Hvad er fordelene ved bredbåndstelefoni - og dur det hos mig?

Ja, mit spørgsmål står sådan set i titlen.  Jeg får af min nye arbejdsgiver tilbudt valget mellem alm fastnettelefoni og bredbåndstelefoni.  Hvad skal jeg vælge?

Pt er der bredbånd via telefon-kobberet.  Der er sat et RJ11 stik (netstik) ved siden af et at telefonstikkene, og her har vi så den trådløse router tilsluttet.  Vi har almindelige telefoner ved 4 telefonstik rundt omkring i huset.  Min primære bekymring er om alle disse stik vil virke, hvis jeg går over til bredbåndstelefoni, eller om kun stikket ved routeren virker.

5 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KPN1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej anderslø

Selvfølgelig vil det virke hos dig. Hvis forbindelserne mellem RJ 11 stikdåse (det såkaldte KAP stik) og telefonstikdåserne er udført rigtigt, og routeren er tilsluttet på korrekt vis, vil de øvrige stikdåser fungere til dine eksisterende telefonapp. fordi signalet vil blive tilbageført fra routeren og ud til telefonstikdåserne.

Mange tak for svaret.  I mellemtiden læste jeg et sted på TDC's hjemmeside, at det normalt vil virke med op til 3 telefoner, så når jeg nu har 4...  Hmmm - jeg er stadig ikke helt overbevist.  Hvad er fordelen ved bredbåndstelefoni i forhold til den "gammeldags"?

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KPN1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej igen

Det vil også virke med 4 telefoner og jeg har 5 telefoner tilsluttet og de virker upåklageligt så det kan jeg ikke se nogen problemer i.

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nyuu har modtaget fra andre medlemmer.

Fordelene ved bredbåndstelefoni (VOIP) er at telefonien kommer sammen med dit bredbånd og derfor er en del af samme abonnement. Derfor er telefonidelen mange gange stort set gratis at få med når man alligevel køber bredbånd og måske TV over bredbåndet (IPTV)

Ulemperne, og dem ser jeg faktisk flere af, er at hvis dit bredbånd svigter, så virker din telefon heller ikke og ej heller dit TV for den sags skyld (hvis det er IPTV).

Desuden vil telefonen ikke virke uden strøm. Hvis du har en fax maskinen vil den ikke virke på VOIP. Hvis du har et alarm anlæg koblet på din telefon linje, vil den heller ikke virke på VOIP. Der er nogle telefonapparater der ikke virker super godt på VOIP.

Endelig kan man (mig bekendt) endnu ikke få et ekstra nummer, som f.eks. nummer bestemt ringning, når man har VOIP. Nummer bestemt ringning er især blevet benyttet til faxen hos alle de kunder der har haft en fax, men ikke har haft behov for en ekstra separat linje, men det er måske også ligemeget, eftersom fax og VOIP ikke duer sammen.

Hvorfor er det så at så mange, jeg selv inklusiv, vælger en Home Trio?

Tja, for mit vedkommende, har jeg valgt den løsning, fordi jeg synes om ideen med et enkelt abonnement og fordi jeg godt kan leve med, at alt er ude af drift, hvis internettet svigter. Jeg har jo trods alt mobilen Blinkende humørikon Jeg har ingen fax og den alarm jeg har, fungerer med et separat simkort

Mange tak for gode svar.  Sagen er nu fuldt opklaret for mig.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)