Forstørrelse af tekst TV

Med tidligere fjernbetjeninger har vi altid kunnet forstørre teksten på tekst TV ved at øverste halvdel af teksten vistes først i dobbelt størrelse for derefter at skifte til anden halvdel af teksten, men det ser ikke ud til at fungere med den fjernbetjening, som fulgte med TV Trio. Kan det virkelig være rigtig, at dette nu ikke længere er muligt?

Mvh / Notlim

Jeg har fjernet privat link fra post, da det er forbudt at reklamere på TDC forum. Gentagelse vil medføre bortvisning.

19 Kommentarer

Hej Notlim

Tak for dit indlæg, og velkommen til TDC forum.

Med TDC's fjernbetjening er det desværre ikke muligt at forstørre teksten på dit tekst TV. Dog lyder det ellers som en god idé, så jeg vil sende dit forslag videre til vores udviklere :-)

Mvh Jens

TDC

Tak for det, Jens, men det er nu langt fra nogen ny idé. Så langt tilbage jeg kan huske, har man altid kunnet forstørre teksten på tekst TV. Når man nu har gået væk fra den mulighed, er det måske fordi udviklerne ikke regner med, at det er ret mange, som benytter sig af tekst TV i dag med alle de muligheder man har for at få de sidste nyheder på mange forskellige medier.

Mvh

Notlim

Hej igen :-)

Om det har virket før, må jeg være dig svar skyldig. Har aldrig selv benyttet det. Men udmeldingen fra vores TV folk var i hvert fald, at det ikke er noget vi kommer til at have, desværre. 

Og ja, det er nok fordi, som du selv siger, at der ikke er en særlig stor målgruppe lige præcis for det.

Mvh Jens

TDC

Trist, at den funktion ikke vil komme tilbage. Hvis du virkelig aldrig har benyttet dig af at forstørre teksten på tekst TV, så må det enten være fordi du sjælden benytter dig af tekst TV eller, at du er en meget ung mand omkring de 23, gætter jeg på eller også kan årsagen være en kombination af begge dele. :-)

Selv benytter jeg mig næsten daglig af tekst TV, men selv om jeg har en 42 tommer skærm, kan jeg ikke læse tekst TV fra min favoritstol i stuen, som godt nok er stor, så afstanden til skærmen er godt 7 meter. Sig nu ikke, at jeg skal købe stærkere briller. :-)

Mvh / Notlim

Jeg har netop fået TDC TV. TDC´s svar er komplet latterligt. Hvor fra ved TDC, at kun få ser tekst TV? Jeg og min omgangskreds må åbenbart være de eneste i Danmark. Er TDC overhovedet klar over, at ca. 85% af Danmarks befiolkning ser tekst TV. Det er fuldstændigt uacceptabelt, at TDC bare sætter sig ned og lader deres uduelige udviklere få muligheden for ikke at udvikle et system, som alle kan være tilfreds med . Totalt latterligt.

Vågn op TDC og se at få gang i forstørret tekst TV. Ellers ender I op med at være komplet latterlige, hvad I er indtil nu.

Halvor

Det glæder mig, at jeg tydeligvis ikke er den eneste, som savner at kunne forstørre tekst TV, men at 85 % af DK's befolkning benytter sig af tekst TV, overrasker mig nu alligevel.

Jeg tror ikke vi skal forvente, at TDC ændrer på nuværende praksis, desværre, men vi har jo lov til at håbe på det.

Miller

Jeg benytter også tekst TV og har gjort i mange år og det er meget mangelfulgt det vi ser via TDCs fjernbetjening så jeg er helt enig

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Forbruget af Tekst-TV kender man nu ret godt.

Man ved også at det er konstant faldende. Faktisk falder det så meget at de fleste TV-stationer i USA har droppet det. BBC ophørte med Tekst-TV den 1. oktober - og i central- og sydeuropa går det samme vej.

Der er derfor ingen grund til at tro at det er en teknologi der vil blive udviklet yderligere på - herunder forstørrelsesfunktionen. Den har i det øvirgt heller ikke været på mine seneste to fjernsyn.... Så det er ikke kun på TDC's materiel det er udgået.

DR og TV2 har ikke sat nogen slutdato på Tekst-TV i Danmark, men hvis ikke faldet i anvendelsen snart begynder at aftage, så vil det sikkert ske indenfor de nærmeste 3 - 5 år.

