Gem TV Optagelser på HOMEDISK og USB helt lovlig!

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Patrick11 har modtaget fra andre medlemmer.

• Tidligere administrator
  • 920 kommentarer
Så er indlæg tilbage, efter at have rundet juristerne.

God fornøjelse [i]

Hilsen

1 Kommentar

Hej alle HomeTrio fans med Plus abonnement og HomeDisk.

Nu vil jeg gerne hjælpe TDC med at få Plus abonnement og HomeDisk til at fungere, som det blev, (ikke lovet), men opfattet af mange dengang HomeDisk i sin tid blev lanceret.

Hvem husker  ikke dette slogan:

>>Video Gem dine film og videoklip på HomeDisk'en og få aldrig mere pladsproblemer på din pc HomeDisk<< og mange, inklusiv mig selv opfattede det som - Yes! nu kan vi gemme tv optagelser på HomeDisk! - og se dem på tv.

Men nej. - Det var det så ikke. - Det var i gamle dage, for ikke ret lang tid siden. Dengang havde vi jo alle en analog vhs videobåndoptager til optagelser fra tv.

Dengang, i gamle dage, optog vi alt vi havde lyst til - og så gemte/skjulte vi bare båndene, for børn og hvem de ellers ikke var egnet til.

Det er ikke det jeg vil tilbage til. - Men jeg vil gerne kunne skjule optagelser, der ikke er egnet for børn. - Men jeg vil samtidig også have let adgang til at se optagelserne igen. Uden og skal hen og finde dem frem fra øverste hylde i klædeskabet, eller hvor det nu var vi gemte/skjulte vhs båndene.

Med følgende fremgangsmåde, kan os med TDC TV HomeTrio, Plus abonnement og en HomeDisk nu langt om længe endelig optage tv direkte til HomeDisk og USB helt lovligt!  - Til rette vedkommende personer hos TDC, som alle gode forslag bliver videresendt til.  - Venligst se med her. - TDC I skal være mere end velkommen til at kontakte mig personlig. - Det kan fungere.

Først noget mere til mit forslag her på forum, - den 09.03.2012 - i Forslag & idéer - vedr. oprettelse af en privat mappe med pinkode. (jeg gentager forslaget her nederst på siden).

Den omtalte private mappe kan placeres på HomeDisk som en "fuldstændig integreret del af harddiskoptagerens arbejdsområde."

Jeg begynder med lidt "kedeligt" om regler og bestemmelser vedrørende ophavsret + alt det man må og ikke må med digitale tv optagelser. Mht. kopiering og flytning osv.!

>>>Det er ikke TDC der har bestemt det skal være umuligt! - Men lovgivningen!<<<

Ifølge mine oplysninger, er det udbyderen/leverandøren af digital tv og digital optage udstyr, der er pligtig til at sikre digitale optagelser mod kopiering og flytning til brug på andre medier.

TDC (og formentlig også andre) opfylder lovgivningen med én specifik kryptering til hver harddiskoptager. Det er derfor man mister alle sine optagelser når/hvis man får udskiftet sin harddiskoptager. De krypterede optagelser og harddiskoptageren hører sammen.

Altså mine digitale tv optagelser, optaget med TDC HomeTrio harddiskoptager. Kan kun bruges på denne optager sammen med TDC TV, - mine optagelser kan heller ikke bruges på andre TDC HomeTrio harddiskoptager sammen med TDC TV. - Så blev det vist slået helt fast med syv tommer søm, så alle er med så langt.

Det vil, alt andet lige have været godt hvis lovgivningen og den løsning der er brugt havde åbnet op for at f.eks. alle TDC harddiskoptagere brugte samme krypterings kode. Det vil have gjort det let at optage på USB nøgler. ( mere om optag på USB senere).

Den ny Private Mappe til Optaget TV (se evt. mit svar til ThomasG) placeres og formateres på HomeDisk, af TDC via en opdatering til HomeDisk, - Der skal bruges den samme kryptering af mappe og optagelser - som når optagelserne er på selve harddiskoptagerens harddisk! - Denne opdatering vil være individuel til hver HomeTrio kunde, for at passe sammen med kundens harddiskoptagers kryptering.  Optagelserne på HomeDisk kan nu i lighed med optagelser på harddiskoptagerens harddisk, kun bruges sammen med den TDC harddiskoptager, der har optaget det.

Der vil ikke være adgang til mappen, hverken fra pc eller mobil. - Ej heller Windows Media Player med mre. Mappens indhold vil være skjult. Det vil kun være harddiskoptageren der har adgang.

Opdateringen til homeDisk kunne leveres til kunden på en USB nøgle, og som ekstra service også indeholde en Privat Mappe til optagelser. Denne vil efter mit skøn kun kunne bruges i USB stikket på HomeDisk bagside. USB stik på harddiskoptagere er ikke pt. anvendelige hertil.

Om optagelserne i privat mappe på HomeDisk og USB, kan bruges efter en evt. udskiftning eller ombytning af harddiskoptager vil være afhængig af om der kan laves en måde til flytning/udskiftning af krypterings koden til harddiskoptageren. Dette ville måske kunne udføres med en opringning til TDC hotline/support. På samme måde, som de i dag flytter optagefunktionen fra en defekt optager til en ny.

