HomeBox er fundamentalt fejlbehæftet


Hvor skal jeg starte...

 

Jeg har skiftet til TDC bredbånd (20/2) for under en måned siden, og kan ikke begribe, at TDC leverer en så mangelfuld og fejlbehæftet bredbåndsmodem/router med "HomeBox".

 

At man ikke kan konfigurere så fundamentale ting, som DNS servere er tåbeligt. Jeg kan forstå, at funktionaliteten findes i Sagem boksen som TDC HomeBox er baseret på, men at TDC har disablet funktionaliteten.

 

Jeg ved ikke om det er en fejl, eller en bevidst handling, at "Wake On LAN" heller ikke virker. Jeg har tidligere forbundet en netværksprinter (Brother 2070N) via 4 andre routere (NetGear, Linksys, ZyXEL) og de kunne alle finde ud af Wake On LAN, så printeren blev tændt, når man skrev til den. Men med TDC HomeBox skal jeg slukke/tænde printeren manuelt, før jeg kan printe.

 

Men det værste er nu at produktet er ustabilt. Firewallen har det med at begynde at blokere for UDGÅENDE trafik (TCP/UDP) fra P2P klienter, selvom firewallen er indstillet til...

  Typisk sikkerhed

  Indkomne regel: Afvis.
  Udgående regler: Accepter.

(jeg behøver vist ikke nævne, at Firewallen kan konfigureres på hele 3 måder (sarkasme)).

 

Efter at routeren har været tændt i 2-3 dage, begynder den at blokere for udgående TCP trafik (ikke http), indtil den til sidst blokerer for ALT.

Dokumentationen kan findes i HomeBox firewallens såkaldte "sikkerhedslog" (se nedenstående udtræk):

Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:46054->77.251.119.93:26587 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:41696->109.182.68.76:25888 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:50993->126.15.119.76:18656 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:39666->115.252.80.122:22351 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:40424->109.64.109.20:61372 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:45890->77.251.119.93:26587 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:40042->109.182.68.76:25888 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:57826->126.15.119.76:18656 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:52538->115.252.80.122:22351 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:32821->89.100.148.147:48196 on ethoa1Sep 1 19:32:32 2012Outbound TrafficBlocked - NAT out failedTCP 192.168.1.10:44258->81.167.22.19:42440 on ethoa1 

Problemet forsvinder hvis man genstarter HomeBox'en, indtil det opstår igen to dage senere.

 

Jeg har naturligvis forsøgt at opgradere firmware. Behøver jeg at sige, at dette ikke kan lade sig gøre (TDC har disablet denne facilitet).

 

Til orientering kan jeg oplyse, at "Status" siden melder:

Hardware version: 3DK04-02

Software version: Fast3DK04_7AL046

 

Er der nogen af jeg kloge hoveder, der kan oplyse, om man kan bede TDC om at tage deres HomeBox tilbage og levere et rent (VDSL?) bredbåndsmodem, så jeg kan sætte min egen router op og igen få et fungerende netværk?

 

Eller i øvrigt har nogen råd/vejledning til hvad jeg skal gøre. Det kan da i hvert fald ikke passe, at jeg er den eneste, der har problemer med TDC HomeBox.

 

Morten

2 Kommentarer

Jeg har samme problem.

Problemet ligger i at firewallen ikke frigiver porterne hurtigt nok efter en forbindelse er blevet lukket.

Man har 65536 porte at gøre godt med, hver gang man laver en forbindelse fra sin computer og til en server på nettet lavers der en mapning mellem den interne 192.168.X.X IP og den ekstren IP fx. 93.X.X.X

Hvis der laves mere en 65536 forbindelser, vil firewallen ikke kunne lave en mapning og og  giver den anviste fejl. En Genstart af routeren vil nogle gange kunne hjælpe.

Ellers vil jeg foreslå at droppe firewallen i boxen, og sætte din egen router op bagved med firewall på.

Tak for forklaringen.

Jeg kan dog ikke forstå, at portene ikke bliver frigivet efterhånden. Det virker som om der er en fejl i NAT softwaren som "leaker" porte, så de til sidst er "brugt op".

Jeg er enig med dig, i at løsningen nok er at droppe firewallen i HomeBox og sætte sin egen router/firewall ind i stedet.

Jeg kunne måske prøve at sætte Firewall til "Minimum sikkerhed", disable WiFi, og sætte en WiFi router (der vieker) ind i rø*** an HomeBox'en som så reelt bare ville fungere som bredbåndsmodem.

Men jeg synes ærlig talt at det er for galt, hvis man ikke som minimu kan forlange, at det udstyr der leveres af TDC i det mindste ikke er fejlbehæftet. En ting er, at TDC har sat en masse arbitrære begrænsninger ind i Sagem boxens funktionalitet, men den smule funktionalitet de har efterladt burde da virke.

Jeg har ALDRIG haft en NAT/WiFi router, der fungerede så dårligt, og jeg har gennem tiderne haft en del (DLink, LinkSys, NetGear, Apple TimeCapsule).

Besvar

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)