Homedisk - Gendan database - Varighed over 17 dage!

• Deltager
  • 0 kommentarer
Hej

Har fra TDC modtaget en ny Homedisk til erstatning af den gamle, der menes at have et problem med backupfunktionen. På disken er ca. 34000 filer og 105 GB, der alle er kopieret af den automatiske backup-funktion, så jeg kan se dem på http://homediskbackup.tdconline.dk/.

Efter udskiftning af den gamle disk, gik jeg ind på homedisk, og under "Online backup" klikkede jeg på knappen Gendan database. Status området meddelte nu "Rebuilding database" og Antal sikkerhedskopierede filer, begyndte at tælle op - nu står der 0/34139.

Problemet er, at det har der gjort i 17 dage uden at Homedisken har fået en eneste af mine backup-filer kopieret tilbage til den nye Homedisk.

I Loggen er ca. 190 entries - hovedparten af disse har Alvorlighedsgrad: "Info", nogle få har "Notice". Der er ingen errors.

Hvad skal jeg gøre og er det evt. nogle der har erfaring med, hvormange dage det tager at få sine filer gendannet?

Har skrevet til TDC og afventer deres respons.

Mvh Bo

16 Kommentarer

Svar fra TDC:

Tak for din henvendelse.

Skulle uheldet være ude og din HomeDisk bliver defekt, vil du få en ny HomeDisk tilsendt. Når du har modtaget den nye HomeDisk, skal du have den geninstalleret, så den ser ud som den første HomeDisk. Det betyder, at du skal have den registreret på dit TDC Login - så du kan gendanne alle filerne fra din online backup. Bemærk - var din HomeDisk i gang med at foretage backup, er det selvfølgelig kun muligt at genskabe de filer, der var blevet sikkerhedskopieret til din online backup inden din HomeDisk blev defekt. Sådan gør du: Om lidt vil du blive bedt om at gennemføre installationsforløbet for HomeDisk'en. Du skal dog være opmærksom på, at du vil blive mødt med to nye valgmuligheder, da du har tilsluttet en helt ny HomeDisk: 1. Gendanne filer fra online backupHar du valgt at klikke på Gendan HomeDisk vil en kopi af filerne fra din online backup blive overført til den nye HomeDisk. Bemærk - gendannelse tager en del tid. Du vil modtage en mail, når gendannelsen er fuldført. Under gendannelsen vil det ikke være muligt at lægge nye filer ind på HomeDisk'en. Vigtig info: "Skruenøgle"-ikonet på forsiden af HomeDisk menuen vil længe (afhængigt af, hvor mange filer der skal hentes ned) være gul. Hvis du er i tvivl om der sker noget, så klik på skruenøglen og log dig ind med dit TDC Login. Under menupunktet "Online backup" står der to tal med skråstreg imellem. Tallet til højre vil begynde at tælle mængden af data op, som ligger på HomeDisk'en. Herefter begynder tallet til venstre at tælle op og vise hvor meget data der er overført til online backup'en, hvilket også vil kunne ses på %-angivelsen på skruenøglen. Hvis skruenøglen bliver rød er der sket en fejl i backup- processen. 2. Ny installation - uden gendannelse af filerHar du valgt Ny installation, vil alle de filer, du havde i din online backup, blive smidt i Papirkurven. Filerne kan downloades fra din online backup de næste 45 dage. Herefter slettes de permanent og kan ikke genskabes. Når installationen er gennemført, vil du kunne lægge filer ind på HomeDisk. Disse filer vil der nu blive taget backup af til din online backup. Bemærk - har du gennemført Ny installation, er det ikke muligt at fortryde valget, og dermed få Home-Disk'en til at sørge for gendannelse af alle filerne. Jeg håber ovenstående var brugbart for dig. Hvis du har yderligere spørgsmål eller problemer kontakt os venligst som det ses nedenfor.   Denne mailadresse besvares ikke. Ønsker du yderligere hjælp eller vejledning, kan du kontakte os på 80808080 eller benytte kontakt formularen på nettet.

Vidste du..

