HomeDisk

Jeg ser mange der skriver om HomeDisk backup, men TDC har netop oplyst mig, at man ikke kan sætte den til automatisk backup, men selv skal overføre filerne? Det virker da besværligt? Er der nogen der har fundet ud af noget andet?

En tanke! Måske spørger jeg dumt, men hvis man har sin HomeDisk åben, kan man vel lige så godt arbejde direkte på den, så er dokumenterne automatisk på backup? 

27 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stephen1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej hkprofil

Min HomeDisk laver i hvert fald automatisk backup Blinkende humørikon, så det er helt sikkert, at HomeDisk laver automatisk backup - det er nemlig en væsentligt del af konceptet. Du skal ikke overføre filerne manuelt.

Det lyder lidt som om, at den du har kommunikeret med hos TDC har oplyst dig om Webdisk. Der bliver nemlig ikke lavet automatisk backup til Webdisk, men det er jo også et helt andet produkt.

Du har helt ret i, at du lige så godt kan arbejde direkte på HomeDisken og på den måde sikre, at der altid laves automatisk backup af alle filer.

Mvh Stephen

Kan du evt. fortælle mig, hvordan jeg så sætter den til backup?

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Stephen1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej hkprofil

Hvis din HomeDisk ellers er installeret korrekt, vil jeg tro, at din backup allerede kører.

Dette link fortæller, hvordan du kan se, om din backup fungerer: http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=24024 .

Via følgende link kan du få online-adgang til din HomeDisk backup, så kan du se de filer, der ligger i backup'en: http://mit.tdc.dk/homedisk/

Der er i øvrigt mere hjælp at hente til HomeDisken via dette link: http://kundeservice.tdc.dk/privat/publish.php?dogtag=p_help_tj_btj_hd

Mvh Stephen

Tak Stephen

Jeg er med på, at det der lligger på min HomeDisk bliver der taget backup af, men hvordan undgår jeg at skulle mauelt flytte alle mine filer ned på HomeDisk'en, er der ikke en måde at få dem flyttet automatisk, f.eks. dagligt?

Omdømme 3

Hej hkprofil

Nogle brugere vælger at have alle deres datafiler liggende på HomeDisken, og så er der selvfølgelig ikke behov for at flytte/kopiere filer til HomeDisken.

En anden mulighed er at anvende et synkroniseringsprogram. Hvis du har Windows, kan du fx anvende det gratis Microsoft program SyncToy. SyncToy kan sørge for at datamapper på HomeDisken synkroniseres med datamapper på computeren.

SyncToy kan ikke sættes til at køre automatisk, men lige bortset fra første gang, tager det ikke så lang tid at køre det.

Jeg anvender i dag SyncToy og har vænnet til at køre det dagligt - lige inden jeg slukker computeren, og det fungerer rigtig fint. Glad humørikon

Mvh Stephen

Jeg har downloaded programmet, men da jeg kun kan komme ind i HomeDisk via explore (vil ellers ikke acceptere min adgangskode) kan jeg ikke komme ind og vælge hvortil sync til foretages?

Omdømme 3

Hej hkprofil

Det lyder mærkeligt.

Har du fået oprettet HomeDisken korrekt som netværksdrev på din pc?

Når HomeDisken oprettes som netværksdrev, fx i henhold til TDC's vejledning for manuel oprettelse(http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=25677), så skulle computeren meget gerne huske adgangskoden, så du altid har adgang til HomeDisken som Z-drev, uden at du behøver at indtaste adgangskoden hver gang.

Mvh Stephen

Den skulle være installeret korrekt, og jeg har talt med TDC support, som siger at hvis jeg har det problem, skal jeg blot altid gå ind via explorer?

Når jeg forsøger at gå ind via stifinder ... netværk ... homedisk, bliver jeg bedt om adgangskode, og det vil den så ikke acceptere?

Omdømme 3

Hej hkprofil

Det er jeg helt med på, men når du har adgang til HomeDisken via Stifinder (Z-drevet under Computer og ikke under Netværk), så burde du vel også kunne finde HomeDisk-mapperne via SyncToy?

Mvh Stephen

OK - jeg kan godt komme ind under Computer ... navn-PC, men jeg troede den skulle ligge under HomeDisk for at komme "i kassen" ?

Hvad er egentlig forskellen på de 2 steder?

Omdømme 3

Når du i SyncToy går ind under "Computer", skulle du gerne kunne finde enheden "HomeDisk(\HomeDisk) Z)", og når du klikker på denne vises mapperne på HomeDisken. Det er her du tilføjer HomeDisk mapperne i SyncToy i fx "venstre" side, mens du tilføjer mapperne i pc'en i fx "højre" side.

Jeg tror, at den nemmeste måde at forstå forskellen mellem "Computer" og "Netværk" på er at betragte de drev, der vises under "Computer", som faste drev, der tilhører pc'en (og derfor ikke kræver adgangskode), mens enhederne under "Netværk" er tilgængelige steder på dit lokale netværk, som du har mulighed for at logge på, hvis du indtaster adgangskoden. HomeDisken vises begge steder, fordi den er et tilgængeligt sted på dit lokale netværk (og her skal du indtaste adgangskoden), men samtidig har du jo oprettet den som et fast netværksdrev, og her har du bedt pc'en om at huske adgangskoden. Giver det mening?

