Fotos via homedisk

Efter indførelæsen af det nye HOMEDISK concept har jeg forsøgt at få vist fotos fra min homedisk på TV. Men samtlige fotos er vist uskarpe og med kraftige pixels. Hvorfor mon? Er der indstilllinger, jeg ikke ved noget om?? :-)

36 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Lennart1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Benson.

Homedisken i sig selv understøtter op til mange megapixel's. Begrænsningen ligger i vores tv box. Den kan max fremvise 4 megapixel billeder korrekt. Om der kommer en upgrade/løsning af dette, vides endnu ikke desværre.

Mvh. Lennart.

AK JA!

Altså igen (!) en noget for tidlig reklame for alt hvad tdc er i stand til.

Hvor er lige fidusen så med den udvidelse??  Hvorfor gør tdc ikke opmærksom på dette, så utilfredsheden kunne imødegås?

Hej.

Jeg har samme problem. Men det er kun på det ene fjernsyn. Når jeg logger på min pc er der ikke noget i vejen.

Så er billederne fine. Kan fejlen ligge i Homedisken?

Der er intet problem med at se fotos/billeder på PC'en - det er kun på TV (fladskærm). Men det var jo netop muligheden for at se billeder på TV-skærmen , som tdc stillede i udsigt med deres bekendtgørelse om

udvidelsebn af hometrio-produktet. Men det kan altså bare ikke lade sig gøre.

Hører meget gerne, hvornår dette vil være muligt. Egentlig burde det fremgå af tdc's reklame-/præsentationsmateriale

Jeg vil gerne tilslutte mig denne kritik. Utroligt at man markedsfører et produkt der stort set ikke fungerer.

Ingen af mine (flere tusinde) billeder kan ses i fuldskærmsstørrelse i bare nogenlunde kvalitet.

Mine overførsler til dvd fungerer fint via dvdafspilleren. MEN det blev jo også oplyst, at det er tdcboxen der er problemet, idet den kun kan håndtere op til 4 mb. Gal humørikon

Bjarne Toft  

Til Lennart, ansat hos tdc: du oplyser at problemet med uklare billeder skal ses i relation til at tdc-boxen kun kan håndtere op til 4 megapixel billeder. Fra 2001 til ca. 2006 anvendte jeg et kamera med 3 megapixel opløsning. (Canon powershot S30) Ved stikkontrol af disse billeder, viser det sig at kvaliteten ved fuldskærmsvisning er lige så ringe som de billeder jeg, efterfølgende,  har taget med både et 6 og 10 megapixelkamere. Så må der jo være noget galt med min tdc-box eller hvad. Trist humørikon

Bjarne Toft

Vi skal vel ikke betale, for produktet før de har leveret det som vi har købt.

Der kan muligvis være en anden årsag til dårlig billedkvalitet fra HomeDisk, nemlig forskelligheder i standarden for DNLA (en funktion, der giver adgang til medier på en enhed på et lokalt netværk for andre enheder på samme netværk). Jeg oplever, at billeder lagt på HomeDisken bliver vist meget dårligt når de vises via en Netgear EVA9150 medieafspiller ved anvendelse af DNLA (afspilleren er tilsluttet TV-apparat med HDMI-stik), men ikke når medieafspilleren forbindes til HomeBox således at HomeBox optræder som et normalt netværksdrev i medieafspilleren. Så vises billederne i HD-kvalitet.

Billeder lagt på en Windows 7 PC vises perfekt via denne medieafspiller både via DNLA og via normal netværksforbindelse. Billeder lagt på HomeDisk vises også perfekt når de vises på en Windows 7 PC både via DNLA og via normal netværksforbindelse, og uanset om der i PC'en anvendes TDC medieafspiller eller et andet billedfremvisniingsprogram.

Det virker som om HomeDisk ud over selve billederne tillige gemmer billederne som ikoner, og at det af en eller anden grund er ikonerne, der fejlagtigt vises i de tilfælde, hvor billederne er dårlige. Ikonerne burde kun vises som ikoner på lister og oversigter over billederne.

Men hvis alle indvolverede enheder er leveret af TDC og beregnet til at virke sammen, burde det vel fungere? Men kan der være noget i selve TV-apparatet, der tager fejl af billeder og ikoner?