..at vi har samlet al relevant hjælp for dig som kunde hos TDC på vores online Hjælp. Du kan også besøge TDC's kunde-til-kunde forum på tdc.dk/forum - stedet hvor TDC's kunder hjælper hinanden og deler erfaringer med TDC's produkter og services.

Venlig hilsen

Anders Mariager TDC Privat

Teglholmsgade 1 0900 København C Tlf. 80808080 Web tdc.dk

Spørgsmål/kommentar ------------------------------------------------

Hej 

Har fået en ny HomeDisk fra jer, og den er sat til at Gendanne databasen 1-3-2012, men på nuværende tidspunkt er det ikke sket. Hvor lang tid skal jeg vente? Det vil være godt med lidt information om dette, da jeg ikke kan vide om processen egentlig kører. Vh

20-03-2012:

Kvittering

Tak for din henvendelse til TDC. Dette er din kvittering. Vi svarer indenfor 4-6 arbejdsdage.

Kopi af din henvendelse:

Privat - Bredbånd - Andet - Andet

Spørgsmål/kommentar

------------------------------------------------

Hej Jeg har problem med gendannelse af data på

min Homedisk. Vil I venligst kontakte mig.

Ang. EM...

Se tråd fra i søndags i Forum.

Vh

Bo17 skrev:
20-03-2012:

Hej Jeg har problem med gendannelse af data på

min Homedisk. Vil I venligst kontakte mig.

Ang. EM...

Se tråd fra i søndags i Forum.

Vh

Hej Bo17

Det var da godt nok noget at en tråd du har her. Jeg kan se du startede den i Søndags, og at der ikke er nogen der har svaret dig. Dette kan skyltes at de kunder, der har forstand på dit problem, (Jeg har nemlig ikke)  heller ikke lige ved hvad du vil med din tråd. Jeg kan  ihvertfald ikke gætte det.

Hvis du forventer at TDC svarer dig her i tråden, så må jeg skuffe dig. Det er et offentlig forum og da kunderne er mere eller mindre anonyme, er der ingen forbindelse mellem det TDC skriver til dig og de ansatte der måske læser din tråd. Der er nemlig ingen garenti for, at din tråd læses af ansatte ved TDC. 

Hvis din tråd er ment som en oplysning til andre kunder,  om hvilke problemer du er rendt ind i, er det helt i orden, så siger jeg tak for oplysningen, men du burde nok have undladt at skrive det fulde  navn på en tdc ansatte der sendte dig det brev. Bare en lille velment oplysning.

Hvis du skriver i tråden, fordi du vil klage over TDC, er dette forum ikke en klageinstands, og så bliver du nød til at sende din klage det rigtige sted hen. Det kan du gøre her:

Forbrugsklager = samtale/trafik/datakald, MB forbrug, tyveri eller misbrug

Øvrige klager   = Alle andre typer af klage

Eller det kan jo også være du vil høre andre kunder, om de har oplevet det samme.

Glæder mig til at høre hvad, du forventer med din tråd Glad humørikon

Inden du klikkede på knappen "Gendan database" var filerne fra onlinebackup så overført til den nye Homedisk? Det skulle ske i forbindelse med at den nye Homedisk blev installeret, i henhold til TDC's vejledninger.

Har du prøvet at klikke på knappen "Opdater Status", som findes på samme side som knappen "Gendan database", blot lidt længere nede på siden?

Er den nye Homedisk i kontakt med netværket? Hvis du bruger Windows 7 skulle den vise sig i stifinder i venstre side under overskriften Netværk. Dette gælder uanset om der er oprettet netværksdrev til den eller ej.

Regn med at det tager MEGET lang tid at overføre 34000 filer og 105 GB, men der burde nu ikke blive ved med at stå nul. Står der stadig nul efter opdatering af status, er der noget galt, men det er ikke til at sige hvad der er galt uden flere oplysninger.

M.v.h.

MS-ERIK

Hej MS-Erik

Tak for dit indlæg. Her svar på dine spørgsmål.

1. Nej, filerne var ikke overført til Homedisk inden klik på knappen Gendan database. På nuværende tidspunkt er der ingen filer på Homedisken. Mener ikke det skal ske automatisk efter registrering af den nye Homedisk - jeg blev ihverttilfælde mødt med mulighederne installere homedisk og gendan homedisk.

