Svar

FTP adgang til Homedisk

Hej,

Jeg har fået en Homedisk og prøver at finde ud af hvordan jeg tilgår den udefra via ftp. Normalt skriver man jo ftp.xxxx.xxx, men hvad skal der stå der hvor jeg har skrevet 'x' når jeg vil have adgang til min homedisk udefra?

icon

Bedste svar af Georgebaker 18 marts 2012, 16:01

Her en kort beskrivelse af hvad man skal gøre for at få adgang til sin Homedisk udefra den store vide verden.

Det første man skal gøre er at sætte ftp serveren op inde i ’Homedisk’ boksen, det gøres på følgende måde:

#1 – Start din browser(Internet Explore, Firefox eller Chrome)

#2  - I adresse linjen øverst taster du : homedisk og trykker på enter

#3 – Nu skulle du gerne få en stor blå skærm med 4 store ikoner(Musik, Videoer, Billeder, Dokumenter).

Oppe i øverste højre hjørne er det en hvis/grøn svensk-nøgle, klik på den.

#4 – Nu åbner der et nyt vindue op, indtast brugernavn og password og klik på ’Log ind’ knappen.

#5 – Nu kommer du ind i Homedisk’en og her skal du igen kigge oppe i højre hjørne efter en svensk-nøgle, nummer 5 ikon fra højre (hvis du rør ved den med din mus siger den ’Avancerede Indstillinger’). Klik på svensk-nøglen og klik på ’Ok’ når det lille vindue popper op

#6 – I menuen til venstre skal du ind under ’Applikationer’ og ned til ’FTP Server’.

#7 – Klik på menupunktet ’FTP Server’.

#8 – Sæk hak i ’Aktivér FTP’

#9 – Sæk hak i ’Aktivér FTP bruger’ hvis der ikke allerede er sat et hak.

#10 – Som du kan se, kan du ikke selv få lov at bestemme hvad dit brugenavn skal være, det er forudbestemt til ’ftpuser’. Vælg og indtast et password for din FTP Server. Gentag indtastning af password i feltet nedenunder og klik derefter på ’Ok’ knappen forneden på siden.

#11 – Log ud af din Homedisk ved at klikke på ikonet oppe i øverste højre hjørne. Ikone ligner en lille firkantet boks med en pil til højre, det er ikonet helt ude til højre.

#12 – Klik på ’Ja’ for at logge ud.

Nu har du sat din Homedisk op til at agerer som FTP Server.

Der er nu 3 måder du kan tilgå din FTP Server på:

#1 Ved at bruge dit favorit ftp program.
- Find din egen offentlige ip-adresse på http://www.myip.dk – eks. 188.345.88.46
- Start dit ftp program op og opret et nyt site i din sitemanager(det er det, det hedder i FileZilla)
- Indtast din ’Host’ adresse, så i Host feltet taster du din offentlige ip adresse. Indtast ’21’ i portfeltet, indtast brugernavnet ftpuser i ’’User’ feltet og dit password i feltet nedenunder. Det var det du valgte til din Homedisk boks da du satte din FTP Server op. Klik på ’Connect’ og du skulle nu efter nogle sekunder kunne se de 5 mapper som er på din Homedisk. Nu kan du både uploade og download filer som du har lyst til. J (ved ikke rigtig hvorfor, men jeg skal connecte to gange før jeg får adgang. Den timer ud som det så fint hedder)

#2 Ved at bruge din browser. Bemærk! Du kan kun downloade filer på denne måde. Ikke uploade!

- Find din egen offentlige ip-adresse på http://www.myip.dk – eks. 188.345.88.46
- Start din browser op og indtast i adresse linjen ftp://din offentlige ip-adresse
eks. ftp:// 188.345.88.46(ikke http://, men ftp) tryk herefter på ’Enter’ knappen
- Nu kommer der en login boks frem. Indtast dit brugernavn og password og klik på ’Log on’. I vores tilfælde taster du ftpuser og det password du valgte da du satte din FTP Server op.
- Nu skal du kunne se 5 mapper.

#3 Ved at bruge TDC’s hjemmeside. Gå ind på tdc.dk og klik på ’Mit TDC’, klik på ’HomeDisk’ til højre på hjemmesiden, indtast dit brugernavn og password for at logge ind og klik derefter på ’Gå til din Homedisk’, så er du inde.

Se original

25 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints bbs har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Georgebaker

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, hvis du  vil tilgå din Homedisk fra en anden computer, kan du bare logge ind via Mit TDC på forsiden, du bruger det login som du også logger på TDC Forum.

Når vi har været på ferie i udlandet, har vi altid min mands bærbare med og jeg kan uden problem logge på Homedisken.

hilsen Bente

Hej Bente,

Når man sætter Homedisk op som ftp server så kan man normalt tilgå den på flere forskellige måder. Den ene er ved at bruge et FTP program a'la Filezilla eller CuteFTP bare for at nævne to. Men man kan også skrive ftp.minegenserver.com og så bliver man promptet med en login boks hvor man indtaster brugernavn og password. Det jeg mangler er hvad skal der stå i stedet for minegenserver.com?