Jeg har ikke noget der hedder Z drev?

Jeg har Computer... herunder C/drev og Netværk... herunder "navn-PC" og "HomeDisk" ?

Omdømme 3

Hvilket drev-bogstav har din HomeDisk, når du går ind på den via Stifinder?

Hvis ikke din HomeDisk har et drevbogstav, så kan den vist ikke være korrekt tilsluttet som netværksdrev, og så skal du prøve at følge vejledningen for tilslutningen af HomeDisken som netværksdrev, som jeg beskrev det i et tidligere indlæg.

Mvh Stephen

Det tyder på, at du har ret, jeg vil forsøge at installere den påny, og vil tillade mig at vende tilbage, hvis jeg stadig har brug for hjælp - men foreløbig tak!

Nu har jeg fået et Z-drev. Jeg har kørt SyncToy, men hvis du bruger den, så kan du måske fortælle mig, hvorfor jeg i NEW får 1331 Successful og 1350 Failed? og Create Folder får 75 Successful og 77 Failed?

Omdømme 3

Hej hkprofil

Jeg har kun en enkelt gang fået en fejlmeddelelse i SyncToy, og det var fordi jeg forsøgte at synkronisere en Outlook-fil, mens Outlook var åbent.

Da jeg fik fejlmeddelelsen var der en rød tekst , som jeg kunne klikke på, og få vist, hvad årsagen til fejlen var.

Er der ikke et sted du kan klikke, for at få en beskrivelse af fejlårsagen? Det kan evt. skyldes, at der ikke er adgang til de mapper, som SyncToy forsøger at synkronisere. Kan du checke nogle af mapperne på din hhv. din computer og på HomeDisken, og måske på den måde se, hvor der mangler filer, og hvad problemet evt. kan være?

Mvh Stephen

Lige et spørgsmål inden jeg fejlfinder. Selv om drevet ligger under "Computer" og ikke under "Netværk", kan jeg vel være sikker på, at filerne kommer til at ligge på netværket?

Når jeg checker ERROR, siger den "adgang nægtet" og det er alle slags filer som: jpg, docx, xlsx, pdf, gif, exe, txt, doc osv.

Omdømme 3

Hej hkprofil

Uanset om du tilgår HomeDisken som Z-drev eller som netværksdrev, så ligger filerne samme sted og er tilgængelige via dit lokale netværk.

"Adgang nægtet" kan bl.a. opstå, hvis man prøver at lægge filer i roden på Homedisken, dvs. uden for de 4 standardmapper. Jeg tror derfor, at du har fået sat SyncToy forkert op.

Prøv at se på denne tidligere tråd, som bl.a. omhandler dette problem: /t5/Mit-TDC/Homedisk/m-p/33769#M3644

Mvh Stephen

Hej hk

Jeg benytter min homedisk som netværksharddisk. Jeg har alle mine filer på den, og arbejder direkte på den. Alt er altid opdateret og der er lavet back-up. Det kan jeg klart anbefale. P.S.: Jeg har den altid åben.

TAK for din tålmodighed. Nu virker det som det skal. 1000 tak for hjælpen.

Så tager du måske backup den anden vej  -  altså fra HomeDisk til din PC ?

Jeg tager ikke andre back-up. Alt undtagen mine programmer ligger på homedisken. Den kører automatisk back-up til nettet. Til mail og kalender benytter jeg google. Så ligger det både på min smartphone og pc. Kører dog i ny og næ en sikkerhedskopiering som jeg gemmer på en anden ekstern harddisk jeg alligevel har stående... men ellers intet. Den kan man også køre over på homedisken istedet.

Omdømme 3

Hej hkprofil

Det var rigtig godt, at du fik det til at virke Glad humørikon

Som Elvis_4720 beskriver det og som nævnt tidligere i denne tråd, så er der mange, der vælger at lægge alle deres datafiler på HomeDisken, og ikke have dem liggende på deres pc. Så er der ikke behov for at lave backup fra pc til HomeDisk og den backup de har, er således den der ligger online på TDC's server.

Denne løsning valgte jeg også i starten, men af to årsager har jeg ændret strategi:

1) Når man åbner filer på HomeDisken, så oprettes der automatisk midlertidige filer på HomeDisken, og så laver HomeDisk også backup af disse på TDC server. Der kommer således til at ligge "værdiløse" midlertidige filer i backup'en. Ikke at det gør noget, men der er i hvert fald ingen idé i det.

2) Hvis der pludselig skulle opstå problemer med forbindelsen til HomeDisken eller den bliver defekt og evt. skal ombyttes, så kan jeg uden problemer arbejde videre på min pc, mens jeg får gendannet indholdet på en ny HomeDisk. Backup'en på TDC's server er en ekstra sikkerhed, som er rar at have, hvis al computergrejet fx skulle blive stjålet eller gå til i en brand.

Denne strategi forudsætter selvfølgelig, at der er plads nok på pc'ens harddisk, og at der ikke er flere brugere, der samtidig skal have adgang til de samme filer på HomeDisken.

Nu kan du jo se, hvordan SyncToy fungerer for dig i længden, og så kan du evt. genoverveje dit setup.

Mvh Stephen

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P