M.v.h.

MS-Erik

Det kan ikke være tv'et det er galt med. Når jeg logger på min pc gennem Homedisken er der ikke noget i vejen.

På fjernsynet der er sluttet til Multiroom virker det fint. Men jeg kan heller ikke se video der. Jeg mener ikke det kan være rigtigt, at jeg skal betale for et produkt der ikke virker som lovet.Blinkende humørikon 

Da jeg selv (og flere andre brugere i dette forum) har problemet eller et lignende problem, har jeg undersøgt lidt mere. Alt tyder på at årsagen skyldes forskellige standarder eller indstillinger for medieserveren i HomeDisken (DLNA). Når HomeDiskens mediedatabase opdateres er det konstateret, at der til hver enkelt billede tillige oprettes en ikon. Problemet opstår så fordi visse medieafspillere tager fejl af ikon og billede, således at en liste over billeder, hvor ikonen skulle bruges, mangler ikonen, og ikonen vises så som billede i stedet for det egentlige billede. I mit tilfælde går det galt ved afspilning på en medieafspiller (IKKE fra TDC), der er tilsluttet TV-apparatet, men det virker korrekt ved afspilning på en HTC smartphone og på en Windows 7 computer.

HomeDisken er en ZyXEL NSA310, og på ZyXEL's hjemmeside kan man se at den har et væsentligt større antal indstillingsmuligheder end i den version, som TDC har leveret. Dette er formentlig ment som en hjælp til brugerne, da en del af indstillingerne kræver større IT-indsigt for at de kan bruges rigtigt, og nogle af dem kan formentlig sætte TDC's funktioner som indgår i abonnementet, ud af kraft eller forstyrre funktionerne. Men det betyder så også at brugeren ikke selv kan eksperimentere med ændrede indstillinger for medieserveren i HomeDisken.

Hvis man heller ikke kan ændre indstillinger i afspilleren har jeg indtil videre ikke nogen løsning ud over at omgå problemet ved at afspilleren henter billederne på anden måde hvor dette er muligt med de pågældende apparater. F.eks. ved at billederne lægges ind på selve afspillerens harddisk eller hukommelse, eller de overføres via netværk ved at afspilleren logger sig på HomeDisken med brugernavn og adgangskode, eller at man bruger noget andet end HomeDisk som medieserver - i en PC med Windows 7 eller XP kan man aktivere mediedeling og lægge billederne i denne PC's billedbibliotek. Dette virker for min medieafspiller, men det kræver så at den pågældende PC skal være tændt.

Jeg har haft den tanke at selve TV-apparatet i visse tilfælde også kan være årsag til problemet, f.eks. hvis der sendes billeder til TV-apparatet med et meget større pixelantal end apparatet er bygget til for at kunne modtage TV-udsendelser. Så kan der måske komme kludder i det når billedet skal konverteres til noget som skærmen kan vise.

M.v.h.

MS-Erik

Det er dog en noget omfattende forklaring på et simpelt problem.

Egentlig er problemet blot, at det af tdc tilbudte/leverede koncept ganske enkelkt ikke fungerer. Og dette forhold afventer jeg en løsning på, uden at man skal være it-nørd, uden at man skal gribe ind i diverse systemer, uden at skulle gøre alt muligt andet end trykke på knappen på fjernbetjeningen (som angivet af tdc) og derefter vælge hvilke billeder man vil se. Og det er altså ikke tv'et der noget galt med, thi jeg har prøvet både på analogt B&O MX6000 og Philips 6626 med smme ringe resultat. Så tak for forklaringen, men . . . . . . venter altså på en acceptabel løsning fra tdc, som har leveret produktet uden at kunne leve op til sine løfter.

Hvad med om en tdc medarbejder med tilstrækkelig viden om sagen fremkom med et løsningsforslag eller tilbageklaldte muligheden med oplysning om at det  altså desværre (!) alligevel ikke kan lade sig gøre.

