Svar

Home Trio ringe kvalitet på DR1, og desværre også andre kanaler

• Deltager
  • 6 kommentarer
Kære TDC.
Nu må I prøve at tage jer lidt sammen, jeg for nemheds skyld valgt at få en Home Trio løsning via VDSL bredbånd. Men hold op jeg er tæt på at droppe det når bindingsperioden udløber.
Jeg har forsøgt at komme igennem til en som faktisk ved en smule om hvilke bit rates der bliver encodet med især på DR1, bare videoinformationerne bliver en smule komplexe så begynder man at kunne se manglende overskud i MPEG encodningen.
Det er bare ikke i orden, når man trods alt betaler for en ydelse, så må man også stille visse kvalitets krav.
Den første mail, gik fint en sød supporter ringede og jeg blev bedt om at genstarte box og VDSL modem. Selvfølgelig gjorde jeg som hun sagde, selvom jeg godt selv er klar over at det ikke kunne afhjælpe de problemer jeg oplever.
Og når man så faktisk også kun får DR1 i en SD kvalitet, til trods for at DR1 er et HD program på samme linie som TV2, og div. SBS kanaler.
Desuden betaler man også ekstra for at få en HD pakke, så burde DR1 også ligge i den.

Det er med stor undren når man læser andre indlæg og tråde om samme emne, at alle de svar man kan læse, reelt er tom snak og undvigende forklaringer. Hvor man blander DVB-T sammen med IPTV platformen, og hvilke bit rater DR oplyser de leverer. Hvis man endelig skal blande DR's DVB-T bit rate ind i diskutionen, skal man have de rigtige tal. DR1 udsendes på DVB-T statistisk multiplexet med en minimum bit rate på 9.2Mbit/sek.
Men nok om DVB-T, da det ikke er det det drejer sig om.

Kort sagt har nogle konkrete spørgsmål:

Hvilken bit rate encodes DR1 med.

Hvor får I DR1 signalet fra, kommer det direkte fra DR eller en modtager.

Med venlig hilsen
René Bøhm Jensen
icon

Bedste svar af Boehm 4 april 2013, 19:24

Med hensyn til hvor signalet til de forskellige kabel og antenne leverandøre kommer fra, kan jeg for DR´s vedkommende fortælle at de får signalet direkte i høj kvalitet, dvs hvis programmet er HD kvalitet modtager de et 1280/720p50 signal og i tilfældet hvor det er SD modtager de 720/576i50 signalet. Dvs. helt ukomprimeret fuld opløsning og kvalitet.

Desværre er lovgivningen ikke helt fulgt med tiden og tager hensyn til IPTV platforme med hensyn til kvaliteten af retransmiterede signaler, så faktisk kan IPTV udbyderne hoppe op og ned på kvalitetskrav, og gøre med signalerne som de selv ønsker det. (Viden fra UBOD svar på samme spørgsmål)UBOD som er den organisation som forhandler copyrights aftaler med div leverandøre er ikke baseret på teknisk viden men er en ren juridisk organisation som skal sikre at medlemmerne får betaling for ophavsretigheds beretiget materiale.

Med hensyn til Homeboxen er det ikke her problemerne opstår, det er hvor den stream der udsendes fra problemet er størst, og den begrænsede båndbrede som Home Trioløsningen har til rådighed på bredbåndsnettet, men ved fiberbredbånd burde det ikke være et problem. TDC har åbenbart valgt at brgrænse deres VDSL løsninger til en 17M/1.3M hvilket nok skyldes at deres DSLAM udstyr ikke kan følge med med det sigende antal brugere. Tror desværre at det med kvalitet kan blive en torn i øjet på dem hvis de ikke forbedre den tror jeg at folk med HD skærme som ønsker at se kvalitets tv og ikke kvantitet måske vælger en anden løsning hvor det er muligt. Med alle de nye skærme som er solgt der er Full HD 1920/1080 og 46-56 tommer, så ses det meget tydeligt de encodnings problemer der opstår når man komprimere signalet for meget.

Se original

7 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

Boehm skrev:

Hvor får I DR1 signalet fra, kommer det direkte fra DR eller en modtager.

TDC får signal fra Yousee som får signalet leveret ukomprimeret fra DR via fiber (derfor Yousee lever DR1 i HD-kvalitet til kabeltv-kunderne).