Den automatiske backup funktion af HomeDisk, skal ikke gælde for privat mappe til tv optagelser. - Det vil gøre systemet langsom og uanvendelig.                                                                                                                     

Det er sådan at der bliver automatisk taget backup af alle filer på HomeDisk. Dog ikke af filer større end 2GB. - Men foreløbig lever jeg gerne med at der ikke bliver taget backup af mine tv optagelser. Hvis det er det, der vil vanskeliggøre placeringen på HomeDisk.

Når operationen er udført  - vil der ved optagelser være følgende nye brugeroplevelser:

1. Valg mulighed til om optagelser skal være synlige og til brug for alle - eller skjult med pinkode.

2. Hvor skal optagelsen placeres. -  

3. Før og efter optagelse mulighed for ændring af pkt. 1. og 2

4. Alle optagefunktioner der anvendes i dag forbliver uændrede.

Her efter kan man have optagelser af film uegnet for børn - og andre tv optagelser -liggende på harddiskoptageren - uden at alle andre brugere af tv i hustanden - både kan se og slette dem.

---------------------------------------------

Her er mit forslag, der også  er på forum, i Forslag & idéer - den 09.03.2012 -

Forslag til Optaget TV - Skjule og sikre en gemt optagelse med en pinkode.

den 09-03-201218:00

Jeg kunne godt tænke/ ønske mig en ekstra mappe til gemte optagelser med mulighed for <Vis/skjul> med pinkode.

Jeg synes det er irriterende at alle der bruger vores fjernsyn, familie børn og børnebørn, venner på besøg osv. at de alle sammen, ikke bare kan se, men også kan slette mine optagelser -

(selv om jeg i indstillinger har valgt < Gem indtil du selv sletter >;).

For at sige det lige ud, - Så kommer det jo ikke mine besøgende ved hvad jeg har optaget. Så derfor!

Når det nu ikke er lovlig at flytte en optagelse til et andet medie, f.eks. HomeDisk, USB eller pc - kunne det være rart med en mulighed for at skjule og sikre en gemt optagelse med en pinkode.

Sv: Forslag til Optaget TV - Skjule og sikre en gemt optagelse med en pinkode.

mandag

Hej H-trioman

Tak for dit indlæg.

Jeg syntes, at det er en rigtig god ide. Jeg kan sagtens se fordelen i, at man kan oprette seperate mapper med koder.

Jeg vil sørge for at sende dit forslag videre til rette vedkommende                        

Med venlig hilsen

ThomasG

1

Sv: Forslag til Optaget TV - Skjule og sikre en gemt optagelse med en pinkode.

mandag

Hej ThomasG

Tak for dit svar! -

Jeg vil spørge dig om ikke du også vil sennde det her til rette vedkommende.

Jeg har lidt kendskab til programering og ...

Faktisk så er det allerede lavet! - Men der skal laves et par små tilføjelser, før det kan bruges.

Se her.

Som det er i dag kan man: ​

1. via menu/indstillinger/tv/arranger - vælge hvilke kanaler der skal vises i TV Guiden og ved kanalskift.

2. Alle kanaler kan via menu/indstillinger/forældrekontrol/indtast pinkode/ Lås TV kanaler

(med Multiroom er det jo muligt at have låst kanaler på 1 tv og åben på andre tv, endda med forskellig pinkode på de forskellige tv).

3. Alle optagelser gemmes automatisk i <<200 Optag>>

Ovennævnte skal der ikke ændres på. MEN -

Hvis der oprettes en mappe/kanal f.eks. <<250 Optag Privat<< kan denne styres fra ovennævnte.( med vis og lås).

- (Ved Optag udsendelse kan man, som det er i dag, i indstillinger,

skifte mellem: Gem indtil harddisken er fuld eller Gem indtil du selv sletter.

Det skal der heller ikke ændres på - Men her skal der tilføjes valgmuligheden: Gem i Privat Mappe.

Og som det er i dag efter en optagelse, er der i indstillinger for optagelsen, 3 muligheder:

Afspil - Gem optagelse - og Slet.

Det skal der selvfølgelig heller ikke ændres på.

- Men under Gem optagelse, hvor der i forvejen er 2 muligheder:

Gem indtil harddisken er fuld, eller Gem indtil du selv sletter,

skal der tilføjes en valgmulighed: Flyt til Privat Mappe.

I menuen Optaget TV er der i dag følgende 5 menuer:

<Ud fra dato> <Ud fra titel> <Tilføj optagelse> <Planlagte optagelser> og <Planlagte serieoptagelser>

Her skal tilføjes <Privat Mappe> og når man vælger den, bliver man bedt om at indtaste pinkode - fuldstændig som der skal i TDC Film/Film/Genrer/Erotik

og i stedet for på rød skærm spørge om: Lås op for Privat Mappe.

Her efter kan man have optagelser af film uegnet for børn - og andre tv optagelser -liggende på harddiskoptageren - uden at alle andre brugere af tv i hustanden - både kan se og slette dem.

Som det er i dag kan man med forældrekontrol låse - så optagelser ikke kan afspilles. - ved at låse den kanal, hvor optagelsen er optaget.

- MEN så er hele kanalen - låst - også på de tidspunkter hvor der ikke vises voksen film. - Og selv om kanalen er er låst - Kan alle med et klik på fjernbetjeningen - se hvad der er optaget - og med 4 klik på fjernbetjeningen - slette det der er optaget - selv om det er indstillet til: Gem indtil du selv sletter.

Derfor synes jeg min løsning med en privat mappe og pinkode er bedre.

MVH. H-trioman

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P