Svar

Fiber net:)

Hej jeg er ikke kunde hos jer.   Men siden TDC sider på største delen af alt internet her i Danmark hvorfor er det så at i absolut vil have vi skal blive ved med at leve i sten alderen og bruge de skod kobber kabler i stedet for at have fiber net som halvdelen af jorden har kørt med i over 10 år????..

Fiber burde være en selvfølge her i Danmark. Det er langt hurtigere og mere stabilt og for det meste billigere i drift per måned for hver kunde end det slow ass net de fleste af os må nøjes med her hjemme.... Det koster at ligge fiber kabler ned men der er langt flere fordele ved fiber i forhold til kobber net. Og jeg er nok langt fra den eneste som gerne vil have fiber net og det at det er så meget hurtigere og billigere og mere stabilt skal nok få de fleste til at skifte over til fiber og i vil derved hurtigt tjene de penge ind igen. Så hvad venter i på [i]

icon

Bedste svar af Nyuu 25 august 2011, 22:10

Både fiber og kobber er i princippet kabler lagt i jorden, de kan f.eks. begge blive gravet over.

Den væsentlige forskel er at et signal fremført i kobberkabel er et elektrisk signal som kan forstyrres af elektronisk støj. Desuden skal kobberkablet bestå af 2 snoede ledninger, ellers er det modstageligt for støj.

Et fiberkabel består af en enkelt fibertråd som fremfører signalet som lys, det signal kan ikke forstyrres og fiberen tager ikke skade af f.eks. indtrængende vand. Når først fiberen ligger i sin plastic slange fra udbyder til slutbruger uden skarpe buk og med gode splidsninger, så er det næsten kun spaden eller muldvarpen der kan afbryde signalet.

Se original

11 Kommentarer

Omdømme 1

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints Nyuu har modtaget fra andre medlemmer.

Hvis vi forudsætter at det er et spørgsmål om kobber eller fiber, så er det sådan at stort set alle danske husstande har en telefon (kobber) ledning i forvejen. På den linje kan man levere et brugbart adsl eller vdsl signal i de fleste tilfælde. I alle tilfælde kan man levere den pstn linje som TDC har pligt til at kunne levere.

Den maksimale hastighed er pt 20/2 eller 50/5 i begrænsede områder, det er nok til langt de fleste private brugere til både internet, TV og telefon.

Fibernettet som ikke er alle steder, kan også levere internet, TV og telefoni, men med hastigheder op til 90/90. Denne høje hastighed kan de færreste private udnytte, men den er mulig med fiber.

Nu er det så et spørgsmål om TDC burde grave fiber ned til erstatning for det gamle kobbernet, hvilket kommer til at koster det hvide ud af øjnene, eller om de skal forsøge at vride mere hastighed ud af kobbernettet ved hjælp af fremskudte D-slam og ny teknik. Måske burde TDC have set fiberen komme og være begyndt for lang tid siden med en fiberudrulning, det skal jeg ikke kunne sige. TDC har gjort det næstbedste kan man sige, ved at opkøbe noget eksisterende fibernet, eller er det i virkeligheden det bedste? Det skal jeg heller ikke kunne sige.

Lad os så forestille os, at det slet ikke er et spørgsmål om kobber eller fiber, men at fremtiden i virkeligheden kommer til at dreje sig om trådløse forbindelser, hvilket jeg tror, så er situationen jo en ganske anden, så har TDC nærmest sprunget et trin over, nemlig fiberen og jeg tror de er i fuld gang med forsøg med trådløst bredbånd som kan konkurrere med fiberhastighederne, så måske ser fremtiden helt anderledes ud end vi forestiller os nu. Hvad siger du til 100/100 trådløst internet på mobilen med Cloud Server indhold? Det er den vej jeg gætter på vi går.

Jeg er fuldstændig enig med dig Nyuu blot må vi håbe de også får udkants danmark med for der halter den

Hej Nyuu Glad humørikon

Jeg må jo nok give dig ret i de fleste punkterGlad humørikon

Det ville være monster dyrt at sgu ligge fiber ned i hele Danmark. Og de fleste kan nok også fint klare sig med en 20/2 eller en 50/5 . Glad humørikon    Det er nok bare mig som er lidt fart gal Glad humørikon    Men jeg har det sådan at når det kommer til internet og computer så kan jeg ikke få for meget fart selv om jeg nok godt kunne klare mig med meget mindreGlad humørikon

Jeg ville bare ønske jeg kunne få fiber hvor jeg bor når jeg ser man kan få en 60/60 for 199 kr. per måned hvor jeg skal give 349 kr. Kun for en 20/2 Glad humørikon

Jeg så godt nok at jeg kan få en 111/11 hos stofa for 449 kr. Som jeg overvejer at få oprettet. Selv om vis kunne få fiber her hjemme så ville jeg kunne få en 90/90 for Ca. De samme penge..

Men du har ret i at trådløst net er fremtiden de arbejder jo meget på det 4G net som sgu kunne give 100/100 trådløst net og det ville jo helt klart være fedt og have sine fordele vis det kan holde farten og køre stabilt Glad humørikon

Der er flere steder her i Aalborg hvor de har lagt fiber men det er kun i de nyere lejligheder og huse men ikke her hvor jeg bor og det hele er fra 1932 Glad humørikon

Ved ikke om fiber er bedre en kobber men det er en del hurtigere og koster mindre per måned og jeg har hørt det sgu værre mere stabilt...