TDC sender det videre til dig i en 2.5mbit strøm. Ikke specielt prægende, og det er endda også det signal de sender ud til tv-fiber kunderne.

Tak for svar, hvilket bare giver flere spørgsmål.

Er det et SD signal der bliver brugt til DR1 eller bruger TDC HD signalet fra DR, og selv downscaler det til SD.

Hvilken MPEG encodning bliver der brugt, type/layer.
Omdømme 2

Boehm skrev:
Tak for svar, hvilket bare giver flere spørgsmål.

Er det et SD signal der bliver brugt til DR1 eller bruger TDC HD signalet fra DR, og selv downscaler det til SD.

Hvilken MPEG encodning bliver der brugt, type/layer.

Det kan jeg ikke svare på. Og da dette er et kunde-til-kunde forum tror jeg desværre ikke du kommer nærmere et svar ved at spørge herinde. Der er næppe en normal kunde der kender til disse forhold, måske er du heldig at en TDC-ansat vil dykke lidt ned i det.

Så må man håbe på at de kikker herinde, for både på Facebook og mail skriver man for døve øre, hvis en genstart af boxen og VDSL router ikke hjælper, så stopper alt kommunikation.
Jeg har ikke forstand på de tekniske dele, men oplevede at YouSee signalet var bedre end Fibersignalet, da jeg ii en periode havde begge og kunne skifte.

Det kan man jo undre sig over.

Forklaringen som jeg har fået fra en TDC mand er at Homeboksen sætter begrænsningerne.

Kan det have noget på sig. Og ville man i givet fald kunne forbedre signalet med en anden boks?

Omdømme 2

percolumbus skrev:
Jeg har ikke forstand på de tekniske dele, men oplevede at YouSee signalet var bedre end Fibersignalet, da jeg ii en periode havde begge og kunne skifte.

Det kan man jo undre sig over.

Det er fordi TDC sender det samme signal ud på deres fibernet som ud til deres telefonnet-brugere (hvor kapaciteten er stærkt begrænset), de "genbruger" signalet. Rent teknisk vil fibernettet kunne levere et signal der på alle leder og kanter slår signalet fra kabelnettet.

Havde jeg fibernet og tv fra tdc...ville jeg føle mig lidt snydt.

Med hensyn til hvor signalet til de forskellige kabel og antenne leverandøre kommer fra, kan jeg for DR´s vedkommende fortælle at de får signalet direkte i høj kvalitet, dvs hvis programmet er HD kvalitet modtager de et 1280/720p50 signal og i tilfældet hvor det er SD modtager de 720/576i50 signalet. Dvs. helt ukomprimeret fuld opløsning og kvalitet.

Desværre er lovgivningen ikke helt fulgt med tiden og tager hensyn til IPTV platforme med hensyn til kvaliteten af retransmiterede signaler, så faktisk kan IPTV udbyderne hoppe op og ned på kvalitetskrav, og gøre med signalerne som de selv ønsker det. (Viden fra UBOD svar på samme spørgsmål)UBOD som er den organisation som forhandler copyrights aftaler med div leverandøre er ikke baseret på teknisk viden men er en ren juridisk organisation som skal sikre at medlemmerne får betaling for ophavsretigheds beretiget materiale.

Med hensyn til Homeboxen er det ikke her problemerne opstår, det er hvor den stream der udsendes fra problemet er størst, og den begrænsede båndbrede som Home Trioløsningen har til rådighed på bredbåndsnettet, men ved fiberbredbånd burde det ikke være et problem. TDC har åbenbart valgt at brgrænse deres VDSL løsninger til en 17M/1.3M hvilket nok skyldes at deres DSLAM udstyr ikke kan følge med med det sigende antal brugere. Tror desværre at det med kvalitet kan blive en torn i øjet på dem hvis de ikke forbedre den tror jeg at folk med HD skærme som ønsker at se kvalitets tv og ikke kvantitet måske vælger en anden løsning hvor det er muligt. Med alle de nye skærme som er solgt der er Full HD 1920/1080 og 46-56 tommer, så ses det meget tydeligt de encodnings problemer der opstår når man komprimere signalet for meget.

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)