Homedisk : NCReconnector - enten eller ?!

Hej

I mine øjne er Homedisk på mange måder fint produkt.

Jeg har dette problem på både Win XP og Win 7:

Programmet "NCReconnector" ligger i mappen Start, hvilket betyder at der for hver genstart opstår endnu et netværksdrev, hvor det senest tilføjede har forbindelse.

Hvis jeg sletter "NCReconnector" fra mappen Start, har jeg uændret antal netværksdrev efter genstart, men de er så til gengæld også alle uden forbindelse til Homedisk ("Frakoblet netværksdrev").

Er der gode ideer ?

8 Kommentarer

På grund af diverse problemer med brugen af NCReconnector har jeg slettet denne for længe siden, og har i stedet for oprettet netværksadgang til Homedisk manuelt på anden måde. Når der oprettes et nyt drevbogstav for hver genstart, er det sandsynligvis fordi Windows husker den tidligere netværksforbindelse, og forsøger at genskabe den, hvilket mislykkes p.g.a. manglende brugernavn og adgangskode (som er indbygget i NCReconnector). Men det betyder at drevbogstavet så er optaget, hvorefter NCReconnector bruger næste ledige bogstav. Dette er faktisk noget værre roderi.

Først skal man fjerne alle de inaktive drevbogstaver, samt fjerne NCReconnector. Fjernelse af drevbogstaverne skulle kunne gøres ved at højreklikke på dem og vælge at forbindelsen skal afbrydes. Sære fejlbeskeder kan forekomme, f.eks. at det netværksdrev man fjerner, ikke eksisterer. Det tilrådes at genstarte maskinen inden den ny adgangsmetode oprettes, og checke at de inaktive drevbogstaver er væk. Det er muligt at der skal fjernes netværksdrev og genstartes to gange efter at NCReconnector er fjernet.

Der er flere måder at oprette netværksdrev på manuelt. Den ene måde beskriver TDC i hjælpeteksten, herunder hvordan man finder det brugernavn og den adgangskode, som Homedisken bruger (det er hverken brugerens TDC-login eller login til Windows). Den anden måde er først at gemme sine legitimationsoplysninger (servernavn - d.v.s. navnet HOMEDISK, brugernavn til Homedisk samt adgangskode som findes ved at følge TDC's hjælpetekst) i en separat registrering, som man finder via kontrolpanel under brugerkonti, hvorefter der kan oprettes adgang til Homedisk uden videre, og uden at skulle taste brugernavn og adgangskode igen. Ønskes drevbogstav, kan man enten følge TDC's vejledning (men blot springe brugernavn og adgangskode over), eller man kan finde netværksstedet HOMEDISKHomeDisk i stifinder, og højreklikke på det. Eller undvære drevbogstav og arbejde direkte på netværksnavnet som man finder i stifinder under netværk.

Alle metoderne er brugerspecifikke, hvilket vil sige at hvis der er flere brugere, der logger på computeren med forskellige lokale brugernavne til Windows, skal hver enkelt bruger oprette netværksforfindelsen, hvis der skal være adgang til Homedisk for alle.

Endelig skal det nævnes at man godt kan opleve at et netværksdrev vises som frakoblet netværksdrev, selv om det ikke er frakoblet. Det skyldes at den fysiske netværksforbindelse via trådløs eller kabel kan bruge lidt tid på at starte, hvorefter Windows forsøger at oprette netværksdrev før den fysiske forbindelse er startet. Man kan blot klikke på netværksdrevet eller måske bare begynde at bruge det, så bliver det aktivt af sig selv (hvis altså ikke der er andet galt).

M.v.h.

MS-Erik

Hej Erik.

Mange tak for hjælpen, men indtil videre har jeg ikke kunne oprette netværksdrevet manuelt - som foreslået i hjælpeteksten. Hver gang får jeg fejlen: "Der kan ikke oprettes forbindelse til \Homediskhomedisk. Kontroller om navnet er stavet korrekt."

Det er nok vigtigt at nævne at min Homedisk er tilsluttet TDC Homebox (192.168.1.1), men at min PC er tilkoblet en anden router (192.168.0.1) som så er tilsluttet Homebox. Det skal ligeledes nævnes at jeg både kan pinge 192.168.1.5 samt at en tracert viser at 192.168.1.5 nås på 2 hop. Så er det der problemet ligger ? Jeg har også prøvet med \192.168.1.5 Homediskhomedisk men uændret resultat.

MS-ERIK skrev:
... Den anden måde er først at gemme sine legitimationsoplysninger (servernavn - d.v.s. navnet HOMEDISK, brugernavn til Homedisk samt adgangskode som findes ved at følge TDC's hjælpetekst) i en separat registrering, som man finder via kontrolpanel under brugerkonti, hvorefter der kan oprettes adgang til Homedisk uden videre, og uden at skulle taste brugernavn og adgangskode igen. ...