Jeg glemte lige at skrive at når jeg skriver tilgå min Homedisk så mener jeg at jeg skal kunne skrive ftp.xxxx.com i en browsers adressefelt eller i explorer i Windows XP/7 og så kommer der et login billede frem hvor jeg taster mit brugernavn og password.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

Georgebaker skrev:

Det jeg mangler er hvad skal der stå i stedet for minegenserver.com?

Du skal vel skrive din internet ip. www.myip.dk Sådan fungerer det normalt med ftp-serveren. Men for at det vil virke skal der vel laves noget portforwarding i din homebox. Har ikke denne løsning så kan ikke hjælpe dig videre.

Hilsen

droid, jeg tror du misforstod det.

minegenserver.com var bare et navn jeg fandt på i stedet for xxxxx.com, jeg har ingen server stående.

Jeg har på fornemmelsen at Homedisk ikke kan bruges som man normalt bruger en ftp server selvom de jo kalder det ftp, jeg tror kun der er en vej ind og det er gennem tdc's hjemmeside som Bente skriver hun tilgår den på.

Jeg havde bare håbet at nogen herinde kunne bekræfte/afkræfte om det kunne lade sig gøre eller ej.

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints droid har modtaget fra andre medlemmer.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=24020

"FTP Server Her kan du aktiver FTP server på HomeDisk." står der.

Så mon ikke den kan køre som ftp server? Ved fremgangsmåde som jeg beskrev i ovenstående.

Hilsen

Omdømme 3

Hej Georgebaker

Jeg fandt dette her, jeg ved ikke om det kan hjælpe dig.

Se link: http://www.it-artikler.dk/2009/10/07/ftp-adgang-fra-windows/

hilsen Bente

Omdømme 3

Hej igen Georgebaker

Nu  har jeg fundet FTP på min egen Homedisk, jeg sætter den ind som et link, det er under avancerede indstillinger, og vær opmærksom på, at TDC ikke yder support, til avancerede indstillinger, så det er på eget ansvar.

Se link: Det kan jeg ikke få til at virke, sorry.

hilsen Bente

Omdømme 3

Hej Georgebaker

Nu tror jeg det lykkedes.

Se link: Nej det kan ikke lade sig gøre, jeg skal logge ind for at du kan få adgang. Øv Øv

hilsen Bente

Til Bente og droid,

Tak for al jeres hjælp og forslag.

Jeg har fået det til at virke både ved at bruge ftp fra explorer i Windows og via et ftp program.

Jeg laver lige en vejledning i hvad man skal gøre for at få det til at virke.

Georgebaker

Her en kort beskrivelse af hvad man skal gøre for at få adgang til sin Homedisk udefra den store vide verden.

Det første man skal gøre er at sætte ftp serveren op inde i ’Homedisk’ boksen, det gøres på følgende måde:

#1 – Start din browser(Internet Explore, Firefox eller Chrome)

#2  - I adresse linjen øverst taster du : homedisk og trykker på enter

#3 – Nu skulle du gerne få en stor blå skærm med 4 store ikoner(Musik, Videoer, Billeder, Dokumenter).

Oppe i øverste højre hjørne er det en hvis/grøn svensk-nøgle, klik på den.

#4 – Nu åbner der et nyt vindue op, indtast brugernavn og password og klik på ’Log ind’ knappen.

#5 – Nu kommer du ind i Homedisk’en og her skal du igen kigge oppe i højre hjørne efter en svensk-nøgle, nummer 5 ikon fra højre (hvis du rør ved den med din mus siger den ’Avancerede Indstillinger’). Klik på svensk-nøglen og klik på ’Ok’ når det lille vindue popper op

#6 – I menuen til venstre skal du ind under ’Applikationer’ og ned til ’FTP Server’.

#7 – Klik på menupunktet ’FTP Server’.

#8 – Sæk hak i ’Aktivér FTP’

#9 – Sæk hak i ’Aktivér FTP bruger’ hvis der ikke allerede er sat et hak.

#10 – Som du kan se, kan du ikke selv få lov at bestemme hvad dit brugenavn skal være, det er forudbestemt til ’ftpuser’. Vælg og indtast et password for din FTP Server. Gentag indtastning af password i feltet nedenunder og klik derefter på ’Ok’ knappen forneden på siden.

#11 – Log ud af din Homedisk ved at klikke på ikonet oppe i øverste højre hjørne. Ikone ligner en lille firkantet boks med en pil til højre, det er ikonet helt ude til højre.

#12 – Klik på ’Ja’ for at logge ud.

Nu har du sat din Homedisk op til at agerer som FTP Server.