Den lange og tekniske forklaring var begrundet i at der for flere brugere er problemer med at vise fotos fra homedisk. Det er ikke kun brugere med en TV-boks fra TDC der har et problem, det er også i andre sammenhænge, f.eks. hvor en bruger med HomeDuo abonnement har en Homedisk og vil vise billeder via Homedisken på f.eks. en TV-skærm. Andre brugere kan måske komme med hjælp, eller TDC kan hvis de læser indlægget.

Men der er nu lokaliseret en konkret fejlfunktion i HomeDiskens medieserver, som nogen gange identificerer tilsluttede medieafspillere (herunder må regnes TV-boksen) forkert. Det kan ikke klares i dette forum, TDC's kundeservice må tage sig af det som en fejlsag.

M.v.h.

MS-Erik

Da det nu er fastslået at fejlen ligger hos TDC's HomeDisk, kan vi vel kun vendte på at den bliver rettet.

Jeg har svært ved at betale for en varer der ikke virker som lovet.

Man kan vel få hjælp hos Forbrugerrådet.

For en ordens skyld: Brugere med fejl skal nok selv foretage en fejlmelding til TDC da årsagen synes at have noget med typen af den anvendte medieafspiller at gøre. Derfor kan årsagen være forskellig for forskellige brugere. Den af mig konstaterede fejlfunktion i Homedisken gælder ved brug af en medieafspiller fra Netgear, som IKKE er leveret af TDC og som ikke hører sammen med TDC-abonnementet. Det er muligt at den pågældende medieafspiller ikke følger standarderne godt nok.

Teknisk forklaring - bl.a. til TDC: Det, der er konstateret, er at der i Homedisken er en Twonky Mediaserver, som prøver at genkende typen for den enkelte tilsluttede medieafspiller, men som har problemer med at gøre dette korrekt med den pågældende medieafspiller. Hvis man resetter listen i Twonky Mediaserveren samtidig med at medieafspilleren er tilsluttet, identificeres den som noget andet end hvis medieafspilleren tilsluttes uden at man resetter manuelt. Det særlige er at efter manuel reset, så virker afspilningen af billederne helt korrekt, men uden manuel reset genkendes medieafspilleren som en anden type, og så er billederne meget slørede (det er faktisk ikoner, der forstørres op til fuld skærmstørrelse). Desværre kan man ikke gemme brugerdefinerede indstillinger i Twonky Mediaserveren. Det vides ikke om billedfejl ved TDC's TV-løsninger har samme årsag (at en TV-boks eller anden boks eller TV-apparat identificeres forkert). Fejlen kommer kun når billederne hentes via DLNA, og altså kun på enkelte afspillere. Der er ingen fejl hvis afspilleren er en Windows 7 PC eller en HTC smartphone.

Twonky Serverens tilstedeværelse blev opdaget ved et tilfælde i forbindelse med undersøgelse af en helt anden fejl, som TDC nu har løst. Man får den frem i browseren ved at tilgå Homedisken på port 9001, d.v.s. med http: // 192.168.1.5:9001 (uden mellemrum).

M.v.h.

MS-Erik

Som det fremgår ligger fejlen hos de af TDC leverede produkter.

Jeg har prøvet at resette begge boxe. Det hjælper heller ikke.

Jeg har også fejlmeldt hos TDC, men de havde ingen løsning på problemet.

Hvordan skal jeg forholde mig, når jeg har fået leveret en varer der ikke virker

som lovet.

Hvis en vare ikke kan det, som den skal kunne i henhold til leverandøren, må den betegnes som mangelfuld, og så kan henvendelse til Forbrugerklagenævnet være en mulighed hvis manglen ikke kan løses på anden måde, eller evt. at der gives nedslag i prisen. Forbrugerklagenævnets hjemmeside ligger på www.forbrug.dk 

Har du prøvet at henvise TDC's kundeservice til det, der er skrevet i denne tråd i TDC Forum?

Har du prøvet med billeder med mindre pixelantal og mindre størrelse? (f.eks. de billedeksempler, der følger med Windows 7)?

Hvis man søger efter Homedisk og billeder i TDC-Forum findes der adskillige andre tråde med tilsvarende problemer med at vise brugbare billeder fra Homedisk på TV-skærme, men jeg synes ikke at der er løsninger på nogen af dem.

M.v.h.

MS-Erik

Glad humørikon

Hej alle med dette problem.

