forbrug på min mobil N8

Jeg har et par år haft en Nokia 6300 som jeg kun brugte til telefon, SMS'er, den var ikke tilsluttet til internettet. Den 28.2.2011 købte jeg en N8, og satte simkortet fra Nokia 6300 over i den nye N8. Det viste sig at der var en mobilfejl på N8 m.h.t. kamera/hukommelseskort. Derfor fik jeg N8-mobilen ombyttet hos forhandleren om formiddagen den 2.3.2011 til en ny N8 og mit Simkort blev flyttet over i den nye N8. Jeg har herefter afprøvet nogle af den nye N8 mobils finesser, telefon, mail, gps, ligesom jeg har installeret Ovi Suite på computeren, synkroniseret kontakter, billeder m.v. til N8. Jeg har ikke hjemtaget programmer på nettet fra min nye N8. Når jeg tager programmer hjem gør jeg det på min PC'er, hvor jeg har YouSee internet bredbånd hvor jeg også har fuldpakke abonnement kabel TV. 

Jeg gik i dag ind på TDC siden og tjekkede mit forbrug på mit mobilnummer for at se ændringer efter køb af min nye N8. Her er noget helt mærkværdigt. På regningen under opkald Internet GPRS står der 67 opkald beregnet til kr. 326 kr. Første opkald 18.2.2011 kl. 17,56. Sidste opkald 4.3.2011 kl. 9,56. Hvordan kan det lade sig gøre, jeg købte jo først N8 den 28.2. og fik den ombyttet den 2.3. Jeg er således debiteret for internetopkald fra et tidspunkt på 10 dage forud for mit køb af den nye N8 mobil. Jeg har ikke foretaget 67 internet GPRS opkald på de få dage jeg har haft min nye N8. Hvad gør jeg.

7 Kommentarer

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

hej,

For at være erlig står du ikke serlig godt.

Både din Ny N8 og din 6300 er smart phones, så med mindre du har slået mobil data helt fra på dem, vil de gå på nettet.

det skyldes at der er en masse "apps" i smartphones som vil gå på nettet, også selvom de enlig ikke har noget at lave der.

jeg kan fortælle dig, at jeg bruger ikke mobilt internet på telefonen meget, for det medste er den tilsluttet et hjemme netværk, jeg har på den sidste regning brugt 394 megabyte i data havde jeg ikke haft flatrate(Gratis internet) og jeg havde skulle betale standart prisen på 12 kr/megabit, havde jeg skulle betale en regning på 4728 kr bare for mit internet forbrug.

der for vil jeg råde dig til at gøre en ud af to ting, enten slå data fra(helt fra) på din telefon eller få et abonnement med fri internet. det kunne være "Internet på mobil50" som er et tilkøbs abonnement det koster 50 kr/måneden og giver dig 300 megabyte data.

http://shop.tdc.dk/Internet%20P%C3%A5%20Mobil50/mad_SurfnMail50,default,pd.html?start=3&cgid=mobile-addons

med den regning du har, kan du prøve at ringe til regnings service, og fremlægge din sag, så kan det være de kan hjælpe dig.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Når du har flyttet din SIM-kort over i din nye telefon, så er anskaffelsesdatoen for denne ikke nogen brugbar dokumentation for at du ikke har benyttet Internet GPRS før denne dato også.

Hvis du har kunnet sende billedbeskeder (MMS) med din Nokia 6300, så har du også på et eller andet tidspunkt hentet en GPRS opsætning til denne, - ellers ville du ikke kunne sende MMS'er.

Jeg kan ikke vide om din regning er reel, eller om der er tale om en fejl. Det er der ingen der kan, for ingen, udover dig selv, kan vide hvad din telefon er blevet benyttet til af tjenester.

Min erfaring er, at jo mere "smart" gejl de nyere telefon kan, desto oftere sker det at brugerne af disse uforvarende kommer til at benytte sig af GPRS tjenester og datatrafik, hvor regningen for dette næsten altid kommer bag på dem.

Hvis du har anledning til at mene at din regning er for høj på grund af en fejl, så bør du rette henvendelse til TDC regningsservice. De vil kunne klarlægge præcist hvad det er du skal betale for, og behandle din klage hvis du er blevet pålagt at betale for ydelser du ikke har benyttet.

