Fremmede enheder på mit netværk

Hej.

Fik oprettet et indlæg et forkert sted, så jeg prøver lige igen.

Jeg har oplevet noget underligt med mit netværk, for jeg opdagede tilfældigt at der er 2 enheder på mit netværk som ikke er mine!

Det drejer sig tilsyneladende om ip telefoni adapter og en router!

Jeg har både kablet og trådløst netværk. Det trådløse er krypteret med WPA2 kryptering og jeg har MAC adresse filtrering på.

Ved godt at der ikke er noget i verden der er sikkert, men jeg synes det er ret besynderligt.

Bedst som begyndte at finde ud af hvilke enheder det var og MAC adresser de enheder havde, forsvandt de!

Nåede dog at se at det fra 2 forskellige trådløse netværk, så det bliver mere og mere mærkeligt.

Og de kommer igen jævnligt ind og er vist i mit netværk.

Er det en fejl i win 7 eller skal jeg være bekymret?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

På forhånd tak.

tRistan

8 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

log på din router og se hvilke enheder den har tilgivet en IP addresse.  Hvis de enheder ikke er på listen har de i i hvert fald ikke adgang til dit netværk.  Det er dog stadig mærkeligt og træls ikke at vide hvad der sker.

Hvis du bruger WPA2 med et solid password, er mac filtering en smule overkill imo.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hvor har du set det? Når du er logget ind på routeren eller når du kigger på netværket på din computer?

Vh

peter

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints BrianMose har modtaget fra andre medlemmer.

Når du logger på din router, kan du se hvem der har fået tildelt en IP addresse af routeren.

@BrianMose-->

Jeg har kigget i log på min router og kan ikke se andre enheder end mine.

Man kan dog ikke se så langt tilbage i de logs, så jeg må kigge jævnligt i dem.

Og du har ret, det er træls ikke at vide hvad der sker.
@PeterA-->

Jeg har set det på netværk på min pc og så på network security map (Norton internet security)

og der stod den som Shared? det vil sige som noget der umiddelbart er en del af mit netværk.

Men det skal jeg måske ikke ligge så meget i, den viser lidt som vinden blæser den security map.

Det er dog stadig pænt mærkeligt.

Men jeg kan ikke få ind i mit hoved hvordan enheder fra trådløse netværk i nærheden, bliver vist i mit eget netværk.

Det er da helt sort, jeg kan se mac adresser og hvilke enheder det er.

Med modelnummer og det hele.

Kan det ikke være en enhed hos naboen, der giver sig til kende via Bluetooth eller via et lokalt privat net (hvis din computer understøtter dette)? Meningen er så at denne enhed skal parres med en computer, som regel ved at man på computeren skal indtaste en kode, som enheden oplyser eller som er oplyst på dokumentation til enheden (for at undgå at uvedkommende tilslutter enheden). Når enheden er parret med en computer vil man dog af sikkerhedsgrunde normalt slukke for at enheden giver sig til kende hvis den ikke selv gør det automatisk. Routeren kan også have med dette at gøre.

I så fald går det uden om det normale trådløse net og kan derfor ikke ses i HomeBoxen. Jeg har selv en enhed, der kobles til HDMI porten på et TV-apparat og hvortil computerbillede og lyd kan sendes trådløst i HD-kvalitet. Når dette er aktivt viser der sig en sær netværksenhed blandt computerens netværksenheder, og det er oplevet at naboens computer viste sig under Bluetooth-enheder. Sålænge man ikke selv aktiverer forbindelsen - hvilket normalt kræver at man har en adgangkode - skulle der ikke være nogen sikkerhedsrisiko.

M.v.h.

MS-Erik

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Jeg tror forklaringen er meget enkel.

Dere r ikke fremmede enheder på dit netværk. Det er derimod dig der sidder og ser på TILGÆNGLIGE netværk - og det er noget helt andet.... Det er de netværk din computer kan se. Og det kan være naboens og andres netværk. På mit kontor i Odense kan jeg se mere end 25 forskellige netværk.

Der hvor du skal koncentrere dine kræfter er de netværk du kan se via din routerkonfiguration. hvis du der kan se enheder du ikke kender noget til - så er det værd at bekymre sig om.

Vh

Peter

Synes ikke lige det virker så enkelt.

Hvis det er mig der kan sidde og se på enheder fra andre netværk gør det vel ikke bedre?

Og det burde vel ikke kunne lade sig gøre.

Du siger at du har 25 netværk på dit kontor, men vel ikke enheder fra 25 netværk?

Omdømme 3

Lidt efter hvordan de et krypteret - jo.... Men jeg har selvfølgelig ikke adgang til de andres netværk. Dvs. det tror jeg da ikke jeg har - jeg har aldrig prøvet efter....

Det er ejeren af det enkelte netværk - og KUN ejereren - der har ansvar for at beskytte sit eget netværk. Hvis man sjusker med det og andre kan sidde og se på det - tja..... Så er det vel et valg man som netværksejer tager. At det så er torskedumt - det er en anden sag.

Det udgør med 100% sikkerhed ikke nogen sikkerhedsrisiko for dig. Undtagen selvfølgelig hvis du kobler op på et af de fremmede netværk. Hvis du gør det - så er det jo så en risiko du vælger at løbe. Muligvis foretager du dig også noget strafbart i henhold til straffeloven, men det har domstolene mig bekendt ikke taget stilleing til på nuværende tidspunkt.

Hvis du holder dig til dit eget netværk, og sikrer dig der ikke er fremmede enheder når du logger ind på din router, så har du gjort hvad du bør og kan.

Vh

peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)