2. Ja, har klikket "Opdater satus" flere gange, og har været logget ind for at se status også flere gange.

3. Ja, den skulle være i kontakt med netværket. Kan rigtignok se den på min W7 maskine både under gruppen Computer, Media Devices og under Other Devices. Kan også se Homedisken fra to XP maskiner efter at der er oprettet netværksdrev til Homedisk.

4. Ja, kan forstå det tager lang tid, men status viser stadig:

StatusRebuilding database ...
Igangværende fil 
Størrelse på igangværende filKB
Antal sikkerhedskopierede filer0/34139
I starten var det "34139"-tallet der talte op - det skete på ca. 2 dage fra d. 1/3. Men herefter er der ikke sket noget.

Måske skal processen startes forfra, og det er så lige spørgsmålet om jeg selv kan gøre dette eller TDC skal deltage. For hvis der faktisk kører en proces hos TDC med at gøre filer klar til udsendelse til min Homedisk, så skal den vel stoppes. Har læst et sted at man ikke kan lægge filer ind på Homedisken sålænge "Rebuilding"-processen er i gang.

Mvh Bo

Hej Bo17.

Efter din beskrivelse af dømme fungerer Homedisken som den skal som netværksenhed og medieserver, men alligevel er noget gået galt ved opsætningen af den nye Homedisk.

Du skriver at du blev mødt med mulighederne installere Homedisk og gendan Homedisk. Er du kommet til at vælge "Ny installation" i stedet for "Gendanne filer"? Hvis det er tilfældet er de filer, der lå i online backup smidt i papirkurven, hvor de ligger i 45 dage.

Se TDC's svar som du selv har indsat i denne tråd tirsdag den 20. marts 2012.

Knappen "Gendan database" gendanner onlinebackuppen med de filer, der ligger på Homedisken. Det er således onlinebackup, der gendannes, ikke Homedisken. Hvis den knap bruges når der ikke er nogen filer i den lokale Homedisk, forsøger man at tage backup af en tom Homedisk. Hvordan tallet 34139 så fremkommer er lidt underligt, men det må være de filer, der ligger på onlinebackuppen, der er optalt.

På Homediskprogrammets forside er der en ikon i øverste højre hjørne. Hvis den er grøn, mener Homedisken at den er færdig med at udføre sin opgave, hvis den er gul er Homedisken igang med at udføre en opgave, hvis den er rød er der sket en fejl. Det burde ikke tage lang tid for Homedisken at blive færdig med backup når der ikke er nogen filer at kopiere.

Jeg har oplevet at backupfunktionen gik i stå. Så hjalp det at resette Homedisken, derefter installere den igen, og så klikke på knappen "Gendan database". Så gik kopieringen igang. Men jeg her ingen erfaring med genskabelse af data på en ny Homedisk som erstatter en gammel defekt Homedisk.

Backupfunktionen tager MEGET lang tid, der bliver måske kun overført ca. 1-3 GB i døgnet. Jeg er ikke klar over hvad der sker hvis funktionen afbrydes, f.eks. ved afbrydelse af internetforbindelsen eller ved strømsvigt. Måske skal man starte forfra, måske fortsættes hvor man kom til.

Der er en hel del hjælp på TDC's side om Homedisk. Forsiden til hjælp til Homedisk findes her:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23462

Det kan frygtes at filerne i din onlinebackup bliver slettet, eller allerede er slettet, hvorefter de ligger i onlinepapirkurven i 45 dage (det sker hvis der blev valgt ny installation i stedet for gendan filer). Det foreslås at ringe til TDC, bl.a. for at få afklaret om der foreligger en teknisk fejl, enten i den nye Homedisk eller hos TDC. Disse telefonnumre er fundet i installationsvejledningen til Homedisk:

Hotline og fejlservice 80 80 80 47
Mandag-fredag 8.00-20.00
Lørdag-søndag 10.00-16.00

Kundeservice 80 80 80 10
Mandag-fredag 8.00-17.30

Det er en temmelig stor datamængde, det drejer sig om. Hvis dine filer findes et andet sted end på Homedisk, kan det være betydeligt hurtigere at kopiere dem til Homedisk igen i forhold til at genskabe fra onlinepapirkurven.