Vh

Peter

Hej PeterA

Min situation er den, at jeg er totalt ligeglad med, hvad der foregår i USA, sydeuropa og hos BBC angående tekst tv. Jeg koncentrerer mig om de kanaler, jeg abonnerer på gennem TDC Home Trio. En gennemgang her til morgen af 44 kanaler viser, at ca. 80% af alle kanalerne har tekst tv. Jeg er klar over, at DR1 og TV2 dækker flere kanaler, men f.eks. Canal+ kanalerne, svenske, norske og tyske kanaler har også tekst tv. Kun nogle børneprogrammer som Disney, musik og nogle tegnefilmkanaler er uden tekst tv. Så hvad man gør i de lande du omtalte er fuldstændig ligegyldigt. Jeg betaler for et abonnement, og jeg vil kunne se tekst tv i stor størrelse. Dette er kernen i denne sag. Jeg har ikke tid til at læse avis, når jeg skal på arbejde, så derfor er tekst tv et alternativ, hvor jeg bliver rimeligt opdateret indenfor nyheder og sport, så jeg ikke er totalt uvidende. Men jeg vil gerne kunne læse det. Mine tre tv har alle indbygget forstørrelse af tekst tv, men kan ikke længere anvendes p.gr.a. Home Trio boksene.

Halvor

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Hapsen har modtaget fra andre medlemmer.

Gammel teknologi - gammel løsning - hold en lup op foran TV'et Humørikon med tunge

DEt ville være interessant, hvis du ville forklare lidt mere uddybende, hvad du egentlig mener.

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Hapsen har modtaget fra andre medlemmer.

1. Køb lup

2. tænd TV

3. Tænd Tekst TV

4- Hold lup op foran TV

5. Kig gennem lup mod TV

Jeg anbefaler, at du besøger din psykolog eller en anden rådgiver, for du har intet fattet.
Han har nok fattet problematikken.

Han forsøger blot at være vittig, men det lykkes ham nu ikke særlig godt.

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Pulvermos har modtaget fra andre medlemmer.

At tekst-tv er uddøende er bestemt ikke korrekt.

- Vi har ingen planer om at lukke tekst-tv ned, for det er fortsat et meget populært produkt, siger redaktør i DR Medier, Henrik Heide

Tal fra Gallup, der viser, at 57 procent af danskerne ser tekst-tv mindst en gang om ugen. At TDC ikke ønsker at tilbyde denne funktion, kan altså ikke forklares med et lavt forbrug at tekst-tv.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Det er jo netop det jeg skriver....

Der er ingen planer om at lukke Tekst-TV i Danmark på nuværende tidspunkt. han skriver også at det fortsat er populært - og det er også korrekt. Men Gallups officielle TV-metertal, som er den officielle TV-måling her i landet, viser entydigt at forbruget falder. DR har også tidligere oplyst at der stort set aldrig mere er henvendelser fra seerne vedr. Tekst-TV. Det tolker man selv som at forbruget/behovet er faldende. Det er jo ikke i modstrid med at det fortsat er populært.

TV-bokse mm. udvikles ikke til det danske marked. De udvikles til hele verdensdele.... Og når vi nu så bor i en verdensdel hvor Tekst-TV er uddøende - så er det bare et faktum, at det så bliver svært at forvente andet end at det er en teknologi som der vil blive brugt mindre og mindre krudt på. Derfor vil færre og færre funktioner blive udbudt.

Sidste nyt er at flere af de store internationale teknologi-blogs oplyser at BBC's farvel til Tekst-TV har fået flere asiatiske TV-producenter til at overveje om der overhovedet skal en TTV-dekoder i deres næste fjernsyns-modeller. Hvis de undlader det i fremtiden - så kan det pludselig komme til at gå hurtigt at få aflivet Tekst-TV, uanset hvad (internationalt set) små stationer som DR og TV2 måtte mene om den sag.

Vh

Peter

Tak til alle for deres kommentarer til mit oprindelige indlæg. I Danmark har vi en nationalkanal, som på en eller anden måde har forpligtet sig til at informere borgerne via tekst tv. Det er en god ting, idet man kan finde mange oplysninger på en let og forståelig måde. Vi behøver ikke at give køb på dette. Som en afslutning vil jeg sige, at det er markedet, som bestemmer, hvad man ønsker at købe, selv fra Sydkorea og Japan, så undlader nogle af fabrikanterne tekst tv i fremtiden i deres tv, og kunderne ønsker det, så køber de blot et alternativt TV. Ønsker man i øvrigt tekst tv, der kan forstørres, så kan man vælge et alternativt abonnement - f.eks. boxer.

Venlig hilsen

Gandi

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Pulvermos har modtaget fra andre medlemmer.

Men hvorfor tage sorgerne på forskud og deaktivere en funktion som mange har brug for, når tekst-tv jo nu engang stadig er så populært? Her taler jeg om TDC's egen platform, og ikke et tv fra Asien.

Omdømme 3

Det kan du da sagten have ret i Pulvermos....

Men markedet for de bokse TDC bruger er simpelthen ikke stort nok til at der bliver fremstillet specielle danske versioner. Sproget kan sagtens være dansk - det koster pebernødder at indbygge.... Men funktionerne er som de store og betydende markeder efterspørger.

Den nævnes at man kan få det via Boxer..... Det er ikke nødvendigvis korrekt. Det kommer helt an på udstyret. Det Boxer jeg har stående i sommerhuset understøtter ikke funktionen.

Vh

Peter

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)