M.v.h.

MS-Erik

Jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg skulle kunne oprette netværksdrevet via brugerkonti (bortset fra at jeg derinde får nøjagtig samme mulighed som under Computer -> Tilknyt et netværksdrev.

Håber på flere gode ideer, da jeg desværre ikke har plads tilat have både PC'ere og Homedisk tilsluttet direkte i Homebox.

Ovenstående er på Win 7.

På Win XP går det (måske) lidt bedre;

Jeg beder den oprette forbindelse til netværksdrevet \192.168.1.5Homediskhomedisk og den kommer så med en loginboks hvor der står "Brugernavn: 192.168.1.5admin" jeg har mange gange prøvet at taste adgangskoden (som jeg fik efter at have fulge TDC hjælpetekst), men loginboksen kommer blot igen. Jeg har også prøvet at slette 192.168.1.5 fra brugernavn - så der blot står admin, men ak nej ...

Hvilken IP-adresse har din computer med den beskrevne tilslutning til lokal router?

Hvis adressen ikke begynder med 192.168.1 er det en grund til at der ikke kan oprettes netværkstilslutning til Homedisken.

Hvis du taster det du skriver, d.v.s. \192.168.1.5HomediskHomedisk virker det ikke. Der skal ENTEN tastes \192.168.1.5Homedisk ELLER \HomediskHomedisk for at få forbindelse til Homediskens netværkssted. (Det første Homedisk er servernavnet, det andet Homedisk er sharenavnet).

Man opretter ikke tilslutning til netværksdrev ved at indtaste legitimationsoplysninger under brugerkonti. Det, der sker er at maskinen så kender brugernavnene og adgangskoderne til netværksstederne, hvorefter man kan oprette forbindelse til dem uden at skulle taste brugernavn og adgangskode igen. Det er egentlig det samme, der sker når netværksdrev oprettes manuelt som beskrevet af TDC, og man har markeret at forbindelsen skal genoprettes ved logon, men på den anden måde gemmes oplysningerne selv om man selv eller Windows fjerner drevbogstavet til netværksstedet.

M.v.h.

MS-Erik

SUPER. Med \192.168.1.5Homedisk virker et som det skal. 

TAK !

PS. Min PC har 192.168.0.4

Hej MS -Erik

Men hvordan fjerner du connectoren fra din computer??

Hej.

OBS. Følgende gælder for Windows 7, hvordan man fjerner NCReconnector i Windows 8 vides ikke, bortset fra at det nødvendigvis må være anderledes, da der ikke er nogen startmenu i Windows 8.

Det er længe siden at jeg fjernede NCReconnector.exe fra computeren, men så vidt jeg husker kunne den ikke fjernes som man normalt afinstallerer programmer, men skulle fjernes manuelt. I startmenuens startmappe lå selve exe-filen, og ikke som normalt, en genvej. Derefter bestod opgaven i at slette denne exe-fil. Jeg kan ikke huske om den lå i brugerens lokale startmenu eller i den for alle brugere fælles startmenu. Man kan ikke se forskel, men der er forskel ved sletning, da man skal afgive administratorpassword for at slette den hvis den ligger fælles, såfremt man ikke i forvejen har administratoradgang.

Hvis man har en nyere udgave af Homedisk end min kan det være muligt at denne beskrivelse ikke passer.

Man har muligvis i forbindelse med installation af Homedisk angivet at installationsprogrammet TDC_NetConnector skulle gemmes og ikke kun køres. Dette kan slettes fra det sted, hvor man har lagt det. Det gør måske ikke umiddelbart nogen skade, men kommer man til at klikke på det, vil man sandsynligvis få geninstalleret NCReconnector.

Ud over exe-filen findes der nogle få filer vedr. Homedisken her: C:Users[brugernavn]AppDataRoaming. Dem kan man godt lade blive hvor de er. Filen TDC_icon.dll er interessant, da det er den, der indeholder de to blå ikoner, som vises på skrivebordet efter at Homedisk er installeret som TDC beskriver. Man må gerne flytte den, men skal så huske at rette ikonplaceringen i de to blå genveje hvis altså disse ønskes bevaret.

Så vidt jeg husker skulle computeren genstartes mindst to gange inden virkningen af NCReconnector var helt væk, og er man endt med en hel række inaktive drevbogstaver skal disse slettes manuelt (højreklik på dem i stifinder).

Angående drevbogstav: Overvej om der i det hele taget er brug for et drevbogstav. I de fleste programmer kan man henvise til netværksplaceringen \HOMEDISKHomeDisk i stedet for at henvise til et drevbogstav. Uden drevbogstav slipper man for endnu en ting, der nogen gange kan give problemer.

Hvis man skulle fortryde, kan man altid installere Homedisken igen ved at følge TDC's vejledning.

M.v.h.

MS-ERIK

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)