M.v.h.

MS-Erik

Hej Erik

Tak igen for dit svar.

Jeg når ikke nu at kommentere hele dit indlæg, men jeg har følgende.

Jeg tror ikke jeg forstår dig, når du skriver at "Knappen "Gendan database" gendanner onlinebackuppen med de filer, der ligger på Homedisken." Du må mene at den genstarter søgningen af Homedisken og sender filer der ikke er lavet backup af og dermed ikke ligger i Onlinebackuppen, over på Onlinebackuppen.

Jeg mener det modsatte. Gendan database søger for at gendanne de filer der ligger på Homedisken med filer fra Onlinebackuppen. Når vi forstår hinanden på dette punkt, tror jeg vi er langt Glad humørikon

Ikonet på forsiden er gult, og har hele tiden været det, og viser "Gendannelse er i gang 0%".

Det jeg har gjort nu er, at slukke for Homedisken, lade den være slukket i 30 min., og så har jeg tændt den igen. Uden at have gjort andet, er den nu gået i gang med at tælle op igen. Den viser følgende under Status på Online Backup siden:

StatusRebuilding database ...
Igangværende fil 
Størrelse på igangværende filKB
Antal sikkerhedskopierede filer0/846
Dvs. den er vel ved at tælle op til de 34000 igen, og så forhåbenlig tror jeg den herefter får nogle filer tilbage til Homedisken.

Alt for nu, og tak for din deltagelse.

Mvh Bo

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Badge +1
Bo -

Nej.... din antagelse er forkert. Eriks forklaring er den korrekte

Vh

peter

Hej

Her til morgen loggede jeg ind på "Homedisk" for at se status, og blev på første side mødt med meddelsesvindue: " Det lykkedes ikke at hente data fra Online Backup". Jeg klikkede ok til vinduet - eneste mulighed.

På siden "Online Backup" så jeg følgende status:

StatusSikkerhedskopiering er fuldført
Igangværende fil--
Størrelse på igangværende fil--
Antal sikkerhedskopierede filer0/0
Har ckecket onlinebackupen og mine filer ligger der stadig - de er ikke overført til papirkurven.

På forsiden er ikonet grønt, og viser "Online Backup 100%".

Når jeg nu klikker "Gendan database" så sker der faktisk ikke noget. Den begynder altså ikke at tælle op igen. Så jer der mener at funktionen er til at opdatere sin onlinebackup har nok ret Glad humørikon.

Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg fyldt Homedisken med filerne fra min onlinebackup?

Mvh Bo

Hej

Slukkede Homedisken og tændte den igen efter 20  min.

Status under Online Backup viser:

Igangværende fil--
Ikonet på forsiden er grønt.

Dette er altså ikke måden at få den til at sende filer tilbage til Homedisken.

Mvh

Hej

Har snakket med TDC, og ham jeg snakkede med + hans kollega, mente med 80% sikkerhed at knappen "Gendan database" på siden "Onlive Backup" på Homedisken, er til af få sine filer fra onlinebackup til Homedisk.

Vi kan nok blive enige om at knappen bør have et mere sigende navn Glad humørikon

Mvh

Det rigtige betydning af knappen "Gendan database" på siden "Online Backup" på homedisken:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25922

Hej

Det er muligt at min beskrivelse af knapper i forbindelse med Homedisk kan misforstås således at to forskellige funktioner bliver forvekslet. Jeg må nævne at jeg kun er kunde hos TDC og kan tage fejl, men her er en beskrivelse således som jeg har forstået tingene.

Funktion til genskabelse af filer på ny Homedisk.

Når man får en ny Homedisk til erstatning for en gammel defekt Homedisk, vil man under installationsforløbet af den nye Homedisk blive mødt med to nye valgmuligheder (her vist med TDC's beskrivelser):

1. Gendanne filer fra online backup.
2. Ny installation - uden gendannelse af filer.

For at få den nye Homedisk gendannet automatisk med filer fra onlinebackup skal man vælge punkt 1. Herefter overføres filerne fra onlinebackup til ny Homedisk, men dette kan tage et stykke tid, TDC nævner flere dage. Men er der gået 17 dage uden at der sker noget, virker det mistænkeligt, og der er grund til at kontakte TDC. Det kan være at man ikke kan se noget før hele gendannelsen er gennemført, men det kan også være at processen er gået i stå. Endelig kan man nok heller ikke udelukke at noget i den benyttede router (Homebox) eller andre enheder på netværket kan være årsagen til funktionsforstyrrelser.

