Homedisk og DLNA adgang til USB device tilsluttet Homedisk

• Deltager
  • 1 kommentar
Hej

Hvordan får jeg DLNA adgang til filer der ligger på en UDB device (USB stick eller en ekstra harddisk) til er tilsluttet Homedisk ??

Homedisk er dels begrænset til 500GB, og dels vil Homedisk bruge en masse tid på at udføre sikkerhedskopiering af alt på homedisken. Jeg har en mængde multimediefiler jeg gerne vil kunne addressere via DLNA via HOmedisk serveren, og har derfor tilsluttet en stor Harddisk til Homedisk.

Jeg kan fint nå disse filer via en PC hvis de kan nåes som netværksdrev, men det ønskede er at tilgå filerne via DLNA - fx. fra TV'et nede i stuen.

TV'et kan sagtens se de filer der ligger på selve Homedisk via DLNA, men ikke de som ligger på den eksterne disk tilsluttet Homedisk serveren.

Hvordan kan dette gøres - anybody knows  ??

mvh Keld 

2 Kommentarer

Ved at benytte USB porten forsvinder DLNA muligheden til den Eksterne disken indtil du har flyttet DLNA share til den eksterne Harddisk... Det mener jeg ikke vi får lov til i denne Homedisk. (Correct me if i´m wrong ;o).

DLNA er en funktonalitet via LAN forbindelsen som kræver netværksprotocollen er intakt mellem enhederne. Der kan være forskelle i hvordan producenten af f.eks. dit TV og Netværksserver (NAS) leverandøren, i TDC Homedsik er det Zyxel, har implementeret DLNA.

Husk også at der IKKE tages backup af filer der er størere end 2 GB !

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23714

Her er de fil typer som kan streames fra Homdisken.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=24028

Det jeg ser TDC Homedisk som er en backup server til dine vitale data f.eks. Billeder, Videoklip -> egne optagelser, Dokumenter og ja Musik... Selvom jeg næppe vil kalde det vitalt i disse straming tider. Dog vil købte/downloadede lydbøger være gode at gemme her.

Alternativt, kan du jo sætte den Eksterne Harddisk direkte til dit TV. (Hvis dit TV understøtter DLNA, går jeg ud fra det også har usb indgange.)

Hej.

Tak for hurtig reaktion. Ja, hvis det skal kunne lade sig gøre skal det implementeres i den software TDC (deres leverandør) lægger i Homedisken. Jeg synes det ville være en god funktionalitet - jeg havde den på min gamle LG NAS, her kunne der via DLNA streames fra både interne og eksternt attachede diske. 

Med rigtig mange videofilm optaget (med familiens videokamera) igennem de seneste mange år, ligger der rigtig mange GB filer (< 2GB) som for mig hurtigt ville fylde størstedelen af de 500 GB.

En anden løsning var om homedisk kunne fåes med større kapacitet end 500GB, og hvis filer/mapper kunne scopes til enten at være 'kun lokale' eller 'med TDC backup', så kunne tingene kombineres fikst.

En anden grund til at undgå at lægge mine mediefiler ind på Homedisk er at backup til TDC tar frygtelig lang tid (i forhold til en anden netværksbackupløsning jeg også har idag) - og hvor harddisken så står og larmer i stedet for at være i stand by.

Vedr din gode ide om direkte tilslutning: Jo disken kunne sættes direkte til TV'et - men vi har flere tv i huset så det blir også lidt klodset lige for mig. 

Jeg er idag kun Homedisk kunde 'på prøve' (fik et tilbud om at prøve det da TDC nedlagde deres  'Webdisk' som jeg havde idtil Januar i år.

Nu prøver jeg mig lidt frem og ser om jeg holder fast i Homedisk, eller vælger jeg en anden 'rigtig' NAS server løsning i stedet for, kombineret med min anden Netværksbackupløsning.

Men tak for dine forslag - måske lytter TDC også med på dette Fora og kan kommentere på evt. fremtidige muligheder.

mvh Keld  

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P