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=5630

Mvh FN ;-)

Gik i TDC butikken i Rødovre i eftermiddags hvor der var en flink fyr, der gerne ville svare på mine spørgsmål. Naturligvis kunne han ikke afgøre om de 67 opkald til Internet GPRS på kr. 326,- var korrekt. Men jeg havde medbragt kopi af tidligere regninger, hvor jeg ikke tidligere har været debiteret for opkald i kategorien Internet GPRS mobil, eftersom jeg ikke har foretaget sådanne opkald. Så det lyder underligt at være debiteret Internet GPRS mobil med første opkald 18.2.2011, når jeg først købte min N8 den 28.2.2011. De debiterede opkald for denne katerogi fra 18.2. og indtil 28.2. kan jeg ikke være tilfreds med. Kulancemæssigt mener jeg TDC bør stryge regningen for dataforbruget for perioden 18.2 - 28.2.

Jeg takker for rådet fra miela1 om at slå data fra på min N8, dette gjorde jeg i kontrolpanel, forbindelse, indstillinger, dataforbrug: Kun WLAN. Men efterfølgende har jeg senere i dag også fulgt dit råd om at tegne et tilkøbsabonnementet Internet På Mobil50. Ekspedienten i TDC butikken fiksede dette abonnement for mig, første måned gratis og ellers 50,- pr. måned for 300 MB/mdr. datatrafik. Jeg skal ikke meget på internettet, har mest købt N8 fordi den er lækker og fordi den har et super kamera indbygget, hvilket jeg allerede har gjort brug af.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints miela1 har modtaget fra andre medlemmer.

Hej,

det lyder rigtig fornuftig.

så kan du jo godt slå mobildata til igen på din telefon, så du også kan gøre brug af TDC play, og hente musik til din mobil.

det bruger ikke af de 300 megabyte, det er nemlig helt gratis for tdc kunder at hente musik fra Play Mobil(m.tdc.dk/play) men det kræver at du ikke er på wifi.

hvis du skulle være så uheldig at få brugt alle dine 300 megabyte, skal du ikke blive bange for at du skulle komme til at betale for forbrug, det sker nemlig ikke det er stadig gratis din hastig hed bliver bare sat ned, så det ikke går så stærkt med at hente ting på nettet.

Hej.

Det er dejligt med råd, tak Miela1. Ja jeg har selvfølgelig slået mobildata til igen i morges efter at 50-abonnementet i TDC trådte i kraft, jeg skal jo blære mig med at vise vennerne på GPSen hvor vi lige præcist står. Fedt. Jeg har endnu ikke turdet hente musik på TDC Play. Aner ikke en pind om wifi om jeg er på det eller ej, har ikke slået det op. Jeg mener jeg kan hente en masse ting på Ovi Suiten. Men jeg er nybegynder. Mange tak for gode svar på indlæg.

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints FN1_01 har modtaget fra andre medlemmer.

Det koster IKKE datatrafik at hente musik på TDC Play.

Nokia OVI Suite til PC er et must have når man har en telefon som din. Du kan foretage alle betjeninger af din mobiltelefon meget nemmere i OVI Suite med telefonen koblet til computeren via USB, - herunder også hente de nyeste opdateringer og kort til OVI over computeren, således at du ikke skal betale dyr datatrafik.

Nokia OVI Suite til PC er gratis og kan downloades på dette link:

http://www.nokia.dk/produktsupport/download-software/nokia-ovi-suite

Mvh FN ;-)

Tak til FN! Jeps, jeg har installeret Ovi Suiten på min pc og har forbundet den med N8, dog ikke via USB men ved Bluetooth forbindelse. Går ud fra, at det er OK. Genialt at kunne sidde læse indkomne SMSer fra N8 på computeren og let at overføre billeder fra N8 til computeren via Ovi Suiten. Jeg har ikke prøvet at hente musik eller spil på Ovi Suiten, fordi det er knapt så relevant for en årgang 1946 som mig.

Tilbage står det helt uforklarlige i at være debiteret kr. 326,- for 67 opkald Internet GPRS tilbage fra 18.2, 10 dage før jeg købte N8 den 28.2. Dette vil jeg kontakte TDC om, eftersom jeg ikke tidligere på min gamle Nokia 6300 er blevet debiteret beløb i denne kategori. En tastefejl fra TDCs side er vel udelukket, da jeg går ud fra, at telefonregninger år 2011 ikke indtastes manuelt.  

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)