Hvis man vælger punkt 2 bliver den nye Homedisk ikke gendannet med filer fra onlinebackup. Man vil få en ny tom Homedisk, og samtidig vil filerne i onlinebackup blive smidt i papirkurven på onlinebackup. Der bliver de i 45 dage, og kan stadig i 45 dage hentes manuelt fra papirkurven til den lokale Homedisk ved at gå ind på websiden til Homedisk. Men at hente 34000 filer manuelt på den måde bliver nok lidt praktisk besværligt selv om man formentlig godt kan hente flere filer på én gang (pakket som zip-filer, filnavne med æøå bliver muligvis ændret).

Funktion til opdatering af filer på onlinebackup.

Det er i denne funktion at man finder knappen med teksten "Gendan database". Denne knap nås således:

1. Skriv homedisk i din browser
2. Klik på svensknøglen i højre hjørne
3. Klik på svensknøglen igen for at komme til avancerede indstillinger
4. Klik på Online Backup under Applikationer

Så vises en side hvor der bl.a. er en knap til gendannelse af databasen. Betegnelsen "database" kan måske virke forvirrende. Det er nok enten en liste over filer i den lokale Homedisk, en liste over filer i onlinebackup eller en liste over begge dele. I alle tilfælde er det noget, som bruges internt i Homedisken.

Knappen bruges hvis backup af Homedisk er gået i stå eller der på anden måde er filer i den lokale Homedisk som af en eller anden grund mangler i onlinebackup. Slutresultatet er at opnå, at de filer, der ligger i den lokale Homedisk også vil ligge som kopier i onlinebackup. Bruger man knappen når den lokale Homedisk er tom, er det uklart hvad der sker. Enten sker der ikke noget, eller også slettes alle filer i onlinebackup (overføres formentlig til papirkurven).

Hvis det er denne knap, der er brugt samtidig med at den lokale Homedisk er tom, er der stor risiko for at alle onlinefiler (bortset fra papirkurven) bliver slettet eller allerede er slettet. Det kan hurtigt checkes ved at gå ind på websiden til Homedisk. Er dette sket må man hente dem manuelt fra papirkurven fra websiden, hvis ikke TDC kan hjælpe på en eller anden måde.

M.v.h.

MS-ERIK

Hej Erik

Tak for dit indlæg.

Jeg tror du har ret - se mit indlæg lige før dit.

Fandt ud af ved kontakt til TDC at man kan resette sin Homedisk på en lille knap bag på, hvorved man kan geninstallere denne, og få mulighederne igen om man vil "Gendan HomeDisk" eller lave "Ny installation".

Det har jeg prøvet og det gik fint. Har dumps af alle skærmbilleder.

Homedisken begyndte under Status på Online Backup på Homedisken af melde "Rebuilding igang..." eller lign., og filantallet begyndte at tælle op. MEN kun til 1270, stod stille der lidt tid, og viser nu:

Igangværende fil--
Jeg tror ikke jeg kan løse dette problem selv, og fejlmelder den hos TDC i morgen.

Sjovt nok har jeg prøvet at download (Gem på Pc) mine filer på onlinebackupen, men browserne timer ud. Så det er heller ikke muligt.

Mange tak for dine indlæg.

Mvh Bo

Hej

TDC har fundet ud af, at der er et problem med onlinebackupen, der har medført at mine filer ikke har kunne sendes til Homedisken ved "Genskab Homedisk" funktionen.

Om det er et problem isoleret til min installation eller et generelt problem fik jeg ikke fat i.

Jeg afventer nu deres færdigmelding på løsningen.

Mvh

Hej

TDC har meldt tilbage at problemet med onlinebackuppen nu skulle være løst. Min Homedisk er resat og der er valgt Gendan database. Og den er nu igang med at tælle filer op.

Mvh

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P