Jeg har fået løst problemet til fuld tilfredshed. Løsningen var den enkelte, at jeg havde forbindelse melelem boks og TV med et scart-kabel. Udskiftning til HDMI-kabel løste strtaks problemet og jeg ser nu fotos i meget fin gengivelse samt et endnu tydeligere/skarpere billede på TV'et.

ALtså værre var det ikke. Sært, at ingen har fortalt om/foreslået dette!

Benson

Hej.

Denne løsning er desværre ikke løsningen for alle. Jeg har selv et problem med at vise billeder fra Homediskens medieserver via en Netgear-medieafspiller på en TV-skærm, og denne medieafspiller er forbundet til TV med HDMI-kabel. Er nået frem til at Homediskens medieserver (Twonky) er inkompatibel med medieafspilleren. Da medieserveren har indbygget harddisk, er billederne kopieret til denne, som så bruges i stedet for Homedisken, og så er der ingen problemer med billedkvalitet.

M.v.h.

MS-Erik

Når fotos overføres fra PC til TV via Homedisk er billederne uskarpe kan det skyldes forkert kabel mellem box og fladskærm skal det være et HDMI kabel

Jeg går ud fra, at du har fotos liggende på din homedisk (backed up eller som  din HD). Dit TV er forbundet til HOMEDISK via et ethernet-kabel. Hvis du kører med HOMETRIO skal du forbinde din hometrio-box til TV med HDMI kabel for at kunne få fotos i den rette opløsning. Dvs. du kan ikke bruge scartstik.

Melder mig lige på banen efter den glædelige nyhed, at man blot skal tilslutte tv´et via hdmi kabel. Til det kan jeg jo så sige at problemmet på ingen måde er løst i det, det jo forudsætter at TDC er afhængige af at vi alle har et HD tv.!! Med mulighed for at tilslutte tv´et via et hdmi kabel. Jeg forventer på ingen måde at skulle gå ud og investere i et nyt tv da mit plasma tv fungerer ganske optimalt under de omstændigheder som er tiltænkt. TDC er bare igen på banen med et produkt som ikke kan leverer varen. Trist.! Ser gerne n løsning snarest tak.!

Jeg vil gerne tilslutte mig indlægget fra jB-Hmm, idet mit problem heller ikke er løst. Forestiller TDC sig virkeligt at jeg skal skifte et udmærket 32 tommers BO fjernsyn købt i 2005 for kr. 30.000. (Det er ovenikøbet tyverisikret idet det er så tungt at ingen vil løbe med detGlad humørikon) Under første indlæg i denne tråd står der med gult at problemet er løstGal humørikon Hvem har dog forfattet denne tåbelighed.

Jeg forstår udmærket reaktionerne fra hhv. btoft og jB-Hmm og jeg deler forargelsen/utilfredsheden. Men I skal være opmærksom på, at 'tdc-folkene' formodentligt(?) IKKE SER disse indlæg (dette er en alm. brugerplatform). Så derfor anbefaler jeg, at I sim,pelthen fejlmelder udstyret, hvorefter tdc bliver tvunget til at tage stilling hhv. afhjælpe miseren. Good luck!

(Min løsning blev effektueret efter en direkte fejlmelding på 80808047)

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Lennart1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej alle.

Efter mange test skulle jeg have en mulig løsning mht. homedisk kvaliteten af billeder.

Udfra vores erfaringer skulle det meget gerne fungere, hvis tv boksen er opsat korrekt, og der bruges hdmi kabel!

så opstillingen skal se således ud:

1. brug hdmi kabel til dit fladskærms tv!

2. Indstil din tv box sådan - Menu -> indstillinger -> tv -> skærm indstillinger/opløsning -> Her skal der så vælges Min. 720p eller 1080p (hdmi) for at billederne vises korrekt! har lige afprøvet dette på de to andre (4.3 - 16.9) og der er billederne meget sløret!

Så hvis folk vil prøve dette og vende tilbage, ville det være en stor hjælp Glad humørikon

Mvh Lennart.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints KsNa har modtaget fra andre medlemmer.

Det har du da helt ret i, at det er sådan det virker.

Mvh

Kim

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)