Hastighed ringe - firbenet opleves at stå i stampe - hvad er mulighederne for forbedringer?

• pcs
  • 0 kommentarer
Jeg har fået bredbånd fra TDC for ca. ½ år siden med en ydelse omkring 4MBit. Har klaget min nød, men fik kun en sang om gamle kabler og du skal forvente det bliver ringere!

Nu kan jeg se, de gamle elmaster med gadelys udskiftes med jordkabler og at der i den forbindelse lægges trækrør for nye telefonkabler/fiberkabler.

Så nu har jeg fået den ide, at man f.eks. i grundejerforeningen eller en forening køber sig ind og lægger egne fiberkabler i de nye trækrør (opdelt i 7 trækrør) og laver en aftale med en udbyder som leverer bredbånd.

Er der nogle på dette forum, som kan fortælle om der er en mulig vej at gå?

Er der nogen som har prøvet det? Hvad siger lovgivningen?

Er der en fra TDC, som kan hjælpe med om der arbejdes på at opjustere hastigheden i nær fremtid (inden uger til få måneder)?

Mvh

Peter Christian Sørensen

3 Kommentarer

Jeres bedste mulighed for at få etableret en ordenlig infrastruktur her og nu, er hvis i selv samler jer i en forening og indhenter nogle tilbud på, at få anlagt fibernet hos nogle af de mere seriøse udbydere af fibernet.

TDC arbejder med en strategi hvor de stiller en DSLAM op i tættere på, for på den måde at levere en højere hastighed - men de kan somregel ikke svare præcist på hvornår dette måtte ske. Desuden er opsætningen af disse DSLAM'er koncentreret i områder med konkurrende fiber, så hvis der ikker er nogen reel konkurrence til TDC's kobber i jeres område, ville jeg ikke satse på TDC kommer forbi her og nu.

Jeg bor ca 7 km fra en central og har en 4mb/512 det har sådan set kørt fint de sidste 2 år.

Men her den 2/11 mistede vi og så mange andre i området helt forbindelsen i 12-16 timer

og da det endelig kom igen har vi kørt på reduceret download, mens op har været stabil og den samme som før.

så nu svinger den mellem 1,7 til 2,8 mb hvor den før lå stabilt på 3,5 - 3,7 mb

Havde så fejlmeldt det og montøren kommer herud og kan intet finde, men får samme smøre med de gamle kabler og det må man leve med osv.???? hvad skete der lige med servicen fra TDC, fyren var flink nok, men hvis ikke løsningen lå for næsen af ham ( han havde vist 15-20 år i faget) så kan der bare ikke gøres noget, men min forbindelse kan da ikke bare  skrues ned for fra den ene dag til den anden.

for mere end 2 år siden gik det også galt og 2 mand kom og målte, det viste sig og være et kort i centralen det skulle skiftes sagde de og da det var gjort har det kørt fint.

Men jeg ved så også der 300 m oppe på en hovedvej ligger fiber og vi er ca 30 hustande i denne her lille forstad, men de vil ikke koble os på det selv om vi gerne ville, vi har endda jor ejerens samtykke og hans maskiner til og grave, de skal bare koble os på, men de vil ikke  vi er for få til og betale, set selvom ALLE har internet forbindelse Trist humørikon

Da jeg nævnte en Dslam gloed han på mig og sagde hvor jeg vidste det fra Glad humørikon

den kunne måske booste området bare lidt op!

Til dit spørgsmål, hvis kablerne er dårlige hvor i bor må i desværre leve med det, der er ikke penge i få brugere, men bor i mindst 100 i tæt område kan det være de er til og tale med, så det gang i underskrift indsamlingerne og finde evt priser fra flere selvskaber!

Man skal virkelig selv gøre et kæmpe arbejde hvis du vil gøre dig forhåbninger!

Imens venter jeg på at elselskabet finder en god og stabil løsning så er jeg "tidligere TDC kunde"

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg er ikke helt ening.

Der hvor jeg bor privat er det spredt bebyggelse. Der er typisk 150 - 200m mellem husene, der er mindre sideveje og der er lange markveje med huse for enden. Alligevel gravede elselskabet fibernet ned sidste efterår. Så det kan godt lade sig gøre både i spredt bebyggelse og med få tilslutninger.

Der er også en lille misforståelse vedr. at der passerer en fiber forbi. Det er ikke ensbetydende med at man bare lige kan koble sig på sådan en. Et fibernet er delt op i flere niveauer. De fibre der ganske rigtig ligger langs mange veje, er typisk fibre der bærer access-net (nogle kalder det også backbone-net, men den betegnelse kan man så også komme med nogel teoretiske overvejelser imod). For at få adgang til denne fiber skal der så etableres et acces-punkt. Typisk et lille hus. Fra dette punkt trækkes der så fibre til de enkelte husstande - og det kaldes så et distributions-net. Det udstyr der står på access-punktet er ikke billigt, og der skal etableres strømtilslutning og den slags til det. Det betyder også at den begrænsende faktor er hvor mange der kan blive koblet til et access-hus så det kan forrentes.

Igen - der hvor jeg bor - er området omkring 4 km på længste led. Hvis man skal gøre nogen interesserede i projektet vil jeg opfordre til at man kigger på at udvide området for at få tilslutninger nok.

Vh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)