Forskellig lydstyrke SD / HD

Hej.

Er der andre end mig, som syntes lydstyrken på HD kanalerne er væsentligt højere end den er på SD (Standard definition = alle andre kanaler).

Det er særligt irriterende om aftenen, hvor tv kiggeri foregår på lav lydstyrke af hensyn til husets småfolk. Når man så kommer over på HD kanalerne må man i despeartion famle efter fjernbetjeningen fordi lydstyrken her er væsentligt højere.

Mener der tidligere har være problemer med forskellig lydstyrke på nogle af de almindelige kanaler - der blev det rettet efter henvendelse her i forum - så det kunne jo være dette også var en fejl, som skulle rettes?

5 Kommentarer

Omdømme 2

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints GTH har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Neonus

Der er forskel på HD kanaler og SD kanaler, forstået på den måde at lyden på HD kanalerne er AC-3 lyd (Dolby Digital) og lyden på stort set alle SD kanaler er almindelig stereolyd.

Det skal derudover nævnes at vi arbejder på at få tilføjet en menu i boxen, der giver mulighed for at vælge Sourround lyd (selvfølgelig kun på de kanaler der leverer det) samt på VoD.

Håber det besvarer dit spørgsmål

Mvh. Gitte

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints kimbr har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Gitte,

Jeg skrev fredag den 20. januar 2012 og spurgte om, hvornår det kan forventes at få Dolbylyd. Da jeg ikke har fået tilbagemeldinger fra nogen, gik jeg ind og søgte på Dolby i TDC og du kom frem med dit svar om Dolbylyd i HD kanaler for ca. 1 år siden - men alligevel. Du står som driftstekniker og mit håb er, at du måske kan svare mig på dette.

Jeg har en forstærker som viser lydkilden og der står PCM (stereo) ved alle kanaler (vi har Trio Extra + HD pakken, m.m.). Sætter jeg en DVD film på i Dolby, viser den Dolby som lydkilde.

Samme forstærker viste også Dolby, da vi for ca. 1½ år siden havde Canal Digital box med Dolby lyd. Derfor ved jeg, at kablerne sidder som de skal og de er tillige blevet checket for en sikkerheds skyld af vores lokale TV installatør.

Vi skiftede til TDC grundet ringe tv signal ved dårligt vejr (parabol).

Derfor er mit spørgsmål, om der reelt er Dolbylyd i TDC boxen og i så fald, er der så en indstilling jeg har overset? Jeg har kun valget mellem almindelig lyd og surround lyd. Sidstnævnte giver en svagere lyd og igen - ikke i Dolby kvalitet.

På forhånd tak,

Omdømme 2

Hej Kim

Jeg skal prøve at besvare dit spørgsmål efter bedste evne  Overrasket humørikon)

SD kanalerne er encodet med alm. stereolyd. HD kanalerne (undtagen to så vidt jeg husker) er encodet med AC3 lyd. Såfremt du har valgt indstillingen "surround sound" i menuen skulle du altså få surround lyd når du ser en HD kanal (selvfølgelig under forudsætning at udsendelsen er med sorround sound)

Du har ret i at lydniveauet er forskelligt mellem stereo/surround sound - en ting der allerede er meldt til leverandøren af software til boksen. Vi har dog ikke på nuværende tidspunkt en tidshorisont for løsning af dette.

Hvad angår det der vises på dit stereoanlæg kan jeg desværre ikke være til meget hjælp - men håber at dette alligevel besvarer di spørgsmål.

Mvh. Gitte

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints kimbr har modtaget fra andre medlemmer.

Hej Gitte,

Tak for dit hurtige svar.

Jeg håber ikke, at jeg er på kanten af, at være irriterende og uvidende, men jeg synes ikke jeg kan læse ud af dit svar, om der er Dolby lyd. Eller det er måske AC3 du nævner, der står for det samme?

Og hvad angår de HD kanaler, som kan sende med surround lyd: Er det så meningen, at man hver gang skal en tur gennem menuerne i indstillingerne, for at høre om der er surround til den pågældende film? Eller er der en nemmere måde/genvej?

Det virker i så fald noget omstændigt  :D.

På forhånd tak for din hjælp,

Omdømme 2

Hej igen Kim

Der findes efter hvad jeg har hørt ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar Glad humørikon

1. AC3 = DD/Dolby Digital.

2. Det skulle helst ikke være nødvendigt at gøre det så omstændeligt - men det kommer lidt an på hvordan du ønsker at ahve din opsætning mht. til anvendelse af anlæg.

Personligt har jeg indstillet min digitalmodtager til surround sound. jeg hører aldrig lyden gennem mit TV, men kører altid via anlæget. I det tilfælde er det ikke nødvendigt at ændre indstillinger fra gang til gang, da anlæget blot sender lyden ud i stereo på de kanaler der ikke har surround.

Mvh. Gitte

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P