Omdømme 1

Både fiber og kobber er i princippet kabler lagt i jorden, de kan f.eks. begge blive gravet over.

Den væsentlige forskel er at et signal fremført i kobberkabel er et elektrisk signal som kan forstyrres af elektronisk støj. Desuden skal kobberkablet bestå af 2 snoede ledninger, ellers er det modstageligt for støj.

Et fiberkabel består af en enkelt fibertråd som fremfører signalet som lys, det signal kan ikke forstyrres og fiberen tager ikke skade af f.eks. indtrængende vand. Når først fiberen ligger i sin plastic slange fra udbyder til slutbruger uden skarpe buk og med gode splidsninger, så er det næsten kun spaden eller muldvarpen der kan afbryde signalet.

Tak for dine svar Nyuu Glad humørikon

Vis bare der blev lagt fiber i Hele Aalborg eller bare Aalborg vestbyen så ville jeg blive glad Glad humørikon  Så kan resten altid få det en anden gang...

Omdømme 3

Her kan du se, hvor mange omdømmepoints PeterA1 har modtaget fra andre medlemmer.

Trådløst?? Den tror jeg ikke meget på.... I hverttilfælde ikke uden for de store byer.

Jeg bor lidt udenfor Nyborg - forholdsvis tæt ved motorvejen - og jeg har knapt nok alm. mobiltelefondækning. Når det er tilfældet i et så centralt og tæt befolket område, så ville jeg ikke satse på trådløst.

Vh

Peter

Omdømme 1

Tendensen er ellers ikke til at tage fejl af, mange dropper eller har droppet fastnettelefonen til fordel for mobilen, den bærbare computer overtager stille og roligt den statinære computers position, og den bærbare selv er stille og roligt ved at blive erstattet af mobilen.

Men du har ret, i yderområderne er den nuværende dækning ikke god nok, der forestår et arbejde med at sætte master op, til gengæld efterspørges de master ikke kun af et eller få selskaber til et enkelt produkt, men af alle selskaberne til alle fremtidens produkter, for jeg tror også TV vil blive leveret over trådløs IP på et tidspunkt.

Internet igennem kobber er en tarvelig løsning, sammenlignet med fiberbredbånd, begrænsningerne i kobbernettet er efterhånden ikke til at komme udenom. 

- Latency/ping-tider. 

- Flere samtidige brugere.

- Asymmetriske hastigheder.

- Langsomme opkoblinger. 

pingtiderne på kobbernettet, er jo en del større end på eksempelvis kabel/fibernet.

Flere samtidige brugere af en ADSL/VDSL-forbindelse, kan virkelig mærkes, hvis man f.eks. spiller online eller streamer content ned fra nettet, bare det at en anden person downloader ting ned fra internettet, kan få pingtiderne til at gå helt amok, fordi ADSL/VDSL ikke kan holde de lave pingtider, samtidig med linjen bliver belastet af eksempelvis, en der downloader, eller streamer video fra nettet samtidig.

Det tager 100 år at uploade noget som helst med 512 kbit/s - 2 mbit/s, og man skal være heldig for at kunne trække mere end de max 2 mbit/s, udover det, så vil man opdage at download hastigheden falder til et minimum, hvis du uploader med 2 mbit/s for fuld drøn.

Max 50 mbit/s til de heldige der bor under 800 m fra nærmeste central/dslam. op til 20 mbit/s (10 - 20 mbit/s, alt afhængigt af linjens kvalitet) for folk der bor indenfor 2 km, og derefter knækker kurven fuldstændig. 4 km 2 - 5 mbit/s.  

Fiberen har ikke nogen af de ovenstående problemer, og kan iøvrigt levere HD TV og IP-Telefoni, uden at det tager på båndbredden. modsat TDC's Hometrio. hvor hastigheden falder, hvis man ser TV eller optager programmer. 

Har det på samme måde - der skal være fart over feltet! Tænk på hvor meget spildtid man får ved at vente på langsomme forbindelser, hvis man bare arbejder 5 timer om dagen ved PC'en? Jeg overvejer Waoo Bredbånd, men er der nogle der kender til noget bedre/hurtigere/billigere??
Omdømme 1

Nu er dette jo et forum om TDC produkter, men hvis du fjerner den sidste del i dit link, får du dette:

http://123bredbaend.dk/bredband

Der kan du se en sammenligning af flere forskellige bredbåndsprodukter

Fiber er bedre end kobber, men ja det er dyrt at skift dem ud.

Det forklar dog ikke, hvorfor os der allerede har fiber, hvilket nu er opkøbt af TDC, skal betale mere i dag end vi gjorde før. TDC har presset de andre konkurrerende selskaber ud af markedet og jeg kan i dag kun vælge mellem Waoo (Dog uden TV pga. TDC) eller TDC Fibernet til vanvigtige priser.

Og i øvrigt hvis jeg vælger TDC, så skal Jeg have en asymmetrisk forbindelse, hvilket ingen fornuft giver på en fiber linje. Det er jo kun et levn fra ADSL, hvilket men nu vil spinde mere guld på.

Fakta er at TDC opkøbte fiber linjerne fra DONG, og umiddelbart efter var de dyrere. Der var færre konkurrenter, og al udvikling gik nærmest i stå eller kraftigt tilbage.

I mens kan man kun vente og håbe på at konkurrencestyrelsen, eller politikerne kommer på banen og giver TDC en irettesættelse. 

Besvar

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)