Der er nu 3 måder du kan tilgå din FTP Server på:

#1 Ved at bruge dit favorit ftp program.
- Start dit ftp program op og opret et nyt site i din sitemanager(det er det, det hedder i FileZilla)
- Indtast din ’Host’ adresse, så i Host feltet taster du din offentlige ip adresse. Indtast ’21’ i portfeltet, indtast brugernavnet ftpuser i ’’User’ feltet og dit password i feltet nedenunder. Det var det du valgte til din Homedisk boks da du satte din FTP Server op. Klik på ’Connect’ og du skulle nu efter nogle sekunder kunne se de 5 mapper som er på din Homedisk. Nu kan du både uploade og download filer som du har lyst til. J (ved ikke rigtig hvorfor, men jeg skal connecte to gange før jeg får adgang. Den timer ud som det så fint hedder)

#2 Ved at bruge din browser. Bemærk! Du kan kun downloade filer på denne måde. Ikke uploade!

- Start din browser op og indtast i adresse linjen ftp://din offentlige ip-adresse
eks. ftp:// 188.345.88.46(ikke http://, men ftp) tryk herefter på ’Enter’ knappen
- Nu kommer der en login boks frem. Indtast dit brugernavn og password og klik på ’Log on’. I vores tilfælde taster du ftpuser og det password du valgte da du satte din FTP Server op.
- Nu skal du kunne se 5 mapper.

#3 Ved at bruge TDC’s hjemmeside. Gå ind på tdc.dk og klik på ’Mit TDC’, klik på ’HomeDisk’ til højre på hjemmesiden, indtast dit brugernavn og password for at logge ind og klik derefter på ’Gå til din Homedisk’, så er du inde.

Ja det kunne man jo godt have ønsket sig formateret lidt anderledes så det var lidt lettere læseligt, men det er for sent nu.

Det ville nu være rart med en 'Edit' knap som man har i så mange andre forum's Glad humørikon

Hej Georgebaker

Forum platformen giver dig adgang til at rette i egne indlæg, når du har skrevet lidt flere indlæg. Jeg har før efterlyst muligheden for at nye skribenter kan rette egne indlæg. (Fatter ikke hvad TDC er bange for)

Jeg ved ikke om den er rigtig eller forkert, men for dit arbejde med at hjælpe andre der mangler en fremgangsmåde, fortjener du i hvertfald lidt ros og  sådan en:

thumbs up.jpg

Hej MajaH,

Tak for ros og thumbs up og ja jeg kan heller ikke rigtig se hvad der skulle være i vejen for at nye skribenter skulle kunne rette i det de havde skrevet og uploadet.

Omdømme 3

Hej Georgebaker

Sikke et arbejde du har lagt i det du har fundet ud af.Humørikon griner højt

Har du ikke mulighed for at klikke Løst, så andre kan få glæde af dit store arbejde.Meget glad humørikon

hilsen Bente

Hej Bente,

Ja det blev lidt længere end jeg havde regnet med Glad humørikon

Jeg er lidt langsom, hvad mener du med at 'klikke løst'?

Omdømme 3

Hej Georgebaker

Har du ikke haft den mulighed at " acceptere som løst " ????

Hvis du kigger ude til højre på skærmen, kan du se at der en kategori der hedder " Nye Løsninger "

hilsen Bente

Hej Bente,

Ja det du mener er at jeg skal klikke på knappen 'Accepter som løsning' ik'?

Det kan jeg jo godt, men det er vel ikke nødvendigt for at andre kan se løsningen vel?

Hej Bente,

Det var ikke for at fremhæve stemmen at al teksten er fremhævet(bold). Det her forum er lidt anderledes end dem jeg plejer at bevæge mig rundt i. Jeg må jo, ved en fejl, have trykket på 'B' knappen på et tidspunkt uden at have bemærket det Glad humørikon

Omdømme 3

Hej GeorgebakerHumørikon griner højt

Nej alle kan ikke se det, når der er gået et stykke tid, er dit aldeles udmærkede spørgsmål og svar nok røget ned af stigen.Humørikon griner højt

Derimod, hvis du accepterer som løsning.kommer din løsning til at stå i Nye Løsninger.

Hilsen BenteHumørikon griner højt

Omdømme 3

ps ps GeorgebakerMeget glad humørikon

Når et godt spørgsmål og svar står i Nye Løsninger kan andre brugere nemmere finde det, hvis de får samme problem.Blinkende humørikon

hilsen BenteHumørikon griner højt

Hej Bente,

Så skulle den være i orden. Jeg kan godt se den smarte finesse der hvor jeg stiller spørgsmålet er der også et link til svaret. Smart! Glad humørikon

Omdømme 3

Hej Georgebaker

Sådan skal den ged barberes, nu har du også fået titlen Forfatter, så kan det være. at du kan redigere i dine svar og/eller spørgsmål, og måske sætte billeder ind.Humørikon griner højt

Godt gået.Blinkende humørikon

hilsen Bente

Hej Bente,

Ja nu kan jeg rette i mine svar. Glad humørikon

Herligt!

Det er sådan set meget fint alt det der. Men det virker ikke hos mig. Jeg har sat den op på homedisken. Problemet er, at jeg har flere interne ip adresser. Altså flere bærbare, trablets, printer og mobiltelefoner, så hvordan får man den lige til at kigge på homedisken, når man prøver at fange den på ftp? Der skal homeboksen jo vide hvor den skal sende det signal hen den får via ftp... Og er der en løsning dertil?

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)