel uden skærm, det gør det meget lettere at håndtere i privat netværk.

mvh

Kim

Omdømme 3

Læs f.eks om netværk her

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php#kabel

Mvh

Kim

Hej Kim

Det er et langt patchkabel jeg vil trække på loftet og ned til Trio boxen.

Der kommer til at ligge 3 stk. ved siden af hinanden.

Så vil det virke som en antenne hvis der ligger et "skærmet" patchkabel på loftet?

Jeg har mulighed for at købe 5e UTP el. STP og 6 UTP el. S-STP

( S-STP: Dobbeltskærmet kabel (fletskærm), parvis skærmet kabel (Folie). 

Så mit spørgsmål er UTP el STP/S-STP.

På forhånd tak.

D

Omdømme 3

UTP

Men langt patchkabel, hmm! hvor langt - patchkabler er med bløde tråde og er ikke så godt hvis det bliver for langt. Patchkablet er også færdigmonteret med RJ45 stik, der skal et pænt stort hul til for, at få dem igennem. (Glem  alt om at montere dem selv, det kan lade sig gøre, men det bliver ikke så godt som de fabriksmonteret)

Køb kabel til fast instalation, altså faste core og opsæt vægstik/-dåser i begge ender, og brug så korte færdikøbte patch/drop kabler i hver ende.

Mvh

Kim

Som skrevet i mit startspørgsmål!

20-25 meter.

Fast installationskabler er ikke en mulighed!

Mvh, D

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints jeps-92 har modtaget fra andre medlemmer.

20-25 meter er i kategorien problematisk!

Ikke så meget på grund af støj, datahastighed, men mere på grund af problemer med overspænding på LAN'et. Der er 2 problemer:

Med så stor afstand mellem udstyret, er udstyret højst sandsynligt på hver sin sikringsgruppe. Desværre er det ikke alt udstyr, som har galvanisk adskillelse (Google det!). Du kan risikere at løbe ind i udstyr, som brænder (oftere) af en normalt.

Et andet (til dels overset) problem er, hvordan et så langt kabel opfører i tordenvejr. Jeg har fået flere switch'e og netkort (og 1 enkelt PC) brændt af på grund af dette. Prøv at sprøge TDC's linjeafdeling (hed det i hvert fald i gamle dage) hvad overspænding på kabler kabler medfører, de kan fortælle mange grusomme historier!

Jeg har løst det ved at investere i nogle billige switch'e i begge ender af kablet. Det burde tage, det meste af skraldet, hvis uheldet er ude.

I sidste ende er det din egen vurdering, det her var bare et par gode råd.

Omdømme 3

Til Frigast

Hvis rigtige inst.kabler ikke er en mulighed så er patchkabler heller ikke en mulighed, føringsvejen er vel den samme.

Mvh

Kim

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Munk har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Frigast.

TDC's teknikker brugte Cat 5e alm. netværkskabel hjemme hos mig. Da han installerede min TDC tv-harddisk. Der manglede 75 cm i at det netværkskabel som fulgte med i tv-boks pakken kunne nå. Teknikker var ned i bilen og hentede et længere kabel.

Jeg har multi-rum til 2 ekstra tv i mit hjem, og alle forbunde netværkskabler er af udgaven Cat 5e. og de fungere fint god kvalitet. Til den ene multi-rum boks er forbundet med et 25m netværkskabel Cat 5e.

Jeg har TDC's Home Box til VDSL.

Hey Munk

Super!

Kabelet på 25 m, står der UTP eller STP på det?

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Munk har modtaget fra andre medlemmer.

Hej igen.

Der står: Cat. 5E U / UPT

Håber at det kan hjælpe dig.

Mvh. munk

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$